REACH FOR THE STARS

REACH FOR THE STARS

9.1

Recenzia na PC verziu

Hrali ste ešte v dávnych dobách Master Of Orion? A čo pokračovanie MOO2? Alebo Birth Of The Federation z rodiny Star Treku? Že poznáte? Tak pre Vás bude vhodným prírastkom do rodinky aj RFTS.

Takmer v tichosti sa uvarila táto ťahová vesmírna stratégia v dielni "šéfkuchára" a len málokto vie, že ide vlastne o prerobenú pôvodnú hru z roku Pána 1980, ktorá frčala ešte na 8-bitových mašinkách...

RFTS je distribuovaný na 1 CD, nezaberá ani polovicu jeho kapacity a má už na konte aj jeden oficiálny patch. Ak Vás zaujíma detailné porovnanie vymožeností nového RFTS oproti tomu staručkému, pozrite sa na homepage.

Po vzhliadnutí intra (boj flotíl vo vesmíre, zničená planéta...) na prvej obrazovke máte možnosť výberu, či chcete hrať multiplayer, singleplayer alebo zvolíte Editor.

V hre jedného hráča môžete pokračovať kampaňou, scenáriom alebo náhodnou mapou. Privíta Vás tiež možnosť nechať sa zadarmo vyškoliť na majstra stratéga v tutorial sekcii, no my mastri to preskočíme J . V scenáriu máme fajn príležitosť rozkukať sa, obsahuje jasne definovanú úlohu a prípadne aj čas na splnenie. Hráč si vyberá zo šestnástich rás, každá má svoje špecialitky, vďaka ktorým sa uplatnia viaceré postupy pri objavovaní, kolonizovaní a obsadzovaní galaxie cestou vojenskej sily alebo cestou šikovnej diplomacie.

Začínate väčšinou s jedným hviezdnym systémom. Pokiaľ máte aj nejaké kolonizačné lode a v systéme je planéta vhodná na kolonizáciu, jedným klikom ju obsaďte. Na planéte budujete 4 základné budovy - priemysel, výskum, obranu, vesmírne doky. Ďalšie dve budovy potrebujete na stavbu kolonizačných lodí a vojenského námorníctva (marines).

RFTS má budovanie planét maximálne zjednodušené, úplne stačí jeden klik na preddefinované poradie budovania a všetko ide samo bez ďalšieho dozoru. Nie však každá planéta má rovnaké podmienky pre život - preto aj build limit je rôzny (ten určuje maximálnu úroveň budov). Keď osídlite pás asteroidov, nečakajte rajskú záhradu a priemyselný svet v jednom.

Reach For The Stars
Reach For The Stars
Reach For The Stars

Výskum, veda, technológie a vynálezy - ťahače civilizácie sú k dispozícii aj v RFTS, len tak trošičku zjednodušené - vývoj postupuje po jednotlivých Érach, v každej vedci vyskúmajú lepšie motory, štíty, zbrane, nejaké to vylepšenie kolónie a skok do novej Éry, kde vymyslia lepšie motory, štíty, zbrane.... a tak ďalej. Každý nový vynález má svoj pekný obrázok, stručný popis, náklady na výrobu, účinnosť a výkon. A aj tu si majster stratég klikne na jedno tlačitko a celá Éra sa zaradí poslušne do radu a čaká na objavenie.

Keď teda už máte nejaký ten nový motor alebo štít, vstúpite do dizajnérskeho štúdia a loď podľa chuti naklikáte - vyberiete si z dostupných motorov, ECM, štítov, zabudujete na voľné pozície na lodi obranné rakety, útočné torpéda, lasery alebo planetárne bomby. Každá zbraň má svoju charakteristiku pre boj zblízka, stredný dosah alebo na diaľku. To je dôležité pri samotnom boji. Podľa stupňa technológie si vyberáte aj veľkosť lode, od malých výzvedných až po obrie monitory, ktoré majú VEĽA voľných pozícii na zbraňové systémy!

Pod symbolom skrutkovacieho kľúča v menu zadávate planétam, na čo sa má orientovať výroba - budovanie kolóníí alebo budovanie lodí. Aj táto časť je dosť prehľadná a jednoduchá, v zápale hry oceníte, že sa nemusíte príliš zdržiavať "banalitami" typu výroba, veď hrá majster stratég, nie?

Reach For The Stars
Reach For The Stars
Reach For The Stars

Už máme nejakú tu flotilu, tak Hurá do boja! Táto časť hry NIE JE zjednodušená, prehľadná to áno. Oproti sebe sa v priestore vznášajú dve flotily a správny veliteľ zvolí víťaznú taktiku - vyhrať za každú cenu! Prikážete lodiam, na akú vzdialenosť sa majú priblížiť, zvážite optimálnu bojovú formáciu a ÚTOK! Po úchvatnej ukážke, keď medzi loďami lietajú svetlé bodky (torpéda) a blýskajú sa čiarky (lasery) a občas nejaká loď vybuchne a ak prežijete ťah, pozrite si dobre štatistiku - ukáže Vám počet zničených lodí a ich typy, aké lode mal kto v zálohe, koľko akých zásahov kto dostal apod. Dosť podrobné na to, aby ste vedeli naplánovať ďalší krok, ale pozor, aj nepriateľ plánuje kroky a tak v štatistikách nájdete aj prehľad, aký dopad mali príkazy veliteľov flotíl (výsledná vzdialenosť flotíl, formácie...). Pred odpálením ťahu si pozrite aj tabuľku, ktorá prehľadne zhodnotí stupeň výhody/nevýhody pri tej-ktorej bojovej formácii. A tak až do víťazného konca.

Ak nepriateľskú flotilu zničíte alebo ak ustúpi, máte voľnú ruku pre príkazy v planetárnom režime - t.j.môžete kolónie obsadzovať námorníkmi alebo bombardovať z vesmíru. Jak je libo. Prípadne si založíte vlastnú kolóniu v nepriateľskej sústave, ale rátajte s tuhými bojmi.

Táto hra je teda jednoznačne zameraná na boj, nutné podružnosti ako kolónie a výskum svojím zjednodušením hráča takmer nezaťažujú. A nie je jednoduché plánovať ani presuny flotíl, pretože ak nepriateľ vstúpi do hyperpriestoru, zmizne z mapy a objaví sa až v cieli, v takom MOO2 ste videli, kam má namierené tisícová nepriateľská flotila, to sa plánovalo!

Niekomu možno budú chýbať zložité postupy pri budovaní, nech si zahrá niečo iné...

V kampani začínate s ľuďmi na pokraji éry dobíjania hviezd, hneď po vynájdení hviezdneho pohonu v sústave Barnard Star Vás napadnú agresívny emzáci. Po ich zatlačení uznajú, že uzavrieť spojenectvo nemusí byť zlé, nehovoriac o útokoch nového nepriateľa - The Hive, rasa hmyzu decimujúca každého, koho stretne. Kampaň sa preruší, vyhodnotia výsledky a pokračujete za svojich nových spojencov - cieľ misie je zdržať hmyzákov, ako dlho sa len dá, aby ľudia mohli vybudovať aspoň nejakú obranu. Emzáci mi napokon skolabovali a boli vyhubení a po vyhodnotení misie som pokračoval s ľuďmi, budoval som budoval, až sa na mňa vrhli po zničení emzákov hmyzáci. Ničili moje flotily, kolónie ako nič, až tu zrazu....

Chachá, zahrajte si a uvidíte!


Reach For The Stars
Reach For The Stars
Reach For The Stars

A na koniec podľa mňa to najlepšie, hra po sieti (konečne som odskúšal) - štyria hráči cez internet alebo šesť hráčov cez LAN. Nemusím zdôrazňovať výhody ľudského protivníka, dúfam. Hra po sieti šlapala super, zábavnosť ešte stúpla. Víkend zmizol ako dym vo vetre, len červené oči prezrádzajú, o čo tu išlo.

Po technickej stránke - hra mi chvíľu mrzla, no po výmene ovládačov od nVidie ide ako hodinky. Hudba využíva Milesov systém, celkom ujde, taká vojenská. Grafika - nič úchvatné ako v Imperia Galactica nečakajte, skôr strohosť Master Of Oriona. Avšak účel grafické spracovanie plní, neruší a hlavne po dvoch dňoch nerozčuľuje kadejakými okrasnými blbosťami.

PS: Hmmm, úplne mi vypadlo, že hra má aj vlastný editor a fakt do detailu prepracovaný, editovať môžete ÚPLNE všetko v hre. Priložený je na cédéčku aj elektronický manuál, takže sa nestratíte pri vytváraní vesmírov a nových civilizácií. Ešte musím vyskúšať...


napísal beholder007 12.11.2000
Páči sa mi!
9.1
Používatelia
6.3
REACH FOR THE STARS


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Stalker shadow of chernobyl - ... (0)
Čaute, dostal som chuť si prejsť znova trilógiu St...
|Driver updater (4)
Ako najlepšie aktualizovať ovládače vo Windowse ? ...
|Fc24 pc - nejde spustiť, antic... (2)
Dobrý deň, zakúpil som FC 24 na PC, hru mi nejde s...
|Wargame - european assault (3)
zdravím vás. ked to nainštalujem zo steamu,mám pln...
|Prezeranie fotiek na xbox seri... (5)
Chcem sa opýtať. Mám HDD 4TB s fotkami. Keďže je t...
|Svet, ukrajina, vojny ... (20948)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk