Steam upravuje systém recenzií, končí s podvodníkmi

Recenzie od ľudí s kľúčmi darovanými od autorov hry sa odpočítali od priemerného hodnotenia, mnohé boli preradené do nižšej kategórie.

pridal roberto 13.9.2016 o 14:55 pod hry

HRY > NOVINKY >

Valve, vlastník Steamu, zakročilo proti falošným používateľským recenziám a ovplyvňovaniu hodnotenia hier. Jedna z prvých vecí, ktorú si všimnete pri prezeraní karty hry na Steame je informácia o používateľských receniách, ktoré sú rozdelené na celkovú priemernú spokojnosť a priemernú spokojnosť používateľov, ktorí jej dali palec hore alebo dole počas posledných 30 dní. Obe sú vyjadrené slovne od "až na výnimky záporné" po "až na výnimky kladné", farebne - modrý alebo červený text, percentuálne a nechýba ani informácia o celkovom počte používateľov, ktorí vyjadrili svoj názor. To je veľké množstvo užitočných informácií, lenže nie všetky palce hore skutočne prichádzajú od komunity.

Valve si všimlo rozdiel v priemernom hodnotení od hráčov, ktorí si hru kúpili na Steame a priemernom hodnotení od hráčov, ktorí si iba aktivovali kľúč. Druhá skupina je spravidla pozitívnejšia, pričom rozdiel sa týka prinajmenšom 160 hier z knižnice Steamu. Valve bolo týmto zistením znepokojené a zareagovalo. Recenzie od používateľov, ktorí získali kľúč "odinakiaľ" zostávajú viditeľné, ale už sa nezapočítavajú do priemerného hodnotenia v hornej časti karty hry. Na spodnú časť karty navyše pribudlo nastavenie filtra, ktorý môže tieto recenzie odfiltrovať. Tento krok by mal vyriešiť problém s pozitívnymi recenziami od ľudí, ktorí dostali hru zadarmo, či už ide o "nájomných recenzentov" alebo priamo od autorov a ich okolia.

Vo výsledku sa približne 14 percentám hier na Steame mení kategória, hoci Valve priznáva, že nie všetkým smerom dole. Väčšinou zrejme pôjde o malé nezávislé hry, kde aj pár recenzií môže ovplyvniť percentuálnu spokojnosť. Často potom ide o zmenu u hier, ktoré boli na hrane a sklz napríklad zo 70% na 69% spokojnosť zmamená zmenu kategórie z "pozitívne" na "zmiešané". Väčší posun v percentách by ale mal byť vzácnosťou, keďže u známejších hier hodnotenia od zákazníkov Steamu mnohonásobne prevyšujú hodnotenia od ľudí s aktivovanými kľúčmi.

Samotné Valve tiež uznáva, že za lepšími známkami "odinakiaľ" nemusí byť vždy podvod. Niektoré multiplayerové hry majú silnú komunitu inde ako na Steame. Skresľujúce sú potom aj kľúče, ktoré autori rozoslali svojim podporovateľom z Kickstarteru, účastníkom platených beta-testov či predali svojím priaznivcom cez vlastný web, a tí sú s hrou často spokojnejší než priemerný zákazník Steamu. Môžeme dodať, že recenzenti (vrátane Sectoru) a youtuberi, tiež najčastejšie dostávajú takéto kľúče a ani oni už teraz nie sú započítavaní, rovnako ako zákazníci Humble Store či G2A a kamenných obchodov. Zaujímavosťou je, že približne 200 maličkých nezávislých hier teraz nemá žiadne hodnotenie, pretože jedna či dve recenzie na ich konte neboli od zákazníkov Steamu.

Valve oznámilo, že ak u niekoho ešte zistí porušovanie pravidiel, môže sa s vydávaním hier na Steame rozlúčiť. To sa týka hlavne autorov hier s viacerými Steam účtami, kontrola väčších štúdií bude asi náročnejšia. Aj napriek tomu, že nie je vidieť veľká zmena, má novinka svoje pozitíva. Jednak sa nepodvádzajúci autori zbavia veľkej časti podozrenia z ovplyvňovania známky a jednak nám na Steam pribudol praktický filter, ktorým sa veľmi pohodlne dostanete napríklad k všetkým novým negatívnym recenziám v slovenčine a češtine.

Valve sa chce v dohľadnom čase ešte pozrieť na zúbok hrám s veľkým rozdielom medzi priemerným hodnotením a písanými recenziami i situácii, keď malá skupina užívateľov označuje špecifické (pozitívne) recenzie za užitočné a dostáva ich tak na vrchol zoznamu. V poriadku nie je ani to, keď sa za užitočné označujú vtipné recenzie.

Zaradené pod: Steam

|Vetráky: pripojenie 3-pin 5v a... (10)
|Svet, ukrajina, vojny ... (19932)