PORTAL

PORTAL

8.0

Dnes už je prejedeným hráčom ťažko priniesť niečo nové a neopozerané. Valve ale vie priniesť aj v tomto smere niečo svieže.

Recenzia na PC verziu

Dnes už je prejedeným hráčom ťažko priniesť niečo nové a neopozerané. Valve ale vie priniesť aj v tomto smere niečo svieže. Vo veľkom balíku hier Orange Box sa okrem Half-Life 2, epizódy jedna, novej epizódy dva a Team Fortress 2 nachádza aj ich tajný projekt Portal. Za cenu jednej hry sa vydali miesto kvality za kvantitou? Určite tomu tak nie je. Portal by som síce neoznačil za plnú hru, skôr pôsobí ako mod od fanúšikov, ale v kvalitnom prevedení a bez chýb. Prečo ju nebrať plnohodnotne?

Testovací subjekt sa preberá na lôžku a hlas neznámej umelej inteligencie mu oznamuje, že po prekonaní všetkých nástrah a prejdení pripravených úrovní mu bude podaná sladká odmena v podobe koláča. Subjekt spolupracuje a AI ho vedia za ručičku do ďalšej miestnosti, kde dostane do vienka záhadnú zbraň-nezbraň. Tréning sa začína.

Celý Portal nie je o ničom inom ako o logike. Nečakajte žiadne zbrane aj keď vyraďovaniu nepriateľov sa nevyhnete. Od začiatku po koniec sa vašim najvernejším priateľom stane portálová skúšobná zbraň. S ktorou dokážete vytvárať... čas pre chvíľu napätia... teleporty.

Videli sme to už v hre Prey, ale to berte len ako beta verziu toho, čo vás čaká. Portály sa dajú vytvárať takmer všade. Na strope, na dlážke, na stenách a na iných neprístupných miestach. Čím ďalej ste v hre, tým viac sa ale zmenšuje oblasť využitia portálov a pribúda špeciálnych kovových stien, kde sa lúč len odrazí a portál sa nevytvorí. Potom nasleduje logika typu: sem si urobím jeden portál, preskočím na piest, z ktorého preskočím do druhého portálu atď. Okrem toho, že pomocou portálov sa dostanete na inak neprístupné miesta, sa dajú použiť aj gravitačné zrýchlenia.

Portal

No a kam teraz?
Portal

Tak toto ste vy.
Portal

Strážne lasery sentry droidov.

Ako to funguje? Pred sebou máte priepasť, cez ktorú s normálnym skokom doskočíte len do polovice. Za normálnych okolností by ste si urobili jeden portál pri sebe a druhý niekde za priepasťou. Lenže cez špeciálne silové pole, ktoré je na druhej strane, lúč neprejde. Použijete teda trik s gravitačným zrýchlením, kedy umiestnite jeden portál pri sebe a druhý na dne priepasti. Skočíte dole a prejdením portálu na dne priepasti vás to zase vymrští na vrchu a zasa padáte dolu, čo sa rovná novému zrýchleniu. Takúto uzatvorenú slučku môžete urobiť niekoľko krát, až je zrýchlenie také, že vás vymrští až na druhú stranu priepasti.

Srandu si užijete aj v jednej z testovacích miestností, kedy za partnera dostanete debničku so srdiečkami a AI vám povie, aby ste sa o ňu starali s láskou, pretože to je vaša jediná priepustka do ďalšej úrovne. A naozaj sa bez nej nepohnete takmer ani krok. V úzkych koridoroch nie je kam pred energetickými lietajúcimi guľami uniknúť, jedine s debničkou v rukách ich môžete odraziť, alebo nasmerovať potrebným smerom do spínačov, či pomôcť otvoriť dvere pomocou dvojitých nášľapných tlačidiel.

Ak čakáte zbesilú akciu na lov vojakov alebo adrenalínové úniky pred nimi, tak vás sklamem. V hre sa nachádza len jeden typ nepriateľa a tým je sentry droid, ktorý len stojí a pomocou laserového lúča kontroluje dianie pred ním. Ak vás zbadá spustí paľbu, no stačí sa však na chvíľku zašiť a opäť sa prepne do vyhľadávacieho módu. Na to, aby ste sa ich zbavili stačí vytvoriť portál za nimi, potom sa nenápadne prikradnúť poza nich a prevrátiť ich na bok, čím sa deaktivujú. Horšie je, ak sa vzájomne kryjú. Vtedy treba urobiť portál nad nimi a pustiť im na hlavu darček v podobe debničky alebo iného predmetu.

Portal
Kliknite pre spustenie inštruktážneho videa. Ďakujeme. Aperture Science.

Hlavným a najväčším nedostatkom Portalu je jeho dĺžka, vlastne krátkosť. Od začiatku po koniec neprejdú ani dve hodiny a už sa zobrazujú záverečné titulky (niekomu to však môže trvať aj tri a pol hodiny, že saver? :-)). Po prejdení sa však sprístupnia nové módy Advanced Chambers a Challenges. Každý obsahuje 6 tréningových úrovní z hry. V prvom móde ide o masívnejšie používanie teleportov a využitie logiky, pretože sú pridané nové nástrahy a level tak treba dohrať úplne iným spôsobom ako predtým. V druhom prípade ide o to prejsť dané úrovne v čo najkratšom čase, alebo použiť čo najmenej portálov, či urobiť čo najmenej krokov. Na youtube sa už vyskytujú maniaci, ktorí dokážu jednotlivé úrovne prejsť za pár desiatok sekúnd a miesto zdĺhavého chodenia využívajú takmer výhradne teleporty.

Ovládanie Portalu je riešené maximálne sparťansky. WSAD pre pohyb a okrem jedného tlačítka pre skok a zobratie predmetu do rúk potrebujete už len ľavé a pravé myšítko pre portály. Portály môžete mať logicky otvorené najviac dva. Ľavým tlačidlom vytvoríte sekundárny (modrý) portál a pravým primárny (oranžový). Vytvorením ďalšieho ten predchádzajúci zatvoríte, čiže sa musíte naučiť ich vzájomne kombinovať.

Portal je pre mňa v oranžovej krabici príjemným spestrením. Ak by sa predával samostatne, tak by vďaka svojej dĺžke určite pohorel. Takto ho môžete brať ako zaujímavý bonus s príbehom z Half Life sveta. Nepochybujem o tom, že sa v epizóde tri dozvieme viac o tomto pokusnom laboratóriu a možno autori pridajú aj portal gun na riešenie logických úloh, tak ako to urobili s gravity gunom.

Graficky už je na souce engine vidieť určitá zastaranosť, aj keď autori pridávajú nové a lepšie efekty a textúry, o to viac je to vidno práve v Portale. Syntetické a jednoduché prostredia tvorené hlavne pravouhlou architektúrou s niekoľkými textúrami a minimom interaktívnych prvkov. Pre účel Portalu je to však dostačujúce a čokoľvek naviac by mohlo spôsobiť dezorientáciu. Tiež by som pridal nejaký sandbox pre jednoduché tvorenie nových úrovní. Určite sa ich dočkáme z moderskej scény, ale prečo ho nemať už v základnom balíku?

Portal

Koláč je lož...
Portal

...alebo nie?
Portal

Shodan... eee.. vlastne neznáma AI.

Zostáva len konštatovať, že Portal je milé, aj keď dosť krátke prekvapenie, z ktorého by sa dalo vyžmýkať oveľa viacej (žeby Portal episode 2?). A ak sa do jeho hrania pustíte, tak nezabudnite, že koláč je lož. Alebo nie je? ;-).


napísal fendi 19.10.2007
Páči sa mi!
8.0
Ohodnotiť
PORTAL
+ originálne hádanky
+ portal gun
+ príbeh o koláči
- veľmi krátke
- nevyužitý potenciál na maximum
- chýba sandbox
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 1,7 GHz, 512 MB RAM, VGA DirectX 8 kompatibilná
Doporučená konfigurácia: CPU 2 GHz, 1 GB RAM, VGA DirectX 9 kompatibilná

Zaradené pod: umelecka hra


RECENZIE HRÁČOV
Portal
8.5
SURVIVALNMB3    24.4.2011
Keďže pred pár dňami vyšla hra Portal 2 rozhodol som sa oprášiť prv&y...prečítať celé
Portal
8.0
F1REFLY    13.7.2009
Valve je nepochybne skvelou hernou spoločnosťou veď práve on zniesol na naše hardisky a konzoly skve...prečítať celé
Portal
9.4
VICTORIO    16.10.2007
Už od vydania prvého traileru na túto hru som sa pravdupovediac nevedel dočkať jej vydania. Na prvý...prečítať celé
PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: Valve / Valve
Štýl: Akcia
Dátum vydania:  október 2007
 8.12. 2022 (PC)
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (2)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19444)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk