HARRY POTTER AND THE SORCERER'S STONE

HARRY POTTER AND THE SORCERER'S STONE

8.5

Harry Potter, mladý kúzelník sa dostáva už aj na naše PC a to v veľmi peknom spracovaní hodnom Electronic Artsu, ktorý už spravili remake takých záležitostí ako Undying, alebo Alice. Mimochodom knihu som nečítal takže ak niečo v texte nebude presné podľa Slovenského prekladu alebo dokonca príbehu a vzťahov tak sorry.

Fenomén Harryho Pottera stvorila anglická spisovateľka J.K. Rowlingová, ktorá je momentálne jednou z najlepšie zarábajúcich žien sveta a možno čoskoro bude patriť aj medzi najbohatšie. Pretože okrem vydania ďalšieho pokračovania knihy, prichádza aj film podľa prvej knihy, táto hra, vymieňacie kartičky, hračky, oblečenia atď... A to sú ešte od roku 2003 plánované aj ďalšie dva filmy a pravdepodobne aj ďalšie dva hry a kto vie čo ešte príde. Poďme sa však pozrieť na príbeh.

Harry je jednoduchý chlapec, sirota ktorej rodičov zabili a jeho položili pred dvere jeho nových rodičov. Postupne ako chlapec rastie zisťuje, že nie je obyčajný a že má nejaké zvláštne schopnosti. Nevie prečo, ani ako, ale zapne mu keď prichádza pozvánka do Hogwardovej školy čarodejníkov. Rozhodne sa prijať a odcestovať do školy. Vtedy sa dostávate do hry vy a necháte sa viesť pre vás zatiaľ neznámym svetom kúziel.

Harry Potter and the Sorcerer's stone
Harry Potter and the Sorcerer's stone
Harry Potter and the Sorcerer's stone

Hneď ako sa dostanete do školy získavate si priateľov a nepriateľov a zisťujete že škola je rozdelená na dve časti dobrých a zlých. Vy sa dostávate medzi tých dobrých a postupne si u nich svojou šikovnosťou získavate rešpekt a obdiv. Prechádzate hodinami kúzlenia, od jednoduchého posúvania predmetov, cez odomykanie zámkov kúzlami, levitovanie, zmenšovanie vecí, oživovanie vecí až po lietanie na metle. Každá hodina má v sebe rozsiahle bludisko miestností v ktorých musíte kúzlo používať, hľadať magické hviezdy a magické karty a pritom zbierať nejaké kryštály. Čo sa týka prekážok, väčšinou sú to kombinácie šikovnosti a logiky, kde musíte niečo postláčať a potom preskákať pričom si musíte dávať pozor na nepriateľských duchov, gigantických obrov, alebo nebezpečné rastliny. Teda aby som to niekam zaradil celé je to taká arkádovitá akcia, podfarbená príbehom, humorom, kúzlami a nebezpečenstvom.

Hra je postavená na Unreal engine a spracovaná je naozaj super, dokonalá grafika, detailne prostredia a je hlavne nenásilná hra bez zbytočnej krvi a zbraní. Jediné čo tu dostanete do rúk je vaša palička a metla. (teda nemyslite si že budete robiť upratovača, metlu budete mať na lietanie a paličku na kúzlenie) Ale keďže tu ide o Unreal engine, čakajte aj väčší nápor na pamäť a grafickú kartu takže doporučujem aspoň 500-600 mhz stroj, 128mb pamäte a aspoň nejakú Geforce kartu. Jediné čo sa mi v engine nepáčilo bolo neotváranie úst postáv pri dialógoch, čo je v dnešnej dobe dosť mínus a hlavne keď tých dialógov je počas hry značné množstvo. V podstate animované scénu sú medzi každou väčšou úlohou, alebo učebnou hodinou. Síce postavy ústa neotvárajú, ale sú detailne prepracované a nadesignované podľa postáv vo filme. Tu autorom išlo o to, že svet Harryho Pottera sa prevádza na obrazovky prvý krát, a nechceli mýliť deti viacerými tvárami (a hlasmi) tých istých postáv. A nezhodli sa len na tomto, ale v podstate celý design levelov pripomína scény s filmu, ale v hre sa dostanete oveľa hlbšie do príbehu, užijete si viac dobrodružstiev, bludísk a aj záhad. Prejdete tu rôzne typy prostredí od školy cez záhrady, jaskyne, tajné miestnosti, podzemné chodby...a všetky budú dokonale prepracované a stále v nich budú nové typy prekážok a protivníkov.

Harry Potter and the Sorcerer's stone
Harry Potter and the Sorcerer's stone
Harry Potter and the Sorcerer's stone

Ovládanie je jednoduché, navrhnuté tak to zvládali aj deti, môžete používať myš a klávesnicu alebo iba klávesnicu. Hra sa delí na tri také významnejšie časti a rozličným ovládaním a to pohyb po bludiskách a po škole, učenie kúziel a jazdy na metle. Najviac sa mi asi páčila metla na ktorej si užijete pár závodov a aj pár zápasov v Metlobale čo je špeciálna disciplína niečo na štýl amerického futbalu len prispôsobený na lietanie. Pričom účastníci musia trafiť do jedného z troch kruhov na koncoch štadióna, to sú hráči, ale vy tu prevezmete inú úlohu a budete naháňať nejakého zlatého motýľa či čo. Na túto úlohu je z každého teamu vyčlenený jeden človek, tí sa naháňajú za ním zatial čo ostatný hrajú.

Možno zložitejšia záležitosť je učenie sa kúzliť, kde vždy na začiatku každej hodiny musíte 4x stále presnejšie obísť kúzelnou paličkou útvar, ktorý sa používa na dané kúzlo. Tu záleží ako presne obrazec opíšete, aby ste dostali čo najviac bodov. Pri ďalších použitiach kúzla  vám to už ide automaticky pretože na každý predmet sa dá použiť len jedno kúzlo a vždy po namierení paličky sa vám na predmete objaví symbol kúzla, ktoré sa na ňom dá použiť. Ovládanie sa ešte mení pri jazde na metle úž ovládate metlu šípkami a na zrýchľovanie a spomaľovanie slúžia iné klávesy plus klávesa skákania tam slúži ako kopanie.

Najjednoduchšia a najdlší čas určite strávite pohybom po leveloch, tu je ovládanie jednoduché a v podstate okrem šípok používate len klávesu na skákanie a kúzlenie. Stačí vám prechádzať bludiská, dávať si pozor na nepriateľov, či už sú to masožravé kvety, alebo duchovia a vyhýbať sa im, utekať pred nimi alebo ich využívať na otvorenie dverí. Najviac sklamaní vám asi prinesie skákanie, kde často budete skákať na levitujúce kammenné kocky medzi ktorými sa nachádza nič a pod tým nič ešte tmavšie nič. Niekedy si kammené bloky budete musieť posúvať (podobne ako v tomb raiderovi, len kúzlami) alebo kúzlami prenášať a usadzovať na nejaké iné miesta.

Harry Potter and the Sorcerer's stone
Harry Potter and the Sorcerer's stone
Harry Potter and the Sorcerer's stone

Celkovo pekná hra pre deti od takých 8 rokov, možno aj menej ak im pri hre pomôžu rodičia.  Hra je síce postupom času stále nudnejšia, ale našťastie ju oživujú rôzne medzileveli v Metlobale, utekaní pred obrom, naháňaní sa na metlách. Hra má ešte pre deti jednu veľmi veľkú výhodu, máte v nej neobmedzený počet životov a vždy keď niekde spadnete, alebo sa vám minie energia začínate len od posledného save, prípadne od začiatku daného levelu.  Ale pozor celou hrou zbierate kryštály, magické karty a zápočtové body za ktoré ste na konci vyhodnotený, takže sa snažte lebo jediná šanca ako sa potom napraviť je prejsť to celé ešte raz.

napísal saver 18.11.2001
8.5
HARRY POTTER AND THE SORCERER'S STONE