STRONGHOLD

STRONGHOLD

8.7

“Veľavážené blahorodie, ako ste mi boli bývali prikázali, posielam Vám pravidelný report s Vašou nekonečne milostivou rukou spravovanej provincii na juhu Kráľovstva Anglického.
Ako je na všeobecne známe, boje medzi panovníkmi Prasaťom, Potkanom, Hadom a Vlkom stále pokračujú a preto si Vám pri všetkej úcte odvážim navrhnúť, aby sme tieto rozpory využili i v náš prospech ich obrátili. Pospolitý ľud je spokojný, dobytku sa darí a peňazí je dostatok, armáda by dobre zásobená bola a výhra by nedala na seba dlho čakať.“

Stredovek. Vznešený panovníci, krásne princezné, udatný rytieri, hrady a zámky, ale aj hladomor, cholera, krvavé vojny a povstania.
Atmosféru tohto historicky i na udalosti nesmierne zaujímavého obdobia ľudských dejín na naše monitory prináša nová strategická  hra Stronghold. Stronghold je dielom anglického vývojového štúdia Firefly Studios. To, že sa do takéhoto projektu pustila práve anglická firma asi nebude náhod, pretože Angličania sa netaja svojim vrelým vzťahom k svojej histórii v tomto období (stačí spomenúť Robina Hooda, alebo Ivanhoe-a).

Od príbehu veľa nečakajte - je postavený na klasickom základe: Krajina je rozdelená medzi štyroch panovníkov a Vašou úlohou je zjednotiť všetky kráľovstvá a priniesť krajine mier. Území, o ktoré budete bojovať je rovných 20 a toľko je zároveň v hre misií, resp, toľko je misií v klasickej vojenskej kampani. Okrem tejto vojenskej kampane sa v hre totiž nachádza aj kampaň zameraná na obchod, ďalej 15 jednotlivých vojenských a 5 ekonomických misií, a voľné ekonomické misie, kde nie sú žiadne obmedzenia a so svojim kráľovstvom sa môžete naozaj do sýtosti vyhrať. Ako by sa Vám toto všetko ešte stále zdalo málo, k hre je dodávaný aj editor, v ktorom si hravo ďalšie misie dorobíte.

„Milord, s radosťou Vám oznamujem, že sme dnes nadránom dobili prvý Potkanov hrad.
Naši kopáči vykopali tunel až k samotným hradbám, poškodili múry a to bol prvý krok k nášmu úspechu. Vysoko by som chcel vyzdvihnúť hlavne 3. kompániu lukostrelcov doplnenú o zopár elitných strelcov s kušami, ktorý vnášali do vojska nepriateľa okrídlených poslov smrti. Nesmiem zabudnúť ani na tucet kopijníkov, ktorých nečakaný vpád do Potkanovho hradu nám pomohol zlomiť najtuhší odpor nepriateľskej armády. Z tejto skupiny to bohužiaľ prežili len traja vojaci. Kráľ môj, nenašlo by sa v kráľovskej pokladnici zopár zvyšných dukátov, ktorými by sme sa týmto odvážnym mužom poďakovali za ich statočnosť?”

Stronghold
Stronghold
Stronghold

Určite sa pýtate, aký typ stratégie vlastne Stronghold je a či prevažuje vojenská alebo ekonomická stránka. Ak by som mal Stronghold porovnať k nejakej hre, bolo by to veľmi ťažké, ale skúste si predstaviť mix Age of Empires, Settlers a Caesara, pričom k Age of Empires má Stronghold najbližšie.

Budovanie stavieb prebieha veľmi jednoducho. Z dolej lišty si zvolíte budovu a kliknutím na želané miesto sa budova postaví. Ak je voľný nejaký obyvateľ, ihneď sa k nej rozbehne a zhostí sa konkrétnej úlohy podľa typu budovy. Stavby sú rozdelené na vojenské, priemyselné (i keď v tom období o takom niečom asi ešte nepočuli ), civilné, potravinárske, zbrojárske a spracovateľské.

Ako funguje manažment toku výrobkov Vám priblížim na príklade „výroby“ jednoduchého lučištníka. Luk sa vyrába v drevárskej dielni. Ak chcete postaviť dielňu, musíte mať určité zásoby dreva, takže najprv treba postaviť zopár chájd drevorubačom a čakať, dokiaľ nedonesú dostatok dreva na verejné priestranstvo v strede hradu, ktoré slúži aj ako skladisko. Lenže drevorubači musia aj ničo jesť, a tak by bolo dobré postaviť zopár pekární. Ak postavíte pekáreň zistíte, že chlieb nie je z čoho vyrábať a tak sa pustíte do stavby polí a mlynov.
Ak budete mať dosť zrna, ktoré sa pomelie v mlyne, urobí sa z neho múka, z nej sa napečie chlieb, medzitým nazbierate dosť dreva na postavenie drevárskej dielne a za malú chvíľu je na svete prvý luk. K luku priradíte akéhokoľvek dedinčana a máte lukostrelca.
Postupom času sa do tohoto reťazca zapája aj nutnosť ťažby kameňa a železa, pribúdajú rôzne typy pestovateľných či chovateľných potravín (kravský syr, chmeľ na pivo...), primiešava sa do toho faktor náboženstva (farári rozdávajúci požehnania) a výroba lepších jednotiek (brnenia, lepšie zbrane).
Stronghold
Stronghold
Stronghold
Z ekonomických ukazovateľov  sa okrem tradičných peňazí a potravinových zásob musíte starať ešte aj o tzv. popularitu. Popularita je číslo v rozmedzí od 0-100 a vyjadruje spokojnosť vašich poddaných s momentálnou situáciou v kráľovstve. Ak znížite dane, zvýšite potravinové prídely alebo postavíte ľuďom zábavné atrakcie (krčma, tancujúci medveď, záhrady, jazierka...), popularita Vám stúpne, ale zároveň ľudia zlenivejú a zníži sa produktivita práce. Opačný prístup (zvyšovanie daní, škrty v prídeloch, výstavba šibeníc, derešov a iných „verejnoprospešných“ zariadení) má negatívny dopad na popularitu ale pozitívny dopad na produktivitu. Je na Vás, aký typ vlády zvolíte, ale musím Vás upozorniť, že v prípade, ak klesne popularita pod 50, ľudia začnú z kráľovstva odchádzať. A nie je nič, horšie, keď vám uprostred mohutného obliehania začne obyvateľstvo opúšťať farmy, mlyny, pekárne, výrobne zbraní atď. – jednoducho celá ekonomika a logistika sa za zrúti ako domček z karát.

„Môj pane, už tretí týždeň sme obliehaní armádou Hada. Potraviny sa už takmer minuli, pretože roľníci sa nedostanú za hradby a nemôžu zozbierať plody svojej práce. Z armády ostala už len tretina; väčšina padla pri bránení severných hradieb. Obidve veľké obranne bašty sú v plameňoch a z juhu vidno prichádzať ťažké obliehacie katapulty.
Medzi ľudom ale aj v armáde sa začínajú číriť reči o vzbure. Rád by som Vám veličenstvo ešte dlho slúžil, ale obávam sa, že moja opäť na tomto svete sa čoskoro skončí. Boh ochraňuj kráľa!”

Ako som už spomenul, z vojenského hľadiska sa v Strongholde stretnete s dvoma úplne odlišnými koncepciami. Ak hrad bránite, hneď zo začiatku viete, odkiaľ budú nepriatelia útočiť (na mape je taká malá značka) a tým pádom sa úspech či neúspech misie odvíja od toho, kde svoj hrad postavíte a ako ho opevníte. Väčšinu špinavej roboty potom z hradieb spravia vojaci s lukmi a kušami.
Zo začiatku Vám budú k dispozícii len obyčajné drevené koly, z ktorých si budete môcť vybudovať aký-taký ochranný múr. Neskôr pribudnú obyčajné a zosilnené kamenné hradby, malé i veľké obranné veže, rôzne typy opevnených brán, padacie mosty, vodné priekopy atď.
Môže sa zdať, že dobre nadizajnovaný hrad musí vydržať všetko, hlavne keď viete, odkiaľ príde nepriateľ. Niekedy sa ale stáva sa, že tých značiek je na mape viac (tým pádom nepriateľ útočí z viacerých strán) a každý útok je silnejší ako ten predchádzajúci, takže hra dáva aj na obtiažnosti normal v niektorých situáciách poriadne zabrať.

Stratégia sa samozrejme mení, ak hrad nebránite, ale sami ho obliehate. Vtedy sa treba spoľahnúť na obliehacie stroje, rytierov na koňoch, lukostrelcov či vojakov s kušami, kopijníkov a halapartníkov, ale aj na kopáčov, mužov s rebríkmi alebo so štítmi proti šípom.

Stronghold
Stronghold
Stronghold

Grafická stránka hry je zvládnutná bravúrne. Krajina je jemná a detailná; mimoriadnu prácu si autori dali s animáciou –jemne rozanimované postavičky (v hre je použitých 70 000 animačných framov) sú toho dôkazom. Zvuk a hudba sú taktiež na profesionálnej úrovni (hlavne hudba, už ten gregoriánsky chorál (alebo čo to vlastne je ) v úvodnom menu Vás správne naladí a výborne dokreslí atmosféru).

K hre ako takej nemám výhrady, snáď ma napadá niekoľko vecí, ktoré by sa ešte dali pridať. Jednoznačne by nezaškodilo stúpanie „experience“ u jednotlivých vojakov, lepšie práca s nadefinovanými skupinami postavičiek, zabudovanie aktívnej pauzy ako ju poznáme z niektorých RPG a zatraktívnenie misií (zaujímavý by mohol byť nočný nájazd na hrad, únos kráľovnej z nepriateľského tábora atď).

Aj keď Stronghold prináša málo nového a je prakticky len mixom už existujúcich stratégií, skĺbil najlepšie prvky z najznámejších strategických hier do ucelenej, kompaktnej hry, zameranej jednak na ekonómiu a zásobovanie ale zároveň aj na boje. Navyše prináša peknú grafiku a hlavne skvelú atmosféru a hrateľnosť.

napísal je2ry 24.10.2001
8.7
STRONGHOLD