3D PEOPLE - PROFIL

3D PEOPLE - PROFIL

Seriál v mapovaní slovenských štúdií pokračuje. Tentoraz sme sa pozreli do Košíc, kde sídli 3D People, tím zodpovedný za RPG KULT.

Článok

Stretnúť sa s Petrom Nagyom bolo povedzme trochu komplikované. Pôvodné plány o pive v nemeckom Lipsku padli s prvými hektickými termínmi a ani cesta nazad nesľubovala, že by sme si eventuálne mohli nad zlatavým mokom posedieť na domácej pôde a pohovoriť si o tajných projektoch. Peter Nagy je, ako sám o sebe hovorí, dievča pre všetko a celých šesť rokov života zasvätil tímu 3D People. Samozrejme, že nás polonahé Kristínky nezaujímajú (teda, ako koho), ale cieľom nášho seriálu nie je predstavovať človeka s trvalou, ale predstaviť košické štúdio 3D People.

Kto sa na koho hrá?

Namiesto tradičnej otázky, tak Peťo, ako ide hra na gitare, som vybehol s obligátnou demografiou. „Ženu [v internom tíme] nemáme.“ otvára rozhovor Peter a dodáva „Ani nebola (smiech)“. Tak predsa sme začali tými Kristínkami :-). „Čo sa týka tímu, tak na našich projektoch momentálne pracuje viac než 15 ľudí, ale hneď ako niektorý z projektov prejde do produkčnej fázy, tak ich počet narastie. V našej pozícii to nie je tak jednoducho zodpovedateľná otázka, lebo game design nám robí International Hobo z UK, tým pádom nemáme interných dizajnérov (resp. každý prispieva svojimi nápadmi, ale formu im dáva iHobo). Grafické resourcy zdieľame s 3Division. Dosť veľa oustsourcujeme a chystáme sa stále viac a viac outsourcovať, lebo v tom vidíme budúcnosť.“

Na pomerne jednoduchú otázku je to pomerne komplikovaná odpoveď. 3D People má odlišnú hierarchiu distribúcie ľudských zdrojov ako tímy predstavené v predchádzajúcich profiloch. Pevné jadro kompaktného tímu je veľmi flexibilné a ponúka oveľa rodinnejšiu atmosféru. „Mne táto schéma, pod ktorou bežíme dáva lepšiu kontrolu aefektívnejšie využitie zdrojov, ako keby som tu mal 50 ľudí, každému skákal po hlave a mal tu množstvo manažérov, ktorí by dávali pozor, aby všetci robili to, čo majú.“ Na otázku, či nepomýšľajú zmeniť filozofiu, dáva Peter uspokojivú a všehovoriacu odpoveď. „Nie, nemá to zmysel - takto máme väčšiu slobodu, menšie pravidelné výdavky. Ak niečo potrebujeme, tak si to vieme vyriešiť rýchlo externe.“ a pridáva jeden príklad: „Ak sme nespokojní s kvalitou/produkciou, tak vo veľmi krátkom čase vieme nahradiť jedno externé štúdio/freelancera druhým, bez výčitiek svedomia a zdĺhavého tréningu... Ak človek má niekoho v tíme, predsa len tam treba riešiť aj iné aspekty – je ťažšie vyhodiť živiteľa rodiny, aj keď povedzme za svoj prístup by si to zaslúžil (smiech), tak mu dáme druhú šancu... “

3D People - profil
Žeby ten X360 gamepad niečo naznačoval?
3D People sa vidine priberania nových síl neštíti, práve naopak, ale ako vraví Nagy, schopných ľudí, je veľmi ťažké nájsť doma. „Obzvlášť niektoré oblasti si myslím, že sú extrémne ťažké, napríklad herný dizajn, animátori.“ Veľa kvalitných vývojárov sa obzerá po ponukách v okolitých štátoch, ale tu narážame na opačný názor. „Veľa tých, ktorí odídu, tak stoja za starú bačkoru a tí, ktorí ostanu, tak za dačo stoja (smiech). Ale samozrejme neplatí to pre každého, poznám aj takých, aj takých.“ Ako to myslíš? „Len si myslím, že vonku je 100 x lepšie zázemie a skúsenosti ľudí. Tu je to predsa len relatívne so západom v plienkach, hotový herný vývojár je skôr "raritou". Každý je viac-menej samouk, domauk.“

Konzervatívna, ale efektívna

Svoju filozofiu uzavretej spoločnosti nemienia v nasledujúcich mesiacoch nijako drasticky meniť (sú si viac menej samostačný.) a rovnako to platí aj o štruktúre a distribúcii práce. „Bez nich by tie hry neboli to, čím sú a bez nás by tie hry neboli vôbec.“ hovorí o veľmi intenzívnej spolupráci s britským International Hobo. „O finálnej podobe rozhodujeme my - iHobo príde s nejakým konceptom, ktorý potom niekoľkokrát cestuje medzi nimi a nami, až kým nie sme spokojní s výsledkom“ Potom sa nápad rozpracuje do produkčného plánu a nadväzuje sa s grafikou skriptingom atd.

Pre Košičanov rozhodne nie je cudzia flexibilita. Premieta aj do efektívnosti práce a prechodu z pre-produkcie do plnej produkcie. „V tomto sme dosť rýchly - v praxi napríklad Kult (asi jedno znajrýchlejšie spravených RPG na svete (smiech), bol navrhnutý behom 2 mesiacov do +/- finálnej podoby“ Sloboda je jedna vec, druhá je kreativita a finančné zdroje, ako na tom je 3D People? „Áno, momentálne sme kompletne samostatní, ale samozrejme, neustále komunikujeme s vydavateľmi, ktorým ponúkame nejaké tituly - v rôznom štádiu vývoja, takže samozrejme aj podmienky, ktoré požadujeme sa hra od hry líšia“

Len pre uzavretie témy dodajme, že Attack on Pearl Harbour bola hra spravená kompletne na zákazku pre Švédov z Legendo Entertainment. 3D People podpísali zmluvu, ešte keď nebolo prakticky z hry nič hotové, ale mohli stavať na hotovom koncepte Air Conflicts, čo je ďalšia lietadielková akcia, ktorá bola ponúkaná už ako hotový produkt. Za Air Conflicts však nestojí 3D People, ale ďalší 3D ľudia a opäť Košičania, konkrétne 3Division. Zdieľajú rovnakú strechu a spolu pracujú na ďalších tituloch. Lietadlá z druhej svetovej bola ich prvá komerčná lastovička. Navzájom si zdieľajú skúsenosti a 3D People im ešte na oplátku ponúka zázemie, kontakty a komunikáciu s iHobo, ktorých dizajn sa opäť pri výrobe Air Conflicts uplatnil.

Kultová história

Tak, ako 3Division nejako začínali a narazili na svojich terajších kolegov na konferencii developerov v Brne, tak aj 3D People má svoju históriu. Peter zaspomínaj trošku. „Áaaa, to bolo strašne dááávno (smiech), aspoň tak mi to pripadá. Už ani nepamätám, niekedy na úsvite vekov tuším okolo roku 2000. Na počiatku sme boli štyria, neskôr šiesti, vo vrcholnom štádiu tvorby Kulta sme mali tuším 11 interných ľudí.“ Nebolo to však tak, ako si mnohí myslia. Košičania uvažovali: „Že budeme robiť weby a databázy a multimédia pre Nemecko. O hrách nejako nebolo veľa rečí, ale nejako tieto oblasti nešli, tak sme hľadali alternatívy a začali sme sa hrať a skúšať (smiech).“ Žeby preto nešli tie databázy a multimédia? „Tak tak, presne (smiech). Ale nie, problém bol klasický problém takýchto firiem – absolútne chýbajúci marketing. Prvotný nápad na Kulta sa zrodil v roku 2000. Bola jednoduchá izometrická kúzlička s jedným čarodejom, kopou kúziel a neustálym killovaním. No a z toho v roku 2004 vypadol Kult (smiech).“

3D People - profil
Piť sa predsa musí, aj v práci.
Celý vývoj Kultu bol zamotanejší, ako hľadať vhodný attunement v mečoch. Najskôr bolo vydané tech demo a bolo ponúkané tretím stranách. „Boli nejaké celkom zaujímavé ponuky, ktoré sme bohužiaľ (ale aj našťastie) odmietli“ Ako hovorí Peter, chýbala tomu hlava a päta, aj napriek (na tú dobu) pekným pozadiam. Začali sa hľadať opäť alternatívy. V tomto prípade možno hovoriť o šťastí začiatočníkov. Chýbal im poriadny herný dizajnér. „Ono povedzme si to rovno - spraviť dobrý herný dizajn pre RPG je asi jedna z najtažších úloh a nájsť v CR/SR dizajnéra, ktorý by to zvládol na jednotku... no... bolo by to dosť obtiažne.“

Presne v roku 2003 sa Košičania dostali do kontaktu s iHobo, hľadajúc pomocnú ruku s dizajnom a ako náhodou práve táto spoločnosť hľadala niekoho, s kým by mohla spáchať RPG. Kontrakt s vydavateľom Project 3 bol už podpísaný, spolupráca im aj vyhovovala (bodaj by aj nie, keď 3D People ťahali väčšinu financií sami) a za rekordne krátky čas – 2 mesiace (navyše počas vianočného šialenstva) – bol napísaný úplne nový netradičný dizajn a v januári 2004 začala plná produkcia. „Vlastne bolo treba vyhodiť všetko a začať od nuly“ O pár mesiacov neskôr, konkrétne v septembri bol Kult dokončený a vydaný. Keby nebolo iHobo, Kult by síce vyšiel, ale „Bol by výrazne, hmm, iný.“

Kultová budúcnosť?

Tu prakticky neexistuje možnosť získať peniaze na nejaký herný projekt. Vývojár si to musí zastrešiť až do poriadne neskorého štádia na vlastné náklady (vo väčšine prípadov).“ otvára Peter názor na aktuálnu situáciu na domácej pôde. Vytvoreniu A-čkového titulu však nepovažuje za nemožné. „Ale je samozrejme možné spáchať A+ titul - Illusion sú toho živým príkladom. My na tom pracujeme.“ Evidentne najväčší problémom sú samozrejme financie, ale tie idú ruka v ruke so skúsenosťami. V čom vidí problémy? „Vzhľadom k slabému zázemiu, ako finančnému, tak aj skúsenostnému a malému počtu kvalifikovanej pracovnej sily to je výrazne zložitejšie ako niekde ďalej na západe.“

V našich podmienkach nie je jednoduché vytvoriť konkurencie schopný a pritom komerčne úspešný titul. Ako už bolo mnoho krát povedané, dôležité sú ako ľudské zdroje, tak aj celková skúsenosť a v neposlednom rade zastrešenie financiami. Keď v minulosti bolo možné robiť hry na kolene, dnes je situácia iná. „Teraz je to pain, ale dá sa.“ a načína tému vhodný partner „Tiež si treba vybrať, partnera, a nie investovať do každého, ehm... [Píp, cenzúrované]. Nehovorím, že máme A+ tituly, ale snažíme sa. Verím, že my to dokážeme aj vo výrazne skromnejšom tíme a s pomocou zopár externých spoľahlivých spoločností.“

3D People už má za sebou spoluprácu s viacerými vydavateľmi (menovite Project 3, Legendo, Frogster...), ktorí majú už odlišný prístup k tímu ako kedysi. „Predtým sme boli pre nich istotne výrazne vyšší risk, noví hráči, teraz sme už relatívne zabehnutí (aj keď stále je veľa čo zlepšovať) a je to priamo/nepriamo pre nich garancia, že ich investícia bude investovaná dobre...“ Pokiaľ vás zaujíma, ako sa darilo titulom 3D People, tak tu je skromná odpoveď. „No, nemyslím, žeby sme lámali predajné rekordy - ale raz sa nám to isto podarí (smiech). Pravdu povediac neviem úplne presné čísla, ale napríklad v Rusku je Kult dosť populárny, inými slovami kultový. Momentálne Kult vychádza napríklad vČíne, Brazílii...“

3D People - profil
Kolektívnu fotku sa nám od 3D People nepodarilo získať.
Preto sa stále vraciame naspäť k RPG

Peter vraví, že robia to, čo ich baví a čo pokladá za najdôležitejšie pri vývoji hry? „Hlavne ju tvoriť s radosťou a tešiť sa z nej - potom ten produkt vyzerá úplne inak, je to také dieťatko (smiech), znie to ako klišé, ale je to tak. Pokiaľ to človek robí len kvôli peniazom, tak môže vzniknúť remeselne dobrý titul, ale bude tomu chýbať nejaká iskra. Samozrejme bez peňazí to nejde, to je druhá stránka.“ A čo umenie v hrách? „Malo by sa to spájať, minimálne v kľúčových hráčoch tímu - obyčajný grafik nemusí mať viac ako profesijnú zručnosť (bez urážky), ale človek, ktorý tomu dáva hlavu a pätu, tak by mal mat niečo viac, vzťah k tomu, čo robí.“

Momentálne pracuje 3D People na viacerých projektoch. Z toho najzaujímavejším a rozhodne najambicióznejším je Reluctant Hero aka Kult 2. O ňom ste sa už mohli dočítať v novinkovej sekcii, ale venujeme mu priestor v preview, kde si o ňom porozprávame viacej. O pokračovaní lietadielok Attack on Pearl Harbor sa už tiež čo-to povedalo, ale zatiaľ sa nič nevie o racingu na lodiach Aquadelic, ktorý vzniká v spolupráci s brnenským tímom Hammerware a ďalšom, zatiaľ neohlásenom titule. O nich však niekedy nabudúce.

Na záver si dáme do pľacu nejakú funny historku z vývoja. „Je to interná záležitosť (smiech). Ale no dobre. Bolo ich spústa a pribúdajú dosť rýchlo, takto si ale spomenúť na nejakú, ktorá by nikomu neublížila a ľudí pobavila, v rýchlosti a strese z tohto krížového výsluchu ma nič nenapadne (smiech).“ A to som Petra varoval, že nech nehovorí o internej záležitosti. Nedal si povedať.

Ďalším profilom trochu odbočíme a odskočíme si do susedného Česka, ale skutočne iba na skok, pretože o pár dní znovu zavítame na východné Slovensko, do štúdia, kde pojmy hard-core a old-school sú pestované s takou láskou ako papriky u Maďarov.


napísal spacejunker 13.10.2006
Páči sa mi!
3D PEOPLE - PROFIL


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Zháňam labo variety kit 01 pre... (1)
Mal by niekto na predaj Labo Variety Kit 01 (Toy-c...
|Dragons dogma 2 (1)
Zdravim, mam otazku ohladne DG2 a to ze ako mam pa...
|Metro séria (6)
Chcem sa len opýtať pre zaujímavosť Metro hry sú u...
|Vetráky: pripojenie 3-pin 5v a... (13)
čafte, mám staručký pc 2017/18 (Z270-i7-7700k) nak...
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Svet, ukrajina, vojny ... (20281)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk