ALEXANDER

ALEXANDER

6.9

Prekoná herná podoba svoju priemernú filmovú podobu? Bude Alexander Veľký naozaj veľký?

Recenzia na PC verziu

Autori sa v novej real-time stratégii Alexander vrátili do veľmi vzdialenej, ale významnej historickej epochy a mapujú osudy veľkého vojenského vodcu a vládcu. Alexander Veľký, ktorý žil a panoval v štvrtom storočí pred Kristom, patrí nepochybne medzi najväčšie osobnosti ľudských dejín. GSC Game World si na tohto velikána nespomenuli náhodou. Podnetom na vytvorenie počítačového titulu bol nepochybne historický veľkofilm, ktorý zrejme čoskoro zavíta aj do našich kín. A hoci veľkolepú ságu zatiaľ zhliadnuť nemôžeme, hra je už plne k dispozícii a tak sa pozrime, ako dopadla.


Nový titul funguje na starom dobrom, aj keď už trochu opotrebovanom, systéme. To znamená, že prvoradou úlohou hráča je výstavba budov, nasleduje najímanie jednotiek a boj. Hlavným objektom je mestské centrum, kde sa rodia osadníci. Tí zabezpečujú základné suroviny, jedlo, drevo, železo, kameň a zlato, potrebné na výstavbu a najímanie vojenských jednotiek. Stínajú stromy, lovia, pestujú obilie, ťažia v baniach a budujú požadované objekty. Na počiatku sú to predovšetkým úžitkové budovy, ako mlyn, sklady, banské veže, prístav a domovy pre obyvateľov. Keď všetko funguje ako má, začne sa s výstavbou vojenských a pokročilých budov. Väčšina vojakov a lukostrelcov sa rodí v barakoch. Kňazi a liečitelia vznikajú v chráme, pre jazdu sú potrebné stajne a na najímanie žoldnierov treba diplomatické centrum. Nezaškodí postaviť kováčsku dielňu, akadémiu, market a arzenál na katapulty a ťažké zbrane. Obranu mesta zabezpečia pevné múry, kde sa dajú umiestniť lukostrelci a vyhliadkové veže.

 

Alexander
Alexander
Alexander


Keďže v hre sa počíta s nadmerným množstvom postáv a ozbrojencov, pri najímaní sa uplatní malý zlepšovák. Na vybranú jednotku stačí kliknúť ľavým tlačítkom myši a spustí sa nekonečná produkcia. Keď máte dostatok prírastkov, pravým tlačítkom proces zastavíte. Takýmto spôsobom vyrobíte nielen davy ozbrojencov, ale aj bežných osadníkov, ktorí sa zvyknú automaticky samostatne zaradiť do pracovných procesov. Keď hovorím o nadmernom množstve, nehovorím o niekoľkých stovkách. Ako tvrdia autori, v jednej hre môže byť súčasne 64 000 jednotiek, z toho 8 000 jednotiek na jedinej obrazovke! Takže si viete predstaviť, aké masívne boje sa v hre môžu odohrávať.


Extrémne počty postáv znamenajú často veľký chaos. Úplne sa tomu nevyhnete, no budete mať podstatne lepší prehľad o situácii, keď vojakov zoskupíte do formácií. Proces je jednoduchý. Keď máte dostatočné množstvo bojovníkov jedného druhu, povedzme lukostrelcov, zobrazí sa ponuka na vytvorenie formácie. Môžete stanoviť veľkosť, ale nie presný počet príslušného mužstva. Dôvodom je vytvorenie harmonického celku. Bežný počet pešiakov vo formácii je 36, 64 alebo 100 mužov. Samozrejmosťou je určenie štandardného, útočného alebo obranného módu a pri zoskupení normálna, zomknutá alebo rozťahaná formácia.


Vojaci sa dajú vylepšovať a majú morálku, ktorá ovplyvňuje správanie sa v boji a hodnotu útoku. Pod vedením skúseného veliteľa, ktorý sa dá kedykoľvek najať za vysokú sumu, získavajú ďalšie podporné vlastnosti a bonusy. Celkovo sú v hre zastúpené štyri veľmoci  Macedónia, Perzská ríša, India a Egypt. Majú rozdielne jednotky, architektúru a líšia sa v niekoľkých detailoch, ale výrazné odlišnosti tu nenájdete.

 

Alexander
Alexander
Alexander


Hra pre jednotlivca ponúka slušný sortiment zábavy. Samozrejme nechýba Kampaň. Je urobená veľmi precízne a zachytáva Alexandra Veľkého v historicky doložených situáciách a bojoch. Priebeh kampane síce mapuje vladárove skutočné činy, ale nie je lineárny. Na predhistorickej mape je často rozhodnutie o ďalšom postupe prenechané na samotného hráča. Hoci kľúčovým udalostiam sa nedá vyhnúť. Veľkolepé momenty sú doplnené patričnými scénami z historického veľkofilmu.


Nechýbajú samostatné misie, kde hráč musí splniť požadované úlohy, oslobodiť osadu, zničiť banditov a podobne. Napokon je tu voľná hra, v ktorej sa dá vybrať ľubovoľná mocnosť, počet nepriateľov aj spojencov, rozmery mapy a podmienky víťazstva. Tento mód je v podstate totožný s možnosťami pre viacerých hráčov. Multiplayer je možné hrať na lokálnej sieti aj na internete. Popri tom je k hre priložených množstvo bonusov, ktoré sa väčšinou týkajú aktuálneho filmu. Nájdete tu upútavku, rozhovory a odomknuté scény z kampane.

Počítačová inteligencia je prijateľná, ale nijako oslňujúca. Keď som hral voľnú hru s AI spojencom, posielal na nepriateľa jednu alebo dve vojenské formácie a pár katapultov. Ale okolie jeho hlavného sídla bolo preľudnené ako Slovenské námestia pri nežnej revolúcii. Tisícky postavičiek sa bezúčelne hromadili v okolí mestského centra.


Grafica je síce "iba“ 2D, ale je veľmi detailná a sympatická. Zrejme keby boli jednotky trojrozmerné, nebolo by možné umiestniť ich po tisíckach na jedinej mape. To by určite položilo na lopatky väčšinu počítačov. Pri hre Rome Total War  je maximum pri jednom boji okolo štyri tisíc jednotiek a aj slušné PC zostavy sa zapotia. Zhromaždiť 64 000 postáv  v 3D je zatiaľ nereálne. Zvuky v hre sú trochu slabšie, ale sprievodná hudba vás očarí a dokonale vyrovnáva tento menší nedostatok. Autormi odporúčaná zostava je 2Ghz procesor, 768 MB Ram a 128 MB  grafická karta. Hra síce bude funkčná aj na podstatne slabšej zostave, ale pri masívnych bojoch očakávajte zlyhanie. Dôvodom je už niekoľkokrát spomínané kvantum jednotiek, s akým ste sa zrejme ešte v žiadnej hre nestretli.

 

Alexander
Alexander
Alexander


Alexander je sympatická počítačová hra, ktorá zachytáva osudy jedinečného vojvodcu a súčasne propaguje nový historický film. Znaky komercie sú zrejmé, ale produkt má aj svoje nepopierateľné kvality. Hoci tu nájdete minimálne inovácie, najdôležitejšie je, že sa to dobre hrá. Milovníci titulov v štýle Age of Empires alebo Cossacks si v každom prípade prídu na svoje. Vážnym problémom môžu byť veľké hardwarové nároky. Na jednej strane sú tu boje, kde proti sebe stoja desaťtisíce vojakov, na druhej strane ťažká skúška pre bežný počítač. Takže túto stratégiu v reálnom čase odporúčam všetkým priaznivcom klasických dobyvateľských hier, ktorým neprekáža 2D grafika a majú silnú počítačovú zostavu.


napísal uni 30.12.2004
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
6.9
Ohodnotiť
ALEXANDER
+ masívne boje s tisíckami jednotiek
+ kvalitne navrhnutá kampaň
+ dizajn a filmové doplnky
+ lukostrelci na hradbách
- nedostatočná AI
- vysoké hardwarové nároky
- minimálne inovácie


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Ubisoft / GSC Game World
Štýl: stratégia / realtime
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  november 2004
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19911)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk