BONE: THE GREAT COW RACE

BONE: THE GREAT COW RACE

7.0

Pol roka po prvej časti sa dostáva do rúk hráčov nový diel epizodickej adventúry Bone. Oplatilo sa čakať?

Spýtali ste sa niekedy sami seba, koľko by ste boli ochotní zaplatiť za jednu hru? Koľko by mala stáť jedna epizóda herného seriálu? Nie ste si istí? Nechajme odpovedať bratranca Phoney Bonea: „Vytrieskajme z nich, čo najviac prachov!“ načo by Fone Bone kontroval „Zase nás dostaneš do problémov!“ Predajná cena pilotného dielu epizodickej adventúry Bone bola stanovená pomerne vysoko, ale s prihliadnutím na tzv. casual games (nízkorozpočtové hry, množiace sa ako huby po daždi na Xbox Live), bola na mieste. Za cenu 20 dolárov ste dostali zhruba 2 - 3 hodiny zábavy, čo v našich zemepisných šírkach rozhodne nie je adekvátna protihodnota.

Telltale Games však nie sú pažraví ako Phoney Bone, ale krátko pred vydaním druhej epizódy, nazvanej The Great Cow Race, odhalili nový predajný model. Jedna epizóda bude stáť niečo okolo 400 Sk. Oplatí sa do toho ísť? Určite! Treba však počítať s vyššou investíciou, pretože bez prvého dielu, nie je druhý a bez druhého tretí atď. Jednoducho povedané, aby ste nestratili niť príbehu a dobrodružstvá trojice – Fone, Phoney a Smiley Bone – dávali zmysel, nestačí si prečítať v menu The Great Cow Race, kto je kto (Who is Who). Síce sa myslí aj na hráčov, ktorí nemali možnosť zoznámiť sa s komixovým svetom Jeffa Smitha, mnohé huncútstva našej trojice zostanú iba malou narážkou v rozhovoroch.

Bone: The Great Cow Race

Tak čo bude s tým steakom!
Bone: The Great Cow Race

Hm, niečo tomu ešte chýba.
Bone: The Great Cow Race

Všetky situácie sú vyriešené s humorom.

Dialógy sa stali tentoraz veľmi dôležitou súčasťou. Odkazujú na predchádzajúci diel a ak si chcete dať všetko dohromady, musíte ich pozorne sledovať. Scenáristi opäť ponúkajú hráčovi ľahký (sarkastický) humor a popri výbornom prepise komixovej predlohy aj riadky textu, ktoré nehodno minúť. Bližšie vás zoznamujú s postavami, ich charakterom a odhaľujú ich ciele a túžby. Sú to drobnosti, ale práve kvôli týmto detailom, si zapamätáte inak prehliadnuteľné postavy či situácie. Oplatí sa byť pozorný. Potom budete vedieť, že v siláckej gilde je jediným členom viking – romantik, alebo budete svedkami nezmyselného rozhovoru (monológu) medzi Phoney Boneom a kravou o jednou šťavnatom steaku s oblohou.

Autori humorom nešetria nikoho. V spojení s kreatívnou voľnosťou, ktorú dostali od autora komixovej predlohy Jeffa Smitha, dokonca neváhajú satiru otočiť na seba a uťahovať si hneď v úvode hry z krátkosti predchádzajúceho dielu. Prepis komixu do interaktívnej podoby sa podaril na jednotku. Nejedná sa však o presnú kópiu predlohy. Príbeh začína príchodom Phoney Bonea do krčmy v Barrel Haven (táto scéna bola ešte v prvej knihe komixu) a končí príchodom do domu Babičky (druhú knihu uzatvára oprava zničeného domu). Vráťme sa však do krčmy, kde začína hra.

Bone: The Great Cow Race

Páni my prišli pomôcť s liebes briefom, áno?
Bone: The Great Cow Race

Postavičky a ich charakter dostali v hre oveľa viacej priestoru.
Bone: The Great Cow Race

Hrateľnosť a prístup k problémom sa každou postavou mení.

Phoney sa povýšeneckým hlasom dá do rozhovoru s trojicou mužov pri stole. Dozvie sa, že sa schyľuje ku každoročnému preteku kráv a že na víťaza sa bude vsádzať. Vidina rýchleho zisku zaslepí natoľko Phoneyho, že mu nebude vadiť ani manuálna práca. Predstaví dedinčanom nového súťažiaceho a jeho jedinou prácou bude presviedčanie, aby si na neznámeho vsadili všetky úspory. Do svojho plánu zatiahne aj veselú kopu Smiley Bonea, ktorý za jedno nezaplatené pivo musí pracovať v kuchyni krčmy (podobným spôsobom „zamestná“ aj Phoneyho). Na druhej strane, Fone Bone, tretí bratranec z údolia Boneville, lieta v oveľa väčších problémoch. Zaľúbil sa do Thorn a medzi ľudmi ho začínajú zožierať myšlienky menejcennosti. Fone v Barrel Haven narazí na svojich stratených kamarátov, ale horiac láskou k Thorn, hľadá liek na svoje komplexy a „zaručenú“ cestu do srdca favoritky.

Príbeh The Great Cow Race rozdeľuje osudy postavičiek do troch dejových línií, spája ich však vzájomná spolupráca a bohatšia interakcia medzi sebou a okolím, na ktorú bol tentoraz kladený väčší dôraz. Hráč sa môže medzi nimi ľubovoľne prepínať a riešiť tak viacero problémov naraz. Dej je striktne lineárny a vpred sa sám neposunie, aj keď vyriešite problém s ovládanou postavou. Musíte to spraviť manuálne. Tento drobný nedostatok vás môže stáť dlhé chvíle uvažovaním, kde ste čo prehliadli. Možno aj v takýchto chvíľach uvítate pomoc integrovaného pomocníka, ktorý vám heslovito napovedá, ako ďalej, až pokiaľ neprezradí celé riešenie.

Bone: The Great Cow Race

Nechcete si to s tou stávkou rozmyslieť?
Bone: The Great Cow Race

Veľký pretek v plnej paráde.
Bone: The Great Cow Race

Thorn si robí starosti, keby to tam počul Fone!

Obtiažnosť The Great Cow Race oproti prvej epizóde trochu narástla. Môže za to samotné prepínanie medzi postavami a viacej predmetov na použitie. Autori dali zbohom otravným akčným minihrám, ktoré nahradili triviálne logické hádanky, ako zametanie stôp v krčme, či ukladanie batožiny do vozíka. Jednej minihre sa tak či tak nevyhnete, ale jej riešenie nebude závisieť od rýchlosti a reflexov. Všetky problémy sú logického charakteru, stačí mať len otvorené oči a dávať pozor, čo vlastne od vás hra chce. Hrateľná doba sa aj vďaka množstvu dialógov natiahla dvojnásobne oproti minulému dielu, čo je rozhodne veľké plus.

Autori zatiaľ ignorujú potrebu vyššieho rozlíšenia v hre. The Great Cow Race si napriek pevne definovanému rozlíšeniu 800 x 600 zachováva komixovú atmosféru. Grafika je živá animáciami, pestrá farbami a dokazuje, že aj v 3D môžu bezchybne fungovať všetky princípy point'n'click. Technickej stránke nemožno vyčítať ani ležérne príjemnú hudbu s motívmi pre každú postavičku a vydarený dabing.

Na druhej epizóde sa odráža snaha autorov priniesť hráčom, ale i fanúšikom predlohy viac ako len krátke dobrodružstvo. The Great Cow Race predčí v každom aspekte pilotný diel a ak v takomto trende budú pokračovať Telltale Games ďalej, sériu Bone nehodno podceňovať.

napísal spacejunker 25.4.2006
7.0
BONE: THE GREAT COW RACE