PAINKILLER OVERDOSE

PAINKILLER OVERDOSE

7.0

Kto sa bojí pekla, nech odvráti zrak, zbytok, hor sa do temnoty. Dávka šialených levelov vás totižto očakáva!

Ghost Recon: AW, Gears of War, Rainbow Six: Vegas, dokonca aj Kane & Lynch... poviem vám, tá akože originálna zmes taktizovania a akcie ma už pomaly začína nudiť. Všade je to len o tom istom – kryť sa, občas vykuknúť a vystreliť, skryť sa. Toť vsjo. Žiadne heroické výkony, žiadne zbesilé a nepremyslené výpady, žiadne poriadne prestrelky ako za starých časov. Veru, chýbajú mi staré časy. Časy, kedy svetu vládli frenetické FPKy, u ktorých na taktiku či iné blbosti skrátka nebol čas. Jednoducho ste do rúk zobrali zbraň a vydali sa s ňou na lov beštií. Ako napríklad v dávnom Painkillerovi. Čo to je tímová akcia? Čo to je pomalý pohyb v pred so zadávaním príkazov? Čo to je M16? Skrátka, vážnosť a realizmus dostali v spomínanej pecke červenú a na ich miesto nastúpili stovky a stovky unikátnych monštier, na ktorých ste sa mohli do sýtosti vyšantiť či už kolíkometom alebo brokovnicou bez toho, aby ste si museli dávať pozor na zranenie ľavej stehennej kosti, či morálku nejakého priblblého kolegu. Jo, to boli časy.

Našťastie, good ol´ days ešte ani zďaleka nevymreli, čoho dôkazom je aj zhodou okolností aktuálny datadisk k uvedenému Painkillerovi, ktorý okrem faktu, že pochádza z Čiech, ponúka presne ten typ bezduchej zábavy, na ktorý tak sústavne hard-core RPG hráči kydajú. A pritom nemajú vôbec právo! Tak výborne zvládnutú a patrične zábavnú zmes osobitných levelov, oháv a zbraní totižto nenájdeme každý deň a preto ak sa radíte medzi rozumne zmýšľajúcich hráčov, tie krvavé hody si v Painkillerovi: Overdose, rozhodne nenechajte ujsť.

Painkiller Overdose
Painkiller Overdose Už v úvodných momentoch sa dočkáte vrchovatej dávky ohavností.
Už v úvodných momentoch sa dočkáte vrchovatej dávky ohavností.

Painkiller Overdose Mummy 3 a v pozadí Mummy 4. To je ale pokračovaní, však?
Mummy 3 a v pozadí Mummy 4. To je ale pokračovaní, však?

Painkiller Overdose Podivnosť nad podivnosti... velebnosti.
Podivnosť nad podivnosti... velebnosti.

Žeby sme začínali od konca? No dobre, priznávam, že úvodné riadky majú k tým záverečným až nebezpečne blízko, ale môže za to jedine fakt, že pri hraní tohto standalone datadisku som priam neskutočne bavil. Čo na tom, že hra si na príbeh veľmi nepotrpí, hlavné je, že keď ma to trhanie, rezanie, sekanie a zabíjanie nepekných morbíností neskonale teší (kapku ako Beowulf :), veci ako príbeh či podobné doplnkové pomyje sa pre mňa stávajú ľahko nepodstatnými. Belial, nepodarený mix anjela a démona so schopnosťou cestovať v priestore a čase (taký démonický Hiro :) sa po udalostiach v pôvodných Painkilleroch ocitá na slobode a keďže si počas pobytu v pekelnom lochu vypestoval vcelku nepeknú nenávisť voči všetkému, rozhodne sa s novovzniknutou ružovou budúcnosťou zatočiť pri najmenšom svojsky. A tak sa vydáva na spanilú jazdu lemovanú stovkami mŕtvol, vedúcu až na pokraj reality a možno aj ďalej, teda za predpokladu, ak vás tieto bláboly nejakým spôsobom zaujmú.

Čo vás ale dozaista zaujíma je skutočnosť, či autori dokázali s dizajnom lokácií udržať krok s pôvodnou hrou, prípadne ju dokonca prekonať. V tomto prípade vás s lišiackym úsmevom musím potešiť, keďže tak rozmanité a originálne prostredie nevidel dokonca ani pán Garner, hrdina prvého dielu. Každý zo 16 levelov je jednoducho unikát. Originál, ktorý je od ostatných levelov natoľko odlišný, že sa mi ani nechce veriť, koľko nápadov štúdio Mindware vo svojich útrobách dusilo. Nie, Halo metóda tej istej miestnosti 10x za sebou tu nenašla uplatnenie. Vrámci patrične dlhej púte za pomstou a odplatou tak navštívite tie najbizarnejšie lokality, medzi ktorými nebude chýbať okrem pekla či stredovekého hradu ani oblasť egyptskej púšte, staroveké Japonsko, vojnové zákopy, jatky či dokonca vesmírna odysea, ešte väčšmi tak obohacujúca už tak rozsiahly repertoár miest, ktoré vám nový Painkiller ponúkne. Je jasné, že u bezhlavej strieľačky akou Overdose bezosporu je, nejakú nelinearitu nemožno očakávať, ale aj tak vás úžasný dizajn levelov natoľko uchváti, že vás to priamočiare chodenie z bodu A do bodu B ani náznakom nezačne nudiť.

Painkiller Overdose
Painkiller Overdose Ok, nie všetky lokácie sú až tak originálne.
Ok, nie všetky lokácie sú až tak originálne.

Painkiller Overdose Nahnevaný Anubis s vami určite zatočí, pošle na vás Scorpion Kinga!
Nahnevaný Anubis s vami určite zatočí, pošle na vás Scorpion Kinga!

Painkiller Overdose Kozí pes s tromi hlavami je jedným z vašich uhlavných bossov.
Kozí pes s tromi hlavami je jedným z vašich uhlavných bossov.

Ruka v ruke s odlišnosťou jednotlivých zón ide aj osobitné spracovanie a rozmanitosť jednotlivých monštier, ktorý tú ktorú lokáciu obývajú. Neviem či sa jedná len o lacné reklamné bláboly, ale 40 dokonale diferencovaných potvor na jeden titul mi skrátka nepripadá ako reálne číslo. Faktom ale je, že po absolvovaní pekelnej púte si ani neviem poriadne spomenúť na to všetko, čo som musel chtiac nechtiac sprovodiť zo sveta. Ninje, roboti, gejše, zombovia na X-spôsobov, mnísi, červy, kuratá, múmie, kostlivci, démoni, šialený doktori, deformovaný psi, hmyzoidné príšery, vozíčkari... skrátka, autori nápadmi vonkoncom nešetrili a predostreli nám tak plejádu oháv, na ktoré by sme pri normálnom zmýšľaní ani len neprišli. Navyše, každé čudo na vás útočí značne odlišným spôsobom, takže taktika spálenej zeme nemusí zďaleka zabrať na každého. Našťastie, autori hru vcelku kvalitne vybalansovali a tak sa vám len zriedkakedy stane, že cez určitú zmes nepriateľov neprejdete hneď na prvý krát. Ak ale náhodou skončíte s prerazenou lebkou či iným fatálnym zranením, Painkiller vás za to potrestá až nevkusne dlhými loadingovými časmi, ktoré neraz prekonávajú aj hraničné medze únosnosti, po ktorých sa hráč ocitá na pokraji zúrivosti. V dobe, kedy aj Crysis dokáže za vcelku únosný časový okamih „natiahnuť“ doslova megalomanské ostrovné oblasti mi pripadá slimačie tempo loadovania priemerne rozsiahlych levelov u Overdose ako poriadny flusanec do tváre. Čo už, možno sa tým autori snažili motivovať hráčov k lepším výsledkom, ale po pravde, napáchali tým viac škody, než úžitku. Na tomto mieste treba len veriť, že nejaký ten patch tento nedostatok vyrieši a my si tak budeme môcť do sýtosti užívať ničím neprerušovanú akčnú seansu.

Proti hordám vygumovaných protivníkov by ste ale s holými rukami veľa škody nenatrúsili a tak vám dozaista príde vhod vskutku klasický arzenál hračiek, opäť zabalený do nejakej tej originálnejšej grafickej kože. Okrem painkillera, prestrojeného za akúsi pekelnú verziu rubíkovej kocky a kostlivcovitej brokovnice sa tak postupne dostanete k účinnému kombu kuša-metač výbušných lebiek (náhrada za kolíkomet) či granátoguľometu, ktorého palebné módy asi netreba rozpisovať. A ako bonus, keď zavoláte do 10 minút, dostanete ešte jedno CD ľudoviek zadarmo. Ok, tak teda nie.. ale dostanete niečo lepšie! Kto si pamätá na unikátne zbrane dávnej klasiky menom Blood (leech gun, voodoo doll a pod.), určite mu srdce zaplesá pri pohľade na odseknutú gobliniu hlavu, rozsievajúcu svojim nevraživým laserovým pohľadom medzi nepriateľmi doslovné peklo. Pre fanúšikov rádu jedi si autori potom prichystali aj osobitnú satanistickú verziu lightsabera, ktorá okrem primárneho lebečného útoku umožňuje držiteľovi v druhom móde streľby telepatické ovládanie na diaľku, podobne ako to dokázal Kyle Katarn v Dark Forcesoch resp Jedi Knightoch. Horor, mixnutý Star Warsom. Zaujímavá kombinácia, ktorá keď už vás neohúri, aspoň vás zaujme.

Ostatné aspekty tejto série ale ostali pekne po starom. Hráč zbiera duše zabitých protivníkov, pričom v momente, keď ich nahromadí 66, mení sa na de-neo-ma a pekne v bullet-time pokračuje v bezstarostnom zabíjaní. Nechýbajú ani súboje s originálnymi bossmi, ktorý síce nedosahujú také colossusálne rozmery ako v minulosti, ale svojim spracovaním vás určite poznačia. Návrat zaznamenali aj značne diskutabilné tarotové karty, ktoré si kupujete za mince, nazbierané v hre a pokiaľ im nebudete venovať aspoň minimálnu pozornosť, v neskorších fázach hry sa vám to šeredne vypomstí. Titulu samozrejme nechýba ani značne bohatý multiplayer, kde vďaka rozmanitosti herných módov a prítomných máp by rozhodne nemusel ako odreagovačka uškodiť.

Painkiller Overdose
Painkiller Overdose Kostlivcov je v tejto hre požehnane, dokonca aj počas vojny. Ehm.
Kostlivcov je v tejto hre požehnane, dokonca aj počas vojny. Ehm.

Painkiller Overdose VOZZíčkar, teda študent Využitia a Obnovy Zemských Zdrojov. Jednoduché.
VOZZíčkar, teda študent Využitia a Obnovy Zemských Zdrojov. Jednoduché.

Painkiller Overdose I saw you... prednesiol zakrvavený butcher pred tým, než zo mna narobil rezne.
I saw you... prednesiol zakrvavený butcher pred tým, než zo mna narobil rezne.

Z technického hľadiska sa roky starý engine už predsalen nemôže porovnávať s velikánmi súčasnosti, ale rozhodne sa nemusíte obávať škaredých obrazov, aké vídate u lacných budgetoviek. Práve naopak, vypilovaný herný motor šľape ako hodinky a aj keď prostrediam a monštrám občas chýba nejaký ten detail či polygón navyše, rozhodne vám to vynahradia svojim výborným dizajnom. Po zadu neostali ani zvukové efekty, kde pekelné výkriky a pazvuky, dopĺňané vtipnými komentármi hlavného anti-hrdinu vám neraz spríjemnia posedenie v kruhu rodiny. A v neposlednom rade má vek herného enginu pre menej majetných hráčov obrovské pozitívum v podobe nižšej hardvérovej náročnosti, takže ak náhodou nebije vo vašej mašine quad core či najnovšie GeForcky zapojené do Sli, nemusíte mať strach – Painkillera spustíte aj na babkinej vykopávke.

Hra, ktorú prejdete a zahodíte. No, možno si ju dáte ešte raz a až potom ju odkopnete. Tak či onak, aj napriek jednoduchosti hernej náplne (choď a strieľaj) má Painkiller: Overdose až nečakane bavil a rozhodne mu musím vzdať hold za to, ako vo mne dokázal vyvolať spomienky na staré časy. Časy, kedy sa hry na nič nehrali :) a kedy zábava bola tým jediným, čím mohli nad konkurenciou zvíťaziť. Nazvite ma staromódnym, ale z času na čas príde čas strávený s old-schoolovou hrou náramne vhod.

napísal blade 15.1.2008
Painkiller: Overdose
| PAINKILLER: OVERDOSE