Koľko stojí príprava veľkého herného titulu? |
Atari v roku 1982 zakúpilo licenciu na I.T. mimozemšťana 23 miliónov, náklady Star Wars: The Old Republic o 29 rokov neskôr dosiahli 200 miliónov dolárov.
Koľko vlastne stoja AAA tituly? My si ich môžme kúpiť väčšinou za 59.99€, vrátane DPH. Koľko ale stojí príprava takého titulu? Veľkí distribútori, ktorí majú väčšinu takýchto titulov na starosti, sa presnými číslami pochvália zriedka. A ak už sa nejaké cifry dostanú na verejnosť, obyčajne nie je jasné, či ide o konečnú sumu, alebo o sumu očistenú o náklady na už predpripravený DLC obsah, alebo iba o náklady na vývoj titulu. Náklady na marketing pritom môžu aj dvojnásobne prevýšiť náklady na samotný vývoj hry, ako pred časom potvrdil aj Rich Hilleman z Electronic Arts.
Kotaku sa napriek tomu pokúsilo dať dokopy dostatok informácií a zostavilo prehľad vývoj finančnej náročnosti prípravy herných titulov. Začína takmer prehistorickým rokom 1982 a končí titulmi Destiny a Watch Dogs. Pri porovnávaniach jednotlivých titulov si ale treba uvedomiť, že americký dolár prešiel od roku 1982 značným vývojom a náklady nie sú očistené napríklad o infláciu. Pri niektorých tituloch sa podarilo zistiť iba čiastočné čísla:
1982
E.T. - $23 miliónov (licencia) - na tú dobu obrovské peniaze za nechválne známy titul
Frogger - $5 miliónov (marketing)
1983
Dragon's Lair - $3 miliónov - pričom 1.3 milióna stáli len ručné animácie
1992
Ultima VII: The Black Gate - $1 milión - nepochybne skvelý deal
1993
Ground Zero: Texas - $3 milióny
1994
Mortal Kombat II - $10 miliónov (marketing) - marketing hier naberá na dôležitosti
Wing Commander III - $5 miliónov
1995
Full Throttle - $1.5 milióna
Twisted Metal - $0.8 milióna
1996
Crash Bandicoot - $1.7 milióna - ale jedná sa pravdepodobne iba o rozpočet na vývoj titulu
Wing Commander IV - $10 miliónov - 8.5 milióna pritom zožrali videosekvencie
1997
Crash Bandicoot 2 - $2 milióny
Oddworld: Abe's Oddysee - $2.5 milióna
PaRappa the Rapper - 90 miliónov jenov
Riven - $20 miliónov - 10 na vývoj a 10 na marketing
1998
Grim Fandango - $3 milióny
Thief: The Dark Project - $3 milióny
The X-Files Game - $6 miliónov
1999
Crash Team Racing - $2.4 milióna
EverQuest - $3 milióny
Gabriel Knight 3 - $4.2 milióna
Resident Evil 2 $1 milión
Shenmue - $47 miliónov - evidentne na ničom nešetrili
System Shock 2 - $1.7 milióna
Unreal Tournament - $2 milióny
2001
Black & White $5.7 milióna
Dark Age of Camelot - $3.1 milióna
Dave Mirra Freestyle BMX 2 - $4 miliónov (marketing)
Jak and Daxter - $14 miliónov
2002
Freedom Force - $2 milióny
Hitman 2 - €3.5 milióna
Lord of the Rings: The Two Towers - $20 miliónov
NFL 2K3 - $15 miliónov
2003
Enter the Matrix - $67 miliónov - ale zarátaných je aj 47 miliónov na nákup licencie a štúdia
Jak II - $15 miliónov
Toontown Online - $18 miliónov
Uru: Ages Beyond Myst - $12 miliónov
2004
Call of Duty: Finest Hour - $8.5 milióna
City of Heroes - $7 miliónov
Driv3r - $34 miliónov
Half-Life 2 $40 miliónov
Halo 2 - under $20 miliónov
Jak 3 - $10 miliónov
World of Warcraft - $200 miliónov - Blizzard si povedal že risk je zisk. Oplatilo sa.
2005
Advent Rising - $4 milióny
Call of Duty 2 - $14.5 milióna
Guild Wars - $20-30 miliónov
Guitar Hero - $1.7 milióna
Jak X - $10 miliónov
King Kong - $20 miliónov
The Matrix Online - $8.5 milióna
Mortal Kombat: Shaolin Monks - $20 miliónov
Quake 4 - $15 miliónov
Psychonauts - $11.8 milióna
2006
Anno 1701 - €8 miliónov
Empire Earth III - $10 miliónov
Gears of War - $10 miliónov
Ghost Recon Advanced Warfighter - $18 miliónov
Lost Planet - $40 miliónov
Red Steel - €10 miliónov
Scarface: The World is Yours - $2.5 milióna (audio)
Test Drive Unlimited - €15 miliónov
Unreal Engine 3 - $40 miliónov
2007
Age of Conan - 200 miliónov, ale nórskych korún
BioShock - $15 miliónov
Black College Football Experience - $9 miliónov
Crackdown - $20 miliónov
Crysis - €15 miliónov - ale iba vývoj
Halo MMO - $90 miliónov - taký bol rozpočet, nevieme koľko z neho stihli minúť, hra nikdy nevyšla
Heavenly Sword - $20 miliónov
Marathon 2: Durandal - $0.3 milióna
Rock Band - $20 miliónov
Strangehold - $30 miliónov
Stuntman: Ignition - $20 miliónov
2008
Braid - $0.2 milióna
The Chronicles of Narnia: Prince Caspian - $20 miliónov (marketing)
Gears of War 2 - $12 miliónov
Golden Axe: Beast Rider - $15 miliónov
Guitar Hero: Aerosmith - $5 miliónov (marketing)
Left 4 Dead - $11 miliónov (marketing)
The Witcher - 20 miliónov zlotych
2009
The Beatles: Rock Band - $20 miliónov (marketing)
Borderlands - $30-35 miliónov
Brütal Legend - $24 miliónov
Call of Duty: Modern Warfare 2 - $200 miliónov - z toho na vývoj 50mil.
Fortress - $16.5 milióna
Free Realms - $20-30 miliónov
Ghostbusters - $15-20 miliónov
Left 4 Dead 2 - $25 miliónov (marketing)
Star Wars: Clone Wars: Jedi Alliance - $15 miliónov
2010
God of War III - $44 miliónov
Gran Turismo 5 - $60 miliónov
Heavy Rain - €40 miliónov
Stargate Worlds - $25 miliónov
2011
Allods Online - $12 miliónov
Battlefield 3 - $2.75 milióna (Facebook marketing)
Call of Duty: Elite - $50 miliónov
Dead Space 2 - $5-10 miliónov (marketing)
Dead Island - $40 miliónov
Homefront - $50 miliónov
Real Racing 2 - $2 milióny
Rift - $60-70 miliónov
Star Wars: The Old Republic - $200 miliónov - ato ešte nie je jasné, či je zahrnutý aj marketing
Warhammer 40k: Dark Millenium Online - $30 miliónov
The Witcher II - 25 miliónov zlotych - z toho 5 na marketing
2012
DC Universe Online - $50 miliónov
Ghost Recon: Future Soldier - €50 miliónov
Papo & Yo - $1.5 milióna
The Secret World - $50 miliónov
2013
1666 - $35 miliónov
Beyond: Two Souls - $27 miliónov
Defiance - $70 miliónov
Disney Infinity - $100 miliónov
2014
Destiny - $140 miliónov - z toho 1 milión na marketing, o zvyšok sa stará Activision
Watch Dogs - $68 miliónov - iba na vývoj
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Aký mobil kúpiť na jar 2024 za 100, 200, 300, 500 alebo 1000 eur? 74
- Aké boli najväčšie slovenské hry? 92
- Fallout 4 už dostal očakávaný nextgen patch 80
- Bude Cillian Murphy záporákom vo Far Cry 7? 38
- Kingdom Come Deliverance 2 bude diverznejšie, zachytí viac etník 97
- Assassin’s Creed Hexe prinesie aj magické sily 52
- DOJMY: Manor Lords 37
- Bobr Kurwa meme dostalo hru, je dostupná zadarmo 21
- Koei Tecmo je sklamané z predaja svojich hier, znižuje odhady tržieb 82
- RECENZIA: Stellar Blade 96 zobraziť viac článkov >