MOTOGP 07

MOTOGP 07

9.0

Sú rýchle, sú nebezpečné, sú to pekelné stroje, u ktorých sa naozaj neoplatí jazdiť rýchlejšie, ako dokáže váš strážny anjel lietať.

Máte radi kone, prípadne, radi sa pozeráte na svet z chrbta plnokrvníka vychutnávajúc si svieži vánok vyvolávajúc úsmev na perách? Potom práve pre vás je tu najnovší titul od THQ, v ktorom si budete môcť vyskúšať, aké je to skrotiť a sedieť na chrbte niekoľkých stoviek plnokrvníkov súčasne.

Závodných hier, kde si môžete zajazdiť na jednodstopých vozidlách, je na trhu nanešťastie málo a tak každý prírastok je s napätím očakávaný. Neinak tomu bolo aj vprípade MotoGP 07. Tentokrát autori rozhodne nesklamali a pripravili pre nás naozaj kvalitné závody motoriek, ktoré uspokoja nielen akčnejšie zameraných hráčov, ale aj hráčov vyžadujúci viac než len jednoduché preteky o čom ich presvedčia početné pády hneď prvých zákrutách.

Najmä pri nastavení najvyššieho stupňa simulácie bude ovládanie motoriek výzva pre nejedného aj skúseného jazdca. Budete musieť opatrne pracovať s plynom v zákrutách či rozbehu, citlivo brzdiť separátne so zadným a predným kolesom, nakláňať stroj podľa potreby a mnoho iného. Nemusíte sa však báť extrémnej obtiažnosti, či zložitej práce so spojkou, pretože aj pri maximálnom nastavení je racing MotoGP 07 po čase ľahko zvládnuteľný a zistíte, že je len o niečo náročnejší ako bežné arkády. Ak by ale aj to bolo pre niekoho príliš, môže si nastaviť nižší stupeň simulácie, kedy by mal naozaj každý z vás zvládnuť s prehľadom všetky situácie bez problémov či dlhšieho tréningu. V oboch prípadoch si užijete atmosféru rýchlej jazdy, skokov, ale aj pádov, ktoré po pár sekundách pokračujú závodom bez ujmy na motorke či jazdcovi.

MotoGP 07

Jedna z tratí Extreme.
MotoGP 07

Pred štartom je vždy rušno.
MotoGP 07

Hľadám si medzeru na prešmyknutie.

Chýba totiž akýkoľvek model poškodenia a opotrebenia motorky. Či utrpíte akokoľvek silný náraz, alebo pád, jazdcovi ani motorke sa nič nestane, ani škrabanec, čo je trochu škoda. Jediné, čo tak trochu vynahradzuje deštrukčný model, je rag doll fyzika pre motorkárov. Vďaka nemu sa často krát pobavíte na kotrmelcoch, saltách a iných kúskoch, ktoré si po strete s asfaltom vyskúša vaša kombinéza.

Motoriek máte na výber dokopy 31 podľa licencií v dvoch základných triedach: GP (11) a Extreme (20), ale aj napriek tomu sú všetky na jedno kopyto. Trochu to vynahrádza možnosť ich upravovania od farby, až po reklamné nálepky, prípadne nastavovať základné parametre na každý závod. Ak vám to nestačí, máte možnosť si upraviť aj vzhľad motorkára a jeho prilby. Všetky tieto prvky sú veľmi dobre, detailne a pekne vymodelované, až ich budete pri výborne spracovaných replayoch neraz aj obdivovať.

Replaye sú vďaka akčne naskriptovanej kamere, dobre zvoleným uhlom pohľadov, dramatickým nájazdom kamery či zoomovaniu a traseniu sa obrazovky veľmi atmosférické. Zaručene sa k nim vrátite. Budete mať pri nich čas obdivovať nielen pekne vymodelované motorky a pohyby jazdcov, ale aj váš štýl jazdy, chyby, alebo okolné detaily tratí, ktoré ste si predtým vo veľkej rýchlosti nemali kedy všimnúť.

Trate sú roztrúsené po celom svete a všetky sú okruhové. Autori sa však neobmedzili len na klasické licencované závodné okruhy triedy GP (celkovo 18 tratí), ale vymysleli si aj svoje vlastné Extreme trate (celkovo 16 tratí) v krásnych prostrediach miest, vidieka, púští, pláží a mnoho iných krásnych kútov sveta, takže si rozhodne každý príde na svoje. Neraz sa vám stane, že sa zabudnete sústrediť na samotný závod, pretože váš pohľad upúta krásne navrhnutá, vymodelovaná krajinka, mrakodrapy veľkomesta, mávajúci diváci či dokonca také detaily, ako je ostro manévrujúci televízny vrtuľník či stíhačky na oblohe. Niektoré z tratí sú aj vo verzii s daždivým počasím meniace nielen povrch vozovky a štýl jazdy, ale aj ráz celého prostredia.

MotoGP 07

Pekne vymodelované motorky aj jazdci.
MotoGP 07

Kto z koho?
MotoGP 07

Mimo pravidlá preteku sa dá aj slušne zabaviť.

Štýl jazdy totiž menia počítačom ovládaný protihráči nielen podľa nastavenej obtiažnosti, ale aj podľa počasia. Na najnižšej úrovni ich zdoláte snáď aj na spiatočke, zatiaľ čo na najvyššej obtiažnosti využijú každú vašu chybu, aby vás predbehli, budú vám dýchať na krk a po celý čas závodu s nimi budete bojovať o popredné pozície. Vtedy vám neostane nič iné, ako sa naučiť naspamäť celú trať, precíznu jazdu a pohyby jazdca na motorke. Pri jazde na motorke totiž nestačí len udávať smer a rýchlosť stroja, ale aj jeho nakláňanie, resp. prenášanie váhy jazdca a tým vlastne aj ťažiska motorky. Nie je to síce povinnosť, ale ak tak nebudete robiť hlavne pri vyšších obtiažnostiach, stratíte drahocenné sekundy i nádej na víťazstvo.

Tieto pohyby sú veľmi pekne rozanimované, čo si všimnete na tom, ako jazdec presadá z jednej strany motorky na druhú, alebo aj také detaily, ako prehadzovanie rýchlosti nohou. Skúseným ovládaním bŕzd, plynu a jazdca môžete robiť aj rôzne prvky ako je točenie sa na mieste okolo predného kolesa, pálenie zadnej pneumatiky, jazda na zadnom, či obľúbené dobrzdenie predného kolesa tak, aby ste mali zadné vo vzduchu.

To však nie je hlavná náplň hry, i keď na rozptýlenie to neraz postačí. Hlavnou náplňou MotoGP 07 je výhra všampionáte alebo samostatných závodných pretekov GP a Extreme. Tomu ešte predchádzajú nepovinné tréningové misie, kde tak ako vo všetkých závodoch získavate ocenenia za umiestnenie. Body vám pri ostrých závodoch slúžia v prvom rade pre čo najlepšie umiestnenie na stupienku víťazov, ale aj na postupné získavanie a odomykanie obsahu hry. Odomknúť môžete klasické veci ako motorky, trate, ale aj také veci ako vinyli, farby a iné.

Tie slúžia na skrášlenie už tak dosť pekných motoriek a jazdcov. Pri pohľade na ne, ale aj na okolie trate zistíte, že MotoGP 07 rozhodne patrí medzi momentálnu grafickú špičku v závodných motorkách. Určite sa však nemusíte báť krvavých hardvérových nárokov. Sú viac než priaznivé vďaka slušnej optimalizácii a aj na mainstreamovom počítači v tých najnáročnejších situáciách bude počet snímkov za sekundu stále okolo 60. S čím sa autori ale mohli pohrať viac, je výber skladieb. Je ich málo (dobrých ešte menej), sú ladené všetky rovnakým decko-rockovým štýlom a neraz vám budú píliť uši.

MotoGP 07

Kde mám motorku?
MotoGP 07

Zmena počasia sa okamžite prejaví na inom chovaní stroja.
MotoGP 07

Ešte kúsok a zoženiem si vankúš.

Samozrejme, že pri titule ako je tento, nechýba možnosť vychutnať si pocit z rýchlosti s kamarátmi po sieti či internete (až 16 hráčov), ale tak trochu chýba splitscreen, ktorý si tento štýl priam pýta. Hra však ponúka nielen spojenie s inými počítačmi, ale aj pripojenie všetkých možných ovládacích periférií, ako sú myš, volant, či gamepad. S trochou tréningu vám bohato postačí aj obyčajná klávesnica.

Po dlhšom hraní však neostane iba pri tréningu a môžete si byť istý, že vás MotoGP 07 vtiahne do svojho sveta, kým sa nezúčastníte všetkých závodov ako víťaz. Nečakajte identické stvárnenie sveta motocyklových závodov so všetkým, čo k tomu patrí, ani vernú simuláciu, kde si môžete skúšať v bezpečí domova najrôznejšie finty, ale skôr príjemné, nenáročné, relaxačné závody naozaj pre každého. Ak svoju pozornosť upriamite na tento titul, odvďačí sa vám dobre navrhnutými traťami, silnými motorkami a šampionátmi, ktoré motivujú k neustálemu zlepšovaniu sa. To všetko vám hra ponúka zabalené v modernom, dobre zoptimalizovanom kabáte, ktorý vás bude hriať počas dlhých zimných večerov.

MotoGP 07

Slniečko, 250 Km/h, jednoducho idylka.

MotoGP 07