HALO WARS

HALO WARS

8.5

Ensemble+Halo+konzola? Že by konečne poriadna stratégia pre konzolu? Áno! Halo Wars ukazuje, že aj to je možné...

Recenzia na Xbox360 verziu

Kto by nepoznal Halo. Halo, ktoré urobilo veľké haló a prinieslo FPS štýl na konzoly. Ukázalo sa, že aj tento štýl sa dá hrať s ovládačom a zlákalo milióny hráčov. Ponúklo jednoduchý, miestami až arkádovo akčný štýl a hlavne jedinečný multiplayer. Teraz prichádza strategické Halo Wars. Otázkou je, či dokáže niečo podobné spraviť pre žáner real-time stratégií. Spojenie Ensemble, Xbox360 a Halo tematiky dáva tušiť, že veci už nikdy nebudú také, ako boli predtým.

Hneď na začiatku si povedzme, že Halo Wars nie je najhlbšia, najtaktickejšia ani najinovatívnejšia stratégia na svete. Je skôr pravým opakom. Je to stratégia založená na akcii, vysielaní celej armády na zničenie nepriateľa a jednoduchej údržby základne. Všetko je nastavené tak, aby to plne vyhovovalo možnostiam gamepadu. Globálne označovanie armády a útočenie je základom celej hry. Môžete síce zdĺhavo filtrovať armády, rozdeľovať ich a útočiť taktickejšie, ale to samotná hra ani nevyžaduje a skôr je dizajnovo navrhnutá tak, aby ste na to ani nepomysleli.

Kampaň s 15-timi misiami vás zavedie 20 rokov pred prvú Halo hru a ukáže vám, ako vyzerá situácia v našej galaxii krátko po vpáde spoločenstva Covenantov. Uvidíte, ako v prvých rokoch vojny vyzeralo nasadenie bojovníkov Spartan, zoznámi vás s jednotkami ODST, aj s obyčajnými vojakmi snažiacich sa pre ľudstvo bojovať a umierať čo najudatnejšie. Ale hlavne vás hra prevedie tajuplným príbehom, v ktorom hlavnú úlohu zohráva skúsený veliteľ John Forge, bojová loď Spirit of Fire, umelá inteligencia Serina a bojové jednotky vysielané na planéty v nádeji zastavenia Covenantov pred vyhladením celého ľudstva. Misie sú prelínané polhodinou jedinečných CGI filmov vykresľujúcich príbeh, ktorý môže bez problémov konkurovať Halo trilógii. Aj keď, môžme hneď dodať, že ide o veľmi rýchlo sa vyvíjajúci príbeh, vzhľadom na relatívne nízky počet misií odohraných za 10 - 12 hodín, podľa zvolenej náročnosti, vašich schopností a plnenia vedľajších úloh.

Halo Wars
Halo Wars Typické Halo prostredia, typickí nepriatelia už čakajú.
Typické Halo prostredia, typickí nepriatelia už čakajú.


Halo Wars Základňa bude aj tu hrať primárnu úlohu.
Základňa bude aj tu hrať primárnu úlohu.


Halo Wars Pomoc príde aj z obežnej dráhy.
Pomoc príde aj z obežnej dráhy.





Zo samotnej kampane cítiť, že autori nechceli kampaň naťahovať opakujúcimi sa scenáriami a nudiť hráčov stereotypom. Vybrali sériu rozmanitých misií, ktoré postačia na vyrozprávanie príbehu a nadizajnovali ich primárne na znovuhrateľnosť, teda nechýba bodovanie, hodnotenia a rôzne bonusy, ktoré sa dajú pozbierať. Ciele misií budú zaberať likvidovanie nepriateľských základní miešané s časovými obrannými misiami, miestami scenáriá začnú pripomínať tower defense štýl hry, prítomné budú aj výsadkové misie a hlavne misie s určitými špecifickými úlohami ako napríklad vyrobiť tanky, vyčistiť priestor a dopraviť ich na určité miesta. Trochu škoda, že si autori nezobrali príklad z Red Alertu a nepripravili rozsiahlejšie taktické survival misie s hrdinami, ktoré by sa sem viac ako hodili.

Rozmanitosť úloh dopĺňájú rôzne prostredia, zabojujete si na zamrznutej planéte, dostanete sa aj na ľuďmi osídlenú planétu, bojovať budete na palube vašej domovskej lode, a aj v tajuplných zariadeniach Forerunnerov, ktorými je Halo vesmír priam preplnený. Žiaľ žiadny boj na Halo prstenci vás nečaká, ale zato tu hra ponúkne ďalší podobný výtvor. Možno ešte impozantnejší.

Desiatka hodín v single kampani nie je všetko, čo vám hra ponúkne, nechýba kooperačná hra kampaňou, v ktorej si môžete s priateľom prejsť všetkých 15 misií a samozrejme je tu aj skirmish na sérii máp, či už proti AI alebo iným hráčom cez Live alebo system link. Multiplayer nie je najhlbší, ale ponúka slušný základ na rozbeh: 14 máp, dve strany (ľudí a Covenantov), kde má každá troch rôznych veliteľov s rôznymi špeciálnymi silami a exkluzívnymi jednotkami. Hrať môžu proti sebe 2 - 6 hráči, vždy sú rozdelení do tímov a spolupracujú. Trochu škoda absencie hry za Flood, ktorý by dodal na rozmanitosti multiplayeru.

Halo Wars
Ukážka CGI, gameplayu a scén.

Samotná strategická zložka titulu je založená ako na útočení, tak aj na rozvíjaní základne. Tú si môžete v scenáriách objednať na preddefinované miesta, ktoré už vidíte, alebo musíte objaviť. Následne vám základnú budovu prinesú transporty z vesmírnej lode a vývoj môže začať. Hlavná budova má okolo seba rozmiestnené platformy, na ktorých môžete stavať ďalšie vedľajšie budovy ako sklady, baraky, hangár, elektrárne, výskumné centrum, prípadne obranné veže. Teda ponuka budov je malá a rovnako je aj málo miest na stavbu. Budete musieť taktizovať. Všetko vytvárate zo zásob z materskej lode na orbite, podľa toho koľko skladísk si postavíte, tak rýchlo vám budú zásoby plynúť. Znamená to, že môžete pre rýchlejšie zásobovanie obetovať niekoľko miest pre stavbu iných budov, alebo naopak, postavíte menej skladísk, ale viac elektrární, ktoré vám umožnia stavbu masívnejších jednotiek. Prípadne môžete zo začiatku viac zásob obetovať na výskum a menej na výrobu jednotiek. Rozmanitosť jednotiek je užšia, ale ponúka všetko, čo v boji budete potrebovať, teda niekoľko typov pechoty, warhogy, tanky, sériu vzdušných strojov. Možnosti sekundárneho útoku pri každej jednotke strategické možnosti v boji mierne rozširujú. Podobný štýl rozvoja základne a jednotiek je aj za Covenantov a prakticky aj za Flood.

Vývoj základne je síce kompaktne a jednoducho spravený, ale otázne je, prečo autori neumožnili naklikať si výrobu jednotiek dopredu. Totiž vždy si ich môžete dať vyrobiť len toľko, na koľko máte zásob, čo je trochu zdržujúce a núti vás neustále odbiehať od boja. Síce prepnutie pohľadu na boj a základňu je vhodne zapracovaný na d-pade, aj tak na chvíľu strácate prehľad nad bojom. Čo môže byť kritické. Okrem tohto vám d-pad umožňuje kontaktovať materskú loď a vyžiadať podporu bombardovaním, lasermi alebo ODST jednotky. Samotné ovládanie jednotiek je spracované najlepšie a prakticky len jedným tlačidlom označíte všetky vaše jednotky na bojisku a pošlete ich na určité miesto. Vzhľadom na to, že jednotiek môžete mať len 30, kde z tohto čísla väčšie jednotky berú väčší počet bodov, takže väčšinou je potrebné do boja posielať celú armádu. Pri útokoch môžete filtrovať z armády určitý typ jednotiek a poslať ich útočiť na určitú pozíciu, rovnako aj výber jednej jednotky alebo úzkeho okruhu. To sú však už náročnejšie operácie, ktoré nemusíte celú hru ani využiť.

Hre nechýba detailná štatistika vášho postupu, bojov, získaných bodov, bonusov. Odtiaľ vieme, že hra môže dostať ďalšie kampane a ďalšie obodovania. Dúfajme, že Microsoft dá niektorej z exEnsemble firiem expanzie spracovať. Napríklad expanzia s kampaňou za Covenantov by nebol zlý nápad, prípadne pridanie Floodu ako hrateľnej rasy do multiplayeru by bolo viac ako vhodné. Ak by to hra obsahovala už pri vydaní, bola by dokonalá, ale Microsoft si zrejme zvážil riziko vydania real-time stratégie na konzolu a postupoval trochu opatrnejšie. Sťahovateľný obsah určite príde.

Halo Wars
Halo Wars Základňa Covenantov v plnej kráse.
Základňa Covenantov v plnej kráse.


Halo Wars V bojoch budú stovky vojakov.
V bojoch budú stovky vojakov.


Halo Wars Gigantické zbrane nechýbajú.
Gigantické zbrane nechýbajú.





Grafikou v gameplay časti titul nevyniká, ale nie je ani v podpriemere, ponúka taký decentný priemer pre stratégie, kde sa síce textúry, efekty a detaily na konkurenčné PC stratégie nechytajú, ale na konzolu je to postačujúce a dôležité je, že je to rýchle a neseká ani pri väčších bojoch.  Možno mohli autori ponúknuť aj väčší zoom, aby sme si mohli dokonalú jazdu na Warthogu, alebo akcie Spartanov, vychutnať zblízka. Ich animácie totiž excelujú (aj keď textúry už menej). Podobne je rovnako kvalitne prepracovaná animácia základne, výroba nových budov, jednotiek. Zvukovej stránke sa nedá nič vytknúť a štandardy Halo ostávajú zachované ako orchestrálnou hudbou v pozadí, tak aj zvukmi počas boja.

Keď si to zhrnieme, Halo Wars dostálo kvality značky Halo, nesklamalo, nespravilo hanbu a fanúšikom série a aj stratégií môžeme len odporúčať. Akčný štýl hry nerobí zo strategického hľadiska revolúciu medzi týmto typom hier, neprináša nové evolučné prvky, skôr ostáva v starom Ensemble štýle a transformuje známe veci do jednoduchej konzolovej formy, ktorá neodradí nováčikov v strategickom žánri. Možno by ku kompletnosti neboli na škodu ďalšie kampane, respektíve aspoň multiplayer pre všetky tri rasy. Takto hra končí trochu orezaná, ale znovuhrateľnosť a rozsiahle CGI videá to čiastočne vynahradzujú. Celkovo môžeme Halo Wars zhodnotiť ako prvý skutočný real-time strategický titul pre konzoly, ale aj to, že tento štýl má na konzolách pred sebou ešte dlhú cestu. 

Pre Halo fanúšikov týmto titulom zábava nekončí, z ohlásených hier nás ešte tento rok čaká akcia HALO 3: ODST a ešte stále niekde visia Halo projekty Petra Jacksona.

Halo Wars
Halo Wars Misie prestrihujú krátke pohľady na bojisko.
Misie prestrihujú krátke pohľady na bojisko.


Halo Wars Medzi misiami si užijete kvalitné CGI animácie.
Medzi misiami si užijete kvalitné CGI animácie.


Halo Wars Ukážu sa Spartania, ODST jednotky a aj bežní vojaci, ako vy.
Ukážu sa Spartania, ODST jednotky a aj bežní vojaci, ako vy.





napísal saver 27.2.2009
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Halo Wars: Intro
| HALO WARS: INTRO
[31.1.2009]
Halo Wars
| HALO WARS
[28.8.2007]
Halo Wars
| HALO WARS
[21.6.2007]
Halo Wars: gameplay
| HALO WARS: GAMEPLAY
[20.7.2008]
Halo Wars - Devdiary III
Halo Wars: viddoc
| HALO WARS: VIDDOC
[25.1.2009]
8.5
Vo svete
8.2
Ohodnotiť
HALO WARS
+ skutočná konzolová stratégia
+ jedinečne CGI prestrihové scény
+ znovuhrateľnosť
+ kooperácia
+ čeština
- len jedna, relatívne krátka kampaň
- za Flood si nezahráme


RECENZIE HRÁČOV
Xbox 360

Vývoj: Microsoft / Microsoft / Ensemble studios
Štýl: Stratégia / Realtime
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 27. február 2008
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Televízor k ps5 (7)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (0)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (3)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19794)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk