C&C RENEGADE |
C&C RENEGADE |
Po gigantickom úspechu strategickej série Command and Conquer sa Westwood rozhodol pozrieť na toto univerzum trochu inak. Teraz čakajte plne 3D tibériové univerzum, v ktorom budete odkázaný len sám na seba, žiadna výroba budov, žiadne stovky jednotiek. Len vy a pár vašich priateľov z komanda proti celej mašinérií Nodov, od ktorých budete musieť zachrániť unesených vedcov. Ani v príbehu teraz nečakajte nič gigantické ako záchrana celého sveta a boje na všetkých kontinentoch ako v pôvodnej strategickej hre, len pár misií v malej lokalite, kde si GDI chce upevniť svoje pozície v tejto vojne o tibérium.
Ak ste nováčikom v tomto univerze, nehrali ste strategické série a zlákala vás akčná hra, vedzte, že na svete je látka nazývaná tibérium. Látka je základom pre nové technológie a zbrane a jej objavenia začalo na svete novú éru tibéria. Tibérium je zvláštny minerál, ktorý spadol na Zem s meteoritom v oblasti Talianska a tu odtiaľto sa rýchlo rozšíril. Látka má veľký vojnový potenciál a práve ona pomohla rozpútať vojnu medzi GDI a NODmi, ktorá postupne zachvátila celý svet. NODovia potrebujú ovládnuť tajomstvo látky a GDI ich musí zastaviť skôr, ako zničia celý svet.
|
|
|
GDI - Global Defence Initiative datuje začiatok svojho vzniku do roku 1966 ako špeciálna skupina pracujúca pod Spojenými Národmi a zasahujúca na všetkých miestach, kde diplomacia zlyhala - ako studená vojna alebo stredný a ďaleký východ. Teda bojuje proti zlým chlapcom na druhej strane. Oficiálne boli uznaní za organizáciu až v roku 1995 a k rozmachu im paradoxne pomohli NODovia ich terroristickými útokmi, proti ktorým nasadzovali svoje špeciálne komandá DEAD6. Momentálne sú ich najväčší nepriatelia, ktorých musia zastaviť skôr, ako ovládnu svet.
NOD - Brotherhood of Nod je druhá strana, vedená charizmatickým Kaneom, ktorého megalomanstvo nesmeruje k ničomu menšiemu ako k ovládnutiu sveta. Nodovia vznikli ako malá kriminálna skupina, z ktorej prerástli do gigantickej teroristickej organizácie. Momentálne majú státisicky verných spolupracovníkov a vedcov po celkom svete. Hlavným bodom na programe NODov sa stalo tibérium, ktorého pôvod a silu musia bezpodmienečne objaviť pre totálne ovládnutie sveta. Nodovia majú pod sebou množstvo frakcií a jednou z nich je aj špeciálna teroristická Black Hand, s ktorou tu spoznáte z blízka.
V hre sa dostanete do postavy elitného vojaka Havoca, ktorého GDI nasadzuje len keď je situácia beznádejná. Má vlastné metódy a zvyk ignorovať rozkazy, so svojou odvahou, taktikou a silou však vydá za celú armádu. Pri svojej poslednej akcii narazil v NODovskom tábore na dokumenty, naznačujúce ich najnovšie pokroky v tibériových zbraniach a vyzerá to tak, že sú len na krok od realizácie superzbrane. Medzitým NODovská elitná skupina Black Hand uniesla experta na tibérium a geniálneho vedca GDI doktora Mobiusa, jeho dcéru Sydney a doktorku Elenu Petrovu, aby im pomohli so zničujúcim projektom tibériových vojakov. Ak by sa im to podarilo GDI a svet sú stratené.
Príbeh je dosť podobný Wolfensteinovi, tu tiež Nodovskí vedci vyvíjajú superčloveka, s ktorým chcú vyhrať vojnu. Tentoraz však zmutovaného tibériom. Vy im v tom musíte zabrániť a zastaviť ich. Levely sú tiež prostredím a kultúrou podobné druhej svetovej, kde NODovia predstavujú niečo ako nacistov žijúcich v ideológii, že oni sú tí dobrí a musia ovládnuť a zachrániť svet. Po stenách im všade visia Nodovské znaky, portréty Kaneho, rozhlas im každú chvíľu opakuje základné heslá a okrem dobre opevnených pevností majú aj hrady s tajnými laboratóriami. Dokonca sa v hre dostanete aj do podzemných chodieb, kde žijú zmutovaní tiberiani, ktorí bojujú nielen proti vám, ale aj proti vlastným stvoriteľom (podobne ako vo wolfovi).
|
|
|
Po prejdení tréningového kampu na vás čaká rôznych 12 misií s asi 100 rôznymi úlohami. V hre nečakajte žiadne strategické záležitosti, zoberiete si len zbrane a idete do boja. Budete ničiť nepriateľov, transporty, harvestre, infiltrovať a eliminovať budovy - elektrárne, rafinérie, budete používať jednotky známe zo strategickej série - nodovské bugginy, light tanky, stealth tanky atď... Jednoducho prenesiete sa do úlohy komanda zo strategickej série, dostávate rozkazy, ktoré musíte splniť, upozornenia. A aj posily, keď to velenie uzná za vhodné. Ostatné je len na vás. V misii máte niekoľko primárnych, sekundárnych a vedľajších úloh, z ktorých sa musíte sústrediť hlavne na primárne. Ostatné sú aj tak väčšinou po ceste a za ich splnenie dostávate lepší bojový rating, takže sa oplatia zničiť. Celkovo máte k dispozícií asi zo 20 rôznych zbraní od pištolí, cez samopal, sniperku, rotačák, raketomet, plameňomet, rôzne tibériové zbrane, laserové nodovské zbrane a samozrejme C4 nálož na likvidáciu budov a vozidiel. Teda celkovo dosť. Škoda, že je taký nedostatok nábojov, ale aspoň vás prinúti používať rôzne zbrane. Zbraní je viac typov na rôzne taktické účely a každá je vhodná na iných nepriateľov, napríklad tibériové monštrá nikdy neničte tibériovými zbraňami, tým im len doplníte energiu, podobne nemáte šancu s pištolou alebo sniperkou prestrieľať sa cez pancier vozidiel. Menšie budovy môžete odpaľovať s C4 náložami alebo raketometom, ale väčšie musíte vždy zničiť zvnútra, kde im zničíte ovládací panel. Najčastejšie v hre použijete rýchlopalné zbrane, buď rotačák alebo laserový kanón. Hra je jednoducho moc rýchla na pomalšie zbrane a tým dosť upadá moja obľúbená sniperka, ktorú som tu mohol používať len výnimočne. Totižto buď bolo okolo veľa vojakov a nemohol som zameriavať alebo ten, koho som chcel odstreliť, mal raketomet a to som sa už radšej pratal preč a vyberal rýchlejšiu zbraň. Mimochodom, hra má spravený aj hitpoint systém, čiže vojak má určité zóny, kde mu streľba berie viac energie. Teda napríklad, keď strieľate do hlavy alebo iných citlivých oblastí, zničíte nepriateľa rýchlejšie, špeciálne to platí napríklad pri Chem Sprayeroch, ktorým stačí jeden pekný náboj do ich červenučkej prilby a už sa zmietajú vo výbuchu toto ich chemického svinstva.
Okrem zbraní si vždy na misiu beriete aj svoju komunikačnú EVA jednotku, ktorá vám okrem polohy cieľov udáva aj vašu energiu, pancier a máte tam aj malý radar. Plus si v nej môžete otvoriť podrobnejšie informácie, kde nájdete detaily o všetkých jednotkách, budovách a zbraniach v misii, trochu neprehľadnú mapu už prejdeného územia a všetky splnené aj nesplnené úlohy.
Čo sa týka levelov, síce ich nie je veľmi veľa, ale sú rozľahlé a rozmanité. Na každý si rezervujte aspoň hodinu, hodinu a pol času. Celkovo vám prejdenie bude trvať asi týždeň hrania. Si zoberte, že taká väčšia mapa vám trvá zo 15-20 minút, kým ju len krížom prejdete a to nehovorím o kadejakých kľučkách a nových úlohách, ktoré vás popreháňajú cez mapu aj niekoľko krát. Prostredia budú dosť rôzne, budete bojovať na ostrovoch, kde si vychutnáte plážový útok (Wolf rulez), uvidíte Nodmi okupovanú dedinu (a následne aj atómovým výbuchom zdemolovanú) podobnú Snipers Townu v Medali, poplavíte sa na námornej lodi, ktorú vyčistíte od strojovne až po kapitánsky mostík a na pevnine zase zdemolujete aj pár Nodovských základní a ku koncu vás čaká spadnuté UFO a odhalenie zdroja sily Nodov. V každom leveli splníte niekoľko úloh, ktoré vám priebežne pribúdajú a komentami vám ich vaši navigátori oznamujú spolu s aktuálnym stavom boja, prichádzajúce posily alebo nebezpečenstvá pre prichádzajúce jednotky, ktoré musíte odstrániť, napríklad Sam site, aby mohla prísť vzdušná podpora. Pár krát dostanete levely, v ktorých musíte chrániť určitú osobu a tam si budete musieť dávať pozor na jej energiu a chrániť ju niekedy aj vlastným telom, aby vám cestou neumrela. Celkovo je design levelov veľmi pekný, postavenie základní reálne, podobné strategickej sérii, plus samozrejme všetky budovy prepchaté vojakmi od základov až po stráže pred bránami. V niektorých leveloch si môžete všimnúť aj automatické opravovanie nepriateľských budov, výrobu stále nových jednotiek. Často budete robiť predvoj útočnej línii a eliminovať nebezpečné budovy nepriateľa skôr, ako prídu na dostrel vaše jednotky. A nemyslite si, že ste na bojovom poli sám, nad hlavami vám stále lietajú výsadkové helikoptéry, útočné a prepravné lietadlá, či už vaše alebo nepriateľov, ktoré zaisťujú ostatné pozície, kým vy plníte svoje úlohy.
|
|
|
Grafika v hre je aj nie je pekná. Teda postavy sú úplne super prepracované, detailné. Pri rozprávaní otvárajú ústa, majú mimiku atď, podobne kvalitné sú vozidlá aj budovy. Terén je kapitola sama o sebe, síce nevyzerá zle, ale vzhľadom na to, že levely sú také rozsiahle, sú trochu menej polygónové a vidíte dosť hranatých tvarov. Našťastie pekné textúrovanie niekedy zakrýva nedostatky. A je to aj relatívne rýchle a na 1Ghz a Geforce 2 MX , 512mb, mi to dobre šlapalo aj v rozlíšení 1024x768. Horšie to bolo vo vnútorných priestoroch, ktoré chodili trochu pomalšie. To bolo asi tým, že engine je koncipovaný viac na vonkajšie priestory, ale dá sa prežiť aj to. Našťastie, ak máte novú grafickú kartu, môžete si zapnúť automatické zaobľovanie terénu a vtedy to vyzerá úplne super (napríklad taká ATI 8500 to zvládne). A poslednou asi graficky najhoršou vecou sú efekty, ktoré mi pripadajú ako keby prišli z pred pár rokov z nejakej béčkovej hry. Sú to čisto textúry naukladané vedľa seba a tak z toho vzniká akože nejaký efekt... no nič moc, naše karty už zvládajú aj lepšie veci. Našťastie s takým atómovým výbuchom, alebo ion storm útokom sa veľmi pekne pohrali a vyzerá to dosť smrteľne.
Animácie - tentoraz ma Westwood trochu sklamal aj v animáciách. Čakal som, že znovu spraví svoje kvalitné renderované medzilevelové videá ako v ostatných hrách série, ale čakal som márne. Časť animácií teraz uvidíte priamo v engine, druhá je tiež z enginu, ale je pre istotu capturovaná, trochu upravená a potom premietaná ako video. No škoda, mohli to buď spraviť všetko v kvalitnom rendery, alebo všetko čisto v engine.
Hudobná a zvuková stránka je dobrá, miestami dokonca výborná. V pozadí počujete kvalitné c&c hudbičky, na popredí vám zase do vysielačky stále niečo hovorí váš kooperátor alebo nadriadený, rozprávate sa z ostatnými ľuďmi, niekedy si pekne zanadávate, alebo poviete niečo ironického na adresu nodov. Napríklad, že aké je to nefér, že idete sám proti lodi plnej nepriateľov, hmm asi by ste mali strieľať ľavačkou, aby sa sily vyrovnali :) Takisto sú aj ostatné zvuky na úrovni.
Multiplayer je jedna z najlepších vecí v hre. Dokonca by som povedal, že je koncipovaný lepšie ako single player. Zatiaľ je v hre len jeden mód a to C&C - čo je teamová taktická hra, kde bojuje GDI základňa proti NOD základni. Pričom každá strana má pár budov a hra končí po zničení hlavnej budovy alebo po uplynutí nastaveného času. Každá základňa si zarába tibérium tým, že necháva ťažiť harvesterov, za čo automaticky pribúdajú každému hráčovi teamu kredity, za ktoré si môže kúpiť buď nejaké vozidlo alebo postavu zo single player hry, do ktorej sa prevtelí a získa jej zbrane, brnenie a iné výhody. Samotný boj potom už len dopadne podľa zohrania teamu, potrebujete totižto niekoľko ľudí, ktorí budú kupovať rôzne taktické vozidlá, niekoľko, ktorí budú chrániť harvester, pár sniperov a pár obyčajných vojakov, ktorí budú chrániť základňu... ono je to dosť náročné na počet ľudi a výborne sa tu hrá 15 na 15 ľudí alebo ešte viac. Vašou primárnou úlohou je vždy dostať sa do nepriateľskej základne a zničiť obrannú budovu a potom už postupne buď vyradiť budovy, alebo umiestniť beacon (maják) na jadrový útok Nodov alebo ion storm GDI.
Multiplayer si môžete zahrať cez LAN alebo Internet (Gamespy), prípadne jednu mapu cvične proti botom. Tu je škoda, že nespravili výber máp na hru proti botom, pretože si tento viac strategický pohľad nemajú šancu poriadne užiť hráči bez pripojenia na internet. Viac o multiplayeri som už popísal tu a možno ešte o ňom napíšeme extra recenziu.
Záver - hra je dobrá, niekedy až moc, niekedy zase presne naopak. Je to také rozporuplné. Možno keby sa s tým ešte trochu pohrali, dooptimalizovali a doscriptovali misie, bolo by to úplne super. Teraz je tu šanca, že hra zaujme len fanúšikov C&C a ostatní možno stratia záujem po prvých misiách hry. V každom prípade, hra je veľmi dobrá a má veľký potenciál hlavne v módoch a v multiplayeri. Niečo ako ochrana základne v multiplayeri ešte nebolo a už z dema na multiplayer boli veľmi pozitívne ohlasy (až na chyby v sieťovom kóde) a zdá sa, že to bude mať dobrú budúcnosť a predbehne obyčajné akčné strieľačky. Westwood má rozpracované aj módy Capture the Flag (konkrétne tu Capture the Mobius, kde budete kradnúť vedca namiesto zástavy), Deathmatch, Team Deathmatch a Skirmish mode, ktoré mali byť už v pôvodnej hre a čoskoro vyjde aj addon, ktorý pridá možnosť ovládania vzdušných vozidiel.
Plusy
-Dokonale prepracované tibérium univerzum
-Rozľahlé mapy a veľká možnosť používania vozidiel a vstupov do budov
-Kvalitný multiplayer
-Veľké množstvo nepriateľov
-Množstvo zbraní
-Vernosť spracovania
Mínusy
-Slabá AI - niekedy vojaci prejdú okolo vás ako keby sa nechumelilo
-Pomalé Quickloady
-Niekedy dosť prázdne priestory
-Veľa ostatných drobných chýb, ktoré rieši množstvo patchov
-Škoda, že v single player verzii neboli zahrnuté strategické prvky, výroba jednotiek atď.