ENTER THE MATRIX

ENTER THE MATRIX

8.0

článok



Filmový trhák a kultový film Matrix sa konečne dočkáva aj herného spracovania. Konkrétne sa dostanete do druhej časti Matrix Reloaded, v ktorej síce nezaujmete miesto Nea, Trinity ani Morpheusa, ale dostanete sa na inú loď, ktorá bude spolu s jej posádkou nemenej dôležitá pre záchranu ľudstva.

Žiaľ, nikto vám nemôže vysvetliť, čo Matrix je. Musíte to vidieť sami.

Všetko sa začalo vytvorením umelej inteligencie. Zo začiatku oslavovaná ako veľký zázrak, ktorý pomôže ľudstvu, sa čoskoro zmenila na nočnú moru. Stroje chceli rovnocennosť s ľuďmi, chceli žiť v rovnakých podmienkach, no to sa ľuďom nepáčilo a začala vojna. Po roky trvajúcej vojne proti strojom zo sveta neostalo nič. Ľudia vyskúšali všetky možné stratégie, no nepomohlo to. Posledné, k čomu sa uchýlili, bolo zničenie atmosféry. Dúfali, že to stroje zastaví potom, ako im dôjde energia. No nestalo sa tak. Stroje si po štúdiu fungovania človeka našli nový zdroj energie - ľudí. Tých, čo nezabili, uväznili v svojej ľudskej elektrárni - Matrix. Niekoľko ich prežilo a tí sa pre zimu a zlé podmienky na povrchu museli presídliť k jedinému zdroju tepla - zemskému jadru. Hlboko pod povrchom tak vytvorili posledné ľudské mesto Zion. Odtiaľto sa teraz pozostatky ľudstva vydávajú na neľútostné boje proti strojom. No ich cesty nevedú k priamemu boju proti tisíckam mechanických monštier, vedú do Matrixu. Umelo vytvoreného počítačového sveta, v ktorom stroje držia stá tisíce ľudí a používajú ich ako baterky pre svoje fungovanie. Matrix je kópiou reálneho sveta, kde si ľudia jednoducho žijú svoje životy a ani netušia, že toto nie je skutočný svet. Svet kontrolujú Agenti, počítačové postavy s umelou inteligenciou, ktorí dokážu mierne obchádzať zákony systému. Tí prenasledujú skutočných ľudí pripájajúcich sa do Matrixu z vonku a vyslobodzujúcich ľudí pripravených zniesť temnú skutočnosť. Naposledy vyslobodili Nea, vyvoleného, ktorý je predurčený zachrániť ľudstvo. Teraz sa pozornosť všetkých sústreďuje na neho a snažia sa mu pomáhať, ako sa dá. Musia konať rýchlo, pretože stroje už vŕtajú....

Vy budete jedným zo skutočných ľudí, dostanete sa na loď Logos, s kapitánkou Niobe a bojovníkom Ghostom (bratom Trinity). Všetko tu má pod kontrolou operátor Sparks. Logos je najrýchlejšia zo Zionských lodí a preto je spolu s vami určená len na špeciálne úlohy. Na začiatku hry si budete môcť vybrať, či budete hrať za Niobe alebo Ghosta. Postavy sa od seba mierne líšia a podobne aj ich náplne misií a prestrihové videá budú iné. Niobe je dobrá v šoférovaní a vedení lode, ale ani jej bojové schopnosti a narábanie so zbraňami nie sú zlé. Ghost je zbraňový expert, obľubuje sniperku a ťažšie zbrane, jeho bojové schopnosti sú jedny z najlepších. Typy misií budú v hre tri a to klasické akčné, kde preberiete pod kontrolu postavu a pohybujete sa s ňou po Matrixe. Ďalej tu budú racingové levely, kde sa dostanete do auta a budete si to šinúť krížom cez mesto a nakoniec tu bude let loďou cez temný skutočný svet.

Enter the Matrix Enter the Matrix Enter the Matrix

Hra však nie je obyčajnou hrou, aké poznáme. Je to niečo ako interaktívny film, kde vám hru budú prepletať kvalitné filmové sekvencie so skutočnými hercami a množstvo akčných strihových scén spravených v hernom engine. Dokonca si užijete aj scény z filmu Matrix Reloaded, pretože vaše postavy budú v niektorých kľúčových scénach príbehu podporovať Nea a zaisťovať pre neho dôležité veci. Príbeh hry sa čiastočne dotýka aj Animatrixu - Last Flight of Osiris, po ktorého konci sa vlastne dostávate do hry a idete vyzdvihnúť dôležitú informáciu z Osirisu uloženú Matrixe. Samozrejme nepôjde o nič menšie, ako o pripravovaný útok strojov na Zion. Okrem toho so svojimi postavami budete musieť plniť aj iné misie, ako získať kľúč určený pre Nea, vyhodiť atómovú továreň do vzduchu, pôjdete si obzrieť Zion zblízka, objavíte tajné uličky programátorov matrixu a stretnete aj nové druhy bytostí žijúcich v systéme.

The path of the One is made by Many. If one fails, Neo fails.

Ako som už spomínal typy misií, budú tri: boje, racing a loď. V bojových misiách bude vašou úlohou dostať sa na určité miesto, niečo vyzdvihnúť, ochrániť niekoho alebo len utiecť. Popritom samozrejme strieľať všetkých nepriateľov, na ktorých narazíte. Likvidujete ich zbraňami alebo bojom na telo, kde si na nich môžete vyskúšať špeciálne matrixovské chmaty. Boje sú dosť zjednodušené, na ľavé tlačidlo myši sú nastavené chmaty rukami a na pravé nohami. Takže vám stačí len ťukať a postava si už sama vyberie, aký chmat použije. Dá sa však ešte pokombinovať aj so šípkami, kedy získate podkopnutie alebo zachytenie nepriateľa. Pri streľbe je to ešte jednoduchšie, tam si postava zameriava sama a vy len klikáte a prípadne sa obraciate na nepriateľov a uskakujete. Ak chcete presnejšie zamerať, či už v streľbe alebo boji, môžete zapnúť Focus. Vtedy sa vám pohľad spomalí na klasický matrixovský štýl, vaše zmysly sa zvýšia a dokážete presnejšie strieľať a udierať. Focus mód vám ešte umožňuje aj vidieť vzduchové vlny za guľkami, vyhýbať sa guľkám a skákať špeciálne skoky. Napríklad premet na jednej ruke so streľbou, premet bez rúk, skok dozadu so streľbou, vyskočenie spoza rohu, beh po stene alebo vývrtku vpred so streľbou. Poteší aj klasický ďaleký šípkový skok medzi strechami domov, skoky cez sklá, ale aj rôzne výskoky s kopnutím na nepriateľa. Okrem tohto má vaša postava dosť rozsiahle spektrum pohybov, od vyliezania na rôzne prekážky, cez zachytávanie sa okraja plošín, šplhanie sa po plotoch, lezenie po rúrach, pritláčanie sa k stenám atď. Je tam toho dosť, škoda, že niektoré animácie pohybov nie sú na úrovni tých bojových. Hlavne lezenie vyzerá trhane a nedopracovane. Tam to vyzerá tak, že bojové ťahy sú motion capturované so skutočnými hercami a ostatné pohyby už len nejako narýchlo ručne dorobili.

Ďalší typ misií je jazda na aute. Tam buď šoférujete alebo strieľate z okna auta. Záleží, za ktorú postavu hráte. Jazda pripomína arkádový štýl hier, nemá to nič spoločné s reálnosťou ani ovládania ani nabúravania. Keď šoférujete auto, na každom kamienku vám ešte viac vyskakuje a otáča sa vo vzduchu ako napríklad v GTA3. Ale v GTA sa však človeku aspoň niečo rozbije, keď to niekam buchne, tu niečo také nehrozí, taký stĺp vás s autom zastaví na mieste hneď a bez nejakej ujmy. Ale budiž, to sa ešte dalo prežiť. Horšie je to však, keď riadenie prevezme počítač. Konkrétne keď hráte za Ghosta, vtedy to, čo robí Niobe je mimo môjho chápania. Ona sa totiž vybúrala na každej zákrute, nabúrala do každého druhého stĺpika a kedy tedy ma celého, ako som trčal z okna, ošmirgľovala o stenu alebo cestu. Nakoniec sa ešte raz za čas snažila aspoň pár minút búchať do betónovej steny, či náhodou nepovolí (a to si hovorí najlepšia šoférka v Matrixe.) A to ešte nie je všetko, podobne sa správali aj ostatné autá, ale tie pre istotu ešte prevažovali z jednej strany na druhú. Myslím, že táto racingová časť hry je najhoršia a dosť mi pokazila celý dojem z hry, možno by bolo najlepšie, keby ich tam vôbec nedali. Slabý design levelov, auto nič extra, fyzika ani nehovorím a tá podivná AI šoférov (add. vyšiel už aj prvý patch, ešte som netestoval či to odstráni).

Nakoniec je tu let loďou, kde budete prechádzať obrovskými podzemnými tunelmi, ničiť mechanické chobotnice a čo najrýchlejšie sa dostávať na určité miesto. Ak budete hrať za Ghosta, budete ovládať palubné zbrane a ničiť chobotnice, čo sa na vás budú lepiť a za Niobe si to budete musieť pekne odšoférovať dosť náročnými a kľukatými tunelmi. Čo sa týka kvality levelu, je oveľa krajší, ako jazda autom a mohli ho tam dať aj viac krát. Level je v hre len raz a aj to len na konci.

Enter the Matrix Enter the Matrix Enter the Matrix

Čo sa týka zbraní v hre, nie je toho nejako veľa. Máte tu pištoľ, možnosť dvoch pištolí naraz, rôzne Uzi a malé samopaly, väčšie samopaly, sniperky a nájdu sa aj granáty a granátomet. Náboje do zbraní získavate po padlých nepriateľoch. Vždy, keď sa vám minú náboje do zbrane, vaša postava ju jednoducho zahodí, aby mu nezavadzala. Tu je dosť škoda, že rovno nevytiahne inú zbraň a začne bojovať rukami, to nepoteší hlavne vtedy, keď ste v prestrelke na diaľku a postava sa po odhodení zbrane začne oháňať rukami, akoby sa chcela biť. Najviac sa mi páčili asi dve pištole a rôzne výskoky s nimi, to je klasika Matrix. No ani samopal v jednej ruke a premet cez druhú ruku neboli zlé. Rozdiel medzi zbraňami viac menej ani nezbadáte, so všetkými nepriatelia padli skoro rovnako rýchlo. Pri streľbe si môžete prepnúť aj na FPS pohľad, kde môžete presnejšie zameriavať nepriateľov prípadne veci. V tomto móde sa však nemôžete pohybovať, akurát mierne uhýbať do strán. Takže sa nevyhnete ani guľkám ani veľmi neskryjete. Jediná zbraň, pri ktorej využijete FPS pohľad, bude sniperka, pretože jedine tu si ju zameriate a priblížite.

Typov nepriateľov budete mať celkom dosť. Od základných policajtov, cez rôznych strážnikov, po špeciálne jednotky SWAT, stretnete aj nejakých upírov v Matrixe, ktorých zabijete len dreveným kolom v boji z blízka. Nakoniec je tu aj séria rôznych finálnych bossov (helikoptéra, rôzni nepriatelia, ktorých musíte vybaviť bojom, zabojujete si aj s Trinity) a nakoniec samozrejme nebezpečných agentov a aj dvojičky. AI nepriateľov nie je úplne najhoršie, vedia, že majú po vás strieľať, schovávajú sa a aj vás prenasledujú. No čas od času sa im stane, že sa niekde zaseknú, alebo začnú utekať oproti stene.

V niektorých misiách musíte brániť aj ostatných vašich ľudí v Matrixe a vtedy im nesmie klesnúť energia na nulu. Samozrejme, aj oni vám trochu pomáhajú, ale len minimálne a väčšinou je to všetko na vás. Zo zaujímavých misií sa dostanete na stretnutie skoro všetkých posádok lodí v matrixe, dostanete sa do brlohu upírov, na letisko, poštu, zabojujte si v lietadle, v hlbokých tuneloch zeme, v kanáloch a samozrejme aj na strechách budov.

Obtiažnosť v hre je slušne navrhnutá. Sú tu tri obtiažnosti. Najľahšia, to je pre víkendových hráčov, pretože energia sa postave dopĺňa dosť rýchlo a je prakticky nemožné zabiť ju, ak si dávate aspoň trochu pozor a najdôležitejšie máte tu aj ukazovateľ smeru, takže sa ľahko zorientujete a viete presne kam a kade máte ísť. Na ťažších obtiažnostiach už ukazovateľ zmizne a energia sa dopĺňa pomalšie, nepriatelia sa ťažšie zabíjajú a aj energie vám viac ubúda. Všade je to však rovnaké pri bojoch s agentmi, tu keď sa na vás vrhne stovka agentov Smithov, neostáva vám nič iné len útek. Agenta dokáže poraziť len Neo, obyčajný bojovník nemá šancu, síce sa môže udržať v boji, nezničí ho a jediná možnosť je ho trochu zabaviť odpálkovať niekam do kúta a utiecť. Čo sa týka ovládania, nie je zložité, ale niektoré prehmaty pri špeciálnych skokoch sú naozaj o hubu. Ovládanie je rozdelené na tri časti a to ovládanie postavy, ovládanie auta a ovládanie lode. Pri postave je to samozrejme najzložitejšie, tam máte skoky, focus, streľbu, výmenu zbraní, zooming, údery rukami, nohami a ďalšie pohyby, ktoré si musíte naštudovať a naučiť kombinácie. Ono hra je dosť inteligentná a postupne ako hráte, vás učí nové ťahy a vypisuje vám tipy, ako čo urobiť, čo stlačiť, aby ste skočili určitý skok alebo spravili nový špeciálny ťah. Pre premet do strany musíte napríklad držať focus, šípku do boku, skočiť a ešte pritom aj strieľať, aby to malo požadovaný efekt. Zo začiatku dosť náročné, ale keď si zvyknete, už to bude pohode.

Ukladanie pozícií v hre je typicky konzolové. Hra je rozdelená na množstvo malých častí, medzi ktorými sa vám ponúkne uloženie pozície. Ak vás niekde zabijú, začínate vždy od začiatku danej časti. Väčšinou sú to kratšie úseky, ktoré prejdete maximálne za takých 5 minút, takže väčšinou to nie je veľká časová strata. Samozrejme zabitie niekoľko krát pred koncom veľmi nepoteší. Ale naučíte sa dávať si pozor. Celkovo má hra 15 samostatných kapitol, ktoré sú potom ešte rozdelené na sejvovacie časti. Mimochodom, prejdete to tak za 4 hodiny čistého času za jednu postavu. Ak to chcete vidieť celé za obe postavy, tak za 8 hodín. Samozrejme s loadovaním a prechádzaním znovu tých istých miest sa to predĺži, ale tipujem tak maximálne na 10 hodín. Ja osobne som prešiel s Niobe za 3 hod a 10 min a za Ghosta som mal okolo 4 hod 20 min, ale to som sa ešte aj učil ovládanie.

Enter the Matrix Enter the Matrix Enter the Matrix

Grafika. No toto je asi najdiskutabilnejšia časť hry. Autori nielen že použili slabý engine, oni do neho dali aj minimum textúr a to všetko zavŕšili výberom nastavenia kvality, ktorým nerozumie asi nikto. A predstavu o nich získate len keď si každý vyskúšate a zistíte, čo robí. Napríklad object LOD, dithering, particles, particle treshold... no koho to vôbec zaujíma, nech to buď pomenujú normálne alebo dajú len slabé, stredné a vysoké detaily. Aj keď musím povedať že niektoré nastavenia sú zaujímavé hlavne tam, kde si meníte počet particles, ktoré vám dokáže zvýšiť rýchlosť grafiky aj niekoľko krát, za cenu toho, že postavy budú mať kockaté hlavy, kockaté kolesá na autách a objektom sa stratia prakticky všetky krivky. Na úplnom maxime detailov zase postavy vyzerajú super. Škoda zase, že textúry sa kvalitnejšie už nedajú nastaviť. Tu sa mohli autori na PC verzii vyhrať podobne ako rockstar v GTA. K rýchlosti, tu sa dá rôzne optimalizovať, ale napríklad na najvyšších objektových nastaveniach mi to celkom dobre išlo na ATI8500 a 1.3ghz. Trochu mi to zatrhávalo v pohľade na boje, ale dalo sa to zniesť. Hra nemá v sebe skoro žiadne novinky ako pixel shadre, dokonca asi ani bumpmapping som nevidel a výbuchy sú tiež nič extra. Ešte šťastie, že niekde po guľkách ostávajú aj diery, prípadne odpadávajú aj časti. Čo je pekné najmä v mramorových miestnostiach. Ale celkovo engine je dosť zastaralý. Škoda, že nepoužili nejaký z aktuálnych enginov, ale nejaký svoj, ktorý naprogramovali tak pred tromi rokmi na začiatku vývoja hry. Okrem toho má v sebe aj dosť chýb. Nejdem ich všetky spomínať, pretože človek si nie je nikdy istý, či je to enginom alebo ovládačmi (najmä pri ATI :) a dúfam, že to aj tak všetko patchujú. V každom prípade ma najviac pobavilo miznutie zbrane. Teda, keď som raz za čas skočil nejaký špeciálny skok so zbraňou a dopadol na zem, zrazu postava už zbraň nemala a len držala ruky, akože ju ešte má a ešte pre istotu to nič aj strieľalo. A takisto potešil aj tieň, ktorý sa mi nezobrazoval len pod nohami, ale aj nado mnou na strope. Prípadne prepadnutie sa auta do nejakej čiernej diery v mape na ceste bolo zaujímavé.

Na druhej strane veľmi pekne sú prepracované enginové strihové scény, ktoré určite navrhoval choreograf z filmu a ešte lepšie pôsobia natáčané filmové scény, ktorých bude medzi misiami viac ako dosť. Pri nich si môžete zapnúť aj zobrazovanie titulkov, takže sa budete cítiť, ako keby ste pozerali DVD. Mimochodom všetky filmové scény sú v DivX, ktoré si Shiny licencovalo hlavne pre zníženie počtu CD, na ktorých by hra musela byť. Nakoniec však ešte mohli vylepšiť titulné menu, ktoré možno na konzolách vyzerá ok, ale tu dosť slabo.

Posledná a jedna z najlepších stránok hry je hudba a zvuky. Tie tu robili profesionáli z filmu. Takže si užijete, reálne hlasy postáv, kvalitné zvuky streľby, prostredia a do pozadia vám bude hrať hudba, ktorá sa asi v každom levely mení. Môžete si zapnúť rôzne EAX podporné systémy a ak máte 5 reprákov, priestorový zvuk si naozaj užijete. Plus ak máte lepšiu kartu, môžete si zapnúť aj EAX morphing a panning, ktoré ešte zvýšia zážitok z hry. Si zoberte samotné zvuky a rozhovory zaberajú 1.5gb na disku, čo je najviac z celej hry.

Multiplayer hra nemá, ale myslím, že ho ani nepotrebuje. Aj keď podobne ako v Maxovi Paynem by to mohla byť celkom zábava. Možno mohli pridať aspoň rýchle boje, jeden na jedného v rôznych arénach alebo niekoľko voľných tréningových miestností, kde by ste si zabojovali s vybranou postavou.

Celkovo je hra dobrá, ale nie je to to, čo by si Matrix naozaj zaslúžil. Myslím, že radšej mali hru robiť autori Maxa Paynea. Grafika mala byť lepšia, ovládanie malo byť lepšie, focus efekt mohli dorobiť, levely s autami sú úplne slabé. Prostredia sú väčšinou pekne navrhnuté, ale často majú málo textúr, respektíve vôbec žiadne. Ku koncu sa to s textúrami síce lepší, ale nie je to ešte ani úroveň dnešných top hier. Ale hra má aj druhú stránku, pekné filmové zábery, kvalitný príbeh, veľká rozmanitosť levelov, dva rôzne pohľady na hru z očí Niobe a z očí Ghosta a samozrejme aj množstvo úderov, špeciálnych pohybov a skokov, ktoré akciu pekne dotvárajú. Myslím však, že keby hra nemala názov Enter the Matrix, respektíve nemala niečo spoločné s Matrixom, veľa ľudí by si ju ani nekúpilo a zaradila by sa iba medzi priemer a medzi slabý odvar Maxa Payneho. Tu bude hru predávať hlavne názov a príbeh. Samotné spracovanie a chyby už ľudia nejako pretrpia, prípadne si počkajú na patche.

Horšie to budú mať tí, kto si kúpia konzolové verzie, lebo tam sa to už zapatchovať nedá a čítal som, že aj taká X-box verzia má dosť chýb. Teraz vidíme, čo robí ponáhľanie sa a stíhanie nemožných termínov.

Plusy:
- príbeh
- filmové scény
- množstvo rozličných levelov
- dva pohľady na hru
- Matrix

Mínusy:
- zastaralý engine
- racingové levely
- chyby, chyby, chyby, chce to patche, patche, patche (mimochodom recenzia je písaná ešte bez prvého patchu 1.51)
- na Matrix to malo byť minimálne 2x lepšie


autor Saver 2.6.2003
Kinema
8.0
Diváci
8.1
KASKADÉR
[RECENZIA ]
1
Súperi
SÚPERI
[RECENZIA ]
SPIACI ÚČET
[RECENZIA ]
PRÍPAD GOLDMAN
[RECENZIA ]
KOLAPS
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$11,0 mil.
02 |
$10,0 mil.
03 |
$9,6 mil.
04 |
$8,9 mil.
05 |
$4,8 mil.
06 |
$4,7 mil.
07 |
$4,5 mil.
08 |
$2,9 mil.
09 |
$2,3 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.