MAG

MAG

8.0

256 hráčov na jednom bojisku

Recenzia na PS3 verziu

256 hráčov. Prvá vec, ktorá každého napadne, akonáhle sa reč dostane na MAG – Masívnu Akčnú Gamesku od Zipper Interactive. PS3 exkluzivita od začiatkov pútala záujem práve týmto údajom. Predsa len, akcia s 256 hráčmi je niečo, čo by mohlo v online svete, keď už nie spustiť revolúciu, tak aspoň zatriasť s niektorými tradičnými princípmi tohto žánru.

RAVEN, VALOR a SVER - tri frakcie nájomných žoldierov, ktoré v blízkej budúcnosti bojujú v konflikte nazývanom Shadow War o dominanciu nad zásobami nerastných surovín, technológií a informácií. Najnovším regrútom jednej z bojujúcich strán budete práve vy. To, či sa radi hráte s modernými technológiami, pokladáte sa za skutočného vojnového hrdinu alebo je vám sympatickejší partizánsky spôsob boja ovplyvní, ktorej vlajke odprisaháte vernosť. RAVEN sú hitech žoldnieri s tým najmodernejším vybavením. Elitní, dokonale vytrénovaní veteráni mnohých ozbrojených konfliktov sa združujú pod VALORom. Slabšie vyzbrojení, no o to viac zapálení SVER-áci sú treťou frakciou.

Papier (monitor) znesie všetko a tak rozplývanie nad troma rozličnými stranami by mohlo pokračovať ešte veľmi dlho. Skutočnosť je niekde inde. Vojaci inak vyzerajú, majú skutočne iné vybavenie, ale zmeny v hrateľnosti sú skutočne minimálne. Zvolená frakcia má preto najväčší vplyv na ponuku máp, resp. na rozdelenie útočnej/obrannej funkcie. Daná frakcia na konkrétnej mape vždy iba útočí alebo vždy iba bráni. Nemôže sa stať, že v jednom kole danú mapu bránite a o pár minút neskôr na nej útočíte. Takže stranu ste si vybrali, hurá do boja.

Ľahko na cvičisku, ťažko na bojisku. Inak to nie je ani v MAG-u a preto prvou epizódou vášho profesionálneho vojenského života bude tréning. Naučíte sa ovládanie, ktoré akoby z oka vypadlo desiatkam ďalších FPS hrám. Zistíte, že okrem státia a kľaknutia dokáže postava aj zaľahnúť a srdce srdce nejedného nádejného snajpera zaplesá od radosti. Streľba, granáty, doplnkové vybavenie, šprint – jednoducho klasika. Ja už chcem tých 256 hráčov!

MAG
MAG O výsadkový vrtuľník sa postarajú naše AA zbrane. Dúfajme.
O výsadkový vrtuľník sa postarajú naše AA zbrane. Dúfajme.


MAG Hromadný útok na cieľ nepriateľa.
Hromadný útok na cieľ nepriateľa.


MAG Jedna zo Sabotage máp. Je určená pre 64 hráčov.
Jedna zo Sabotage máp. Je určená pre 64 hráčov.





Také ľahké to ale nebude. Vtrhnúť priamo do boja 128 vs. 128 hráčov by v MAGu nedopadlo inak ako katastrofou. Dávkovanie akcie preto prebieha oveľa rafinovanejšie, zo začiatku máte k dispozícii iba dva herné módy. V prvom sa v rámci svojej frakcie stretnete s ďalšími 63 hráčmi v simulovanej TDM bitke. Používa sa cvičná munícia, fragy sú skutočné. Reálne sa do konfliktu zapojíte až v móde Sabotage, kedy sa prvý krát postavíte zoči voči hráčom z inej frakcie.

Sabotage je stále iba malou ochutnávkou toho, čo vás v Shadow War čaká. V boji 32 vs 32 musíte ako útočník naraz obsadiť dve komunikačné stanice, aby ste sa presunuli k hlavnému cieľu a následne ho zničili. Vlci samotári a netímoví hráči v tomto momente horko zaplačú. MAG totiž stojí a padá na spolupráci a to, čo sa v Sabotage zdá ako vrchol tímového manažmentu, je nič v porovnaní s ďalšími dvoma módmi, Acquisition (64 vs 64 - ochrana/získanie prototypu vojenského vozidla) a Domination (128 vs 128 – konečne!)

Domination, mód pre 256 hráčov, je najväčším lákadlom hry. Mapy pre tento mód sú obrovské a 128 členná armáda (rozdelená do 4 družstiev po 32 hráčov) útočí na hlavné ciele každá z inej strany. V skutočnosti síce naozaj hrajú s vami na jednej mape stovky iných hráčov, ale väčšinou ich „na vlastné oči“ nevidíte. Ich prítomnosť je jasne cítiť, keď splnia svoju časť úlohy a nepriateľa stratia niektorú z hlavných či vedľajších úloh. Väčšina cieľov je pri útoku potrebné obsadiť simultánne (t.j. naraz vysielač A a vysielač B), aby sa sprístupnila ďalšia úloha (počítač C). Tým je zabezpečený posun fronty a organizovaný presun brániacej i útočiacej armády.

Ale pekne po poradí. Vráťme sa k tomu, prečo je vlastne nutné sa zapodievať nejakým fiktívnym Shadow War konfliktom na pozadí. Strana, ktorá v danom móde dominuje, totiž dostáva bonusy. Nie je ich veľa a nie sú ani zásadné (plus 5 % exp, mínus 5 % pri dobíjaní špeciálnych útokov veliteľov), ale určite sa oplatí snažiť, aby práve vaša frakcia daný mód ovládla. Vy, ako začiatočník v konflikte, postupne zvyšujete svoju hodnosť získavaním experience bodov. Viac experience znamená nové vybavenie, nové zbrane, nové doplnky. Keďže MAG nepozná povolania, môžete si sami v rámci ponúkaných slotov zostaviť postavy podľa ľubovôle. Vojak s medikitom, raketometom a ťažkým brnením. Žoldier so snajperkov, bez brnenia a s granátmi. Nebyť finančného limitu, kombinácií by skutočne bolo „nekonečno“.

MAG

V jednoduchosti je krása a krása MAGu spočíva v tom, že dva pokročilé módy Acquisiton a Domination si ako zelenáči jednoducho vôbec nezahráte. Ich sprístupnenie je podmienené dosiahnutím levelu 8 a pokiaľ sa na túto úroveň dostanete, zaručene pochopíte základné pravidlo hry: v jednote je sila. Darmo budete behať po mape a kosiť jedného nepriateľa za druhým, darmo budete najlepší snajper vo vašej frakcii. Ak chcete mať v MAG úspech, chcete rýchlo levelovať a chcete sa dostať k skutočne dobrému vybaveniu, tímovej spolupráci sa nevyhnete.

Základom úspechu každej čaty, ktorá sa skladá z 8 ľudí, je veliteľ. Ten môže jednoduchou kontextovou formou vydávať rozkazy, určovať waypointy na mape a tiež aura jeho osobnosti zvyšuje niektoré atribúty bojovníkov v blízkosti (napr. rýchlosť prebíjania, odolnosť voči výbuchom, zlepšuje strealth prvky a pod.) Ak vám veliteľ vydá rozkaz zaútočiť na daný cieľ, všetky experience body získané pri plnení úlohy sa zvýšia (tzv. FRAGO bonus). Zabíjanie nepriateľov, liečenie a oživovanie spolubojovníkov, kladenie výbušnín či ich odstraňovanie, opravovanie bezpečnostných dverí a protinakových prekážok, všetko je z FRAGO bonusom ďaleko výnosnejšia činnosť. Za nazbierané body budete kupovať lepšie zbrane, účinnejšie medikity, presnejšie zameriavače, rúčky znižujúce spätný ráz a podobne.

Priebeh útoku či obrany samozrejme závisí od skúsenosti veliteľa a jeho taktického uvažovania. Keď vás stokrát pošle proti nepriateľskému bunkru a vy tam stokrát zahyniete, niečo asi nie je v poriadku. Aj na tento fakt v Zipper mysleli, veliteľom čaty sa nemôžete stať, pokiaľ nedosiahnete level 15, takže istá znalosť gameplayu, máp a herných princípov je u veliteľov očakávaná. Ďalšie hodnosti v rebríčku velenia sú podmienené zlepšovaním sa a získavaním bodov za túto činnosť. Na vyššej úrovni velitelia ovládajú 64 alebo dokonca všetkých 128 hráčov a do výbavy im pribudnú rôzne hračky (privolávanie náletov, bombardovanie, radarové prieskumy a podobne). Aby ste naopak velenie znepríjemnili nepriateľskému komandérovi, budete okrem primárnych úloh ničiť radary, AA zbrane, mínomety, respawnovacie bunkre a podobne.

Všetky tieto prvky majú obrovskú zásluhu na tom, že na bojisku nevládne chaos. Dobrí velitelia + dobrí radoví vojaci = výdatná porcia zábavy. MAG po tejto stránke exceluje, dôraz na tímovú spoluprácu je cítiť na každom rohu. Akcia ako taká v ničom nezaostáva. Váš osobný skill dostane vyniknúť v každej prestrelke, pri každom odhodenom granáte a pri každom rozumnom oživení. Divoké súboje, najdôležitejšie časti bojiska, strácanie a opätovné dobíjanie pozícií, ničivé bombardovania, výsadky z (nepilotovaných) vrtuľníkov či z (pilotovaných) APC alebo jeepov. Nadávanie na snajpera ukrytého v tráve a jeho následná eliminácia nožom po ďalšom respawne. Obsadenie budovy tri sekundy pred uplynutím časového limitu. Na to všetko sa môžete tešiť a to všetko dostanete.  

MAG
MAG Vozidlá slúžia na rýchlejší presun a disponujú slušnou palebnou silou.
Vozidlá slúžia na rýchlejší presun a disponujú slušnou palebnou silou.


MAG MAG ponúka niekoľko rozličných prostredí, napríklad aj takmer malebnú dedinku.
MAG ponúka niekoľko rozličných prostredí, napríklad aj takmer malebnú dedinku.


MAG Opravovanie zničených obranných štruktúr je kľúčom k odrazeniu útočníkov.
Opravovanie zničených obranných štruktúr je kľúčom k odrazeniu útočníkov.





 

Mapy sú členité a do detailu prepracované. V dedinských prostrediach nájdete polorozpadnuté domčeky, plôtiky, latríny, lavičky a ďalšie detaily, ktoré nie sú iba na oko, ale slúžia aj ako úkryt počas nepriateľskej paľby. Podobne sú na tom industriálne zóny, ropné rafinérie a ďalšie prostredia, po ktorých v ťažkých kanadách nabeháte desiatky kilometrov. Spočiatku mapy môžu svojou rozľahlosťou a členitosťou robiť problémy, no tým, že na danej mape vždy iba útočíte, alebo bránite, sa oveľa ľahšie vryjú do pamäti. Okrem členitosti a rozľahlosti mapy prichádzajú v prekvapivo slušnej grafike. Inak môžeme hovoriť o veľmi peknej grafike s dostatkom detailov a snáď iba s jedným vážnejším nedostatkom. Efekty výbuchov a tepelných stôp sú znázornené ako keby rozmazanými 2D sprajtami. Kto hral Ratchet and Clank – A Crack in Time vie, o čom hovorím. 

Achillovou pätou MAG je nevyváženosť a to hneď v niekoľkých smeroch. Po niekoľkých odohratých zápasoch zistíte, že bráni sa oveľa ľahšie ako útočí. Inak povedané, pri útoku je nutnosť dobrého veliteľa a zohratého tímu ľudí dôležitejšia, než pri obrane. 20 až 30 minútové zápasy často pri zlej kombinácii útočníkov končia frustráciou a odhlásením sa zo zápasu. Pritom by stačilo tak málo, o trochu posunúť spawnovacie body, ubrať obrancom z defenzívnych možností. Nevyváženosť zasahuje aj do zbraní, ťažké guľomety sú rovnako smrtiace na blízko i na diaľku, po vyupgradovaní sa dostrelom a stabilitou takmer rovnajú sniperkám. Obe výčitky veci sú viac menej subjektívne, no nájdu sa aj objektívne nedostatky.

MAG už od bety trápi očasný problém pri respawnovaní, ktorý sa stále nepodarilo úplne odstrániť. Za určitých okolností sa jednoducho buď nespawnete vôbec, alebo s niekoľko minútovým čakaním. Zamrzia tiež občasné zaseknuté animácie vojakov. No a na zamyslenie je aj systém časových limitov. V Sabotage máte na dobytie dvoch komunikačných veží a jednej hlavnej bázy 20 minút. Ak sa vám podarí veže obsadiť 2 - 3 minúty pred koncom, už de facto ani nemusíte ďalej útočiť a snažiť sa, pretože za pár minút hlavný cieľ jednoducho nezískate. Možno by bolo dobré, keby po obsadení vežičiek naskočila vždy nová časomiera, povedzme na 5 - 7 minút, a tak by bola zaručená motivácia k ďalšiemu hraniu.

Veríme, že v ďalšom update na tieto veci bude Zipper myslieť. S vydávaním záplat to zatiaľ vyzerá celkom ružovo, posledný patch sa napríklad venoval najmä medikom a hre to viditeľne prospelo. Nadštandardný počet hráčov na mape je len povestnou čerešničkou na torte. Pod kapotou MAG sa toho ukrýva ďaleko viac. Výborný herný systém nútiaci spolupracovať, funkcia velenia skutočne sledujúca komandérske vlohy, hromada vecí na odomknutie a v neposlednom rade samotná akcia. Ešte pár vyvažovacích patchov a z MAG bude úplná bomba.


napísal je2ry 23.2.2010
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
MAG - PMC
| MAG - PMC
[2.7.2009]
MAG - Debut
| MAG - DEBUT
[30.4.2009]
8.0
Vo svete
7.6
Ohodnotiť
MAG
+ dôraz na tímovú spoluprácu
+ systém velenia a upgradovania
+ detailné mapy
+ akcia samotná
- mierna nevyváženosť
- občasné technické problémy


RECENZIE HRÁČOV
PS3

Vývoj: SCEE / SONY Czech / Zipper Interactive
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 29. január 2010
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
| Dojmy: MAG 30.10.2009
| Recenzia: MAG (80) 23.2.2010
| MAG 23.2.2010
| MAG pre všetkých 22.12.2009
| MAG 30.10.2009
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19572)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk