REPORTÁŽ: PARIS GAMES WEEK 2015

REPORTÁŽ: PARIS GAMES WEEK 2015

Paris Games Week je úplne iná výstava

Videoherná výstava Paris Games Week sa po prvý raz konala už v roku 2010, no na mapu herného sveta sa dostala až tento rok. Podobné výstavy sa konajú všade. Vlastný Games Week majú v Brazílii, nedávno bol napríklad aj v Madride, avšak len do Paríža prišla spoločnosť Sony s vlastnou konferenciou, ktorá na výstavu upriamila aj pozornosť novinárov zo zahraničia. Sony preskočila gigantický Gamescom a aj z časového hľadiska jej Paríž hral perfektne do kariet. A keď už tam mala ona konferenciu, chceli sa na nečakane nadobudnutej vlne záujmu o akciu zviezť aj ďalší.

Paris Games Week nie je Gamescom ani E3. Má vlastnú atmosféru, auru, ktorá nevyžaruje len zo samotného mesta, ale aj charakteru podujatia. Je malé aj veľké zároveň. Celý týždeň prebiehal len v jednom veľkom a jednom menšom pavilóne, čo je v porovnaní s megalomanským Gamescomom len drobná časť z kolínskeho priestoru. Aj napriek tomu ale dverami výstaviska v Porte de Versailles prešlo zhruba 307 000 návštevníkov. Výstavných dní síce bolo viac, no aj tak sa na menšom výstavisku denne tlačilo obrovské množstvo ľudí, ktorí bojovali o to, aby si mohli vystavené hry a hardvér vyskúšať.

Reportáž: Paris Games Week 2015

Novinár tu prakticky nemá čo robiť. Deň pred otvorením pre verejnosť bola konferencia a cez deň sa dali dohodnúť novinárske stretnutia. Výstavisko ale ožilo až v nasledujúcich dňoch, taktiež sa niektoré veci prezentovali až vtedy, ako napríklad nový Nier. No novinár tam bol v tieto dni len do počtu a väčšinou ako cieľ zlovestných pohľadov bežných návštevníkov, ktorých kvôli dohodnutému stretnutiu predbehol v rade na hru. Oni boli primárne publikum a bolo to cítiť. Paris Game Week má obrovský komerčný potenciál. Stánky vám hru nechceli ukázať v predstihu, chceli vám ju predať.

Aj preto ste si vedľa seba mohli vyskúšať Ratcheta, ktorý vyjde budúci rok, ale aj nového Assassina, ktorý je už pár dní vonku. Aj na jednu aj na druhú hru sa čakalo niekoľko hodín. Zameranie na bežných zákazníkov je badateľné na každom kroku a jeden stánok sa snažil prekričať druhý (celkovo bolo na výstave 123 vystavovateľov), len aby na seba upútal pozornosť davov. Ak niekto rozdával balóny či rozhadzoval tričká, mal v boji o ľudí obrovskú výhodu. Nechýbali ani prezentácie lahodiace oku. Tu a tam sa ukázali pekné hostesky, hlavne Namco na ne stavilo. Microsoft priviedol Spartana Locka a Sony vo svojom (na výstave najväčšom) stánku hostilo aj EA s ich Battlefrontom, ktorý bol vďačným objektom pozornosti. Hra vyzerá skvele a kto by sa neodfotil pri obrovskom TIE stíhači?

Pripravované hry v Paríži síce nechýbali, no bolo celkom nečakané, že sa viac priestoru venovalo novinkám a už vydaným hrám. Avšak aj staršie hry ľudí neustále lákali a bolo pri nich stále plno, bez ohľadu na platformy. Predviedla sa domáca produkcia, ktorá ukázala, že sa vo Francúzsku robí množstvo iných hier než len Life is Strange. Množstvo priestoru sa venovalo aj rodinnej zábave, kde chceli vystavovatelia ukázať, že hry nie sú len pre deti, ale môžu sa pri nich zabaviť všetci, a dokonca celá rodina. Ilustrovali to na tituloch, ako Singstar, Ratchet & Clank, ale aj NBA 2K16. Nechýbala ani animovaná produkcia, prekvapivo za očakávaniami zaostal cosplay.

Reportáž: Paris Games Week 2015

Jedno sa však Paris Game Week nedá uprieť – vo väčšej či menšej miere podchytil všetky aktuálne trendy. Našli ste tu naozaj všetok hardvér, všetky významné časti hernej produkcie a nechýbali ani niektoré fenomény. Priamo z výstaviska ste mohli sledovať stream významných francúzskych médií, bohatý priestor a zázemie dostali youtuberi a blogeri, do hier sa už pustilo aj francúzske Fun Radio a na každom metri ste mohli cítiť, že sa z nich každým dňom stáva čoraz významnejší fenomén.

A medzi tými najvýraznejšími trendmi bolo VR, ktoré bolo všade a vidieť ste mohli viac podôb, než ste tušili, že vôbec existuje. Oculus, Vive, Samsung a PlayStation sú starí známi hráči na tomto poli. Microsoft s HoloLens asi priamo hráčom zatiaľ nemá čo hromadne ukazovať, no svoje vlastné VR a s ním spojené technológie predviedli aj mnohí ďalší. Napríklad virtuálnu realitu ovládanú nohami, pričom ruky máte voľné a v nich môžete mať povedzme ovládač. Bolo tu hneď niekoľko „zážitkových“ VR, ktoré vás napríklad povozili na horskej dráhe. Dokonca Raving Rabbids od Ubisoftu majú vlastný VR produkt a slušne sa predviedla aj nová Trackmania, ktorá k VR rovno pridala virtuálny kokpit na ramene vo výške, aby bol dojem zo šialenej jazdy dokonalý.

Svoje miesto si tu, samozrejme, našli aj profesionálni hráči a hromady ich fanúšikov. Paris Games Week síce nepredstavil tie najväčšie turnaje, no bolo sa na čo pozerať, ak ste fanúšikmi e-sportu. FIFA, World of TanksLeague of Legends nechýbali, pričom hlavne posledná z týchto hier ponúkla hneď niekoľko turnajov. Ukázali sa aj Heroes of the Storm, Shootmania a každý deň sa hral CS:GO. Casual publikum sa bavilo vo francúzskom finále turnaja s Just Dance. Divácky atraktívny bol aj turnaj v Trackmania: Stadium, ktorého finále sa konalo na už uvedených ramenách.

Reportáž: Paris Games Week 2015

Príjemným prekvapením bola časť venovaná školám (stredným aj vysokým), najmä tým so špeciálnym zameraním. Na pomerne malom priestore sa bili nielen o potenciálnych študentov, ale boli ochotné ukázať a aj sa porozprávať o tom, čo ponúkajú. To znamená hlavne možnosť vzdelania prakticky v každej oblasti tvorby hry, aj keď najviac škôl sa zameriavalo práve na výtvarnú a umeleckú stránku. Zaujímavé však je, že všetky školy sa vlastne len snažia pokryť vysoký dopyt, keďže podľa prieskumov si až polovica mladých Francúzov vie predstaviť svoju budúcnosť vo sfére videohier. Ak chce teda škola získať študentov, musí ponúknuť niečo kvalitné a zaujímavé, pričom bolo vidieť, že sa všetci snažia vytvoriť čo najlepší prvý dojem skvelou prezentáciou. Celkovo však význam videohier v krajine rastie, Francúzsko je medzi troma najdôležitejšími európskymi trhmi a videoherný biznis je druhým najsilnejším zábavným odvetvím v krajine.

Nie všetko ale bolo len o rozvášnenom dave hráčov, ktorý sa snažil predrať ku každej dostupnej hre. Menší z pavilónov v jednej svojej časti hostil aj paralelné podujatie Game Connection, ktoré zas bolo zamerané presne naopak – na profesionálov. Nie priamo novinárov, aj keď ani tí sa tam nestratili. Stretli sa tu ľudia z rôznych sfér biznisu v pokojnej atmosfére, mohli si spolu sadnúť na obed, dohodnúť biznis, reklamu a podobne. A napríklad malí vývojári si mohli dohodnúť stretnutie s potenciálnym vydavateľom svojej novej hry. Možností bolo mnoho a naraziť ste mohli naozaj na každého - mobilné štúdiá, vývojárov z nášho regiónu, ale aj gigantov ako EA, Blizzard a ďalších.

To všetko sme pre vás minulý týždeň v Paríži mapovali na ploche 60000 m2, aby sme vám mohli priniesť horúce novinky, ale aj naše vlastné dojmy a rozhovory s vývojármi. Tešiť sa tak môžete napríklad na exkluzívny rozhovor, ktorý nám ako jediným novinárom zo strednej Európy poskytol sám Yoshinori Ono, herný veterán a otec série Street Fighter. Taktiež vám prinesieme dojmy z multiplayeru v Uncharted 4 a mnoho ďalších. Niektoré kratšie dojmy sme vám už priniesli, celé podujatie Paris Games Week sme pre vás mapovali aj na Twitteri v našom live blogu a taktiež sme vám priniesli aj fotky z našich potuliek po výstavisku. To všetko nájdete v našej PGW 15 sekcii.

Reportáž: Paris Games Week 2015

napísal matus_ace 3.11.2015
REPORTÁŽ: PARIS GAMES WEEK 2015