FULL METAL JACKET

FULL METAL JACKET

10

článok

Hoci je režisér Stanley Kubrick uznávaná kapacita na poli réžie, jeho filmy ma nikdy nejako neoslovovali. Jeho najslávenejší film "2001:Vesmírna odysea" som videl len do polovice (potom som zaspal, no knihu od A.C.Clarkea mám prečítanú celú), "Žiarenie" s Jackom Nicholsonom som pretrpel len kvôli predlohe od Stephena Kinga (čo je jeden z mojich najobľúbenejších spisovateľov) a pri poslednom Kubrickovom diele "Eyes Wide Shut" (už si nepamätám slovenský názov) som sa väčšinu času nudil (samozrejme, boli tam niektoré dobré sexi-scény a najmä záverečný dialóg bol cool). No je jeden Kubrickov film, ktorý mám rád a videl som ho už asi päť krát. Volá sa "Full Metal Jacket" a nedávno bol uvedený na DVD.

Je začiatok sedemdesiatych rokov, vo Vietname sa vojna zmieta v posledných kŕčoch pred svojím koncom a hoci už ani samotní velitelia a politici neveria, že by sa dala vyhrať, stále posielajú do tejto vzdialenej zeme nových a nových mladých vojakov. Na ostrove v Južnej Karolíne je jeden z mnohých výcvikových táborov - tento funguje pod vedením tvrdého seržanta Hartmana (R.Lee Ermey). Práve dostal "čerstvé mäso" - nováčikov, z ktorých má urobiť vojakov vhodných na zabíjanie vo Vietname. Hne´d úvodný záber nám ich jedneého po druom vizuálne predstavuje - v záberoch strihania vlasov, ktoré zároveň symbolizuje zbavovanie sa vlastnej identity a splynutie s ostatnými. No oveľa viac o ich charakteroch napovedia ďalšie minúty, v ktorých sa zoznamujú s Hartmanom a on im dáva sarkastické a mnohokrát i urážlivé prezývky. Rozprávač príbehu (Matthew Modine) vyšiel ešte s celkom dobrou - jeho nazval Hartman vojakom Vtipkárom (lepšie sa hodí originálne Private Joker). Ďalšími vyhranenými charaktermi sú vojak Kovboj, vojak Snowball (Snehová guľa, pretože je černoch) no najmä zaostalý vojak Gomer Pyle (vlastným menom Leonard Lawrence, stvárnený Vincentom D´Onofrio). Sledujem zmenu týchto mužov v stroje na zabíjanie, ktorí sa nezastavia pred ničím a ich jediným zmyslom života je zabíjať, zabíjať, zabíjať! Najhoršie je na tom Gomer Pyle, kvôli ktorého chybám je trestaná celá rota a tak dostane "deku" (teda jej americkú verziu). Pomaly sa s ním začnú diať divné veci, ktoré vyvrcholia v posledný deň na ostrove.

A tak sa chlapi dostali do Vietnamu - väčšina šla k pechote, no Joker, vďaka svojej žurnalistickej minulosti (prispieval do školského časopisu), išiel do spravodajskej jednotky. Celý čas nerobí nič, len obháňa kurvy a občas napíše nejaký ten článok. A keďže sa mu kolegovia smejú, že ešte nezažil skutočný boj, prihlási sa na frontovú líniu. Čoskoro to oľutuje...

Full Metal Jacket

Zvyšok filmu je o tom, ako Joker stretáva niekoľkých svojich známych z výcvikového tábora, no pri jedinej akcii, ktorej sa zúčastní, o nich prichádza a sám sa ocitne v ohrození života. Je to o tom, že skutočná vojna nerobí z chlapcov chlapov, ale zo všetkých zúčastnených robí zvery. Len z niektorých väčšie a z iných menšie.

Stanley Kubrick mal s týmto filmom smolu. Nakrútil ho síce v 1986-om, no do distribúcie v USA sa dostal až o rok neskôr. Prečo je to také dôležité? Pretože v roku 1986 vládol filmovému svetu iný film o vojne vo Vietname - "Čata" Olivera Stonea. A jej úspech zatienil kvality Kubrickovho diela. Pri porovnaní oboch je ťažko rozhodnúť, ktorý je lepší. Podľa mňa "Čata" jednoznačne vedie pri scénach z Vietnamu, no "Full Metal Jacket" má zas geniálnu prvú polovicu - scény z výcviku a najmä výkon R. Lee Ermeyho ako inštruktora Hartmana. Inak, zaujímavosťou je, že Ermey spolupracoval pôvodne na filme ako poradca, no potom, ako ho Kubrick videl slovne "zdžubávať" hercov tak, že chrlil jednu nadávku za druhou a ani raz sa neopakoval, okamžite ho angažoval ako herca. Na Ermeym stojí celá prvá polovica filmu a právom ho tak zaraďuje medzi skvost vojnového žánru. Je síce pravda, že odvtedy sme mali možnosť vidieť zopár iných dobrých vojnových filmov ("Zachráňte vojaka Ryana" či "Nepriateľ pred bránami"), no v žiadnom z nich nevyčnieval herecký výkon jednotlivca tak vysoko. Nesmiem samozrejme zabudnúť ani na bojové scény, ktoré nie sú nakrútené vo veľkom štýle, ale skôr komorne, s dôrazom na detaily (riadne krvavé detaily). No "Full Metal Jacket" nie je o tom ,kde, čo a ako vybuchne, je to skôr ponor do charakterov postáv s dôrazom na ich zmeny v nepriaznivých podmienkach.

DVD bonusy: Keďže ide o starší film, na DVD nenájdeme žiadne zaujímavé bonusy, jedine trailer, ktorý je však dosť "slabý". Dnes by veru málokoho presvedčil, aby si tento film pozrel. To robí "Full Metal Jacket" svetlou výnimkou medzi filmami - jeho trailer je slabší ako samotný film.

autor Dávid Beňo 29.11.2001
Kinema
10