FATAL INERTIA

FATAL INERTIA

5.0

Pocit rýchlosti, futuristické trate, originálne zbraňové vybavenie či hodiny zábavy nehľadajte vo Fatal Inertia.

Recenzia na Xbox360 verziu

Ak dvaja robia to isté, ich výsledky nikdy nebudú totožné. Zoberte si napríklad domácu úlohu z matematiky. Príklady sú pre všetkých identické, ale postup a forma riešenia, akú si jednotlivý študenti zvolia, môže byť diametrálne odlišná (rovnako ako následné výsledky :). Uvedený príklad som spomenul čiste len pre ilustráciu situácie, situácie, ktorú môžeme v pravidelných intervaloch pozorovať nielen v svete reálnom, ale taktiež aj tom hernom. Veď pozrite sa napríklad na tituly Condemned, resp Call of Duty. Oba sú predstaviteľmi žánru FPS a aj napriek tomu sú od seba natoľko odlišné, že ich človek do tej istej žánrovej sféry škatuľkuje len veľmi ťažko. Takýmto spôsobom by sa dalo na tému diferenciácie hier vrámci jedného žánru polemizovať do aleluja, ale to nieje zmyslom tohto článku.

Podstatou veci je totižto poukázanie na skutočnosť, že rovnaký námet, rovnaký zámer či rovnaký nápad nemusia ešte zákonite viesť k výsledku, na ktorý by boli autori a predovšetkým hráči hrdí. A to je aj prípad nenaplneného sna štúdia Koei , ktoré svojimi dlho vyvíjanými futuristickými závodmi Fatal Inertia chcelo dokázať, že Wipeout je už dávno Out. Výsledok ale nanešťastie prebehol všetky očakávania (samozrejme v tom zlom zmysle) a tak budete nad nasledujúcimi riadkami len neveriacky krútiť hlavou, ako sa môže vcelku originálny nápad tak neskutočne sprzniť.

Fatal Inertia

Yeti prvý, snehuliak druhý, superrýchly modrák tretí.
Fatal Inertia

Efektami blur sa tu nešetrilo.
Fatal Inertia

416 km/h na tacháči, 30 km/h v skutočnosti.

Vďaka ti Bože za Xbox Live, pretože nebyť tejto služby, nikdy by som o tomto nádejnom titule nepovedal, že dopadne tak ako dopadne. Demo verzie síce nemusia predstavovať finálny kód hry, ale čo to o jej kvalite predsalen povedia, takže rozhodne im nejaký ten význam prikladám. A dobre tak robím. Skúšobná verzia Fatal Inertie ma v čase svojho vydania prinútila k dvom veciam – za prvé, intenzívne sa venovať angličtine a za druhé, tráviť viac času mimo môjho hráčskeho brlohu. Prečo také „“off-topic“ aktivity, keď sa jedná o atraktívnu počítačovú (no dobre, aby PCčkári nereptali, tak konzolovú) hru? Nuda, nezáživnosť, slimačie tempo, lacné spracovanie... to všetko ma totižto doslova vyhnalo od obrazovky a nebyť akej takej atmosféry, dozaista by som sa k Fatal Inertii už nikdy nevrátil. Poviete si, nesúď pokiaľ nemáš všetky informácie. A v tom je ten problém. Až na “všetkého viac“ je retail verzia tohto titulu na nerozoznanie od tej demáckej a to pre vás znamená len jediné - intenzívne sa venovať angličtine a za druhé, tráviť viac času mimo vášho hráčskeho brlohu :).

No dobre, aby som ale zbytočne nekrivdil. Je toho veľa, čo Inertia ponúka a možno vás aj na niekoľko krátkych okamihov upúta. Čo vás ale rozhodne zarazí, je počet vznášadiel, ktorých sa počas závodenia chopíte. Aha, ešte som nespomenul, o čo tu vlastne ide. Tak teda Wipeout v bledomodrom. Nič viac ani nič menej. Späť ale k poletuchom. 4, slovom štyri vznášadlá, reprezentujúce štvoricu súperiacich megakorporácií sú akýmsi výsmechom tomuto žánru, pretože tak obmedzený výber vozidiel som nevidel už poriadne dlhú dobu. Veď aj staručké futuzávody typu Rollcage alebo Pod mali v porovnaní s týmto doslova nedozerné možnosti a ak teda plánujete víkend s Inertiou, dajte si pre istotu nejaký ten halucinogén, aby vám tú mizernú ponuku aspoň ako tak prikrášlil. Dobre, čo ďalej?

Klišé v podobe rozdelenia do 4 klasických tried (rýchly, nemotorný, manévrovateľný a děvka na všetko) tu taktiež nachádza uplatnenie a vy sa nevyhnete myšlienke, kde autori nechali všetky tie nápady a entuziazmus (a investované prachy). Aspoňže sú jednotlivé závodné špeciály obstojne modifikovateľné, pretože inak by som sa musel chtiac nechtiac pohrať s transformermi, aby som moje tvorivé ja ako tak odventiloval. Samotné úpravy zahŕňajú rozličné výkonnostné upgrady typu výmeny kolies, motora, bŕzd, pričom ale nechýbajú ani vizuálne doplnky ako spojlery, elektróny, neóny či ďalšie podobne serepetičky. Samozrejme, všetko vyššie uvedené ale v prostredí nešpecifikovanej budúcnosti. Ako taký NFS Carbon, len v inom čase a v univerze. Cool, nie?

Fatal Inertia

Pri jazde touto krajinkou bacha na Ewokov, aby vás svojou rýchlochôdzou náhodou nezrazili.
Fatal Inertia

Spomalenie je v prípade blata opodstatnené. Možno.
Fatal Inertia

Aha! Dobšinská ľadová! A že prečo je ten väčší okruh sústavne uzavretý.

Drobný náznak zlepšenia je ale bádať na poli zbraňového arzenálu, ktorý sa pravidelne dostane počas závodov ku slovu. Okrem klasických a ničím nevynikajúcich zbraní typu rakety (aj keď s trošku odlišnejším efektom ako poznáte), dymovnice, míny či EMP si dozaista povšimnete skvelý účinok Time Dilatoru, ktorý spomalí všetkých závodníkov s výnimkou vás samotných. Síce som sa s podobnou hračkou stretol už v spomínanom rollcage, ale v prípade Fatal Inertie sa jedná o vskutku parádny nástroj, ako sa dostať do vedenia. Ďalšou a nemenej zaujímavou vecičkou sú magnety. Pomocou týchto telies dokážete vcelku efektívne degradovať ovládateľnosť protivníkovho vozu a ak sa magnetu nedokáže včas zbaviť, spôsobí mu navyše aj vcelku nepeknú škodu. Nie nadarmo sa táto zbraň stala mojím miláčikom No.1 a keď som sa náhodou dostal k jej cluster verzii, žiaril som od šťastia ako v sekunde vybuchujúca atómová puma. No a v neposlednom rade si svoje uplatnenie nájde aj kábel nie nepodobný tomu, videnému u snowspeederov. Ak si spomínate na to, ako ním Luke zložil AT-AT pri bitke o Hoth, určite si budete vedieť predstaviť, k čomu vám v Inertii poslúži. Suma sumárum je teda zbraňový arzenál vcelku obstojný a rozhodne vám neurobí vrásky na čele tak, ako to spraví zbytok titulu.

Čo sa týka hry samotnej, nečakajte nič svetoborné. Samotné súťaženie je rozdelené do troch obtiažnostných skupín, pričom každá z nich vám ponúkne osobitnú sadu tratí a závodných eventov. Jazdenie kolečko dokola, vyraďovacie “knockout“ závody či velocity okruhy (osobitné pravidlá a obmedzený zbraňový arzenál) vás z tej nudy nepreberú, čo možno spraví až magnet mayhem, ktorý je vďaka povahe uvedenej zbrane vcelku vítaným spestrením a skôr než o prvú pozíciu v ňom ide len a len o holé prežitie. Nespomenul som poškodzovanie vozidiel, teda pardon, vznášadiel? Tak teraz to napravím. Vďaka agresívnej AI sa jedná o prvý stupienok na schodoch, vedúcich k rituálnej samovražde. Skrátka, protivníci sú tak agresívny, že na plynulú a presnú jazdu nemáte čas, pretože ste sústavne vytláčaní, decimovaný či demolovaný niektorým z nich, až sa z toho adrenalínu pomaly meníte na Hulka, z neoblomnou chuťou roztrieskať niečo (alebo niekoho) na fragmenty. Situáciu nezlepšuje ani podivný design tratí, kde na jednú stranu máte toľko voľnosti, že častokrát ani nenájdete potrebný checkpoint, pričom ale v zápätí letíte v tak prepchatých priestoroch, že vyhnúť sa kolízii s terénom alebo okolitými objektami je doslova nemožné. Navyše, kopec tratí obsahuje aj miesta zahalené do úplnej tmy, kde ani náznakom netušíte, kam to vlastne letíte, takže stupeň frustrácie dosahuje v týchto lokalitách svojho povestného vrcholu.

Všetky uvedené nedostatky by sa ale dali v pohode prehliadnuť, ak by bol zážitok z jazdy dostatočne intenzívny nato, aby ste v určitých okamihoch zabúdali aj dýchať. V tejto oblasti ale Fatal Inertia zlyháva na plnej čiare. Skrátka dupnete na plyn, tachometer ukazuje 500 ale ejha, práve vás obieha smetiarske auto. A za ním vozíčkar. A za ním rýchlo chodec z Kene. A za ním slimák bezulitový... chápete, čo tým chcem povedať? Pocit z rýchlosti, vec, ktorá by mala byť hlavným ťahúňom futuristických závodov, akosi absentuje. Jednoducho chcete ísť rýchlo, všetky ukazovatele ukazujú pomaly Mach 1, ale akosi to nevnímate. Ktovie, možno je chyba vo mne, ale pocit z jazdy, tá radosť, že ste práve dosiahli maximálku a predbehli tak všetko osadenstvo, tá sa v prípade Inertie nedostavila. A to je chyba, za ktorú by mali kompetentný ísť sedieť. Neveríte? Dajte si pár kôl v deme a potvrdíte mi, že tak slimačie závody tento svet ešte nevidel.

Fatal Inertia

Ak máte šťastie, naberiete cestou aj týchto buzz droids. Či počkať, to nie je Star Wars, však?
Fatal Inertia

Ion Cannon nesmie chýbať v žiadnom poriadnom žánri.
Fatal Inertia

Danger! Danger! Pokles framov! Vypnite hru a vyhoďte ju!

Využiť UT3 engine pre potreby závodnej hry. Hmm, vcelku odvážny nápad, ktorý by si možno aj zaslúžil nejakú tu cenu, keby ale bol dotiahnutý do konca. Jednotlivé prostredia sú síce prekrásne, ale akosi im uniká cit pre detail, a predovšetkým, atraktívnosť. Púštny svet, Ľadový svet, Zelený svet... to všetko tu už raz bolo a nevidím dôvod, prečo to muselo byť aj tu. Veď existuje toľko odlišných a neprebádaných oblasti, tak prečo sa všetci po sebe opičia? Veď sa pozrite na Wipeout. Tomu hovorím originálne a navýsosť zábavné trate.

Tu sú len trate pekné, ale totálne bez hĺbky. Aspoňže to zachraňuje množstvo HD efektov, vďaka ktorým je jazda aspoň ako tak príjemná a občas sa vám naskytne aj možnosť pokochať sa niečím, čo ste si u tohto žánru už od nepamäti želali. Nepotešia ale problémy s frameratom, ktoré sú viac než ojedinelé a občas som pre istotu odbehol skontrolovať, či náhodou nehrám nejaký titul na PS3, pretože podobné zadrhávanie som na Xboxe ešte nezažil. Audio stránka titulu predstavuje na dnešnú dobu štandard a okrem kvalitných zvukov nemá čo ponúknuť.

Je dojazdené. Fanúšikovia futuristických závodov stoja pred ťažkou otázkou. Kúpiť Fatal Inertiu a baviť sa pozeraním Ordinácie v ružovej záhrade, alebo ju nekúpiť a baviť sa v spoločnosti iných titulov? Holt, myslím si, že na takto položenú otázku je len jedna odpoveď. A ak budete aj naďalej pokúšaný, dajte si dormicum a pokojne spite. Pretože čas strávený s týmto titulom je jasným mrhaním. A to predsa nechcete, však?


napísal blade 29.10.2007
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
5.0
Ohodnotiť
FATAL INERTIA
+ zbraňový arzenál
+ niektoré fajnové efekty
- nulový pocit z rýchlosti
- príliš agresívny súperi
- pochybný dizajn tratí
- problémy s frameratom


RECENZIE HRÁČOV
PS3
Xbox 360

Vývoj: KOEI / KOEI Canada
Štýl: Racing
Dátum vydania:  2007
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Vetráky: pripojenie 3-pin 5v a... (13)
čafte, mám staručký pc 2017/18 (Z270-i7-7700k) nak...
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (9)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (2)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Svet, ukrajina, vojny ... (20044)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk