DARK FALL: LIGHTS OUT

DARK FALL: LIGHTS OUT

6.8

Na ostrove zhasol maják, hmla zhustla a zobrala si trojicu životov. Mysteriózna záhada čaká na rozuzlenie.

Vývoj jedného herného titulu sa neustále predražuje. Používané technológie sú prepracovanejšie, licencovanie middleware komponentov je nevyhnutné, ak nechce vývojárske štúdio investovať nemalé prostriedky do programovania vlastných enginov. Za jedným špičkovým titulom stojí niekoľko desiatok ľudí a silný vydavateľ, ktorý financuje vývoj. Vedľa AAA titulov vznikajú aj béčkové, ktoré neraz, aj napriek nízkej kvalite, dokážu prekvapiť vynikajúcou hrateľnosťou. A potom je tu nezávislá produkcia.

Bežný vývojársky tím má svojich producentov, dizajnérov, grafikov, programátorov, tím XXV Productions má však iba jediného člena a tým je Jonathan Boakes, ktorý je nadšencom adventúr zo starej školy! Napriek tomuto handicapu sa podarilo Jonathanovi zo svojej adventúry Dark Fall vytvoriť sériu! Dark Fall: the Journey bola hororová point-n-click adventúra, vyšla v druhej polovici minulého roka a kvality neboli zďaleka docenené. Áno Dark Fall mal otrasnú grafiku, slabú prezentáciu a na celom projekte sa odrazil nedostatok pracovných síl a obmedzený rozpočet. Prednosťou tohto titulu bol príbeh a neopísateľná atmosféra, z ktorej behal mráz po chrbte. Šepoty v tme, pomalý postup po neznámom opustenom mieste železničnej stanice a hotelu boli neopísateľné. Aj vďaka vydavateľovi The Adventure Company sa Dark Fall dočkal pokračovania v podobe Dark Fall: Light Out.

Dark Fall: Lights Out
Dark Fall: Lights Out
Dark Fall: Lights Out

Na Lights Out už je badateľný väčší rozpočet a technické spracovanie je kvalitnejšie. Na špičkové 3D enginy a využívanie funkcií akcelerátorov jednoducho zabudnite. Teraz už séria Dark Fall, je nostalgickým výletom do dôb, kedy sa objavovali prvé puzzle adventúry vrátane zastaralej grafiky a renderovacích postupov! Jonathan však nezabudol ani tentokrát na záhadu inšpirovanú skutočnými udalosťami, keď na škótskom ostrove Flannan zhasol jedného dňa maják a bez stopy zmizli traja obyvatelia ostrova. Nenašli sa žiadne stopy ani žiadne dôkazy o násilnostiach. Jednoducho sa vyparili v hmle. Touto legendou je doslova presýtený Lights Out.

Do mesta Trewarthan prichádza na požiadavku dr. Roberta Demariona, mladý nádejný kartograf s avantgardným štýlom z kráľovskej akadémie Benjamin Parker. Úloha zmapovania pobrežia mesta je preňho urážkou. Pobrežie bolo už niekoľko krát zakreslené do máp, tak prečo ho poslali práve sem? Tajomstvo sa začína odhaľovať po prvých kontaktoch, miestni obyvatelia mu bránia v zakresľovaní a všade je až podozrivo ticho. Dr. Demarion je vypočítavý človek, to že si vyžiadal Benjamina nebola náhoda. Stalo sa to presne 29.apríla 1912, keď maják na ostrove Fetch Rock zhasol a Benjamin sa na tento kúsok zeme vybral na malom člne. To, že sa bude na ostrove niečo nepríjemné diať, nemusím snáď dodávať.

V Lighst Out je možné nájsť obrovské úsilie jedného človeka, ktorý sa venoval dlhému štúdiu legiend a samotnej histórie majákov. Škótsku legendu Jonathan rozvinul vlastnou fikciou a podáva ju výhradne prostredníctvom množstva denníkov, kníh a fotografií. Dark Fall nebol o zbieraní predmetov a ich kombinovaní. Počas hrania narazíte na niekoľko logických hádaniek, ktoré vyriešite jedine pri pozornom prezeraní každého dokumentu a miesta na obrazovke. Prechádzanie jednotlivými lokáciami je v Lights Out nelineárne a preto sa ľahko môže stať, že zablúdite alebo na dôležité miesto zabudnete. Hra je však lineárna a puzzle nemožno vyriešiť viacerými spôsobmi. Ich obtiažnosť nie je vysoká, ak sa venujete preskúmavaniu a značeniu si na papier každú maličkosť. A tu je najväčší problém.

Dark Fall: Lights Out
Dark Fall: Lights Out
Dark Fall: Lights Out

Pri vývoji sa zabudlo na interaktivitu a hlavne na dôkladné testovanie. Prostredia sú veľmi rozsiahle a prakticky prázdne. Hot spoty (interaktívne miesta) sú na väčšine dôležitých miestach poschovávané, stačí, aby ste takéto miesto prehliadli a zostávate visieť na mŕtvom bode. Hra svojimi prázdnymi obrazovkami a niekedy zbytočným prezeraním objektov odvádza pozornosť hráča. Hluché miesta síce natiahli hraciu dobu, ale trpí hrateľnosť a tým aj neochota pokračovať v príbehu ďalej. Ostrieľaných hráčov a hlavne priaznivcov prvého dielu ani tento nedostatok neodradí.

Prezentácia Lights Out sa nemôže rovnať produkcii renomovaných vývojárskych štúdií. Jonathanov štýl je však badateľný a má nepopierateľné kúzlo nostalgie. Presne takto vyzerali hry v dobe prvých puzzle adventúr. Grafika síce stráca na kvalite, ale nič zo svojho čara. Všetko je umelé a mŕtve, nikde sa nič nepohne ani len náznak animácie. Pohybujete sa skokovo po predrenderovaných obrazovkách a môžete sa otáčať o 90°. Kvalita renderingu nie je oslnivá, tento archaický štýl však sérii Dark Fall výborne sadne. Pohyb je veľmi rýchly a nezdržujú ho žiadne animácie, teda ak viete, kam treba ísť. Sú to však umelohmotné prostredia, ktoré sa pri dlhšom pohľade, ako keby samé hýbali a nie je to optickým klamom! Sú to nepatrné pohyby alebo zmenená poloha objektov, ktoré sa pri preskúmavaní spúšťajú. Ak si prirátate prakticky nemú hudobnú stránku a mysteriózny príbeh, atmosféra zrazu zhustne a vy sa začínate báť. Počas hrania som mal neraz pocit, že sa pohybujem po postihnutom rybárskom mestečku Innsmouth z Lovecraftových poviedok. Neustále som čakal, že sa niečo stane, aj keď som vedel, že to nie je možné, veď v hre sa pohybuje iba Benjamin.

Tam, kde útočí Lights Out mŕtvolne statickými obrazovkami je najlepším soundtrackom ticho. Zvuky zaznievajú práve v okamihoch, keď to najmenej čakáte alebo pri preskúmavaní prostredia, kedy počujete tiché hlasy, ako vravia „Come closer!“ Ticho občas preruší striedmy melancholický monológ jedného nástroja a zvuky prostredia (kroky, šepot...).

Dark Fall: Lights Out
Dark Fall: Lights Out
Dark Fall: Lights Out

Technickým spracovaním Dark Fall nikoho neohúri, dokáže však prekvapiť, ako jednoducho sa dá vytvoriť mysteriózna atmosféra s pomocou jednoduchých obrázkov a správne namixovanými hlasmi so zvukmi prostredia. Dark Fall: Lights Out nie je titulom pre bežných hráčov a už vôbec nie pre tých, ktorí považujú tento titul za ideálny prienik do žánru adventúr. Práca jedného človeka je badateľná na celom projekte, jeho prednosti dokáže oceniť malé percento hráčov, ktorí si radi zaspomínajú na staré časy multimediálneho rozkvetu a priaznivci mysterióznych príbehov.

Dark Fall: Lights Out je terajší titul v retro háve s príjemne komplikovaným príbehom, technickým archaizmom a vzdaním holdu žánru adventúr. Jonathan už sa tešíme na Dark Fall III !

Tí traja sa už nikdy nenašli,
more si zobralo už mnoho životov,