3D DOT GAME HEROES

3D DOT GAME HEROES

7.5

Oslava starej školy

Vydať hru zloženú zo stoviek malých pixlov, izometrickej grafiky a pípavého soundtracku je na dnešné pomery odvaha alebo bláznovstvo. 3D Dot Game Heroes majú v sebe nečakané čaro zaujímavej hry, ktorá chytí a nepustí, pretože na rozdiel od 95 % súčasnej produkcie stavila najmä na hrateľnosť a potrebu udržať vás na ceste k ďalšiemu pokladu či ďalšej chodbe dungeonu.

Pritom 3D Dot Game Heroes nemá na prvý pohľad čím zaujať. Jej príbeh je úplne jednoduchý, keď hovorí o porazení zlého bossa pomocou šiestich chrabrých bojovníkov vytvárajúci svetelný orb. Ten zasiahne nepriateľa, uväzní ho v temnom orbe a kráľovstvo žije svojím životom. Až do momentu, keď začne pod 2D pohľadom chradnúť a kráľ sa rozhodne, že sa treba prepnúť do 3D! V tomto momente nejeden hráč ožije, pretože po pípavom úvode sa začína nastoľovať úplne iná, potrebná a výborne vložená ingrediencia novinky – humor, irónia až sarkastický nádych a paródia inak vážnych prvkov historických, akčných či RPG hier. A, samozrejme, aj rozličných odkazov na iné série, medzi ktorými nechýbajú ani králi žánru ako Zelda, Final Fantasy a z kultúry zase jeden frk na úvod s putovaním za odložením mocného meča nie nepodobného Excaliburu. Príbeh síce nie je taký originálny, skôr sa tvári ako ošarpaná verzia X videných a hraných RPG aj s pekným svetom, no vlastnou kliatbou a snahou prelomiť ju. Aj tu nastane ten moment – keď pri prechode zrazu zlý mág ukradne temný orb a kráľovstvo môže ovládnuť chaos.

To už cupká na scénu hrdina. Najprv snívajúc o veľkom meči, neskôr na ceste do kráľovstva, kde mu kráľ vysvetlí, že treba podniknúť výpravu a vami vytvorený hrdina je horúci kandidát. Tvorbe netreba venovať menej pozornosti ako si zaslúži – hneď po spustení hry máte k dispozícii šesť obrazoviek s vymodelovanými krásavcami od draka, cez ninju, až po gejšu, ktoré síce majú iba pár pixlov, ale vyzerajú k svetu! Po výbere a určení mena sa môžete vidieť aj sami na obrazovke. Táto selekcia vo mne vyvolala spomienku na LittleBigPlanet a prvé minúty hrania s niekoľkými detailmi na postavičky a okolitý svet zase reminiscenciu na Lego Star Wars. Ale 3D Dot Game Heroes si pomyselný svet varírovaných hrdinov povýšili na nový stupienok, keď vám umožnia vymieňať vizáž hrdinu prakticky pri každom začiatku nahrávanej hry. Takže nie celú hru musíte prejsť len ako prvotne zvolený trpaslík – každý deň možno hrať za niekoho úplne iného.

3D Dot Game Heroes
3D Dot Game Heroes Ohnivy dungeon s dobrými efektmi vás prinúti hľadať cestu dlhšie ako obvykle.
Ohnivy dungeon s dobrými efektmi vás prinúti hľadať cestu dlhšie ako obvykle.

3D Dot Game Heroes Flaaaaaaaaaaaaaask, a pixely sa už kotuľajú po zásahú megamečom. Top moment každého súboja!
Flaaaaaaaaaaaaaask, a pixely sa už kotuľajú po zásahú megamečom. Top moment každého súboja!

3D Dot Game Heroes Grafická štylizácia rada preháňa - sú tu obrovské meče, ale aj obyčajné predmety pre questy ako ryba.
Grafická štylizácia rada preháňa - sú tu obrovské meče, ale aj obyčajné predmety pre questy ako ryba.

Grafika je silne štylizovaná a pritom veľmi jednoduchá. Izometrický pohľad núka prehľadný svet – viete kam ísť a ktoré časti slúžia skôr na okrasu, prípadne ukrývajú skrytý poklad. Je to na prvý pohľad sled obrazoviek, ktoré si občas potrebujú načítať dáta – ale čím ďalej, tým viac sa ukazuje rozľahlosť sveta. Počas putovania hrá hudba spred 20 rokov, viac sa tu pípa a syntetizuje ako počúvajú orchestrálne chorály – vôbec to nevadí, skôr naopak. No už v zámku si uvedomíte, že grafika i hudba aj účelne klamú, pretože nemajú problém zrazu vykresliť perfektne renderovaný odraz stien zámku na lesklej podlahe a mrkať na hráča, že nehrá predsa starú vykopávku.

Pri príbehu a audiovizuálnom spracovaní na úrovni NES hry sa možno právom obávať, či aj celá hrateľnosť neostala pozadu o dve dekády. Nie úplne. 3D Dot Game Heroes síce na jednej strane ponúka svetovú mapu a sedem dungeonov, ktoré možno postupne zdolať, no to nie je celá ponuka – v nej figurujú mnohé poklady, vedľajšie questy a vlastná chuť stále hľadať viac a viac noviniek v šírom svete. Áno, po vzore Zeldy možno hru rozdeliť na dve časti – putovnú a dungeonovú.

Putovanie po mape tak rýchlo neomrzí, pretože autori tu naliali kopu dobrého obsahu a štýl, ktorý sa neodmieta. Iste, na pohľad sú to questy v štýle dones-prines, ale na druhej strane sú to poklady vylepšujúce vaše štatistiky, ponúkajúce lepšie štíty či brnenia – a tie neradno ignorovať. Po povrchu behá totiž iba pár základných nepriateľov, ktorým rýchlo fuknete po zobáku a oni sa nádherným spôsobom rozpadnú na desiatky či stovky malých pixlov. Je to nezabudnuteľný efekt, ktorého sa nenabažíte do konca hry. Poklady sa skutočne hľadať oplatia, pretože potom príde časť druhá – a v dungeonoch ide do tuhého.

3D Dot Game Heroes

Je to akoby iná hra. Tam hore ide všetko hladko – mapy sú prehľadné, minimapka nesklame a pár nepriateľov zložíte vždy. Ale dolu čaká výzva. Labyrinty plné nástrah, nič netušiacich oponentov, čo vám pôjdu po krku naprieč dlhou chodbou a občasný puzzle núkajúci chvíľku na zamyslenie. Práve tu nájdete využitie na svoje meče, ktoré občas pri údere zapracú celú obrazovku, pretože ten efekt je cool ako v každej hre s hrdinom a veľkým arzenálom. Ale vtip vás prejde pri bossoch, ktorí predstavujú nemalú výzvu. Darmo budete mať okrem meča aj sekundárnu zbraň ako bombu či bumerang. Je to starý dobrý meč, ktorý vyrieši väčšinu úderov – no oponenti sú sakramentsky rýchli a aj prešibaní. Ale zdolanie každého z nich predstavuje veľkú malú métu, až po ktorej možno s pokojným srdcom opustiť dungeon (plus vyrabovať ho zo všetkých pokladov).

3D Dot Game Heroes je však hra, ktorá aj pri svojej jednoduchostí dokáže uspokojiť aj náročného hráča – a neodpúšťa nedbanlivosť. Je to vidieť pri odchode z jedného dungeonu do iného, keď sa zrazu dostanete do inej časti sveta, môžete prešvihnúť všetky malé questy a tým pádom odmeny. Preto sa hra pri presúvaní z miest síce správa na pohľad spravodlivo, no na druhej vám neodpustí skorší moment odchodu len pre to, že ste už chceli vidieť nový dungeon. Nie, nie, postup veľký svet – až potom dungeon ostáva zachovaný.

Ale na konci dňa je to vítané spestrenie všetkých FPS či sofistikovaných akcií súčasnosti. Akčná RPG s poriadnou porciou hrateľnosti (20 až 25 hodín a pre záujemcov aj New Game +), veľkou dávkou humoru, ktorá sa tu neobjavuje príliš často a navyše so svojskou grafikou. Toto nie je ani tak Zelda pre PS3 ako silná inšpirácia a pocta tomuto žánru, ktorý sa u nás nestačil sprofanovať. Preto nemusí 3D Dot Game Heroes určený každému a niektorým sa po hodinke zdať aj nudná, no keď sa ponoríte, zistíte, čo si pre vás autori pripravili. Je to lahôdka – a čím viac hier poznáte, tým to bude pre vás väčšia pasia.

napísal korec 11.6.2010
7.5
7.7