PARAWORLD

PARAWORLD

7.0

Je Paraworld len veľká bublina, ktorá rýchlo praskne, alebo sa naozaj jedná o unikátny produkt?

Recenzia na PC verziu

Podľa  početných správ a informácií, ktoré kolovali dlho pred vydaním tejto RTS, je Paraworld unikátnou stratégiou, ktorá len ťažko nájde konkurenciu. Osobná skúsenosť je však často iná, ako nafúknuté reči. Je Paraworld len veľká bublina, ktorá rýchlo praskne, alebo sa naozaj jedná o unikátny produkt?

Krátke, ale pôsobivé intro sľubuje naozaj jedinečnú hru, kde hlavnú úlohu zohrajú dinosaury. Príbeh jedinej kampane však nie je zvlášť originálny. Skupina svojských bádateľov pod vedením šarmantnej tmavovlásky Ady prenikne do podivuhodného prehistorického sveta, kde nie je núdza o prekvapenia a napínavé dobrodružstvá. Vedci, ktorí zrejme čítali odborné knihy popri bojovom výcviku, a tak sa hravo vyrovnajú tlupe vikingov, otvárajú od úžasu ústa. Zoznamujú sa s miestnym domorodým obyvateľstvom, ktoré namiesto kráv a koní chová velociraptory, mamuty, triceratopsy a všemožné druhy dinosaurov. Pomáhajú riešiť konflikty jednotlivých kmeňov a chcú sa čo najrýchlejšie dostať späť do „normálneho“ sveta.

Otázne je, načo sa trepali do praveku, keď sa vzápätí ponáhľajú naspäť? No, ľudia sú skrátka divní... Nech je ako chce, návrat bude možný až po zdolaní mnohých nástrah a prekážok. Najprv sa treba skamarátiť so severanmi, potom druidovi pomôcť oslobodiť posvätné mamuty, prinútiť k spolupráci amazonky, navštíviť Veľkú radu v svätom meste a kadečo iné. Zdá sa, že všetci čakali len na príchod privandrovalcov a bez nich by to tu už ani nemohlo fungovať. Dej mi pripomínal klasický komerčný seriál Stratený svet, ktorý dokonale „zhovädil“ klasické dielo Sira Arthura Conana Doyla.

ParaWorld

Medzi bojovníkmi všetkých strán nájdete prekvapivo veľa žien.
ParaWorld

Oranžové dinosaury na oranžovej púšti. Neťahá vám to oči?
ParaWorld

Výber počiatočných jednotiek do ďalšej misie.

Pochybný dej však ešte nevyhnutne neznamená nudné misie. No, pravdu povediac v Paraworlde ani tie nie sú zvlášť atraktívne. Väčšinou sú obmedzené na dobíjanie nepriateľských základní, občas nejaké oslobodzovanie rukojemníkov. Nič, čo by tu už nebolo stokrát predtým. Aspoň, že je tu striedanie denného a nočného cyklu a niekoľko rozmanitých prostredí, hoci pestrofarebná krajina v úvodných misiách je strašne gýčová a vôbec sa mi nepáčila. Viac ma zaujala púšť, lávové oblasti a elegantná zimná krajina.

V hre sa vyskytujú tri odlišné frakcie. V kampani si postupne zahráte za všetky z nich. Najprv sa zoznámite so severanmi (norsemen). Medzi humanoidnými jednotkami dominujú bojovníci, ktorí pripomínajú vikingov. Liečiteľmi sú druidi. V radách zvierat a dinosaurov nájdete povozy, s prehistorickými kopytníkmi, do ktorých môžete umiestniť bojovníkov, ďalej sú tu divé svine a niekoľko variácií srstnatých nosorožcov a mamutov. Najsilnejšou kreatúrou, takzvaným titanom, je obrnený triceratops. Zaujímavosťou je „pracovný“ mamut, ktorý dokáže ťažiť suroviny na výstavbu. Obranné valy a brány sú z dreva.

Druhou civilizáciou sú púštni jazdci (dustriders). Podkladom pre túto stranu je hlavne egyptská kultúra a nomádi. Rady bojujúcich ľudí tvoria černošskí bojovníci a bojovníčky. Liečiteľom je šaman. Sortiment dinosaurov zahrňuje malé jaštery, medzi ktorými je aj velociraptor s pobočníkom, posilou je stegosaurus a ankylosaurus, neskôr dlhokrké brachiosaury. Titánom je skvostný Tyrannosaurus Rex. Ochranu sídla tvoria kostené palisády. Púštni jazdci majú namiesto pevného mestského centra pohyblivé vozy.

Napokon tu nájdete dračí klan (dragon clan). Jednoznačným vzorom je Japonsko a Čína, čomu zodpovedajú obydlia v danom štýle, klobúky robotníkov, prítomnosť samurajov a na sabotáže predurčených ninjov. Životodarcami sú mnísi. Táto strana má menej dinosaurov, ale o to viac bojových strojov a modernejších súčastí. Zaujímavosťou je napríklad gatling rider, alebo mechanickí škorpióni, čo dokážu popri boji aj vytínať drevo. Titánom je ťažkopádny seizmosaurus. Dračí klan sa špecializuje na výrobu rôznych druhov pascí, do ktorých chytá nepriateľov.

Sortiment jednotiek všetkých uvedených strán dopĺňajú variácie lukostrelcov, bojovníkov s oštepmi, bojových a obliehacích strojov a dokonca aj lode a vodné dinosaury. Systém výstavby je, až na detaily, úplne totožný. Základom je mestské centrum, kde sa vyrábajú robotníci a civilizácia sa vylepší až na piatu úroveň. Na bojové jednotky treba stavať baraky, dinosaurie farmy a primitívne továrne, na zvýšenie kapacity domy a stany. Popri spomenutých ochranných prostriedkoch môžete budovať obranné veže. Stavať môžete kdekoľvek v krajine, kde je vhodný terén. To vidíte podľa zelených bodiek, ktoré sa objavia pri pokuse umiestniť budovu. Pri výstavbe a na nákup jednotiek a vylepšení používate kameň, drevo a jedlo. Získate ich ťažbou, lovom, rybolovom a farmárčením. Špecifickou surovinou sú lebky. Tie nadobudnete zabíjaním oponentov a neutrálnych kreatúr a plienením nepriateľských sídiel.

V boji (aj mimo kampane) môžete využiť schopnosti hrdinov. Kúpite ich v krčme (čajovni, taverne), kde ich opäť nájdete v ponuke, ak zahynú. Hrdinovia nadobúdajú skúsenosti a na vyšších úrovniach získajú špeciálne schopnosti. Týchto špecialít je však primálo a nemajú veľký efekt. Navyše, za postup na ďalší stupeň musíte zaplatiť. Hrdinovia sú celkovo pomerne nevýrazní a neoplatí sa do nich investovať. Radšej si kúpte bojového dinosaura. Aj štandardní bojovníci a vaše kreatúry získavajú skúsenosti. Nevšimol som si, žeby to nejako zvýšilo ich bojaschopnosť a účelom takýchto „levelov“ je zrejme len pochybné triedenie síl a vraj revolučný manažment jednotiek. Rôzne jednotky sa v boji hodia na rozličné typy nepriateľov a oproti iným majú naopak nevýhody. Hra rozlišuje štyri kategórie a im zodpovedajúce útoky - ľudí, dinosaury, lode a budovy.

ParaWorld

T-Rex útočí na mobilnú pevnosť, ktorá je schopná produkovať bojovníkov.
ParaWorld

Hliadka v zimnej krajine.
ParaWorld

Zachráňte mamuty! Nech radšej padnú za nás v boji...

Manažment jednotiek je lišta, na pravej strane obrazovky, a pochybujem, že si ju niekto obľúbi a uzná ako praktickú. Manažment je rozdelený na päť častí. V podstate zodpovedajú vývojovým štádiám jednotiek. Každá časť obsahuje stanovenú kapacitu políčok, a ich počet sa na vyšších úrovniach dramaticky znižuje. Na Piatej (maximálnej úrovni) je to len jediné políčko. Sem sa automaticky ukladajú ikony, reprezentujúce konkrétneho bojovníka, hrdinu či dinosaura. Pokročilé jednotky majú už pri výrobe priradenú vyššiu úroveň a tá sa dá aj naďalej zvyšovať po získaní „Xp“ a nákupe. Problém je v tom, že nemôžete prekročiť maximálny počet jednotiek na každej úrovni. A keďže tabuľka zahrňuje aj robotníkov, predurčenú kapacitu naplníte veľmi skoro. Aby to bolo zrozumiteľné, uvediem  konkrétny príklad.

Máte vyrobených  desať bojovníkov a päť dinosaurov, všetko na druhej úrovni. Keďže maximálny počet na tejto úrovni je pätnásť, môžete vyrábať už len jednotky na prvom, alebo treťom a vyššom stupni. Čiastočne problém vyriešite povýšením niektorých bojovníkov, čím sa uvoľní časť priestoru. Alebo počkáte, kým zahynú. Tento systém nie len, že nie je praktický, ale hráča veľmi obmedzuje. Jednotiek v hre je pomerne málo (počet, nie sortiment) a často treba improvizovať. A hoci by sa mohlo zdať, že tu je vhodný priestor na taktizovanie, v skutočnosti je to zbytočná prekážka, čo má neblahý vplyv na hrateľnosť. Vravíte, že aspoň ľahšie nájdete robotníkov bez práce? Ale na to v iných hrách stačí jediná ikona.

Počas kampane je manažment jednotiek obsiahnutý nielen priamo na bojisku, ale aj medzi jednotlivými misiami. Tam má aj určité opodstatnenie. Ide o to, že za splnené hlavné a vedľajšie úlohy dostávate body, za ktoré si môžete kúpiť posily do ďalších misií a tie sú opäť triedené do známych kategórií. Pravdou však je, že aj takýto nákup je v iných RTS realizovaný jednoduchšie.

Nebaví vás kampaň, alebo ste ju už prešli? V tom prípade si skúste voľnú hru. Tvorcovia ponúkajú slušnú porciu máp a tri herné módy, kde vám asistujú počítačoví spojenci a oponenti. Okrem klasickej porážky nepriateľa je tu časovo limitovaná dominácia a mód obranca. V tomto prípade treba ubrániť, alebo dobiť opevnenie, kým neuplynie stanovený termín. To isté, ale v zelenom obsahuje multiplayer, ktorý je samozrejme určený hlavne pre hru živých hráčov. Popri boji sa dočkáte aj symbolickej diplomacie. Môžete darovať, alebo požadovať suroviny a  meniť postoj voči súperom. Ak neurčíte inak, víťazstvo v boji dosiahnete aj výstavbou a udržaním Hviezdnej brány, ktorá je alternatívou divov, známych z hier Age of Empires.

Všetko, čo v hre nájdete, tu už bolo mnohokrát predtým. Či už sa jedná o spôsob výstavby, boje, ale aj nákup jednotiek medzi misiami kampane. To, čo pribudlo, je pochybný manažment jednotiek a ten je skôr kazom produktu. Ak naozaj je čo pochváliť, je to AI. Počítačoví protivníci dokážu byť pekne prefíkaní a zákerní. Špecialitou je pozabíjanie vašich robotníkov, čím vás odrežú od zdrojov príjmu. Vaše jednotky, hoci nevyužívajú zoskupenie do formácií, pri presune automaticky vytvoria prehľadný a premyslený sprievod. Keď spozorujú nebezpečie a nad hlavami sa im rozsvieti výkričník, aj bez povelu sa vzdialia z určenej polohy, aby odvrátili hrozbu. Po eliminovaní nebezpečenstva sa vrátia na pôvodné miesto. Zaujímavé je aj správanie neutrálnych dinosaurov. Niektoré zaútočia na každého v okolí, iné len ak ich napadnete, ďalšie pred vami zutekajú. Väčšinou sa rodia v blízkosti hniezd, až kým ich nezničíte, a sú cenným zdrojom potravy.

ParaWorld

Zelené plochy ukazujú, kde je možná výstavba.
ParaWorld

Hviezdna brána. Kto príde na návštevu?
ParaWorld

Jednotky sa presúvajú v praktických zoskupeniach a organizovane.

Pri pohľade na grafiku som bol trochu sklamaný. Hoci je slušná, má ďaleko od úžasných a dokonalých scenérií, ktoré poskytovali tvorcovia počas vývoja hry. Budovy, hlavne tie čo patria severanom, sú chudobné na detaily a podobne je to aj s väčšinou jednotiek. Niektoré lokality sú pôsobivé, iné dosť odfláknuté, napríklad prvé mapy v kampani sa mi vôbec nepáčili. Bol to neprehľadný guláš namiešaný z pestrých farieb. Za pozornosť stojí maximálne rozlíšenie 1600 x 1050. Ozvučenie ma tiež nenadchlo. Keď sa mi hrdinka ozvala škrekľavým hlasom, trhalo mi to uši. Našťastie väčšina zvukov je prijateľná a situáciu zachraňuje solídna hudba.

V titule Paraworld okrem pochybného manažmentu jednotiek nenájdete nič pôvodné a nevšedné. Žeby aspoň dinosaury? Nie, ani tento nápad nie je celkom nový, hoci ako-tak zachraňuje imidž hry. Pamätníci si možno spomenú na stratégie KKND, kde jedna frakcia využívala popri moderných zbraniach obrie škorpióny a rôzne masívne kreatúry. Takže, aký je Paraworld? Pre mňa jednoznačne sklamanie. Bublina praskla. Nič nové na svete, dáme si repete...

ParaWorld

Toto je titan dustriderov...


ParaWorld

... tento patrí severanom...


ParaWorld

... a tento dračiemu klanu.



napísal uni 12.10.2006
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Paraworld #2
| PARAWORLD #2
[18.3.2006]
Paraworld
| PARAWORLD
[12.10.2006]
Paraworld
| PARAWORLD
[25.5.2006]
Paraworld
| PARAWORLD
[12.10.2006]
Paraworld
| PARAWORLD
[4.3.2006]
Paraworld #3
| PARAWORLD #3
[18.3.2006]
7.0
Ohodnotiť
PARAWORLD
+ dinosaury
+ slušná AI
+ tri pomerne odlišné strany
- absencia originality
- nudná kampaň
- priemerný multiplayer
- pochybný manažment jednotiek
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 1,6 GHz, 512 MB RAM, VGA 128 MB DX9 kompatibilná


RECENZIE HRÁČOV
ParaWorld
7.3
LUKAS_MESKO    15.4.2007
Svet dinosaurov...Vo svete dinosaurov, o ktorých sa mnoho nevie, bolo veľa čarov a práve to prib...prečítať celé
PC

Vývoj: SEK / Sunflower Studios
Štýl: stratégia / realtime
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  2006
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
| ParaWorld 12.10.2006
| Zlatý Paraworld 21.8.2006
| Paraworld obrázky 28.4.2006
| Paraworld obrázky 18.2.2006
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (1)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19423)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk