YAKUZA 2

YAKUZA 2

7.5

Zbytočné váhanie, prakticky žiadne náklady na lokalizačný proces zavinili, že bojovka s príbehom dopláca na dvojročné meškanie.

Recenzia na PS2 verziu

Čakanie je svinstvo. Ak mešká žena, odpustíte jej to, lebo viete, že dá. Ak mešká vlak, drží vás pri živote vidina toho dávania alebo tanier s teplým jedlom. Ak mešká hra, je to obvykle pripisované zdržaniu kvôli lokalizačným prácam, pretože EU nie je jedna krajina hovoriaca plynule po anglicky. Zväčša tento proces prebieha súčasne s finišovaním hry a ten niekoľkomesačný (týždenný) rozdiel nie je nijako bolestivý. Ale čo ak hra mešká dva roky a na tej lokalizácii to vôbec nie je poznať?

Dva roky SEGA váhala, či nakoniec do západného sveta priniesť pokračovanie bojovky s mohutným príbehom, ktorá v Japonsku dobila srdcia miestnych hráčov a u nás si prvým dielom získala pozornosť kritiky, maximálne fajnšmekrov. Za ten čas v krajine vychádzajúceho slnka bol vydaný spin-off Ryu Ga Gotoku Kenzan pre PS3 zasadený do feudálneho obdobia Edo a ohlásené práce na plnohodnotnej trojke. Čas je nevyspytateľný a práve ten je v prípade Yakuza 2 sudcom a katom zároveň. Odráža sa v ňom rýchlo zbuchnutý sequel a všetky chyby predchodcu na pozadí mechanizmov solídnej pouličnej bojovky, ktorá naráciou šliape na päty interaktívnym filmom.

Kazuma is back...

Yakuza 2 je v jadre mestskou akciou bez vozidiel a tony vedľajších misií, laicky by sa dalo hovoriť o chodičke-mlátičke. Hlavný hrdina Kazuma Kyriu každý jeden problém rieši päsťami. Vo svojej štvrti Kamurocho (zamaskovaná skutočná tokijská štvrť Shinjuku so všetkými dominantami vrátane červenej uličky) je legendou, krstným otcom. Ulice sú plné rečí, klebiet, z ktorých sa dá čo-to o aktuálnej situácii dozvedieť. Hra práve takéto bezvýznamné postavy označuje zelenou šípkou, čo signalizuje, že ide o dôležité NPC. Opak je pravdou, obyčajne vám vykvákajú to, čo už viete, alebo vám strčia do obmedzeného inventáru vreckovku.

Tie dôležité budete musieť hľadať a tým hľadať myslíme naozaj snoriť v každom kúte, vypytovať sa a chodiť od podniku k podniku a pod. Pomoc zúfalej žene, ktorá sa chce pomstiť trojici mužov, je tak vecou náhodného stretu s hľadaným na ulici. Dohodenie talentu producentovi znamená krúžiť okolo rieky, kým nenatrafíte na spievajúcu čašníčku (ak ju nájdete a pomôžete jej, neskôr sa objaví na titulke pretížneho magazínu). Yakuza 2 dopláca na zlú navigáciu, čo ústi do ignorovania nepovinných úloh a to je rozhodne škoda. Ich náplň je neopozeraná a vychádza z bežného života. Narazíte na podvodníkov predávajúcich falošné hodinky, vydieračov, špekulantov alebo len obyčajných vyrývačov, ktorí stoja v strede ulice a rozbehnú sa za vami, aby sa pobili.

Yakuza 2

Väčšia interaktivita s prostredím vás tlačí do častého využívania smrteľných finišov.
Yakuza 2

V mestách narazíte na reálne značky, dokonca aj nápoje v pouličných automatoch sú usporiadané ako v skutočnosti.
Yakuza 2

Zmáknuť súbojový systém je hračka. Potom sa bavíte aj takýmito parádičkami.

Mimopríbehové aktivity sa delia na krátkodobé a dlhodobé, kam patrí aj manažment vlastného klubu, balenie hostesiek, lámanie ich sŕdc, či oddávanie sa hazardu v herniach Pachinko, arkádach alebo pri hre Mahjong. Suma sumárum veľa aktivít to nie je, ale dokonale vypĺňajú medzery a pauzy v príbehu. Postupným prechádzaním misií vám narastá konto a počet skúsenostných bodov na vylepšovanie schopností hrdinu, potrebných na prežitie v početných pouličných bitkách.

3, 2, 1... Fight!

Súbojový systém doznal drobných kozmetických zmien sprehľadňujúcich hlavne skupinovú terapiu nepriateľov. Základ v podobe ľahkého a silného úderu a plnenia heat metra po úspešných zásahov bol doplnený o rýchlejšie uhýbanie do strán pri locknutí súpera a otočku o 180°, pomocou ktorej môžete pri troche šikovnosti mlátiť dvoch oproti sebe stojacich protívníkov naraz. Malým bonusom je kooperácia s partnerom, z čoho vznikajú zaujímavé kombá ako synchronizovaný kop do hlavy alebo pumpovanie do žalúdka kolenom. Po naplnení heat metra môže Kazuma použiť niektoré zo smrteľných komb ako udieranie hlavou protivníka do múru, kopačka do záhlavia, uzemňovacia dokončovačka do hlavy ležiaceho súpera a pod. Kombá nie sú vôbec zložité, ľahko sa vyťukávajú a so stúpajúcim levelom sa odomykajú nové finty.

Zaujímavejšie sú súboje po použití rôznych zbraní, ktoré sa opotrebúvajú. Každá jedna má svoj vlastný finiš a tak dokončovačka s prepravkou na fľaše vyzerá inak ako s baseballkou, ktorou Kazuma s radosťou láme krčné stavce. Vďaka zníženej obtiažnosti sú pouličné súboje jednoduchšie, nepriatelia síce útočia zo všetkých strán, ale nikdy nie tak, aby ste sa zo zeme nepozviechali a karta sa neobrátila. V uzavretých arénach tvorených prirodzenými prekážkami alebo skandujúcimi okoloidúcimi nenájdete už toľko zbraní (palice, oceľové trubky, neónové reklamy, výstražné kužele, drevené katany) ako minule, hra kladie väčší dôraz na udržanie heat metra a využívanie dokončovačiek. Váš zásah ho dopĺňa, ak schytáte na tvár, tak klesá. Jednoduché.

U súbojov s bossmi je práve udržanie heat metra kritické a často na ňom visí aj váš život. Zatiaľ čo pouličné bitky poľavili v obtiažnosti, tie na konci kapitol sú extra tuhé. Bossovia majú niekoľkonásobný health bar, menia stratégiu a útoky, na druhej strane sú ľahko čitateľní a po tréningu ich nie je problém poslať k zemi. Pri opakovaných pokusoch hra sama ponúka možnosť znížiť obtiažnosť pre daný súboj, čo rozhodne prospieva nervom. Pri záverečných súbojoch sa ponúka možnosť aktivovať super heat finiš práve v momente, keď je boss na kolenách. Vtedy Kazuma prechádza do zúrivého udierania a kopania spôsobujúc veľký damage.

Yakuza 2

Tokyo, here I come

Yakuza 2 sa odohráva presne rok po origináli a nadväzuje na udalosti vojny bratov a odcudzených miliárd. Kto nemal možnosť hrať pôvodný diel, hra mu naservíruje podrobný retrospektívny pohľad na tie najkritickejšie momenty a predstaví postavy aj s ich motívmi. S takýmto dobrým základom vám sa rýchlo ponoríte do príbehu plného zvratov, podvodov, dýk v chrbte a cti voči rodine. Hneď v úvode je zavraždený pred Kazumovými očami Terada Yukio, terajšia hlava rozpadajúceho sa klanu Tojo, ktorému kedysi šéfoval Kazuma.

V smrteľnom kŕči mu vtisne do rúk obálku s riešením hrotiaceho sa konfliktu, ktorý nakoniec môže vypuknúť do vojny gangov. Terada chcel uzavrieť prímerie s gangom Omi z Osaky, ale to sa Kazumovi nepodarí zabezpečiť. Aspoň nie hneď. Proti je samozrejme niekoľko členov, niekomu sa nepáči, že pes z Tokia nesie prezývku Dojima Dragon, akoby to nestačilo, tak sa do toho zapoja tajné zložky a polícia sa rozhodne na hrdinu uložiť ochrannú väzbu. Príbeh pozvoľne na scénu vpúšťa čoraz nové postavy, ukazujú sa starí známi priatelia, ale i nepriatelia a na pozadí sa začínajú kryštalizovať skutočné motívy a ciele.

A keď je už všetko jasné, prichádza zvrat, otočka o 180°, vražda alebo vzplanutie lásky. Yakuza 2 v príbehovej časti exceluje, dokonca pri dôležitých momentoch prehráva rozhovory vo flashbackoch, aby bolo všetko jasné. No a teraz sa dostávame k drobnému háčiku, kto nemá rád dlhé cut-scény, môže zaradiť spiatočku, pretože pomer sledovania a hrania je cca 50:50. Pôvodne akcia, teraz výpravná moderná gangsterka s výbornými výkonmi hercov a pôvodným japonským dabingom!

Zásadné rozhodnutia a dôležité bitky sa odohrávajú v známych lokalitách, dokonca aj v približne rovnakom poradí (slumy, tajný klub vybudovaný v opustenom tuneli metra, podnik StarDust). Prevažnú väčšinu času strávite v tokijskej štvrti Kamurocho a na malý moment sa vzdialite do Osaky, ktorá je veľkosťou polovičná. Autori zrecyklovali celé Tokio, kozmeticky pomenili niektoré dominanty mesta, čím majú hovoriť, že aj tu ubehol jeden rok. Yakuza 2 práve kvôli tomuto pôsobí značne recyklovaným a šablónovitým dojmom, navyše neboli eliminované časté loadingy.

SEGA váha, hra mešká a trpí za hriechy rodičov. Na pouličnej bojovke, so štruktúrovanými misiami a mimoriadne mohutným príbehom, sa podpisuje zub času a odhaľuje pružnú reakciu na úspech originálu rýchlou recykláciou obsahu. Pýtame sa, muselo to trvať tak dlho?

napísal spacejunker 20.1.2009
Yakuza 2
| YAKUZA 2