CRYSIS 2

CRYSIS 2

9.0

Z džungle do džungle. Betónovej.

V roku 2004 vytvorila malá nemecká firma Crytek svoj prvý herný debut, ktorý ju okamžite katapultoval medzi vývojársku špičku. Tým titulom bol Far Cry, jedinečné akčné dobrodružstvo na exotických ostrovoch, ktoré zaujalo svojou otvorenosťou a grafikou, ktorá na svoju dobu vyrážala dych. A to bol len začiatok. Síce sa s pôvodným distribútorom rozišla a nechala mu aj značku Far Cry, netrvalo dlho a v roku 2007 vytvorila novú ešte silnejšiu značku Crysis. Autorom sa podarilo posunúť chápanie hernej grafiky spojenej s otvorenou taktickou hrateľnosťou na novú úroveň. Crysis sa spolu s expanziou Warhead sa stal legendou a aj po štyroch rokoch ukazuje stále neprekonanú grafiku. Teraz vychádza Crysis 2, mení prostredie, rozširuje platformy a otázky, či firma znovu dokázala posunúť grafiku a aj gameplay o krok vpred.

Odpovede však nie sú také jednoznačné a každý si musí vytvoriť vlastný názor. Crytek však znovu vytvoril kvalitný titul po všetkých stránkach, v mnohých posúva prvý Crysis vpred, v niektorých je však obmedzený samotným umiestnením, v iných konzolami, ale napriek tomu by hra nemala sklamať ani skalných fanúšikov. Ostávajú tu rozsiahlejšie oblasti s taktickými prechádzaním a vlastným výberom cesty, vojnové scény, nechýbajú možnosti ovládania vozidiel, bossovia a nakoniec je tu aj príbeh, ktorý vás hlbšie vtiahne do temného sveta budúcnosti ohrozovaného mimozemskou rasou.

V prvej hre sme s vojenskou jednotkou na tropickom ostrove našli a aktivovali mimozemský artefakt. Výsledok bol strašný. Mimozemská invázia začala a ani pomocou vojakov s najmodernejšími nanooblekmi s Nomadom a Psychom sme ju nedokázali zastaviť. Preto sa v aktuálnej hre prevteľujeme do novej postavy vojaka s prezývkou Alcatraz, ktorý sa stáva poslednou nádejou. Alcatraz je práve vysadený so svojím tímom na odrezaný Manhattan infikovaný mimozemským vírusom a obsadený mimimozemskými jednotkami. Netuší, že skôr, ako sa to celé začne, sa sám stáne poslednou nádejou na záchranu ľudstva. Od Propheta, záhadne stratenej postavy v prvej hre, obdrží vylepšený Nanosuit a vydáva sa na výpravu krížom cez zničené mesto. Vedený rôznymi ľuďmi s rôznymi motiváciami sa ocitá v kruhu bez východiska a len s jednou možnosťou ako prežiť - aktivovať dokonalú zbraň. Zbraň, ktorou je on sám, jeho oblek. Oblek, ktorý je už od prvej hry centrom príbehu. Vojaci sa menia, oblek ostáva, jeho dôležitosť sa stupňuje, všetci ho chcú dostať a všetci chcú dostať vás.

Autori nie len, že vykresľujú zaujímavý príbeh, ale aj objasňujú udalosti z prvej hry a pekne dopĺňajú doteraz nezodpovedané otázky týkajúce sa vojakov, obleku, mimozemšťanov. Príbeh vás prevedie svetom ovládnutým mimozemskou hrozbou, priblíži minulosť a odhalí temnú budúcnosť potvrdzujúcu, že vojna len začína.

Crysis 2
Crysis 2 Prophet, tieň z minulosti vás bude prevádzať celou hrou.
Prophet, tieň z minulosti vás bude prevádzať celou hrou.

Crysis 2 New York je pod útokom, ale mimozemšťania nie sú vaším jediný problémom.
New York je pod útokom, ale mimozemšťania nie sú vaším jediný problémom.

Crysis 2 Taktický prídavok vám umožní vidieť dôležité body na bojisku.
Taktický prídavok vám umožní vidieť dôležité body na bojisku.

Oblek mení všetky pravidlá

Crytek sa v Crysis 2 nenechal zlákať aktuálnym trendom dĺžky kampane pod 5 hodín, na prejdenie budete potrebovať 12 hodín. Síce čistý čas vám vystačí na 7 až 8 hodín, checkpointový systém vás bude vracať na začiatok otvorených bojov a nútiť hľadať pre vaše schopnosti najschodnejšiu cestu, ktorou konečne danú časť prejdete. Pri zvolenom taktickom štýle to nie je nič frustrujúce a dokonca to podobne ako pri prvej hre inšpiruje k znovuzahraniu a hľadaniu ďalších možností, ako prejsť dané úseky hry. V tomto prípade sú tými úsekmi ulice, námestia, budovy, ktoré vystriedajú pláže a lúky. Taktika skrývania sa vo vode a na kopcoch sa mení za prechádzanie kanálmi alebo balkónmi. Džungľu vymenia mrakodrapy, kamene vystriedajú betónové zábrany a rozpadnuté tropické búdy sa zmenia na obchodíky rozbité uliciach. Bojové polia majú menšiu rozlohu, ale taktiky prechádzania ostávajú prakticky rovnaké. Jedine využitie vozidiel je obmedzené väčšinou na jednu cestu vpred, ale o to akčnejšiu.

Samotný gameplay definuje prítomnosť Naonusitu 2.0, ktorý znovu ponúka funkcie neviditeľnosti, brnenia, nočného videnia, rýchleho behu, sily a skokov, ale aj modifikácie zbraní. Z nových prídavkov pribudlo vylepšovanie jednotlivých možností obleku za nazbierané body. Sily sa síce oproti prvej verzii obleku mierne preskupili, ale význam a funkcionalita ostáva rovnaká a stále vám každá z funkcií berie z obleku energiu. Napriek tomu vám to všetko spolu dáva pocit navlády nad bojiskom a ponúka aj možnosť vyberať si svoju cestu.

Hrateľnosť je príjemným oživením na trhu, kde sa všetky hry snažia dostať na úroveň Call of Duty, je to príjemný návrat späť do časov Crysis 1. Už nejdete len po ulici a nesledujete predskriptované elementy, môžete ju skúsiť celú podliezť, zaútočiť na nepriateľov potichu zozadu alebo len splniť svoju úlohu a čo najrýchlejšie sa vypariť. Síce otvorené prostredia striedajú uzatvorené ulice, strechy a občasné jazdy na vozidlách, ale je tu pekný pomer z každého typu boja, ktorý by nemal odradiť Call of Duty hráčov ani sklamať Crysis fanúšikov.

Crysis 2
Videorecenzia

Bojisko 2.0

Mimo nanoobleku pribudli aj novinky do hrateľnosti, autori kvalitne zapracovali cover štýl s možnosťou vykláňania sa pravým tlačidlom myši, ako aj freerunning prvky s možnosťou kĺzania sa a zachytávania sa okrajov plošín, ktoré pekne sadnú k behu po padajúcich mrakodrapoch. Tretím, tentoraz taktickým rozšírením, je skener prostredia, ktorý neukazuje len váš cieľ, ale všetky taktické body v teréne, ako pevné guľomety, zásoby streliva, zbrane, ukazuje vám, kadiaľ vedie stealth cesta, komu sa vyhnúť a koho potichu zlikvidovať. Následne je len na vás, ako týmito informáciami naložíte.

Taktické prvky dopĺňa aj nová funkcia - porovnanie zbraní. Vždy, keď chcete vymeniť zbraň alebo ju vylepšiť, uvidíte zmeny na malom prehľadom grafe pripomínajúcom porovnania áut z pretekárskych hier. Hneď viete, či sa vám novú zbraň oplatí zobrať, alebo nie, uvidíte jej presnosť, silu, zásobník. Samotné zbrane znovu kombinujú útočné pušky, sniperky, pištole, všetko s upgradovateľnými tlmičmi, mieridlami, prídavkami granátometov. K tomu samozrejme protitankové, rôzne futuristické zbrane postavené na mimozemskej techonológii, ktorými budete kosiť nepriateľov. A budete ich radi zabíjať, hlavne mimozemských nepriateľov, keďže vždy po ich zabití získate nano elementy, ktoré nasaje váš oblek a umožní vám upgrade jeho parametrov. Vylepší sa stealth systém na ešte tichší mód, uvidíte stopy nepriateľov, vylepšíte si brnenie alebo možnosti pri skokoch. Sú tu štyri oblasti po tri upgrady, pričom platí, čím náročnejšia funkcia, tým je drahšia a vyžaduje zabitie viac nepriateľov. Je to zaujímavá motivácia likvidovať všetkých a vždy si prejsť po nanobotov na miesto smrti.

Mimozemšťania tentoraz nie sú žiadne slizové lietajúce monštrá, tri roky po zobudení prišli na to, že potrebujú kovové skelety, silnejšie zbrane, prepravné lode a využívaju aj rozmanité masívne mechanicko-biologické systémy, ktorými prakticky zrovnajú mesto so zemou. Ani náhodou nie sú takí nenastaviteľní, ako si myslia, do boja vstúpil nový element. Vy.

Crysis 2
Crysis 2 Odolní nepriatelia nechýbajú.
Odolní nepriatelia nechýbajú.

Crysis 2 K modifikácii zbraní pribudne aj modifikácia schopností. Nakupujete si ich za nano body získané z mŕtvych mimozemšťanov.
K modifikácii zbraní pribudne aj modifikácia schopností. Nakupujete si ich za nano body získané z mŕtvych mimozemšťanov.

Crysis 2 Central Park mierne pripomenie prvý Crysis.
Central Park mierne pripomenie prvý Crysis.

Cell vs Nano

Multiplayer je znovu masívnou súčasťou hry a aj keď už nie je samostatnou ako v prípade Crysis Wars, má prídavky moderných prvkov v odomykaní možností vášho nanoobleku, čím sa na bojisku stávate stále silnejším. Vzhľadom na mesto sa oproti Crysis Wars zmenšili mapy aj samotné boje, ktoré sú už len pre 16 hráčov. Rovnako prítomnosťou mesta sa napriek prídavku Nanoobleku už hrateľnosť mení z taktickej na stiesnenejšiu a akčnejšiu. Už to nie je o pomalom postupe na pevnosť nepriateľa na druhej strane pláže, ale o upgradovaní svojich parametrov a využívaní ich na rýchle likvidovanie nepriateľov na strechách, v budovách a ich okolí alebo na uliciach.

Oproti pôvodnej hre je to ešte výraznejší rozdiel ako v kampani, tu sa štýl hry úplne mení a z prakticky otvoreného Battlefield štýlu inklinuje k uzavretému z Call of Duty bez možnosti vozidiel, samozrejme s prvkami, ktoré ju pre náročnejších hráčov robia atraktívnejšou, aj keď fanúšikov Crysis Wars zrejme sklame na plnej čiare. Casual hráčov hrávajúcich Call of Duty môže pre zmenu zaskočiť Nanooblek a mierne odradiť neviditeľnosť a ďalšie schopnosti, ktoré sa musia naučiť ovládať, aby prežili na bojisku dlhšie ako minútu.

Spolu multiplayer ponúka 13 rozmanitých máp, niektoré sú nové, niektoré známe oblasti zo singleplayeru. Zahráte si na nich šesť módov, väčšinou ide o obmeny štandardov TDM, DM, CTF, Assault a rovnako v štandardných classoch, ktoré sú štyri - Assault, Scout, Sniper a Gunner, pričom pre nováčikov odomknutý autori nechali len Assualt, vďaka čomu sa napríklad sniper hráči budú musieť k svojej obľúbenej zbrani dopracovať. Ak hráči získajú dostatok skúsenostných bodov, odomknú sa nové zbrane a nové možnosti custom classov. Odomykajú sa aj moduly, rozšírenia pre zbrane a skilly.

Multiplayer ponúka desiatky hodín odomykania, levelovania a hlavne dynamickej akcie, ktorá je určite lepšie vyladená ako Crysis Wars, ale na druhej strane je iná. Teraz je otázkou, či dokáže hráčov udržať do vydania pokračovania Crysis 3, ktoré je prakticky isté.

Crysis 2
Crysis 2 Modifikácia zbraní nechýba, tentoraz pribudne jedinečné porovnanie sily jednotlivých zbraní.
Modifikácia zbraní nechýba, tentoraz pribudne jedinečné porovnanie sily jednotlivých zbraní.

Crysis 2 Vedľajšie postavy vás sprevádzajú len miestami.
Vedľajšie postavy vás sprevádzajú len miestami.

Crysis 2 Výlety na vozidlách sú kratšie a budete jazdiť iba po jednej ceste vpred.
Výlety na vozidlách sú kratšie a budete jazdiť iba po jednej ceste vpred.

New York na CryEngine

Graficky CryEngine 3 exceluje, aj keď nie je výrazným posunom proti CryEngine 2. Má výrazne vylepšenia hlavne v efektoch a optimalizácii, vďaka tomu ponúka doteraz najlepšiu grafiku v hrách, ako aj ukazuje, že engine Cryteku dokáže pôsobivo spracovať aj mestá, nielen džungle. Crysis 2 na PC dokonca perfektne beží aj na starej VGA 9800 GTX pri slušných 25-30 fps, Extreme nastaveniach a 1680x1050, čo je priam neskutočné. Ostatné hry často pri tomto dostávajú zabrať a nedosahujú ani polovičnú kvalitu grafiky. Na konzolách rovnako hra dosahujte perfektnú grafiku, aj keď pri zníženom rozlíšení, kde sa už mierne stráca jedinečný dojem z vlastného antialiasingu.

Nie všetko však Crytek dotiahol, teraz zrejme pre konzoly nedbal na maximálne nastavenia v PC verzii a pridal len polovičné textúry oproti prvej hre, nepridal DX11 podporu a dokonca ani vlastné nastavenia detailov grafiky, čím si výrazne pokazil svoje meno medzi fanúšikmi. Ďalšie prídavky do PC verzie sú priamo od Cryteku otázne, keďže sa vyhýba otázkam na DX11 podporu, ale našťastie moderi nespia a už priniesli utility na vlastné nastavenia detailov a zrejme mody na textúry budú čoskoro online.

Ďalším zaujímavým elementom je deštrukcia, tá je v hre priam epická a každú chvíľu sa rúca nejaký mrakodrap, niekde nabúra lietajúci stroj, všetko exploduje za prítomnosti pôsobivých efektov. Časti domov pod zbraňami nepriateľov odpadávajú, strechy sa prepadávajú. Všetko vyzeraá uveriteľné a priam cítite každý otras, ale žiaľ s dynamickou deštrukciou sa Crytek nepohral, teda sami si raketometom cestu cez budovy nespravíte. Síce to nechýba, ale bol by to zaujímavý doplnok, podobne ako kosenie stromov v džungli.

Napriek takmer dokonalej grafike, nie je engine stále perfektný, povestné bugy v AI z prvej hry sa prenášajú aj do pokračovania. Nepriatelia vám dajú v bojoch zabrať a vedia sa pekne pohybovať v rozsiahlych lokalitách, čo však zrejme vytvára aj zábavné situácie, kde ste svedkami ako postava beží oproti stene, skale alebo len stojí a dlho si nevšimne, že boj už začal. Je to zvláštne, keďže väčšinou ide o triviálne problémy. Podobne nedokončených drobností v hre autori nechali niekoľko, napríklad problém so zadávaním sériového čísla pre multiplayer, kedy treba prekliknúť do singleplayeru.

Prophet sa vracia zo svojej cesty, aby nám odhalil temné tajmstvo Nanoobleku.

Asimilácia kompletná

Celkovo môžeme Crysis 2 ohodnotiť ako najkrajšiu doteraz vydanú hru s kvalitným gameplayom, ale aj sériou malých chybiček, ktoré jej nedovoľujú dosiahnuť na dokonalosť. Môžeme potvrdiť, že Crytek dosiahol to, čo sľuboval - 90-kovú hru, aj keď žiaľ k stovke jej ešte niečo chýba. Fanúšikovia FPS hier by si ju určite mali zahrať, prináša do žánru nové prvky, z ktorých by si mohli zobrať príklad všetky tuneloidné vojnové hry.

napísal saver 30.3.2011
9.0
8.8