História Unreal Enginu |
Pozrime sa, ako sa vyvíjal Unreal Engine a aké techdemá ukazovali na jednotlivé verzie.
Unreal engine má za sebou už viac ako 20-ročnú históriu a pri aktuálnej prezentácii piatej verzie enginu si môžeme pozrieť, ako sa postupne vyvíjal.
Unreal Engine 1
Prvý Unreal Engine začal Tim Sweeney vyvíjať v roku 1995 a predstavil ho v roku 1996. Debutová hra bol samozrejme Unreal od Epicu a to v roku 1998. Ešte predtým však Tim spustil veľký biznis a začal svoj engine licencovať, čo znamenalo takmer dvadsiatku hier, ktoré bežali na tomto engine.
Medzi najvýraznejšie hry patrili:
Unreal
Unreal Tournament
Clive Barker's Undying
Deus Ex
Harry Potter hry
X-COM: Alliance
Star Trek: Deep Space Nine: The Fallen
Star Trek: The Next Generation: Klingon Honor Guard
Rune
Engine bol na PC a zo začiatku išiel grafikou čisto softvérovo, ale neskôr dostal aj podporou OpenGL a DirectX. Neskôr bol preportovaný aj na PS2 a Dreamcast, aj keď ho použili len jeden alebo dva tituly.
Unreal Engine 2
Druhý engine bol vo vývoji od roku 1998, kde Tim spolupracoval s Voodoo na vylepšení 3D akcelerácie a nakoniec engine vydal spolu s titulom America's Army v roku 2002. Dostal aj port na Xbox a PS2, kam prišiel Unreal Tournament, neskôr aj porty na Xbox360 a PS3. Engine už umožňoval 100 krát detailnejšie levely ako prvá verzia.
Tituly sa tu už začali sypať rovnako ako peniaze do Timovho vrecka. Začal tam veľký rozmach Epicu. Totiž licencia na engine stále okolo milióna dolárov. Firmám to však stálo za to. Postavili na ňom cez 60 titulov a napríklad:
Bioshock 1,2
Brothers In Arms séria
Deus Ex: Invisible War
Killing Floor
SWAT 4
Ghost Recon: Advanced Warfighter
Splinter Cell séria
Unreal 2
Unreal Tournament 2003 a 2004
XIII
Posledné tituly vyšli v roku 2010 a engine fungoval napríklad aj na Nintendo 3DS.
Unreal Engine 3
Legendárna verzia Unreal Enginu bola odprezentovaná v roku 2004, neskôr v roku 2006 dostala prvú hru a to Gears of War na Xbox360, kde zahviezdila ako hra, tak aj engine. Engine bol primárne pre PC, Xbox360 a PS3, ale dostal aj podporu pre Android a iOS. Veľkou zmenou bolo použitie programovateľných shaderov, ktoré umožnili priniesť na objekty detaily a realistickejšie materiály.
Unreal Engine 3 priniesol takmer 300 hier, kde to celé viedla Gears of War séria, ktorú dopĺňali parádne Mass Effecty alebo Mortal Kombaty. Posledné hry na engine vyšli v roku 2017.
Z veľký titulov:
Gears of War séria
Mass Effect séria
Mortal Kombat X, 11
XCOM 1 a 2
Metal of Honor
Fable
Borderlands 1, 2
BioShock Infinite
Batman Arkham séria
Outlast 1 a 2
Rocket League
Už pri Unreal Engine 3 začali distribuovať engine zadarmo, aj keď finálne hry museli ešte mať licencie
Unreal engine 3 bol postupne stále updatovaný a prichádzali mu nové funkcie, čo ukazuje aj väčší počet techdém. Ako však vieme, na techdemá sa samotné hry nikdy nedotiahli. Samaritan demo bolo toho peknou ukážkou.
Unreal Engine 4
S Unreal Enginom 4 sa začala písať moderná história enginu, kde na ňom Tim začal robiť už v roku 2003 a úplne zmenil základ enginu, pričom ešte v roku 2008 ho vyvíjal sám a až neskôr dostal celý vývojový tím. Engine bol nakoniec odprezentovaný v roku 2012 ako moderný engine s možnosťou vytvorenia hry aj bez kódovania a s nízkymi licenčnými poplatkami. Kde stačilo len mesačne platiť 19 eur a po vydaní dať 5% z tržieb Epicu. To sa teraz už zmenilo a hlavne indie vývojári nemusia platiť, až kým nedosiahnu 1 milión tržieb.
Prvá hra vyšla v roku 2014 a bol to early access na Daylight titul od Zombie studios.
So štvorkou engine expandoval na ďalšie platformy a okrem PC, Xbox One a PS4 ide aj na mobiloch, Switch, VR headsetoch, ide aj cez web, Hololens, Magic Leap a aj na nových Xbox Series X a PS5. Pritom Epic rozbehol aj crossplatformový multiplayer. Titulov doteraz vyšlo okolo 300.
Najvýraznejšie hry boli:
Fortnite
Days Gone
Gears 4, 5
PUBG
Star Wars Jedi: Fallen Order
Vampyr
Borderlands 3
Sea of Thieves
Hellblade
Podobne ako pri trojke aj štvorka dostala postupne updaty a napríklad raytracing:
Plus po odkúpení Quixelu začal Epic tlačiť fotorealistické textúry, ktoré teraz ponúka všetkým vývojárom pracujúcim na tomto engine.
Unreal Engine 5
Nový engine bol odprezentovaný teraz v máji 2020 s tým, že príde v roku 2021 a ponúkne ako zapracovanie megatextúr, tak aj nové nasvietenie a nový systém spracovania objektov. Engine bude plne škálovateľný a hru na veľkú platformu budete vedieť prekonvertovať aj na mobil.
Zatiaľ nám ponúkli úvodné techdemo:
Zatiaľ nevieme, aké hry presne na Unreal Engine 5 prídu, ale zrejme väčšina, ak nie všetky, ktoré majú vyjsť koncom roka 2021, keďže update na novú verziu má byť jednoduchý. Vieme už, že update dostane Fortnite, ale prichádza napríklad Hellblade 2, ktorý určite skončí na päťke, Microsoft tam má veľa UE hier v príprave, na PS5 určite na ňom príde Days Gone 2.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Speedrunner prešiel prvý level Doom 2 za menej ako 5 sekúnd 45
- Bude ďalší Xbox prakticky PC? 112
- Japonský prieskum ukázal, že mladí hráči už neriešia štandardné konzoly 96
- Aké hry prídu v máji? 51
- Dostalo Stellar Blade prvým patchom aj cenzúru? 142
- Tomb Raider: Definitive Edition je už aj na PC 45
- Microsoft vraj už diskutuje o tom, ako vydať ďalšiu Fallout hru čo najskôr 78
- Česká FPS akcia Gray Zone Warfare práve dostala dátum vydania v Early access 42
- LG spúšťa masovú výrobu OLED panelu s prepínateľným rozlíšením a frekvenciou 53
- Chcete si zahrať Fallout štýl hry v exceli? 5 zobraziť viac článkov >