FIFA MANAGER 11

FIFA MANAGER 11

6.5

Konkurencia pre kráľa žánru

Konkurencia je aj v hernom biznise nesmierne dôležitá. Už neraz sme boli svedkami toho, ako nejedna herné séria postupne stagnovala až do chvíle, kým neprešla do fázy povestného varenia z vody. Konkurencia zabezpečuje rivalitu a súboje o zákazníka, ktorý ako náhle disponuje možnosťou voľby, tak ju aj využíva. A preto, aj keby sa mohla zdať snaha konkurovať sérii Football Manager iba obyčajným bojom proti veterným mlynom, tak aspoň ukazuje britským autorom manažovacej legendy cestičky, ktorými sa ešte majú kam zlepšovať. Alebo je to naopak a nedávno glorifikovaný Football Manager 2011 predsa len našiel svojho premožiteľa?

FIFA Manager to predsa len má u hráčov pomerne ťažšie. História zďaleka nie je taká bohatá a aj to málo je pomerne komplikovaná spleť celkovo asi štyroch značiek, ktoré vždy tak trochu stáli v tieni a viac či menej to sérii zostalo až dodnes. Pri podrobnejšom pohľade sa však objavujú fakty a to hlavne nedostačujúca kvalita, na ktorej sa aj vždy odrazili nižšie hodnotenia, aj keď s postupne stúpajúcou tendenciou o pár desatín percent každý rok. Vďaka distribúcii EA tu však vždy bolo niečo, v čom si konkurencia mohla brať príklad – budget.

Nemeckí autori z Bright Future sa posledné roky vždy mohli spoľahnúť na vyšší rozpočet, ako ktokoľvek z ich konkurentov a vždy to bolo aj vidno. Chcete príklad? Pozrite sa na okolité obrázky. FIFA Manager 11 je poháňaný FIFA 3D enginom, ktorý síce oproti plne hrateľnej FIFA hre zaostáva o niekoľko rokov, no aj tak je spracovaním míľové kroky pred žánrovými kolegami. Pomerne reálne vymodelovaní hráči majú výborne spracované animácie pohybov a celkový dojem zo sledovania hry je tak výrazne lepší, nakoľko toto spracovanie umožňuje aj väčšie množstvo situácií, hlavne si všimnete častejšie odrazené lopty. Rovnako taktiež poteší, že hra obsahuje oproti FM2011 aj zvuky. A myslím tým reálne zvuky, nie len zopár ruchov. Je tu hudba, širšia paleta ruchov a celé to korešponduje s vizuálnou stránkou a teda posúva ten technologický zážitok niekam inam, ďalej. Bohužiaľ, čo sa technickej stránky týka, tak jedine fyzika zaostáva a najvýstižnejšie označenie jej zákonov je, že sú jednoducho rozporuplné. Hlavne, čo sa správania lopty týka, ktorá niekedy pôsobí až moc „balónovým“ dojmom. Inak je na pomery žánru vynikajúca.

FIFA Manager 11
FIFA Manager 11 Online systém je veľmi príjemný.
Online systém je veľmi príjemný.

FIFA Manager 11 Môžete sa zapojiť aj do zlosovania.
Môžete sa zapojiť aj do zlosovania.

FIFA Manager 11 Množstvo rôznych herných situácií vždy poteší.
Množstvo rôznych herných situácií vždy poteší.

Rovnako si FIFA Manager 11 vďaka vyššiemu rozpočtu zabezpečil aj vynikajúcu prezentáciu a niekoľko zaujímavých noviniek, ktoré táto prezentácia na každom kroku prezentuje slovami ako „úžasný“ a podobne. Napríklad si môžete z manažérskej stoličky zahrať tohtoročný šampionát v Južnej Afrike a môžete tak skúsiť našich reprezentantov dotlačiť ešte o kúsok ďalej. Samozrejme so zodpovedajúcimi licenciami. Ďalej tu narazíte na funkciu Match Prediction, kde si môžete nechať nasimulovať zápasy s aktuálnymi databázami. Možno vám už potom nebudú na jednom zápase unikať celé tikety. Rovnako veľmi dobrým nápadom je aj možnosť hrať v režime Live Season, kedy hra funguje na reálnych a aktuálnych dátach a teda je možnosť aspoň virtuálne napraviť minulosť. Nepáčilo sa vám posledné El Clásico? Zaplaťte 5 libier a obráťte tak priebeh zápasu tak, ako ste si to predstavovali. Bohužiaľ čítate správne, za Live Season update si treba priplatiť, čo je obrovská škoda. Mať neustále aktuálne dáta o prestupoch, zraneniach a celkovej situácii v kluboch je určite veľmi lákavé. Ak vlastníte hru FIFA 11, tak vás navyše určite aj poteší možnosť spojiť oba tituly a dostať tak komplexnejší zážitok.

Oproti FM2011 je tu navyše aj tá výhoda, že FIFA Manager 11 disponuje veľmi príjemným a jednoduchým užívateľským rozhraním, ktoré je naozaj prijateľné aj pre nováčikov v žánri. Ako taký štartovací titul teda ideálne. Pozreli ste si záverečné hodnotenie a niečo vám nesedí? Fakt, že v hre sa dokáže hravo orientovať aj úplný laik si vybral svoju daň na opačnom póle. Pre manažérske tituly je najdôležitejším aspektom ich hĺbka a uveriteľnosť a tu začína strácať. Pri finančných balíkoch, s ktorými disponuje EA, je až zarážajúce, že si nedokázala zabezpečiť konkurencieschopné ligové licencie. Pokiaľ som sa pri FM2011 rozplýval nad množstvom súťaží na celom svete, kde sa hráči mohli aj v tej najviac zapadnutej lige pozrieť do ešte nižších súťaží, tak tu je tomu presne naopak. Tridsať súťaží vám musí stačiť, a aj keď tu je možnosť zahrať si napríklad aj v slovenskej lige, tak môžete zabudnúť na skutočné mená. Stretnete sa tu len s menami, ktoré by si ani skupina štúrovcov nedala (každý druhý hráč sa vola Svätomír a podobne). O niečo horšie pôsobí fakt, že ani tvárami sa hráči z významnejších líg na seba nepodobajú. Nehovorím teraz o fakte, že Robo Vittek v hre vyzerá presne ako Nicolas Anelka, len svetlejšie.

FIFA Manager 11
FIFA Manager 11 Animácie sú vzhľadom na žáner spracované výborné.
Animácie sú vzhľadom na žáner spracované výborné.

FIFA Manager 11 Užívateľské rozhranie je úplne jednoduché.
Užívateľské rozhranie je úplne jednoduché.

FIFA Manager 11 Častejšie dochádza aj ku konfrontáciam.
Častejšie dochádza aj ku konfrontáciam.

A s povrchnosťou autori zachádzajú ešte ďalej. Nemecké srdce asi nedokáže pre futbal biť tak výrazne ako to anglické. Taktických možností je tu menej a po strategických orgiách vo FM2011 tu nastáva výrazné sklamanie. Stále platí, že pre nových hráčov je titul veľmi príjemný, no v porovnaní s konkurenciou toho ponúka menej. A môžete si začať robiť zárezy za menšie možnosti transferov, orezané možnosti tréningu, minimum možností v rozhovoroch (či už s hráčmi, sponzormi, alebo médiami) a presne to isté aj pri scoutingu hráčov. Rezervný tím a juniorky v hre prakticky strácajú zmysel. Finančné starosti máte len minimálne a celkovo, keby takto fungoval skutočný futbal, tak do troch rokov každý môže s dedinským klubom konkurovať európskej špičke. Je síce skvelé, že nám autori umožnili vytvoriť podrobný sociálny život aj s rodinou pre manažéra, avšak v kontraste k tomu tu máte neustále pocit, že akékoľvek vaše rozhodnutie má len minimálny dopad na celkovú hru tímu. Meňte si taktiku akokoľvek, na dlhé lopty, množstvo krátkych prihrávok, prieniky stredom, protiútoky zo zabezpečenej obrany, no aj tak nakoniec vyhráte väčšinu zápasov sezóny tak, že väčšinu gólov vsietite hlavičkou po centrovanej lopte z krídla. Môžete trénovať ligový tím aj reprezentáciu súčasne, oboje inou taktikou, no aj tak hrajú rovnako.

Online režim vo FIFA Manager 11 je veľmi kvalitný. Jednak je to stabilita a funkčnosť sieťového kódu, no potom aj rozhranie, vďaka ktorému sa netreba nijak zdĺhavo zdržiavať v lobby. Všetko je príjemne prehľadné, hru si vyberiete/vytvoríte behom pár chvíľ a už sa púšťate do hry spolu s ďalšími siedmymi hráčmi. Jednoducho si vyberiete ligu podľa servera, tím a bojujete. Ostatné tímy v lige sú ovládané AI, to však nič neuberá na ich bojovnosti a aj s výhodou domáceho prostredia a lepším tímom môžete pokojne prehrať. Možnosti tréningov a prestupov (tu skôr aukcií) sú síce ešte viac oklieštené, ale to len preto, aby hra mala spád a jedna sezóna netrvala desaťročie kvôli nekonečným naťahovačkám – na všetko je časový limit. Hru navyše ešte osviežujú bonusové action items, ktoré si odomknete výsledkami, alebo kúpite za manažérske body. Ide o istú formu power-upov pre váš tím, ktoré môžete distribuovať podľa potreby.

FIFA Manager 11 obsahuje niekoľko aspektov, v ktorých všetko navôkol prekonáva o míle a konkurenciu zanecháva roky za sebou. V tom hlavnom však zlyháva a to je dostatočná hĺbka a autenticita, ktoré spôsobujú, že celá hra pôsobí ako nealko pivo. Jednoducho to nie je ono a aj keby sa výrobca pretrhol, stále tam bude to hlavné chýbať. Ak však patríte do skupiny hráčov, ktorí by si niečo podobné radi vyskúšali, no odradila vás hromada tabuliek, štatistík a možných rozhodnutí, tak tu máte svojho kandidáta. Na dve sezóny svoj účel splní a potom sa môžete vrhnúť na plnohodnotného manažéra.

napísal matus_ace 16.12.2010
6.5
8.2