HIRED GUNS: THE JAGGED EDGE

HIRED GUNS: THE JAGGED EDGE

6.0

Nástupca Jagged Alliance, alebo len chudobný klon, ktorý rýchlo upadne do zapadnutia? Aký je titul Hired Guns?

Recenzia na PC verziu

Taktické boje, kde hráč ovláda vojenský tím a plánuje jeho postup, sú medzi hráčmi vcelku obľúbené. Nedá sa však povedať, že by sortiment takýchto  titulov bol bohatý. Preto prírastok vo forme hry Hired Guns: Jagged Edge už v počiatkoch vývoja vzbudil oprávnenú pozornosť. Konečne tu máme aj výsledok, ktorý prichádza s dosť dlhým meškaním po ruskej verzii.

Hra však vzbudila pozornosť aj niečím iným. Pôvodne to totiž malo byť plnohodnotné pokračovanie klasickej ťahovej stratégie Jagged Alliance s prídavkom 3D k názvu. Spoločnosť Strategy First však prerušila spoluprácu s GFI a vzala im všetky práva na vývoj a distribúciu akéhokoľvek titulu pod hlavičkou Jagged Alliance. Vývojárov z východu to však neodradilo. Ponechali pôvodne plánovaný koncept a premenovali hru na JAZZ: Hired Guns. Ešte o niečo neskôr opakovane zmenili názov, pod ktorým sa napokon dlho vyvíjaná hra dostala na trh.

Pomerne zaujímavo spracované, ale dokonale nudné intro vás po výbere obtiažnosti akože navnadí na hru. Nevadí, že sa z neho nič nedozviete a ste vrhnutí do konfliktu, o ktorom netušíte zhola nič. Čo sa vlastne deje, sa pomaly, veľmi pomaly dozviete až po vstupe do lokalít, kde to zaváňa prestrelkami. Tomu však prechádza vytvorenie jedného, prípadne viacerých tímov, zložených z najatých žoldnierov, ktorí sú základom hry. Skúsení harcovníci rýchlo pochopia, ako si vytvoriť členskú základňu, manažment mužstva totiž bez okolkov kopíruje formát dôverne známy z Jagged Alliance. Hoci to nerobí práve najšikovnejšie.

Všetko potrebné vybavujete prostredníctvom laptopu, kde vás čakajú úvodné maily, pochybný žurnál a tri dôležité webstránky. Je dobré začať Inštitútom psychologickej analýzy (IPA), ktorý vám po zadaní hesla z pošty a vyplnení vtipného dotazníka vypracuje profil. Vďaka tomu si vytvoríte postavu prvého a jediného bezplatného člena vášho spolku, ktorý nikdy nepýta ani cent za svoje služby. Na mudrovanie nad otázkami pseudo-formulára sa vykašlite, je totiž úplne jedno, aké odpovede zvolíte. Vždy dospejete k rovnakému výsledku. Pred vami sa potom objaví zoznam piatich fyzických parametrov a štyroch zručností, všetky nastavené na rovnakej hodnote. Vašou úlohou je vhodne rozmiestniť tri desiatky voľných bodov, prípadne niektoré atribúty ukrátiť v prospech iných. Fyzické parametre ovplyvňujú kondičku a charizmu postavy, to znamená vodcovstvo, nosnosť, zdatnosť, rýchlosť vykonávania úkonov, vnímavosť a schopnosť učiť sa. Zručnosti určujú, do akej miery je presná vaša muška, ako úspešne viete narábať s výbušninami, opravovať a liečiť.

Hired Guns: The Jagged Edge

Prostredie aj bordel pri ceste sú ideálne na prestrelku.
Hired Guns: The Jagged Edge

A takto to končí, keď si niekto nedá povedať.
Hired Guns: The Jagged Edge

Úbohý sortiment obchodu má byť lepší s posledným patchom.

Rovnaké parametre majú aj žoldnieri, ktorých oslovíte prostredníctvom druhej webstránky. Za akceptovanie vašej ponuky pýtajú sumy v závislosti od toho, akí sú schopní a musíte im potom pravidelne platiť, kým pre vás budú pracovať. A to aj vtedy, keď neplnia žiadnu úlohu a len odpočívajú. Na to netreba zabúdať, pretože ak sa vám minú peniaze, otočia sa k vám chrbtom. Mnohí s vami spočiatku nebudú chcieť spolupracovať, pretože vám nedôverujú. Iní podmieňujú spoluprácu napríklad najatím brata, alebo odmietnu preto, že ste najali niekoho, koho neznášajú. Pri najímanú rozhodne berte žoldniera aj s výbavou. Hoci to nie je zadarmo, je to praktické. Odpadávajú frustrujúce nákupy a manuálne priraďovanie výstroje z podpriemernej online predajne, ktorej ponuku vidíte na tretej webstránke. V tomto virtuálnom „poľovníctve“ v úvode nenájdete skoro nič. Bez preháňania, môj kamarát má doma viac výzbroje, ako nájdete v tomto pochybnom obchode. Niekoľko pištolí a dve-tri pušky alebo automat plus zúfalo málo munície aj do práve zakúpených zbraní, sú na smiech. Žeby obchod tesne pred krachom?

Najatých žoldnierov môžete rozdeliť až do šiestich družstiev, označených druhmi zvierat ako hyeny či gorily. Družstvá presúvate po lokalitách vyznačených na mape. Môžu operovať nezávisle na sebe a plniť odlišné misie, ale je možné poslať aj všetky čaty na to isté miesto, aby plnili spoločnú úlohu. Teoreticky tak môžete priviesť na jedno bojisko až tridsať vojakov. Na mape si môžete prezrieť popis okolitých lokalít. Transport družstiev prebieha v reálnom čase, kde ale nechýba možnosť zrýchlenia a pauzy, kedy napríklad môžete v pokoji čítať nové maily. Po presune na vybrané miesto môžete vstúpiť do regiónu. Tam rozostavíte svojich mužov (a ženy), ale naďalej sa pohybujete v reálnom čase až do momentu, kým nevypukne roztržka. Občas to býva hneď po vstupe, kde vás okamžite môže spozorovať nepriateľ.  

Okrem pošty len pokecom s domorodcami zistíte, čo sa vlastne deje a súčasne je to jediný spôsob, ako sa dopracovať k zmysluplným úlohám. Síce aj bez toho máte nejakú matnú predstavu, že v krajine je diktátor, ktorého by nebolo zlé nakopať do rozkroku, ale neviete, čo by ste mali konkrétne robiť, ako to robiť a prečo. Chýba totiž akýkoľvek nosný príbeh, z ktorého by ste vychádzali. Skrátka a dobre, ak sa nebudete s nikým rozprávať, obmedzí sa hra na bezduché obsadzovanie a bránenie území, z ktorých vám plynú zisky. Aj tak však neraz budete bezradne tápať, pretože ľudia sú roztratení po oblasti, postávajú ako zombie, väčšina vám nič nepovie a tí čo by mohli, nie sú viditeľne označení. Takže budete neurčito pobehovať akoby ste mali zápal čriev, kým nezaregistrujete nejaký pokrok a niekto konečne neprehovorí, alebo kým vás z letargie nepreberie boj.

Dialógov je zúfalo málo, sú veľmi chudobné a plytké s minimom volieb. Napriek ich kŕčovitosti ale môžete dosiahnuť rôzne výsledky. Rozhovormi a plnením úloh od vhodných osôb získate spojencov, ktorí vás budú podporovať, rozhodnete, na koho stranu sa postavíte a v neposlednom rade určíte, aký bude koniec hry. Zaujímavosťou je možnosť podplatiť nepriateľov.

Hired Guns: The Jagged Edge

Mŕtvych samozrejme môžete okradnúť.
Hired Guns: The Jagged Edge

Nechá sa zbaliť? Nenechá sa zbaliť?
Hired Guns: The Jagged Edge

Potrebujete žoldniera? Stačí si vybrať z ponuky.

Boje sú soľou hry a bez nich by bola hra o ničom. Čo ale vôbec neznamená, že majú ideálny priebeh. Dalo by sa povedať, že len o chlp či o dva zlepšujú laxný dojem z Hired Guns. Keď vás zazrie nepriateľ, alebo po agresívnom dialógu, vypukne boj. Hra sa prepne do ťahového režimu a nad hlavami oponentov sa objavia veľavravné červené terče. V boji vykonáva na striedačku úkony váš a súperov tím, pričom udeľujete príkazy každému vojakovi jednotlivo. Vaše postavy sa môžu pohybovať, skrčiť, plaziť, zakrádať, okrádať mŕtvoly, liečiť a samozrejme strieľať a nabíjať zbrane. Každá činnosť stojí niekoľko akčných bodov, ktorých máte v kole limitovaný počet, klasika. Ide samozrejme o porazenie všetkých nepriateľov v oblasti. Väčšinou to je slušná „makačka“ a to kvôli viacerým faktorom. Nepriatelia sú často v početnej prevahe a tak hoci skoliť jednotlivcov nie je problém, odolávať náporu davu je náročnejšie. Navyše oponenti dokážu aj na najľahšej obtiažnosti spôsobovať veľmi nepekné zranenia. Pri tom im výdatne pomáha nerealistické správanie a dostrel zbraní. Vrcholom je, keď súper hodí granát zo vzdialenosti, ktorá prevyšuje dostrel pušky, trhavina sa zagúľa presne k nohám vášho muža a ťažko ho zraní. Niekedy dokonca okamžite zabije, aj keď mal zasiahnutý pred útokom plný život!
 
Situáciu komplikuje únava vašich vojakov a strata energie, ktorá popri bodoch života určuje výdrž postavy. Únava sa prejavuje najmä pri namáhavých úkonoch, napríklad plazení, ale aj počas streľby. Ranený stráca energiu obzvlášť rýchlo a všeobecne sa energia dopĺňa veľmi pomaly, pri nečinnosti. Ak podceníte únavu a vojakovi klesne na nulu, odpadne a chvíľu je mimo. Problém je v tom, že pri vysokom počte nepriateľov sa všetci vaši žoldnieri rýchlo vyčerpajú a potom jednoducho nie sú schopní niečo urobiť. Sotva vystrelia, ledva sa pohnú a hrozí, že každú chvíľu skolabujú. A zatiaľ ich svieži nepriatelia  pekne dorážajú. Preto je dobré na rizikové územia vstupovať s väčším počtom žoldnierov, problém je však v tom, že na to budete mať málokedy dostatok financií. Našťastie niekedy vám v boji pomôžu neutrálne a spriatelené postavy, ktoré tiež dokážu bojovať. Vtedy pre zmenu nepriatelia prestanú na vás tlačiť a začnú utekať. A začína sa nezmyselná naháňačka zostávajúcich oponentov, ktorí sa ukrývajú v domoch a húštinách a chaoticky pobehujú po krajine. Keďže pretrváva ťahový režim, viete si predstaviť, aké je to nudné a zdĺhavé.
 
Po boji, ktorému neraz predchádza opakované nahrávania uloženej pozície, môžete odísť z lokality a presunúť sa na mapu. Ak máte v tíme zručného lekára, môžete ošetriť ranených, schopný opravár zas dá do poriadku zbrane. Skúseneší žoldnieri môžu zastať post majstra a ničomu priučiť ostatných, ktorým sa tak zlepšia zručnosti.

Boje, ale aj situácie mimo nich, zdatne komplikujú početné technické chyby a rôzne nedorobky, ktoré tu nájdete v každej oblasti. Napríklad keď dáte pokyn na rozhovor s osadníkom vedľa vás, občas vaša postava odíde preč. Zastaví sa na mieste, kde je pôvodné postavenie osadníka, kde bol pred vypuknutím boja a až tam sa otvorí dialógové okno. Keď označíte všetky postavy mimo boj a niekam ich pošelete, spravidla sa polovica z nich niekde zasekne a zablúdi, neraz sú aj vyradení z označenej skupiny. Často musíte kliknúť na presné miesto pri schodoch či vstupe do budovy, inak vybraná postava jednoducho nie je schopná ísť, kam požadujete.

Hired Guns: The Jagged Edge

Pekná budova, škoda, že sa v nej otrasne orientuje.
Hired Guns: The Jagged Edge

Nebohí umožnia slušne zaplniť inventár a získať cennú muníciu.
Hired Guns: The Jagged Edge

Mapa krajiny s manažmentom tímu a laptopom.

Už som naznačil aj nereálny dostrel a a správanie zbraní. Je čudné, ak vás nepriateľ presne zasiahne pištoľou s krátkou hlavnou na vzdialenosť, z ktorej vás môže sotva vidieť a kde vy nedokážete zamerať cieľ puškou. Pri boji navyše chýba vykalkulovaný odhad, určujúci pravdepodobnosť zásahu. Takže ani neviete, či sa oplatí mieriť na hlavu, alebo nie ste schopní zasiahnuť ani hrudník a paľba po danom nepriateľovi nie je zbytočné plytvanie (nedostatkovej) munície. Prestrelka cez tri obrazovky vás dokonale popletie, takže stratíte pojem o polohe súpera a sotva tomu pomôže minimapa. Prepínanie podlaží hlavne u väčších domov tiež nefunguje korektne a ľahko sa stratíte v spleti stien, chodieb a siluet ďalších podlaží. Aby som bol spravodlivý, musím povedať, že niektoré z týchto nedostatkov zmiernila najnovšia z početných záplat, stále to však nie je ideálne.
 
Grafika hry nie je najhoršia. Jedná sa o akceptovateľné 3D spracovanie s možnosťou približovať si objekty a postavy a otáčať povrch. Väčšina objektov síce nemá dobre spracované detaily, ale je to znesiteľné. Využiť sa dajú aj veľmi vysoké rozlíšenia. Práca kamery nie je vždy ideálna. S ozvučením je to už ale biedne, najmä prejavy žoldnierov v boji sú katastrofálne. Napríklad sa vám môže stať, že povediete do boja ženu, ktorá vzdychá, akoby si pod maskáčové nohavice šupla zapnutý vibrátor a kontruje jej spolubojovník so psychopatickým smiechom (Žeby vedel o tom vibrátore?)
 
V Strategy First urobili dobre, že nedovolili tímu GFI vytvoriť pokračovanie Jagged Alliance. Bolo by znesvätením vydarenej série, keby sa jej súčasťou stal tento málo nápaditý klon plný nedorobkov. Výsledné hodnotenie som dodatočne zvýšil s prihliadnutím na rozumný patch (verzia 1.7). Nič to však nemení na skutočnosti, že Hired Guns je lacné béčko a len pre veľmi tolerantných hráčov.

Hired Guns: The Jagged Edge

Ide vláčik ši-ši-ši, odvezie nás k Mariši...


Hired Guns: The Jagged Edge

Tam, kde vidieť lebku, by mala byť mŕtvola zakrytého nepriateľa. Mala by byť...


Hired Guns: The Jagged Edge

Peniaze môžete použiť aj na podlácanie a zlepšenie vzťahov s domorodcami.



napísal uni 5.2.2009
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
6.0
Ohodnotiť
HIRED GUNS: THE JAGGED EDGE
+ viacero tímov žoldnierov v boji súčasne
+ spojenci v boji
+ podplácanie
+ hra je v 3D grafike
- vysoká obtiažnosť (zmiernená patchom)
- žiadny nosný príbeh
- mizerné ozvučenie
- nedorobky v každom smere
- nereálne správanie zbraní
- bezduchý klon Jagged Alliance
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 1,8 GHz, 512 MB RAM, VGA 128 MB


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Game Factory Interactive
Štýl: stratégia / ťahová
Dátum vydania:  november 2008
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19854)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk