PORT ROYALE

PORT ROYALE

8.5

Pirát alebo obchodník?

Takáto otázka vás bude trápiť v hre Port Royale, ktorá je akýmsi pokračovaním hry Patrician II od firmy Ascaron. Na začiatok treba povedať, že je to real-time obchodno-budovateľská dobrodružná stratégia, odohrávajúca sa v oblasti Karibiku, ktorý ovládajú 4 krajiny - Španielsko, Francúzsko, Holandsko a Anglicko. V oblasti sa nachádza 60 miest, ktoré fungujú samostane.

Na začiatku si vyberiete Krajinu, rok, v ktorom sa dej odohráva, na výber je 1570, s názvom Nadvláda Španielska, 1600 - Francúzsko získava moc, 1630 - Vzostup Anglicka, 1660 - Úpadok španielskych kolónií. Hra ponúka, či chcete hrať hru len pár rokov, alebo až kým nedosiahnete hodnosť guvernéra, čo je hra na dosť dlhý čas. Vlastná zástava na lodi je celkom dobrý nápad :) Vybrať si jednu z vlastností podnikavosť, charizma alebo ostrostreľba a ďalej obchodník alebo korzár a už len zostáva vybrať si dobrú loď, alebo kopec zlata. A môžeme začať hru!

Port Royale
Port Royale
Port Royale

V hre veľa možností. Či budete ako obchodník, alebo ako pirát prepadávať lode a rabovať, alebo sa stať verným sluhom vlasti, alebo inej krajiny, prípadne budete pomáhať ľudom v krčmách, ktorý sa chcú niekam dostať, alebo niečo stratili. Tam sa môžete dozvedieť aj o skrytej lokalite, v ktorej sa dá vybudovať vlastné mesto. Nechcete tráviť celý život na mori? Prosím! Začnete si stavať rôzne farmy a malé továrničky v mestách a lodiam len nastaviť trasy a obchod bude perfektne fungovať. Chcete rýchlo zbohatnúť? Stačí mať šťastie a nájsť zlato podľa hádaniek, ktoré dostanete, prípadne si kupovať časti mapy v krčmách, keď sa podarí natrafiť na takého človeka, čo vám ten kúsok predá. Najlepšie bude, ked to skúsime všetko naraz :) Zo začiatku si treba osvojiť obchodovanie a zvyknúť si trošku na ceny tovaru, najlepšie je kupovať to, čoho je v meste veľa a predávať to, čoho majú veľmi málo, alebo nemajú vôbec. Ceny tovaru sa menia od rôznych faktorov, napr. keď príde pred vami veľká loď a predá tam 2000 sudov, tak sa tam dá ťažko niečo predať, pretože ceny budú vysoké, na druhej strane sa tam bude dať lepšie nakupovať. S narastajúcim majetkom bude treba kupovať ďalšie lode, pretože nákladný priestor sa rýchlo zaplní. S ďalšou loďou sa musí zväčšiť posádka, aby mal kto naťahovať plachy a podobné veci, ktorá však zožerie dosť veľa zlaťákov, tak treba s nimi umne narábať. Potom by to chcelo aj nejakú tú plantáž, najlepšie tabak, konope, rum, alebo iné predávané veci. K niektorým sa musia nosiť ďalšie suroviny, ktoré sú na to potrebné, to sa dá automaticky zabezpečiť aj v meste, len si nastavíte max. cenu,  min. množstvo a nemusíte mať o to starosti. Dobre sa dá zarobiť na misiách, ktoré vám dá guvernér mesta. Získate u neho obľubu a niekedy možno aj jeho dcéru :), ktorá vám potom bude dávať zaujímavé typy, kde by sa dalo nabaliť :). V mestách sa dá reputácia vylepšiť malou oslavou, ktorá vnesie do očí obyvateľov pocit, že ste štedrý človek.

Port Royale
Port Royale
Port Royale

Celou hrou vás bude sprevádzať vaša temná minulosť, ktorú budete postupne odhaľovať. Keď chcete hrať za piráta, tak budete zamestnávať veľa "pracovníkov", pretože vyrabovať loď sa dá tak, že sa dostanete na druhú loď a tam už záleží aj od morálky posádky a aj od toho, či bojujú s mečmi alebo s puškami. Samotné boje vyzerajú pekne a sú aj dobre takticky spravené. Boj sa odohráva real-time, ale je tu možnosť zastaviť a dať príkazy lodiam.  Sú na výber 3 druhy gúľ do kanónov, jedny ničia sťažne a stavbu lode, čo má za následok spomalenie, ďalšie zase ničia posádku, keby ich mal protivník priveľa a posledné ničia celú stavbu lode aj s kanónmi. Dobre sa tu dá použiť strategické myslenie. Ďalej je tu aj boj o mesto. Útočiť sa dá z mora, to je ako boj na mori, len bojujete proti kanónom v hradbách mesta, alebo z pevniny, čo je znázornené len ikonami námorníkov. Je tu na výber možnosť, či bojovať opatrne alebo agresívne. Nachádza sa tam aj ukazovateľ morálky, ktorá je v boji rozhodujúca. Kto má v gatiach, tak prehrá, tak to chodí :) Multiplayer je sa dá hrať cez LAN aj internet, ktorý je formou IP adresy, čiže podobné ako na Diable, čo sa týka LAN, ale bohužiaľ aj cez internet je to tak riešené.

Na záver malé hodnotenie. Port Royale je dobre spracovaná hra, kde sa príjemná grafika dopĺňa s príjemnou hudbou. Hra ponúka veľa možností a záleží na každom, akú cestu si vyberie. Pri hre sa dá stráviť veľa užitočného času :)  Po počiatočnej dezorientácii sa dá do hry rýchlo dostať (alebo si zapäť tutoriál a všetko si nechať vysvetliť). Hra je plne v češtine tak sa nemusíte báť, že by ste niečo nepochopili. Každý, kto má rád obchodnícke stratégie, by si mal zahrať Port Royale!

Plusy:

+ veľký výber možností

+ grafika a hudba