ETHERLORDS II

ETHERLORDS II

8.0

Počítačové hry (podobne ako knihy) často ponúkajú okrem prísľubu dobrej zábavy aj pohľad do iných odlišných svetov. Sú to územia,  kde platia vlastné zákony,  žijú svojskí obyvatelia a rodia sa príbehy na báze virtuálnej reality či fantázie. eden z takýchto svetov ponúka aj nevšedná stratégia ETHERLORDS,  ktorá sa v týchto dňoch dočkala druhého pokračovania.

Ako už samotný názov hry napovedá,  podstatou tohoto sveta je éter (ether). Ale v „Pánoch éteru “ význam spomínaného slova predstavuje podstatne väčšiu hodnotu,  ako v našom živote. V podstate sa jedná o zdroj magickej energie, z iných hier notoricky známy ako mana. A kde je mana (éter),  tam sa aj kúzli a čaruje. A o tom to všetko je. Povedal by som, že hra je kvalitným mixom úspešných ťahových stratégií typu Heroes of might and magic a kartových hier v štýle Magic the garhering. O chvíľu budem konkrétny.

Etherlords II
Etherlords II
Etherlords II

Keď v hlavnom menu kliknete na singleplayer a potom na okienko kampane (ešte je tu tutoriál a DUEL, zameraný výlučne na súboje dvoch protivníkov) pred vami sa objavia dva portréty.   Na prvom je hrdinka z rasy VITAL, ktorá využíva zelený éter prírody. Predstavitelia VITALOV sú niečo ako druidi. Žijú v harmónii s okolitým svetom a chránia rastlinnú a živočíšnu ríšu. Tomu zodpovedá aj ponuka ich kúziel. Vyvolávajú jedovatý pýr, obrovské včely a osy,  divotvorné mantisy... Úlohou tejto dámy, Eileen z rodu Rowan je nájsť príčinu invázie nepriateľských SYNTHETOV na územie VITALOV.   Druhá podobizeň zobrazuje borca z rasy CHAOTov. Používajú červený éter plameňa a okrem ohnivých kúziel môžu priviesť na svet záplavu potkanov, hordy orkov, obrov a koboltov.  KONNAR, CHAOTSKÝ dobrodruh sa po dlhej dobe vracia do svojej domoviny, ktorá je v rukách KINETOV a jedine on môže nepriateľa vykopať z rodnej zeme.

Iste vám neuniklo, že som spomenul štyri rasy. Hoci v kampani môžete hrať len za prvé dve,  v duely a multiplayeri máte možnosť vybrať si podľa chuti. Ak zvolíte SYNTHETOV, pod vaším velením budú postupovať hordy mechanických príšer –mechosi, mechosauri atď. a budete využívať jedinečné technické vymoženosti.  Anjelsky pôsobiaci KINETI sa sústreďujú na odvolávacie kúzla, teda také, ktoré bez boja eliminujú cudzie jednotky a sami vyvolávajú rôznych elementálov a okrídlencov . Na vyšších úrovniach ovládajú draky.  Vráťme sa ku kampani. Zvolíte si svojho miláčika,  určíte obtiažnosť a potom sa už pred vami rozprestrie dobrodružná mapa. Pred sebou vidíte vašu postavičku sediacu na podivnom zvierati. “Koníky“ sú odlišné pre každú rasu. Napríklad VITALOV rozvážajú sympatické mnohonohé mutanty. Ďalej sú tu vyobrazené trasy a chodníčky, obklopené stromami a vodou,  veľa rozličných budov a stavieb a kreatúry, ktoré bránia v prechode krajinou. Alebo v tom lepšom prípade vám dajú pár dobrých rád a občas aj predmetov a kúziel na cestu. Môžete zbierať tri druhy surovín, za ktoré si v obchodných centrách zoženiete nové kúzla a užitočné vecičky.

Etherlords II
Etherlords II
Etherlords II

Na rozdiel od prvého dielu, v Etherlors II už nie je možnosť zdokonaľovať a dobíjať hrady a verbovať nových hrdinov, takže spomínané suroviny používate IBA na zdokonalenie vášho JEDINÉHO HRDINU. Navyše artefakty a kúzla sú neraz vojnovou korisťou, a tak platidlá už nemajú veľký význam a namiesto troch prvkov by pokojne stačil jeden.  K zaujímavým budovám na ktoré narazíte,  patria oltáre s dočasnými bonusmi (zvyšujú silu hrdinu, podporujú vybrané jednotky a pod. ),  miesta na regenerovanie artefaktov a dobre strážené podstavce s kľúčmi od uzamknutých brán a pokladov.
 Konečne sa dostávam k tomu najdôležitejšiemu – k súbojom. V Etherlordoch je ich naozaj veľa a sú animované v nádhernej 3D grafike. Pred každým bojom je dobré pripraviť si vhodné kúzla, pretože to, čo platí na jedného nepriateľa, neplatí na iného. Takže si treba upraviť HRACIE KARTY s magickými symbolmi. Bez nich by bol hrdina len bezbranný pútnik, pretože on sám nezápasí a všetci bojovníci,  monštrá ako aj podporné veci sú vlastne dočasnou ilúziou, ktorá sa zhmotní a povstane na bojovom poli. Teda najprv vytvoríte kompletnú sadu kariet a to jednoduchým presunom – výmenou kartičiek zo záložnej sady. (Získané darom, v boji,  v marketoch). Potom, ak uznáte za vhodné a máte na výber, zmeníte ŠPECIALIZÁCIU HRDINU, to znamená,  že mu určíte dominantnú schopnosť, ktorou bude disponovať počas nasledujúceho ( a ak to nezmeníte aj ďalšieho ) súboja. Mne osobne sa veľmi osvedčila vlastnosť REBIRTH,  znovuzrodenie. Po úspešných nepriateľových útokoch môj hrdina niekoľkokrát zregeneroval body zdravia a zabiť ho bol pre súpera veľmi tvrdý oriešok. Samozrejme, sú tu aj iné efektívne schopnosti – bonusy pre jednotky, jedovaté výpary pomaly likvidujúce útočníka atď.

Keď ste pripravení, kliknete na vybraného oponenta. Ak neustúpite ani pri pohľade na ikonu s uvedenou úrovňou a bodmi života vás a súpera,  potvrdíte súboj a čaká na vás boj na život a na smrť. Pri tom je nutné si uvedomiť, že každý tvor vo Svete éteru má magické schopnosti a tak ak narazíte napríklad na mechosaura, nepočítajte s tým, že pred vami bude stáť len jeden úbožiak,  ktorého zmetiete z povrchu stručným úderom meča alebo bleskom. Na začiatku súboja stoja proti sebe len dve postavy- Páni,  vyvolávači. ( Vy a nepriateľ) Bitka prebieha na kolá. V každom kole pribudne jeden éterický kanál. To znamená, že na počiatku máte jeden, v druhom kole dva,  v treťom tri atď. Éterický kanál predstavuje množstvo éteru, ktorý môžete využiť v nastávajúcom kole. Z vybraného balíčka kariet sa v NÁHODNEJ POSTUPNOSTI objavujú vyvolávacie,  podporné a smrtonosné kúzla. Samozrejme,  čím silnejšie monštrum a lepší efekt,  tým viac éteru treba investovať. Teda logicky na začiatku súboja určite nevyvoláte čierneho draka ani nevrhnete meteor. Aj keď je mnoho kúziel čo urýchľujú prísun éteru. Napríklad vodopád, ktorý stojí jeden éter vám dodá ďalšie tri, iné kúzlo uberá súperovi vzácnu energiu vždy, keď zaútočí.   Vyvolaná kreatúra zotrváva na bojisku,  kým nie je zlikvidovaná alebo inak vylúčená z poľa a v každom kole môže buď zaútočiť, alebo vykrývať súperove výpady. Prípadne odpočíva. Niekedy má možnosť použiť osobitné špeciálne schopnosti - vystreknúť jed, život ubraný oponentovi pridá vlastnému hrdinovi, uspí útočníka... Môže byť posilnená hrdinovým podporným kúzlom.  Konkrétna situácia. V kole máte päť bodov éteru. Vyvoláte dva potkany s útokom jeden a obranou dva (1/2). Každý stojí dva body éteru, spolu štyri. Za zvyšný bod vyberiete kartu, ktorá zvýši útočné číslo jednej kreatúry o jeden. Obidva potkany pošlete do boja. Súper sa bráni pred útokom posilneného potkana (2/2) tak, že proti nemu pošle hada s útočným aj obranným číslom jeden (1/ 1). Pred slabším potkanom sa nechráni. Silnejší hlodavec zlikviduje hada, lebo jeho útočné číslo je väčšie ako hadova obrana, ale už nemôže pokračovať v útoku a stiahne sa do úzadia. Slabší potkan napadne vyvolávača,  ktorý má 15 životov a uberie mu jeden bod. Nasleduje ťah súpera, ktorý má teraz 14 životov. Ak ani jeden z mágov - vyvolávačov nepadne v určenom počte kôl,  obaja oponenti dostávajú zásahy bleskom,  kým na bojisku nezostane len jeden z nich. Víťaz inkasuje skúsenostné body, prípadne nejakú odmenu a niekedy získa aj novú úroveň. S vyšším levelom sa hrdinovi zvyšuje aj počet životov a k tomu je tu možnosť zlepšiť niektorú z hrdinových podporných vlastností - zvýšená pravdepodobnosť, že hrdinova špecializácia nezlyhá, viacnásobné použitie karát v súboji, viac skúseností zo súbojov...

Etherlords II
Etherlords II
Etherlords II

Ako som už spomenul, hra beží v pekne modelovanej 3D grafike a tá si vyžaduje výkonnejšie grafické karty a silnejšiu mašinu. S mojím 1100 Mhz procesorom a 64-megovým RADEONon 8500 som niekedy pretrpel sekaný obraz pri prechode adventúrnou mapou, ale súboje boli vždy v pohode. No na nerušený zážitok určite potrebujete trochu lepší stroj.

ETHERLORDS II sú vydareným pokračovaním ťahovej stratégie. Nepriniesli veľa nového,  skôr ubrali niečo zo starého,  ale to je v tomto prípade pozitívne, lebo hra sa tak stala dynamickejšou. Škoda len,  že sa aj naďalej občas stáva, že karty pri súboji sú dlhodobo ponúkané v nelogickom poradí a tak aj hrdina s dobrými kúzlami niekedy utŕži trápnu porážku. Napriek tomu,  hra ako celok má kvality, ktoré ju radia medzi to najlepšie v oblasti počítačovej zábavy a ak milujete stratégie,  bol by hriech ju neskúsiť.

Plusy:
+ Nádherne animované súboje
+ Zjednodušenie oproti predošlému dielu