GHOST RECON 3: ADVANCED WARFIGHTER

GHOST RECON 3: ADVANCED WARFIGHTER

9.3

Prezident USA je unesený, svet je na pokraji nukleárnej krízy a iba vy a špeciálna jednotka Ghost Recon ho môžete zachrániť.

Dlho očakávané tretie pokračovanie úspešnej takticko-vojnovej série Ghost Recon je už vonku a znovu utvrdzuje, že len máloktorá hra s ním dokáže v tejto oblasti súperiť. Duchovia sa vydávajú do akcie a tentoraz pôjde o ich najvážnejšiu akciu, v ktorej je ohrozený celý svet. Akoby to nestačilo, viesť ich budete vy a celá zodpovednosť padá na vaše plecia. Dokážete ju uniesť?

Mexiko 2013. Objavili sa indície o tom, že ukradnuté komunikačné zariadenie nigérijskými separatistami si našlo cestu k mexickým vojenským zložkám. Vašou úlohou je zastaviť ich. Bola by to pre Ghostov rutinná misia, keby sa práve vtedy v meste nestretli prezidenti krajín Severnej Ameriky, aby jednali o bezpečnosti kontinentu a keby istý mexický generál nemal svoje vlastné predstavy o bezpečnosti krajiny. Zatiaľ čo vy potláčate rebelov na jednom konci mesta, na druhom je zaútočené na prezidentský konvoj. Kanadský premiér zomiera, americký a mexický prezidenti sú unesení. Mexico City sa v momente premieňa na bojové pole s jedným cieľom nájsť amerického prezidenta a kufrík s nukleárnymi kódmi. Do ulíc tiahnu tanky, na mesto sa znášajú helikoptéry s vojenskými zložkami. Ale len vy ste tam, kde treba a len vy, kapitán Scott Mitchell so svojou jednotkou duchov, môžete eliminovať rebelov skôr, ako sa naplnia najväčšie obavy a rozpúta celosvetový chaos.

Ale nebojte sa, do akcie pôjdete relatívne slušne vyzbrojený, najnovší IWS - integrovaný bojový systém sa postará o to, aby ste boli presnejší, rýchlejší a účinnejší ako nepriatelia. Satelitná komunikácia vám umožňuje byť neustále v spojení s vašim tímom, velením, môžete pomocou neho rozdávať rozkazy na diaľku, vyžadovať si podporu. Všetko sa vám zobrazuje na displeji v prilbe, kam sa vám premietajú aj lokácie nepriateľov zachytených sondami, vďaka čomu viete, kde sa kto nachádza aj za stenou, vidíte že niekto prichádza spoza rohu, zachytíte ho v diaľke skôr, ako vás on zbadá. Je to jedinečný systém prenášajúci vás do vojny zajtrajška, uľahčujúci, ale niekedy aj komplikujúci boj. IWS má svoje výhody, ale stále je to len elektronika a keď chlapci od mexických rebelov prídu, budete mať o zábavu naozaj postarané.

Ghost Recon 3: Advanced Warfighter

Vitajte v Mexico City.
Ghost Recon 3: Advanced Warfighter

Kryť sa budete musieť prakticky za všetkým.
Ghost Recon 3: Advanced Warfighter

Vášmu tímu môžete určovať ciele.

Pohľad v hre je na rozdiel od ostatných Ghost Recon 3 verzií (PC, Xbox, PS2) v pohľade z tretej osoby, kde sa naozaj do svojej postavy aj vžijete. Vidíte, ako strieľa so zbraňou spoza rohov, vykláňa sa spoza prekážok, ostreľuje nepriateľov, skáče alebo aj umiera. Ak by sa vám nepáčil tento akčnejší dynamický pohľad, stále tu je možnosť zapnúť si klasický Ghost Recon 1 FPS hud, kde sa vaša postava a aj zbraň stratia a pôjde čisto o vašu taktiku. V niektorých misiách je aj vhodné zapnúť FPS pohľad, hlavne na boj na blízko, v stiesnených priestoroch, kde nepriatelia vyskakujú aj pol metra pred vami. Tento pohľad vám zaisťuje rýchlejšie reakcie. Na ostatné lokácie však jednoznačne treba používať pohľad z tretej osoby, tam totiž vidíte, či sa dobre kryjete, či vás ostreľujúci nepriatelia majú šancu zasiahnuť a aj to, kedy sa je najlepšie vystrčiť a opätovať paľbu. Samozrejme hra nie je arkádovka a teda na zásahy si treba dávať pozor. Často stačia tri rany a padáte k zemi, na ťažkej obtiažnosti dokonca stačí len jeden presný.

Čo na hre prekvapí, je celé to spojenie kampane do jednoliateho celku, bez prerušení, bez dlhých loadingov a bez zbytočného vyskakovania z hry do rôznych menu medzi misiami. Vaše ciele misií sa dynamicky menia, prechádzate mestom, nastupujete do transportov, ktoré vás odvezú na ďalšiu lokáciu, vyzdvihujú vás helikoptéry, aby ste sa rýchlo evakuovali, alebo si zo vzduchu pozreli slnkom zaliate Mexico City a popritom trochu zaliali rebelov z guľometu na Black Hawku. V misiách dostanete aj rozmanité podpory od vojska, kde môžete rozkazovať helikoptéram, tankom alebo rôznych ďalším útočným vozidlám, kam sa majú presunúť, koho zničiť. Rovnakým systémom ovládate aj svoj tím alebo prieskumné drony, ktoré máte väčšinu času poruke. Môžete im ukazovať rovno viditeľné ciele, ktoré majú zničiť, miesto, kam sa majú pred vami presunúť, alebo ak sú ciele mimo dohľad, nastavíte im úlohy na taktickej mape.

Váš tím je zložený z troch podporných ľudí, ktorých môžete posielať dopredu, skúmať, strážiť, nechať ničiť nepriateľov skôr, ako sa na scéne objavíte vy. Je to často aj dosť potrebné, totiž vy ako jediný umierate po pár ranách naozaj a hneď. Ostatní z tímu si to síce zlíznu, ale po zásahoch ostávajú ležať zranení na zemi a chvíľu ešte máte čas zachrániť ich. Môžete poslať vyliečiť jedného z vašich kolegov, alebo sa na to podujmete sám. Často sa tak stane práve uprostred bitky a nemusíte to už k vojakovi stihnúť, ale taká je vojna. Vaši kolegovia ovládajú bojové taktiky a dokážu sa celkom slušne prestrieľavať nepriateľmi. Ak ste hrali Full Spectrum Warrior, tak tu je to niečo podobné. Necháte ich kryť sa za rohy, za vraky, strieľať po niekom, zatiaľ čo vy sa preplížite na lepšiu pozíciu a v kľude nepriateľa zlikvidujete, alebo len budete využívať rozmanitosť ich zbraní.

Nie ste Rambo a nenosíte si zo sebou arzenál zbraní. Vždy vám musí stačiť jedna hlavná zbraň, jedna vedľajšia a niekoľko typov granátov. Našťastie hlavnú zbraň môžete dvíhať po mŕtvych nepriateľoch a teda nie je problém prezbrojiť sa z ťažkého raketometu alebo sniperky na samopal, respektíve so samopalu na samopal, ak vám došli náboje. Ak chcete špecifickú zbraň, ktorú bežne nepriatelia nemajú, musíte si počkať na zásobovací transport, kde sa vám ponúkne prakticky kompletná rada útočných zbraní a výber bude len na vás. Je tu rada ľahkých samopalov, ťažšie útočné pušky aj s granátometmi, raketomet, sniperky a to všetko v slušnom zastúpení aspoň po desiatke. Rovnako sa nestratia ani pištole, ktoré som osobne v hre valne neužíval, ale pištoľ s tlmičom je pri niektorých situáciách viac ako vhodná.

Ghost Recon 3: Advanced Warfighter

V multiplayeri môžete využívať drony na prieskum územia.
Ghost Recon 3: Advanced Warfighter

Exotika v hre nechýba.
Ghost Recon 3: Advanced Warfighter

taktická mapa s popisom misie.

Misie sú veľmi slušne kombinované a aj keď sa väčšina hry odohráva priamo v Mexico City, neznudí vás to a ani to nezačne byť stereotypné. Misie sa striedajú od čisto akčných, cez útoky s rotačákom z helikoptéry, nechýbajú rôzne kombinované sniper akcie, nočné boje, obrany územia, eskortovanie, vyhadzovanie rôznych zariadení do vzduchu. Spolu je to tucet misií s neustále pribúdajucimi a meniacimi sa cieľmi, prichádzajúcimi a odchádzajúcimi podporami. Dokopy od single kampane čakajte cez 10 hodín taktickej hry a na Xbox360 sa k tomu samozrejme musí pripojiť aj multiplayer, v ktorom vás čaká online kampaň a aj klasický multiplayer v sérii módov. Hra ponúka Deathmatch Elimination mód, Territory mód, kde kontrolujete oblasti na mape alebo Objective mód s úlohami. Všetky si zahráte či už každý za seba alebo v tímoch.

Proti multiplayeru sa ťažko nájde niečo zlé, jediný problém je s tým, že multiplayer nie je click-and-fight, ale skôr click-wait-in-lobby-play. Je to pravý opak Battlefieldu 2, kde sa môžete pripojiť do hry kedykoľvek, instantne si zastrieľať a odísť bez poklony. Tu sa vždy hrá na kolá a noví hráči musia čakať na koniec sessions. Na druhej strane výsledky sa zapisujú do rebríčkov a zvyšujú vám ranking a vašu pozíciu.

Samotná hra už nie je tá pomalá taktika zo singlu, ale relatívne rýchla nepretržitá akcia. Okrem toho v každom móde môžete nastaviť množstvo obmedzení, či už počet respawnov, typy zbraní, čas kola, alebo aj podpory ako drony alebo helikoptéry. Samotný multiplayer je už rozdelený na sériu máp pre 2 až 16 hráčov.  Sú rozmanité a väčšinou umiestnené mimo mesta, takže si užijete úplne iné prostredia ako v singli (prímorské dedinky, púštnu baňu, vrakovisko, chrámy v lesoch). Nakoniec, ak vám momentálne nejde internet, všetky mapy z multiplayeru si môžete zahrať aj sami, prípadne s AI podporou, proti hordám nepriateľov a natrénovať sa, aby ste potom po pripojení ukázali, kto je tu pánom.

Popri základných mutiplayerových módoch je najväčším prídavkom kooperačná online kampaň, tá je pokračovaním single playerovej kampane a duchovia sa vydávajú eliminovať rebelov v Nikarague. Každá misia má svoje úlohy a dostatok nepriateľov na likvidovanie. Kampaň môžete hrať sám proti AI, ale úplne inak to vyznie v tíme spolu s priateľmi, kde vás obkľúčia stovky nepriateľov a je na vás sa cez nich prebiť, alebo udržať pozíciu.

Ghost Recon 3: Advanced Warfighter

Oddychové strieľanie z Blackhawku.
Ghost Recon 3: Advanced Warfighter

Tak chlapci, do akcie!
Ghost Recon 3: Advanced Warfighter

Detaily obovského mesta sú slušné.

Grafika v hre je vysoko kvalitná, prostredia detailne prepracované a atmosféra priam vojnová. Yeti engine svoju prácu spĺňa veľmi dobre a aj keď na taký Unreal 3 sa nechytá, má svoje čaro. Ťažko povedať, či by iný engine ukázal horúce peklo nad Mexikom presvedčivejšie. Autori sa pohrali s rôznymi časmi dňa, polohou slnka, nasvietením levelov, ktoré sú vďaka tomu v mexickej žltej až po červenú. Nechýba takmer neobmedzená viditeľnosť, nezabudli ani na vlnenie sa horúceho vzduchu a nepríjemné odrazy alebo zníženie viditeľnosti, keď sa pozeráte alebo mierite smerom do slnka. Ale to je len časť toho v čom grafika vyniká. Okrem toho čakajte detailne prepracované mesto, Agiea fyziku, ktorá sa stará o detaily ako prieraznosť materiálov guľkami, deštrukcie a explózie. To všetko dopĺňa kvalitné ozvučenie, kde priam cítite každý projektil a spolu s hudbou zvyšujú atmosféru hry.

Ako to vidím ja, je Ghost Recon: Advanced Warfighter zatiaľ jedna z najlepších vecí na Xbox360 a to ako v singleplayerovej stránke, tak aj v multiplayeri. Obe časti sa dopĺňajú a tvoria kvalitný celok nazvaný Ghost Recon: Advanced Warfigher. To pre hráčov znamená kvalitnú grafiku, rozmanité typy misií, detailne prepracované herné mechanizmy a atmosféru. Samozrejme nájdu sa aj menšie mínusy, ako napríklad záhadne vyľudnené mesto. Síce s tými teroristami v okolí sa to dá aj chápať, ale aj tak aspoň niekoľko ľudí mohlo robiť krovie. Rovnako ešte menšie doladenie AI by prospelo. Napriek tomu hru odporúčam každému majiteľovi Xbox360 a aj možno aj tým, čo konzolu nemajú a rozmýšľajú či je hra dostatočným dôvodom na jej kúpenie.

Ale pozor, toto všetko platí len pre Xbox360 verziu, Ubisoft v poslednej dobe začína dosť výrazne komplikovať život hráčom na rôznych platformách a to tým, že pre každú z nich prináša rozdielnu verziu hry. Videli sme to už pri Ghost Recon 2, kde Xboxová verzia bola vysoko kvalitná, zatiaľ čo PS2 zapadla takmer do podpriemeru (a PC verzia ani nevyšla). Podobne to dopadlo aj pri Ghost Recon 3, kde si Xbox360 odniesol túto do detailov prepracovanú next-gen verziu a Xbox a PS2 dostali slabý FPS odvar tohto veľdiela. PC verzia práve vychádza a na prvý pohľad vyzerá prepracovanejšia ako old-gen verzie, ale vyzerá, že bude stále ďaleko vzdialený od kvality Xbox360 verzie.

Ghost Recon 3: Advanced Warfighter

Nočné videnie, vhodné ako v noci, tak aj pri rušení vašej elektroniky.

Ghost Recon 3: Advanced Warfighter