BLOOD BOWL: LEGENDARY EDITION

BLOOD BOWL: LEGENDARY EDITION

7.0

Americký futbal s novými tímami Warhammeru

Vo svete Warhammeru začala nová športová sezóna. Pôvodné aj nové rasy sa zapojili do neľútostných zápasov so šišatou loptou. Víťazstvo vo fantasy univerze sa nemusí vybojovať len s mečom v ruke, ale to neznamená, že na ihrisku nepotečie krv. Upíri, nekromanti, či minotauri totiž nie vždy hrajú férovú hru. Na spôsob výhry sa ale neprihliada. Ide o to, za každú cenu zabodovať a zmariť nádeje súperov.

Blood Bowl zaujal svojským konceptom pred dvomi rokmi a evidentne si našiel dostatok fanúšikov. Inak by sa tvorcovia nevrhli do prípravy zdokonalenej Legendary Edition. Od premiéry pôvodného titulu uplynulo pekných pár mesiacov a keďže, napriek výhradám, nás hra zaujala, radi sme sa pozreli na jej inovovanú verziu. Samozrejme, nás zaujímali hlavne novinky, ako aj vybalansovanie rás a celkovej hrateľnosti.

Oproti deviatke z originálu, vrátane dodatočne doplnených temných elfov, sa počet tímov viac ako zdvojnásobil. Tentoraz sa na ihrisku pohybuje rovná dvadsiatka mužstiev, čo je veľmi slušné. Rozhodne to poteší, hoci v konečnom dôsledku, hra by sa zaobišla aj bez nich. Alebo by stačilo päť-šesť nováčikov a tvorcovia sa mohli radšej sústrediť na podstatnejšie faktory hry. Bohužiaľ, invázia športovcov je jedinou citeľnou novinkou v Blood Bowl. Vývojári sa síce pokúsili zdokonaliť herný systém, ale na výsledku sa to nijako výrazne neprejavuje. Zásadné veci zostali bezo zmien, alebo úpravy nepriniesli požadovaný efekt. Režim hry v reálnom čase je naďalej banálne jednoduchý a stereotypný. Ťahový režim je podstatne zaujímavejší, ale aj náročnejší a stále nedostatočne vyladený. Nedostatky u doterajších rás sa síce zmiernili, ale príchod novej jedenástky aj tak spôsobil disharmóniu a nevyváženosť tímov. Niektoré družstvá majú výrazne navrch a iné sú skôr do počtu a sotva sa zmenia na elitu aj v rukách najskúsenejších hráčov. Rozlíšenie taktiky, kedy niektoré rasy víťazia hlavne silou, iné rýchlosťou, či šikovnosťou s loptou a pri obchádzaní súpera, nie je vždy korunované úspechom.

Blood Bowl: Legendary Edition
Blood Bowl: Legendary Edition U hobitov je niekedy úspechom už to, že prežijú zápas.
U hobitov je niekedy úspechom už to, že prežijú zápas.

Blood Bowl: Legendary Edition Legendary Edition obsahuje viac ako dvojnásobok tímov.
Legendary Edition obsahuje viac ako dvojnásobok tímov.

Blood Bowl: Legendary Edition Vytúžený touchdown a bod na konte.
Vytúžený touchdown a bod na konte.

O vylepšenej inteligencii sa tiež nedá hovoriť. Súperi opakovane a bez ohľadu na okolnosti, používajú podobnú taktiku. Predstavujú väčšiu výzvu len preto, že majú zvýšenú pravdepodobnosť úspechu akcie a naopak, je znížená šanca na dobrý hod kockou u hráča. Vaši zverenci sa častejšie potkýnajú o súperov, alebo sa len tak šmyknú na prázdnom ihrisku a prihrávky príliš často končia na trávniku. Naopak súper málokedy zakopne a ľahšie dostane loptu za čiaru na konci ihriska, kde skóruje. Pravdaže, v niektorých režimoch pomôže tréning s postupným zdokonaľovaním hráčov. A tiež doplnky vo forme podplácania rozhodcov, prítomnosti roztlieskavačiek, alebo dokúpenia elitného športovca.

V prvých zápasoch ale aj tak pocítite výrazné zvýhodnenie vašich oponentov. Zabávať sa dokážete až po čase. Teda ak dokážete prehltnúť set neférových zápasov, kým konečne dosiahnete ako-tak vyrovnané podmienky s konkurenciou. Iste, nejako sa začať musí a postup od neskúseného tímu k elitnému schvaľujem. Lenže výkony športovcov v šampionáte amerického futbalu, ktoré zodpovedajú úrovni 5-ročného decka, sú skrátka prehnaným degradovaním. Je nezmyselné, ak si vaši spoluhráči opakovane nedokážu prihrať na vzdialenosť dvoch metrov. Navyše po každom zlyhaní (v ťahovom režime) strácate ťah a postupuje súper. Niekedy máte dobrý plán, ale vďaka demencii športovcov stratíte niekoľko kôl, zatiaľ čo si protivník veselo preskupuje tím na ihrisku. Ak ste hrali pôvodný Blood Bowl a práve toto vás štvalo, vedzte, že daný neduh sa zachoval bez akéhokoľvek zlepšenia.

Herných možností je naozaj dosť, hoci takmer všetko sa len prenieslo z prvej edície. Väčšinou je možné hrať podľa výberu v reálnom čase alebo komplexnejšom ťahovom režime. Je tu kampaň, kde vybraný tím trénujete a nasadzujete do čoraz atraktívnejších zápasov. Okrem toho šampionát, pohárové súťaže a Grandslam s postupným vyraďovaním družstiev, alebo inak stanovenými podmienkami. K tomu exhibičný zápas a slušný multiplayer, ktorý sa dá hrať lokálne, online a dokonca v režime horúceho kresla na jednom PC.

Blood Bowl: Legendary Edition
Hráči sú pripravení, pozrime sa na zápas!

Za zmienku stojí príbehový mód, kde je cieľom stať sa legendárnym trénerom. Začínate ako pomocný asistent, ktorý si postupne buduje reputáciu. Dostávate čoraz významnejšie ponuky od klubov a neskôr sa stanete hlavným trénerom vlastného tímu a bojujete o najprestížnejšie trofeje. Ako asistent musíte v každom zápase splniť stanovené ciele, ktoré má dosiahnuť daný tím. Ak sa vám to nepodarí, nespokojní fanúšikovia vás skrátka zožerú a zostane po vás len zmienka v novinách. Úlohy v prvých zápasoch nie sú náročné. Vôbec nemusíte vyhrať. Stačí, keď vaši hráči niekoľkokrát prekľučkujú obranou súpera, alebo si trikrát dokážu prihrať. Podmienky v nasledujúcich zápasoch sa však pritvrdzujú a uspieť je čoraz náročnejšie. Navyše, ako asistent, zvyčajne preberáte tím už v priebehu zápasov, napríklad až po uplynutí prvého polčasu. Takže na splnenie cieľov býva neraz veľmi málo času. Príbehová omáčka je síce len vo forme nudného textu, ale aj tak je tento režim zaujímavý. V hre pôsobí veľmi osviežujúco a nie je taký frustrujúci ako ostatné módy.

Grafika je bez výrazných zmien. Je už trochu starožitná, navyše môžete mať problémy s textúrami, ktoré sa niekedy nekorektne vykresľujú. Zápasy sprevádzajú veľmi pekné animácie výkopov, tancujúcich rozlieskavačiek, či skandujúcich divákov. Miestami je však takýchto predelov zbytočne veľa. Zápasy dopĺňajú aj svojské priliehavé komentáre.

Ak sa vám páčil Blood Bowl, nie je dôvod, prečo by sa vám nepáčila aj nová edícia. Otázne je, či sa oplatí investovať do hry peniaze, keď okrem (nepotrebnej) sady rás vlastne neponúka nič naviac. Aj keď vlastníci pôvodnej hry Blood Bowl v digitálnej verzii dostali zľavu 30 % a Hypermax hru ponúka v e-shope za priaznivých 499 Kč. Nový obsah mohol pokojne vyjsť ako sťahovateľný prídavok. Ak vás Blood Bowl v minulosti nepresvedčil, neosloví vás ani teraz, pretože ide o úplne to isté. Ak ste hru nehrali, ale láka vás, dobre si zvážte kúpu. To, že ste priaznivcom ťahových stratégií, fanúšikom Warhammeru, alebo dokonca aj amerického futbalu, ešte neznamená, že sa pri hre budete baviť. Blood Bowl je ako experimentálny film pre tolerantného diváka. Síce pri ňom nebudete zívať nudou, ale pravdepodobne vo vás nezanechá hlbší dojem.

Blood Bowl: Legendary Edition
Blood Bowl: Legendary Edition Aj drsní severania to majú v niektorých zápasoch ťažké.
Aj drsní severania to majú v niektorých zápasoch ťažké.