UNREAL TOURNAMENT 2004

UNREAL TOURNAMENT 2004

8.7

Tak a je opäť tu! Nemyslím šéfa, ktorý pricestoval z dovolenky. Nehovorím ani o jari, aj keď, chvalabohu, konečne prišla. Vrátil sa jeden z najatraktívnejších akčných titulov. UNREAL TOURNAMENT, s označením 2004,  sa už tretí krát usiluje o hráčsku pozornosť. Prináša niečo nové, alebo je to len odvar z predošlých častí? Uvidíme...

V prvom rade, ak máte DVD mechaniku, odporúčam zakúpiť DVD verziu hry. UNREAL TOURNAMENT 2004 rozmenený na drobné je totiž rozťahaný na 6 CD! Táto skutočnosť naznačuje ďalší neblahý fakt. Gameska zaberá priveľa miesta na pevnom disku. Spotrebuje viac, ako 5 Gb priestoru, čo rozhodne nie je málo. Pohľad na úvodnú obrazovku do vás vleje nádej, že zdĺhavá inštalácia snáď stála za to. Vrelo doporučujem skôr, ako skúsite kampaň alebo samostatnú akciu, pohrajte sa s grafickými nastaveniami hry. Nový UT dá totiž parádne zabrať hardvéru. Vyžmýka z neho doslova, čo sa dá. Ak nemáte aspoň 2Ghz procesor, kvalitnú 128MB grafickú kartu a  512 MB RAM, nastavujte v grafickom menu skromnejšie hodnoty, uvažujte o menšom rozlíšení, uspokojte sa so slabšou  kvalitou textúr a nižšími detailmi. Nastavení je mnoho a vďaka rozsiahlym možnostiam sa dá hra optimalizovať aj pre výrazne slabšie kompy. Tvorcovia sa v tomto smere snažili byť ústretoví a úplne minimum je 1Ghz procesor a Geforce 2. Na druhú stranu, ak máte rýchly počítač, určite si pozapínajte všetko na maximum a cez hru si užijete naozajstné grafické orgie. Hi-res textúry, do detailov prepracované modely a aj slušne nadesignované mapy, jednoducho sa autori tentoraz pohrali so všetkým do detailov.

Unreal Tournament 2004
Unreal Tournament 2004
Unreal Tournament 2004

Väčšina hráčov si potom zrejme vychutná single playerovú kampaň. Podobá sa tej z UT  2003, ale prináša aj novinky. Po voľbe postavy vás čaká kvalifikácia do turnaja. Ako vlk samotár musíte potvrdiť svoje kvality v niekoľkých death-matchových arénach. Za kredity utŕžené v súbojoch a získané od sponzora si najmete tím. V poslednej smrtiacej prestrelke proti vybraným spolubojovníkom potrebujete zvíťaziť. Tak si získate autoritu a ukážete nováčikom, kto je tu šéf. Potom už nič nebráni tomu, aby ste sa pokúsili o kvalifikáciu mužstva v  TEAM–DEATMATCH zápasoch. Po víťaznej šnúre sa konečne otvorí brána do sveta šoubiznisu. S vašimi parťákmi musíte pokoriť súperov v arénach rozdelených na štyri časti. Keď zdoláte mapy v módoch CAPTURE THE FLAG, DOUBLE DOMINATION, BOMBING RUN a ASSAULT, čaká vás veľkolepé finále. Ak v jednotlivých zápasoch nedosiahnete v určenom časovom limite potrebné skóre, alebo nastane remíza, víťazí tím, ktorý prvý zaboduje. Zaujímavé je, že pred súbojmi  si môžete namiesto určenej arény zvoliť náhradnú alternatívu. K pozíciám dôležitých lokácií a predmetov (vlajka, lopta, atď.) vás navádzajú jednoduché  usmerňovacie pomôcky - smerové šípky a body na navigačnom kruhu.

Väčšina zbraní sa objavila už v  UT 2003. Rotačný guľomet, flak canon, sniperka a raketomet nemôžu chýbať. Okrem toho tu  nájdete  aj niekoľko nových zaujímavých kúskov. Sympatický je napríklad vrhač pavúčích mín. V druhom móde streľby môžete  osemnohé rozbušky naviesť priamo na cieľ. Keď uvidíte, ako naháňajú nešťastného súpera, určite sa škodoradostne zasmejete. Všetky zbrane sú samozrejme kvalitnejšie prepracované, ako graficky, tak aj efektovo.

Vrátim sa ešte ku kreditom. V kampani hrajú naozaj dôležitú úlohu. Ak chcete mať v mužstve len tých najlepších, musíte za nich poriadne zaplatiť. Okrem toho,  za odvedenú prácu požadujú  odmenu, to znamená ďalšie kredity. Ani vstup do arén nie je zadarmo. Ešteže odmena   pre víťaza patrične zvýši vaše konto. Kredit potrebujete aj po prehre v zápase, ktorý zorganizoval vodca iného tímu. Pravdaže, ak sa nehrá o člena tímu. Vtedy si súper privlastní jedného z vašich najlepších borcov. V prípade, že neprijmete výzvu do boja, musíte zaplatiť odstupné, takže radšej treba pokúšať šťastie. Osloviť vodcu iného klanu môžete aj vy. Určíte stávku a spôsob boja a ide sa na vec. Rozdať si to môžete buď jeden na jedného (HEAD TO HEAD), alebo tím proti tímu (BLOODRITES).

Unreal Tournament 2004
Unreal Tournament 2004
Unreal Tournament 2004

Keď zdoláte kampaň, alebo  máte chuť na samostatnú akciu,  presuniete sa do rozsiahleho singleplayerového menu. Čaká  na vás fantastických desať herných módov a veľké množstvo máp. Medzi nimi okrem nových arén objavíte aj upravené verzie z predošlých častí. Mňa napríklad potešila lokácia  FACECLASSIC z  prvého UNREAL TOURNAMENTU, alebo TOKARAFOREST z UT 2003. Samozrejme,  podobnú ponuku  obsahuje aj multiplayer, ktorý je hlavným ťahákom hry. Pri hre viacerých hráčov, ale  musíte počítať s väčším zaťažením kompu. Extrémne náročné sú mapy v ASSAULT-e.

Samozrejme single player je len zahrievacia časť Unreal Tournamentu, primárny dôraz je tu kladený na multiplayer, v ktorom si hru naozaj vychutnáte. Máte tu možnosť zahrať si všetky módy na všetkých mapách cez LAN alebo Internet proti desiatkam nepriateľov. So sieťovým kódom si tiež nemusíte robiť starosti, autori majú za dlhé roky dostatok skúseností a aj napriek jeho prerobeniu na poslednú chvílu sa komunikácia správa stabilne a nemusíte sa obávať pomalšieho pripojenia ani trochu väčších pingov. Celkovo hra ponúka cez 100 máp, v ktorých nájdete aj všetky mapy v UT2003 a aj pár prerobených klasík z pôvodného UT.

Poďme si teraz spomenúť herné módy. Niektoré z nich sú notoricky známe, iné sa objavujú prvý krát.

DEATCHMATCH - Klasická prestrelka každý proti každému, ktorá nemôže v žiadnej poriadnej akcii chýbať.

TEAM DEATCHMATCH - Súboj, v ktorom stojí proti sebe jeden tím proti druhému. Čo dodať?

CAPTURE  THE  FLAG – Vy a váš klan musíte získať súperovu vlajku a priniesť ju do svojho sídla. Súčasne musíte zabrániť súperovi, aby sa zmocnil vašej zástavy.

DOUBLE  DOMINATION – V lokácii sa nachádzajú  body A a B. Mužstvo, ktoré obsadí  obidva posty a udrží ich počas odpočítavania, získa bod.

BOMBING RUN – Váš tým musí získať "loptu“ a dostať sa s ňou do súperovho tábora. Nepriatelia sa pomocou zbraní snažia tomu zabrániť a skúšajú prevziať iniciatívu. Borec, ktorý má loptu, nemôže strieľať,  kým svoje bremeno niekomu neprihrá alebo ho nezahodí. Výhodou je, že nosičovi lopty sa neustále doplňuje život. Potom, keď sa ocitne pred súperovou bránou, pokúsi sa zaskórovať. Buď vhodí loptu do brány a získa tri body, alebo tam skočí spolu s ňou. Za tento výkon sa tímu pripočíta až sedem bodov.

Unreal Tournament 2004
Unreal Tournament 2004
Unreal Tournament 2004

ASSAULT – Vynikajúci mód známy z prvého UT. V poslednom pokračovaní sa  neobjavil, ale autori zrejme pochopili, že urobili chybu, keď ho vynechali. Našťastie je už späť. Vaše mužstvo musí splniť náročnú misiu. Zvyčajne sa jedná o zlikvidovanie nejakého objektu, napríklad továrne, v určenom časovom limite. Pre splnenie hlavného cieľa je potrebné zvládnuť niekoľko menších úloh. Napríklad musíte odstrániť ochranu objektu, náložami alebo tankami zrušiť prístupovú bránu, preniknúť k reaktoru a vyhodiť ho do vzduchu. Opozičný tím sa vám v tom snaží zabrániť. V druhej časti hry sa strany vymenia a z vás sa stanú obrancovia. Musíte objekt chrániť tak dlho, ako dlho ste ho predtým dobíjali. To znamená, že ak ste hlavný cieľ dobili pred požadovaným limitom v čase 5 minút, teraz ho musíte 5 minút brániť. Ak sa vám to podarí, ste víťazi.

ONSLAUGHT – Hlavný ťahák celej hry a prakticky mód postavený na Battlefield štýl. Úlohou každého tímu je zničiť súperovo jadro, uložené v jeho základni. Nepriateľ sa snaží zničiť vaše. Nie je to až také jednoduché, pretože najprv treba ovládnuť energetickú sieť, ktorou sú prepojené základne. Je nutné zabezpečiť prepojovacie body a vytvoriť tam centrály. V prípade, že tak skôr urobil súper, musíte najprv prevziať kontrolu oblasti. Prepojovacie body dobíjate postupne a až keď vytvoríte cestu priamo k nepriateľskej základni, môžete zlikvidovať súperovo jadro a tak zvíťaziť. V tomto móde máte k dispozícii rôzne bojové vozidlá, tanky a vznášadlá.

MUTANT – Po úvodnej prestrelke každý proti každému sa z hráča, ktorý získal prvý frag stane mutant. Ten získa superschopnosti a ďalej likviduje ostatných súperov, zatiaľ čo oni sa zamerajú  výlučne na neho. Ak sa niekomu podarí zničiť mutanta, získa jeho schopnosti a všetci sa obrátia proti nemu. Kto takýmto spôsobom prvý dosiahne určené skóre, vyhráva.

INVASION – Musíte sa brániť proti hordám nepriateľov, až kým  vás neubijú na smrť

LAST MAN STANDING – Posledný zostáva. To znamená, že musíte pripraviť o životy a definitívne vyradiť z hry všetkých súperov. Kto na bojisku zostane, ako posledný, je víťaz.

Jednou z hlavných noviniek v hre, okrem Onslaught módu, je pridanie rozsiahlej škály vozidiel. Máme tu niekoľko pozemných vozidiel, cez vznášadlá, lietadlá, bombardér až po rakety, s ktorými si zalietate vo vesmíre.  Zatiaľ, čo lietajúce vozidlá sú samozrejme menej pancierované a rýchlejšie, na zemi dostanete opancierované tanky alebo niekoľkomiestne transporty. Všetky majú kvalitný fyzikálny model a u pozemných vozidiel si dokonca užijete aj niečo, čo silne pripomína automatickú prevodovku.

Z ďalších pozitívnych noviniek je tu pri multiplayeri možnosť využitia Live chatu, ktorý ak je spojený s 3D audio systémom spoľahlivo umožní upresniť pozíciu daného bojovníka. Väčšinu fanúšikov táto drobnosť určite donúti kúpiť si headset. A ak nie, je tu možnosť aj Text-to-speech funkcie, ktorá prevedie anglické písané hlášky rovno do reči. Nič extra od toho nečakajte, ale aspoň sa niekedy zasmejete.  V hre nechýba ani UnrealTV čo je vysielací systém, ktorý len minimálne zaťaží herný server a pomocou neho môžu zápas naraz sledovať aj stovky divákov. Vylepšený bol aj hlasovací systém umožňujúci hráčom vybrať si typ hry, mapu, mutátorov, pravidlá atď.

Zvuková stránka je rovnako značne vylepšená, ak máte 3D zvukovku a 5+1 repráky, tak si hru určite dokonale vychutnáte. V prívale adrenalínu  určite povzbudí  komentár k vydarenej akcii. Keď vám dominantný hlas ohlási  MULTIKILL alebo, že ste nedotknuteľný (UNTOUCHABLE), budete sa cítiť ako v siedmom nebi.

UNREAL TOURNAMENT 2004 sa vydaril na jednotku. Škoda len, že produkt má vysoké požiadavky, čo sa týka priestoru a počítačovej výbavy. Ale inak mu naozaj niet, čo vyčítať. Nezvyčajne veľké množstvo herných módov a pestrosť máp zaručuje dlhodobý zážitok a kvalitnú zábavu. Potomkovia pôvodného UNREALU nesklamali a najnovší prírastok do slávnej akčnej rodiny je naozaj na vysokej úrovni. Ak vás nezaujal alebo sklamal Battlefield: Vietnam a máte radi tento štýl určite vyskúšajte UT2K4, je to síce viac akčnejšie, ale stojí to za to. Skalným fanúšikom unrealu už určite vŕta hlavou, čo nám autori ponúknu v  ďalšom ročníku.

napísal uni 6.4.2004
8.7
UNREAL TOURNAMENT 2004