Recenzia knihy: Replay: Memoir of an Uprooted Family

Tvorca Prince of Persia spísal príbeh niekoľkých generácií svojej rodiny do formy obsahovo nasýteného komiksu.

pridal matus_ace 1.4.2024 o 16:11 pod hry

HRY > NOVINKY >

Jordan Mechner je herný dizajnér, spisovateľ, scenárista a aj filmár. Jeho prvou reálne vydanou hrou bola Karateka, čo bol sám o sebe hit, ale jeho druhá hra sa stala legendou. Vytvoril totiž Prince of Persia, jednu z najdôležitejších hier konca 80. rokov. Mechner potom vytvoril ešte niekoľko ďalších hier, ale už nikdy nedosiahol taký úspech. Dalo by sa tak povedať, že svoj celý profesionálny život žije z úspechu Prince of Persia. Čo je zjavne vec, kvôli ktorej sa mu smejú aj jeho vlastné deti. Ako to viem? Prečítal som si knižnú novinku Replay: Memoir of an Uprooted Family. Tá vyšla v marci v papierovej aj e-book podobe a sú to vlastne akési multigeneračné memoáre.

Mechnerov starý otec bol pôvodom z Rakúsko-Uhorska a bojoval v 1. svetovej vojne. Mechnerov otec Francis ako 10-ročný utiekol z nacistami decimovanej Európy. Obaja si veľkú časť svojich životov zaznamenávali a pokračoval v tom aj Jordan Mechner. A o tom je táto kniha. Alebo možno komiks. Mechner je totiž aj talentovaný výtvarník a knihu spracoval v komiksovej podobe, pričom v nej mapuje životy niekoľkých generácií svojej rodiny. Tá si prešla komplikovanými aj náročnými udalosťami, až sa vám to niekedy bude zdať neuveriteľné.

Kým na pozadí sa dejú strašné veci, čitateľ tu číta o slede šťastných náhod, ktoré vlastne vyústili do toho, že niekedy v roku 1989 vyšiel Prince of Persia. Adolph Mechner mohol počas vojny niekoľkokrát zomrieť, no prežil. Francisa Mechnera mohli nespočetnekrát chytiť nacisti a poslať ho do koncentračných táborov, no podarilo sa mu dostať na Kubu a neskôr do Ameriky. Veľká časť rodiny však také šťastie nemala. A to sú taktiež príbehy, ktoré tu spoznáte, rovnako ako spoznáte množstvo ľudí, dobrých aj zlých, ktorí v tom celom zohrali nejakú rolu.

A kým Jordan Mechner vo svojom živote nečelil toľkým nebezpečenstvám, nedá sa povedať, že by jeho život bol bez drámy. Herný vývoj je komplikovaný a nie vždy sa vývojári dočkajú toho, že budú môcť zožať ovocie svojej práce. Navyše sa to podpisuje aj na ich osobných životoch a inak to nie je ani tu. Jordanovi stroskotali vzťahy, odlúčil sa od detí a podobne. To všetko tu komunikuje otvorene a musím povedať, že sám seba nevykresľuje nejako nadbytočne pozitívne. Triezvo sa pozerá aj na svoje chyby.

O čom to vlastné celé je? O rodine a priateľoch. O hrôzach vojny, kde vás neraz naozaj zamrazí z toho, čo čítate. Trochu aj o byrokracii, nad ktorou budete krútiť hlavou. No a je to aj o hrách. Dozviete sa viac o tvorbe Prince of Persia. O tom, ako vlastne vznikla malá myška, ktorá bola v hre. Dozviete sa tiež viac o dnes už zabudnutej adventúre The Last Express z roku 1997. O Karateka je tu toho dosť málo, ale o tejto hre sa zase dozviete všetko dôležité v titule Making of Karateka.

No a veľká časť Jordanej časti knihy sa venuje aj hrám, ktoré nikdy nevznikli. Musel sa sťahovať, zničilo mu to vzťah a hneď dve Prince of Persia hry boli zrušené, o ktorých ste doteraz určite nevedeli. Kniha dobre ilustruje to, ako náročný je život vývojárov a že to celé neraz je vlastne úplne zbytočné. Trávia mesiace prácou na niečom, čo im niekto z hora neustále mení a nakoniec aj tak zruší. Badať ale, že z toho nakoniec niečo predsa len bolo. A aj keď sám Mechner nepracoval na tohtoročnom Prince of Persia: The Lost Crown, hra predsa len využila aspoň niektoré prvky, ktoré on vytvoril pre zrušené projekty.

Kniha zaberá dobu dlhšiu ako 100 rokov a aj keď sa delí na kapitoly, neprebieha chronologicky. Aspoň teda nie z veľkej časti. Jednotlivé línie sú poprepájané, neraz aj na tej istej stránke vidíte panely z dvoch rozdielnych období o dvoch rozdielnych Mechneroch. Rozdiel medzi časovými líniami je vo farbách, kde každá generácia tu máme pozmenenú farebnú paletu. Napríklad Jordanov život je v žltej. Je to zaujímavé riešenie a rýchlo si naň zvyknete, aj tak mám však pocit, že kniha až príliš skáče medzi postavami a ich životmi. Ak by to bolo ucelenejšie, lepšie by sa to čítalo.

Mechnerova kresba je jednoduchá a badať, že to nie je primárna oblasť jeho práce, ale stále si myslím, že z tohto pohľadu kniha neurazí. Ak ste predtým videli, ako vyzerajú niektorí ľudia, ktorí sa v knihe objavujú, dokážete ich jasne spoznať. Rovnako aj miesta a iné veci. Len nečakajte veľa detailov. Osobne mi však veľmi nesadol font. Použité písmo sa mi nečítalo veľmi dobre. Možno pri klasickej papierovej knihe by to bolo lepšie, ale ja mám e-book, ktorý som čítal na monitore a jednoducho mi to nesadlo. Dôležitou informáciou v tomto ohľade je, že kniha je len v angličtine a na Slovensku sa v kníhkupectvách nepredáva, takže si ju môžete len objednať cez internet.

Ak máte radi hry a zaujímajú vás ľudia, ktorí za nimi stoja, toto pre vás bude príjemné čítanie. Tých 320 strán prečítate za večer a to sa nad niektorými aj budete dlhšie zamýšľať, hlavne teda nad tými o vojne. Zároveň sa vám kniha môže páčiť aj v prípade, že máte radi ľudské osudy. A reálne, so všetkým dobrým aj zlým. O hrách je to tiež, ale o tvorbe sa nedozviete nič nové. Získate však inú perspektívu pri pohľade na život vývojárov a na to, ako neraz tisíce hodín práce stoviek ľudí nakoniec pre vydavateľov nič neznamenajú.

Názov: Replay: Memoir of an Uprooted Family
Autor: Jordan Mechner
Vydavateľstvo: Macmillan / First Second Press