SHOGUN: TOTAL WAR

SHOGUN: TOTAL WAR

8.8

Recenzia na PC verziu

Tak a teraz sa ukáže, kto je skutočne dobrý stratég a kto vie iba zúrivo stláčať tlačítka na myši. Na naše monitory sa konečne došuchtala netradičná a očakávaná stratégia od Electronic Arts – Shogun: Total War. Sľubne vyzerajúce screenshoty sme mali možnosť očumovať už dlhšiu dobu, ale v reáli je to niečo úplne iné, skutočne totálna vojna. Táto stratégia vraj pomerne presne rekonštruuje bitky v starovekom Japonsku a ako vieme, v tejto dobe ešte nemali znepriateľené klany k dispozícií ani nukleárne hlavice ani nadzvukové stíhačky alebo podobné hračky, takže sa účastníci bitiek doslova rezali hlava-nehlava. Ľuďom, ktorým sa páčia obrovské armády a vyžívajú sa v komplikovaných strategických plánoch iste poteší, že v jednej bitke sa môže pobiť až 50 000 vojakov, takže je rozhodne na čo sa pozerať a ak ma pamäť neklame, je to s prehľadom viac ako v ktorejkoľvek inej stratégií. Ale to rozhodne nie je jediné pozitívum.

   

Poďme sa teraz detailnejšie pozrieť, čo Shogun ponúka. V hlavnom menu si môžete vybrať, či si chete zahrať narýchlo niektorú historickú bitku, alebo či začnete novú kampaň, v ktorej budete musieť postupne ovládnuť všetky územia na mape Japonska. Ak s hrou začínate, je tu vcelku pekne spracovaný tutorial, ktorý vás naučí ako pohybovať jednotkami, ako ich stavať do radov, utvárať formácie a ako pracovať s kamerou. Keď už sme pri tom ovládaní kamery, musím povedať, že sa mi páčilo menej ako to v Ground Control. Tu na pohyb do strán nepoužívate kurzorové šípky, ale funguje to tak, že keď „najazdíte“ myšou na kraj obrazovky do stredu, tak sa kamera otočí a keď na kraj do dolnej časti, tak sa posunie. Pravdepodobne nemusím zdôrazňovať, že v chaotickejšom boji je problém presne sa trafiť. Inak je samotné ovládanie hry veľmi komfortné, v hornej časti výhľadu na bojisko je umiestnený ovládací panel, pomcou ktorého môžete dokonale ovládať všetky vaše jednotky a sekunduje mu ďalší panel dole, kde vidíte všetkých vašich zverencov vo formáciách, aby ste mohli medzi nimi pohodlne prepínať a nemuseli ich stále niekde zháňať. Ale poďme k veci, konkrétne ku kampani. Keď začínate, máte k dispozícií pár území a jednotiek, plánovacia fáza, kde vidíte prehľadnú mapu sa odohráva v ťahoch. Na každom území môžete stavať budovy militaristického aj civilného zamerania, samozrejme, každá niečo stojí a trvá nejaký čas, kým sa postaví, no prinesie vám neoddiskutovateľné výhody. Ak už máte istý druh stavby, môžete využívať jej služby, ako napríklad výcvik jednotiek. Vaša armáda, ľubovolne rozdelená na väčšie či menšie časti, sa dá strategicky rozmiestňovať tak, aby ste sa ubránili pred nepriateľom, alebo naopak napádať súperove provincie. Keď ste hotový ukončíte ťah a začína sa sranda. Jednotky sa podľa rozkazov začnú premiestňovať, čo znamená, že pravdepodobne dôjde aj k nejakým tým ozbrojeným stretnutiam. Ak sa rozhodnete osobne zasiahnuť (čo sa väčšinou vyplatí – čítajte ďalej) hra sa prepne do efektného 3D pohľadu. Na jednej strane stojí vaša armáda a niekde neďaleko protivník. Napriek tomu, že cieľ každej takejto bitky je v podstate univerzálny, teda pozabíjať dostatočný počet vojakov, aby sa súper zľakol a zdrhol do bezpečia, priebeh býva často odlišný a veľmi prekvapivý. Umelá inteligencia je dobrá, takže niečo také, že vezmem všetky jednotky čo mám a bez rozmýšľania ich pošlem do boja, na počítač neplatí. Je potrebné dokonale poznať a využívať výhody terénu a jednotky vhodne umiestňovať. Páčila sa mi možnosť kliknutím a ťahaním myši presne určiť pozície vojakov, netreba zabúdať ani na formácie alebo smerové orientácie jednotiek. Asi najdôležitejšie je jednotlivé typy vojakov vhodne kombinovať, pretože napríklad lukostrelčíci sú výborný ako podpora, ale pri boji zblízka padajú ako muchy, pešiaci si celkom dobre poradia s jazdectvom no a jazdectvo sa rýchlo dostane k lukostrelčíkom a promptne ich rozseká na kusy. Ja viem, že ako si to čítate, vyzerá to asi úžasne jednoducho, ale verte mi, chce to istú dávku trpezlivosti, tréningu a šikovnosti, aby vám to vyšlo podľa vašich predstáv. Pripočítajte si k tomu, že každá jednotka má merač vyčerpania a navyše autori pridali do hry rôzne strategické prvky, ako napríklad vysoké kopce, alebo mosty, takže ako som povedal v Shogunovi je viac ako rýchlosť potrebná rozvaha a strategické myslenie.

   

Na konci bitky si môžete prezrieť vyhodnotenie, kde vidíte koľko padlo vašich mužov a koľko nepriteľových, či nejaký váš generál nebol vyznamenaný a samozrejme to najdôležitejšie – či ste vyhrali alebo prehrali :-). Súboje bývajú dlhé, takže je tu potešujúca možnosť nechať si výledok bitky vykalkulovať počítačom, ale ak nemáte výraznejšiu presilu radšej to ani neskúšajte, lebo budete čumieť čo všetko je možné. Mimochodom zapichnúť to môžete aj uprostred boja, aj keď sa vám pravdaže odčítajú nejaké bonusové body za velenie. A počítač nie je ani blbec ani fanatik, takže keď zautočíte, no nech nežerem tak s 15 000-ovou armádou na jeho tisíc mužov, je DOSŤ pravdepodobné, že sa radšej stiahne. S grafikou a ozvučením môžeme byť, myslím, celkom spokojný, aj keď to nepochybne mohlo byť aj lepšie, teda hlavne postavičky bojovníkov, na druhej strane prostredie je pekne spracované a nechýba ani kvalitné počasie aj s efektami ako dážď či sneh. Na Shogun sa čakalo dosť dlho a mnoho hráčov a redaktorov do neho vkladalo veľké nádeje. Napriek tomu musím skonštatovať, že sa nejedná o totálnu revolúciu, ako skôr o príjemné a originálne oživenie žánru real-time stratégií, kde konečne môžete využívať mozog!  A s príjemnou japonskou atmosférou. Ak ste ešte Shogun: Total War nehrali, je načase si položiť otázku či o niečo neprichádzate.


   





napísal genuine 10.8.2000
Páči sa mi!
8.8
Používatelia
6.8
SHOGUN: TOTAL WAR


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (3)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19834)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk