MAX PAYNE

MAX PAYNE

9.2

"Prestávam fajčiť ! Toto je moja posledná ! Nie je to dobré pre moju rodinu. Niekto na mňa čaká doma." Vcelku pekné počasie, slnko svojimi lúčmi trhá oblaky na kusy. V šume lístia je cítiť slabý vánok. Mám pochybnosti, že keď prídem domov a prekvapím svoju ženu skorým príchodom, že sa niečo stane. Detský džavot sa ozýval našou ulicou. Konečne náš dom !
  Otváram dvere a počujem svoju milovanú ženu ako hystericky kričí. Vyťahujem svoju beretu a pomaly prechádzam na poschodie. Dieťa plače, žena kričí od bolesti. Výstrely. Kopem do dverí a na zemi vidím prevrátenú kolísku. Perinku, z ktorej vyteká krv. Nieeeeé ! Vrážam do dverí po ľavej ruke, bereta zakašľala a traja maníci padajú k zemi. Stojím nad posteľou, na ktorej leží mŕtva žena. Moja žena. V hlave mi preletel celý život. Chvíle, ktoré som s ňou trávil, ako som sľuboval, že ju budem milovať po celý život, naše prvé dieťa. Všetko je preč, kam sa podela spravodlivosť ? Prekrásny sen sa rozplynul vo vánku spomienok.

Max Payne
Max Payne
Max Payne
Projekt, v ktorý už mnohý hráč prestal veriť a preklial fínskych Remedy za skoro päťročný vývoj, je tu.
Hra na, ktorú čakali zástupy gejmerov a fanúšikov akčných hier. Je tu Max Payne !
S vydaním tejto hry to nebolo ale isté, až na tohtoročnej E3 sa objavil trailer a krátko po nej dátum vydania, pre Remedy dosť netypické. Na otázku, kedy hra vyjde, odpovedali :"keď bude hotová" :) Aj napriek dlhému vývoju to bol najočakávanejší a najsledovanejší titul. Podľa obrázkov to vyzerá až moc realisticky, aby sa to mohlo svižne hýbať. Budú použité naozaj všetky vychytávky, ktoré sľubujú ? Ale nie je to len nejaký lacný trik, ako si prilákať čo najviac fanúšikov ? Nebude to ako v prípade hypeovanej Daikatany ? Zo sľubného projektu prepadák ? Skúsme sa na Max-a pozrieť bližšie.

Husto sneží a vietor zdvíha snehové vločky do výšky dospelého človeka. Blikajúci neón ožaruje kanál, z ktorého stúpa para. Kedysi preplnené ulice dnes zapĺňa len sneh a prázdnota. Hladné reflektory auta trhajú temnotu na kusy, niečo nie je v poriadku. Z rohu vybieha muž oblečený do dlhého kožáku. Jeho ruka sa vnára pod kabát vyťahujúc kovovú vec. Neváham, spoľahlivá bereta mi vyskakuje sama z púzdra, uskakujem do strany. Čas sa náhle zpomaľuje, vidím ako preletujú protivníkove projektily okolo mojej hlavy, v kľude si zamierim a pálim. Prvý projektil sa zavŕtal do brucha, druhý sa nevyhol hlave a tretí sa zabára do tehlovej steny, z ktorej odpadá kus omietky. Nevládne telo dopadá na zem.
Autori sa zjavne nechali inšpirovať filmom Matrix a implementovali do hry revolučnú funkciu Bullet Time. Po aktivácii tejto vymoženosti sa čas značne spomalí a vy máte možnosť presnejšie mieriť alebo lokalizovať nepriateľa. Počas tejto doby máte možnosť naozaj vidieť letiace projektily a dokonca sa im môžete aj vyhýbať. Buď si spomalíte celú scénu alebo len svoj úskok tzv. Bullet Time Combo.
Naviac je táto funkcia obmedzená na používanie, jej ukazateľom sú presýpacie hodiny v ľavom rohu, a tak je na vás, ako s ňou budete hospodáriť. Samozrejme, že sa dopĺňa sama. Ďalším spestrením je vizuálne odmeňovanie, keď sa vám podarí niekoho efektne poslať k zemi. Kamera nabieha na zostrelený subjekt a v spomalenom čase obieha okolo neho. Vidíte, ako sa zblúdené strely zavŕtavajú do tela a stien, samozrejmosťou je krv a odpadávajúca omietka, triesky, dlaždice. Stopy po guľkách zostávajú tam, kde ste ich vypálili. Keď sa v neskoršej fáze dostanete k sniperke a vystrelíte, kamera sa zavesí tesne za projektil a obrovskou rýchlosťou mieri k svojmu cieľu. Jednoducho Remedy si požičali z Matrixu tie najlepšie filmové efekty a implementovali ich do Maxa.
Hru rozhýbal engine z vlastnej produkcie Max-FX, ktorý bol použitý aj v populárnych benchmarkoch firmy Mad Onion. Namiesto klasických kreslených boli použité fotorealistické textúry a že to poznať !
Stačí sa pozrieť na okolité obrázky. Nebojím sa povedať : sú to grafícké orgie ! Prostredie je veľmi interaktívne, pustíte si vodu, práčku, pozriete sa, čo je v skriniach, chladničke, rozbijete drevené bedne, použijete záchod, umývadlo, sprchu.  Zo zaujimavých scén ešte spomeniem cestu vonajším výťahom na vrchol mrakodrapu, kde na vás zvonku strieľa helikoptéra, všade samé črepy a vašou jedinou možnosťou záchrany je ďaleký skok na druhý výťah. A keď už ste tam hore treba dávať pozor kam kráčate lebo si budete vychutnávať pád zo strechy mrakodrapu až na tvrdý betón... toto už nie je žiadny Matrix, žiadna gumová podlaha.
Max Payne
Max Payne
Max Payne
Max Payne. Max Payne policajt bez rodiny, to som ja. Zostala mi iba práca. Po pohrebe som sa dal preložiť k Drug enforcement agency(DEA), tajnej protidrogovej organizácii. Valkyr, droga, ktorá zamorila celý New York. Droga, ktorá mi zabila rodinu. Droga, po ktorej pátram tri roky. Sme už blízko, veľmi blízko. Nemôžem nikomu veriť ! Zo stretnutia so svojím kolegom v metre vychádzam zo stanice sám. Bol som posledný, kto s ním prehovoril a samozrejme jediný podozrivý. Stáva sa zo mňa štvanec. Predpoveď na najbližšie dni nie je zrovna priaznivá, sneh, sneh a zase sneh. Už nemám čo stratiť, ostáva len jediná možnosť boj.

YOU WANT PAYNE? YOU GOT PAIN !

K skvelej Matrixovskej atmosfére prispieva skoro až filmový scenár s profesionálnym dabingom všetkých postáv. Maxovi ide len o jedno, nájsť pravdu, kto zabil jeho rodinu. Teraz už vie, že to má súvislosť s drogou Valkyr. Príbeh je rozprávaný formou statických obrázkou, komiksu. Je plný zvratov a tak nechám len na vás, aby ste si dejovú linku rozpletali sami. Aj napriek lineárnemu deju vás vtiahne a pustí až po dohraní hry samotnej.
Dalo by sa povedať, že slovo hra tomuto titulu moc nesedí. Vďaka filmovej atmosfére a efektom cítite, že hráte film. Stávate sa Maxom.

Hra je rozdelená do troch kapitol, New York je správne temný, zo zapadnutej stanice metra zo 40-tych rokov cítiť minulosť, továreň zaváňa industrializmom, garáže sú šedé, všetko je až príliš realistické ! K dokonalému pôžitku prispievajú aj neskutočné zvukové efekty a hudba. Nepodporuje síce EAX ani A3D, ale k lokalizovaniu zdroju zvuku to plne postačuje. Perfektné sú rozhovory protivníkov, ktorí sa dohadujú, kto z nich na vás zaútočí najprv ! A že nie sú hlúpi !
Uskakujú do strán, schovávajú sa za prekážky. Útočia vždy v skupinkách, ale s použitím Bullet Time ich nie je problém eliminovať. Obtiažnosť hry nie je vysoká, nie je si ju možné prestaviť, ale po dohraní sa vám odomknú vyššie obtiažnosti. Na šteklenie nepriateľov máte k dispozícii rôzne druhy strelných zbraní cez beretu, brokovnicu, sniperku, M16-ku až po granáty alebo obľúbený molotov. Nazdravie.

Max Payne
Max Payne
Max Payne

Zdalo by sa, že Max Payne je dokonalá hra, ale zdanie klame. Medzi nedostatky možno zaradiť trochu vyššie hardwarové nároky, ale to sa ešte dá zažmúriť jedno oko. Kde však druhé oko nemožno zažmúriť, je dĺžka hry. 10 hodín a je dohraná ! Aj keď si môžete po dohraní zvýšiť obtiažnosť, už nebudete mať chuť to znovu prejsť od začiatku kvôli linearite a prakticky žiadnym logickým hádankám, aj keď bol Max koncipovaný ako čistá akcia. Na druhej strane s Bullet Time-om si užijete až až. Istá motivácia na rozohratie novej hry tu je. S priloženým editorom si môžete vytvárať nové lokácie, postavy, autori vám poskytnú všetky nástroje, s ktorými pracovali. Filmový príbeh, filmové efekty, realistická grafika a mrazivé zvuky za to stoja. Kto sa chce stať neohrozeným policajtom, po ktorom ide mafia aj polícia ? Nedokáže ho nič zastaviť, chce pomstu !!! Max Payne je Max Payne ! Adept na akčnú hru roka.

Užil som Valkyr, moju lásku. Lásku, aby som zabudol, zabudol a letel.

Saver: Podľa mňa Payne nemá veľké nároky, skôr tak akurát. Stačí tých 600Mhz a nejakú grafiku aspoň TNT2. Však ak chcete reálny New York v temnej studenej zime, potrebujete predsa nejaký ten výkon. Viete, dobrá akcia musí mať okrem strhujúceho príbehu a dokonalých efektov aj peknú grafiku a samozrejme na výber množstvo zbraní. Myslím, že práve tie zbrane by sme mali ešte zdôrazniť, je ich spolu 15 a sú rozdelené do kategórií, podobne ako zbrane v Half Lifeovi. Máte tu nestrelné zbrane, pištole, pušky, samopaly, granátomety a sniperku. Celkovo však ku koncu hry budete používať akurát M16, ostatné použijete len v prípade núdze, ak vám dôjdu zásobníky.

Ale pozor! Hra je extrémne návyková. Takže ak po dlhých hodinách hrania budete prechádzať  každé dvere skokom do nich s bleskovým rozhľadom napravo a naľavo a popri tom budete podvedome siahať po zbraniach pod kabátom, tak viete, od čoho to máte.

Nakoniec pozitívna informácia, ak ste smutný, že bol Maxík taký krátky, môžete sa dopredu tešiť. Čoskoro bude nasledovať pokračovanie hry a aj film, ktorý si vzala pod svoje krídla spoločnosť Miramax.

TAKE IT TO THE MAX.

napísal SpaceJunker 7.8.2001
9.2