CYBERPUNK 2077

CYBERPUNK 2077

10

Vpred do budúcnosti

[recenzia je pre PC verziu hry]

CD Projekt Red je síce doma vo fantasy RPG hrách so Zaklínač sériou, ale niekedy pred siedmimi rokmi sa rozhodol, že skúsi niečo iné a konkrétne v sci-fi žánri. Licencoval si tak značku Cyberpunk, stolnú hru z roku 1988. Zatiaľ čo pri Zaklínačovi ukázali Bethesde, ako sa majú robiť akčné RPG v otvorenom svete, teraz sa rozhodol poučiť Rockstar. Bude to lekcia o novej generácii hier v otvorenom svete, presnejšie rozprávaní príbehu v otvorenom meste.

Autori tu úplne menia koncept, ktorý použili v zaklínačovi. Síce hra ostáva v otvorenom svete, ale mení prostredie, časové umiestnenie a aj pohľad. Z pohľadu z tretej osoby totiž prechádza do FPS pohľadu. Je to netradičné na hry v otvorených svetoch, ale keďže tu autori spájajú futuristické mesto, akciu, RPG prvky, ukázalo sa to ako veľmi vhodné spojenie.  Autori to chceli spraviť osobnejšie a zároveň vzhľadom na pohyb vo vnútri a medzi vysokými budovami prehľadnejšie.

A čo od Cyberpunk 2077 vlastne čakať? Čakajte hru výrazne zameranú na príbeh, na jedinečné vizuálne spracovanie futuristického sveta, ale aj hlboké úpravy postavy, pričom nechýba množstvo obsahu s dobrým vyvážením rôznych činností a hlavne nechýbajú rozhodnutia ovplyvňujúce príbeh. Neponúka však neustálu akciu, neobťažuje neustálymi presunmi mestom a nie sú tu ani také sandboxové činnosti ako v GTA. Toto je niečo iné. Ak by sme to mali prirovnať ku GTA, najbližšie to má ku GTA IV.

Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077 Vitajte v Night City.
Vitajte v Night City.

Cyberpunk 2077 Vlastnú postavu si môžete vytvoriť - či už chcete byť muž, alebo žena, alebo nejaký mix.
Vlastnú postavu si môžete vytvoriť - či už chcete byť muž, alebo žena, alebo nejaký mix.

Cyberpunk 2077 Keanu Reeves v hre hrá väčšiu úlohu, ako by ste čakali.
Keanu Reeves v hre hrá väčšiu úlohu, ako by ste čakali.

Vaša hra, vaša cesta

V hre sa zhostíte postavy nazvanej V, ktorú si môžete sami nadefinovať, vybrať jej vzhľad, hlas, pohlavie a ľubovoľne to zamixovať. Nechýbajú ani upravovania pohlavných orgánov. Viete si zamixovať aj muža a ženu. Nakoniec je to budúcnosť a tu sa už konvenciami ľudia neobmedzujú. Zároveň si však vyberáte aj minulosť vašej postavy, ktorá vám jednak zvýši určité parametre a zmení niektoré možnosti neskôr v hre, ale aj úplne zmení začiatok hry. Totiž môžete začínať ako nomád, ktorý vyrastal v pustine a tam aj začína svoj príbeh, ako dieťa ulice, ktoré vyrastalo medzi gangmi a vie v uliciach prežiť, alebo korporát, ktorý vyrastal vo vyššej triede a obráti sa proti svojim.

Prvé misie má každá z postáv vo vlastnom prostredí s vlastným príbehom, no všetky sa postupne stretnú v hlavnom príbehu a následne sa pôvod postavy ukáže v pridaných špecifických odpovediach v rozhovoroch alebo v lepších schopnostiach v určitých oblastiach. Osobne som začínal v pustine, lebo je to pekná zmena oproti mestu Night City, do ktorého sa následne dostanete, ale nech si vyberiete ktorúkoľvek oblasť, môžete si následne zahrať aj za ostatných, či už celú hru, alebo len ich začiatok, aby ste videli zmenu prostredia a aj to odkiaľ postavy prišli. K tomu má hra aj štyri obťažnosti, ktoré veľmi súvisia s tým, čo všetko musíte následne v hre robiť a do akej hĺbky v nej ísť, aby ste prežili.

Night City je mesto v Kalifornii, ktoré pripomína futuristické Los Angeles ovládané korporáciami. Mesto pri pobreží obkolesené púšťou s mrakodrapmi natlačenými na malej ploche, ale aj s rôznymi, diametrálne odlišnými časťami. Celé je to viac retro futuristické spracovanie budúcnosti, veľmi podobné tomu, čo si ľudia predstavovali v 80-90-tych rokoch, nakoniec to bolo vtedy, kedy vznikala prvá Cyberpunk stolná hra, ale aj filmy ako Blade Runner alebo komiksový Judge Dredd. Nie všetky technológie sú tak hypermoderné, niektoré zastali v čase, ako napríklad pripájanie sa káblom z ruky k systémom, alebo to, že autá si stále ľudia šoférujú sami.

Mesto na jednej strane ovládajú korporácie, na druhej gangy a ľudia sa snažia žiť niekde uprostred. Skladá sa zo šiestich častí, kde každá je iná a siaha od luxusných štvrtí, cez vyleštené korporátne mrakodprapy, až po temné a špinavé štvrte umiestnené hlavne v podzemiach alebo zničené časti mesta ovládané gangmi. Je to pôsobivý pohľad na veľké rozdiely, ale stále sa nezbavíte pocitu, že najlepšie sa musí žiť v pustine, mimo tohto všetkého chaosu.

Night City

Pustina je lákavá, ale vy chcete žiť v meste, ste totiž kyberneticky vylepšený nájomný žoldnier a spravíte čokoľvek, čo si klient zažiada. Chcete si v Night City splniť svoj sen a zarobiť, ale ako by sme aj čakali, nie všetko ide podľa plánu. Jedného dňa zoberiete prácu, ktorá zmení všetko. Stávate sa svedkom niečoho, čo ste nemali vidieť a získate niečo, čo ste nemali dostať. Dostali ste hardvér, ktorý je kľúčom k nesmrteľnosti. Stávate sa tak cieľom, ale zároveň máte aj väčšie problémy. Jedným z nich je Johnny Silverhand, ktorého si zahral Keanu Reeves a ktorý bude prakticky hlavnou postavou v hre (a zahráte si za neho aj niekoľko misii). Ten stvárnením nesklamal a prakticky vedie hru a jej príbeh. Je tu spevákom a tvrdým bojovníkom proti korporáciám. Bol aktívny v 20-tych rokoch, ale teraz sa vracia, aby vás zatiahol do svojho boja. Či už chcete, alebo nie.  Ale Johnny nebude jedinou výraznou postavou. Autori veľmi zapracovali na hĺbke dvoch desiatok postáv, s ktorými budete spolupracovať, ako v hlavnom príbehu, tak im aj budete pomáhať aj vo vedľajších misiách a bližšie ich spoznávať.

Pritom bude záležať na vás, ako hlboko a ktorým smerom pôjdete. CD Projekt veľa vecí v hre necháva na hráčoch a bude na nich, ako budú chcieť ktoré veci preskúmavať. Veľa v hre závisí od odpovedí v rozhovoroch, odpovedí a otázok je vždy veľa a sú v nich také drobné odlišnosti, ktoré možno neviete akú zmenu spôsobia teraz, ale je možné, že niečo spôsobia neskôr. Nakoniec tieto veci vás povedú aj k niekoľkým koncom hry. Neviem presne koľko ich je a minimálne na tri narazíte, pričom si treba dávať pozor aj na predčasný koniec pri istých odpovediach v rozhovoroch.  Rovnako v rozhovoroch môžete zrušiť niektoré misie alebo odmietnuť spoluprácu.

Rozhovory sú jedným z pilierov hry a rátajte s tým, že ich bude veľa, len samotný scenár má 590 tisíc slov, čo sú tri-štyri pekne hrubé knihy.  Bude to tak veľká časť hry, ale nebudú to rozhovory len tak o ničom, všetko je veľmi dobre napísané a rozhovory približujú či už situáciu, samotný svet v hre, alebo idú do hĺbky postáv. Našťastie, všetko je v češtine a jednoduchšie tomu viete porozumieť. Zároveň sa všetko dá aj preskakovať, ak nemáte o rozhovory záujem.

Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077 V hre si môžete vybrať jeden z troch rôznych začiatkov, jeden začína v pustine.
V hre si môžete vybrať jeden z troch rôznych začiatkov, jeden začína v pustine.

Cyberpunk 2077 Podzemné bary sú vaším novým domovom.
Podzemné bary sú vaším novým domovom.

Cyberpunk 2077 Vizuál je jedinečný.
Vizuál je jedinečný.

Ako hlboko v hre pôjdete, bude len na vás

Ale nielen rozhovory budú hlboké, hlboko je prepracovaná aj vaša postava. Má svoje schopnosti, perky, možnosti výroby, inventár, zbrane, ktoré môžete používať a vylepšovať a nechýbajú ani kybernetické doplnky.  Ale nevyhnutne do toho nemusíte výrazne investovať. CD Projekt to navrhol tak, že ak hráte na dvoch nižších obťažnostiach, výrobu alebo kybernetické upgrady nemusíte nevyhnutne ani použiť,  na vyšších dvoch to už odporúča. Na druhej strane, schopnosti a perky sú základ, budete postupne získavať skill pointy a bude na vás, akým smerom sa budete uberať. Máte schopnosti v mechanike, v sile, reflexoch, inteligencii a chladnej hlave. Tieto vám umožňujú prechádzať určité úlohy istým spôsobom, napríklad ak si zlepšujete silu, viete vyvaliť niektoré dvere, inteligenciu viete použiť v niektorých možnostiach v rozhovoroch, ale v mechanike viete niečo aktivovať. Ak nemáte dostatočné skúsenosti, nevadí, vždy je aj ďalšia, väčšinou komplikovanejšia cesta.

Pod každou schopnosťou následne odomkýnate perky, ktoré už pridávajú alebo vylepšujú špecifické možnosti, ako zameriavanie, odolnosť, boje na telo. Totiž v bojoch budú tri prístupy, a to boje na telo, kde viete bojovať rukami alebo aj s katanou, viete sa aj kryť a používať silný útok, je tu aj stealth prístup a nakoniec, samozrejme, aj útok so zbraňami. Môžete to ľubovoľne kombinovať a miestami aj ľubovoľne využívať, aj keď stealth sa nebude dať použiť všade.

Samotná FPS akcia je kombináciou bežných strieľačiek s RPG strieľačkami, základ je v energii nepriateľov, zásahoch na určité miesta a sile vašej zbrane, kde vám vyskakujúce čísla hneď naznačia, čo môžete čakať (čísla viete vypnúť v nastaveniach, čo je to prvé, čo som aj spravil). Taktické headshoty a zabíjanie na jednu ranu tu veľmi nečakajte, aj keď brokovnica pri boji na blízko je prekvapivo účinná. Snajperka nezaostáva, ale len ak trafíte presne. S ostatnými zbraňami si musíte poradiť, ako sa dá a kombinovať strieľanie a skrývanie. Nepriatelia totiž často znesú aj celý zásobník zo samopalu alebo pár výstrelov z pištole do hlavy. Treba s tým rátať, ale postupne si na to zvyknete a možno budete chcieť hľadať lepšie zbrane alebo si ich sami vylepšovať. Bude to na vás.

V meste vám obchodníci so zbraňami ponúknu slušné kúsky a čím ste známejší v uliciach, tým viac z ponuky vám ukážu. Kredit v uliciach získavate plnením vedľajších misii, pričom na nich aj primárne viete zarábať, aby ste si mohli kupovať či už zbrane, alebo kybernetické vylepšenia, prípadne autá a motorky. Ostatné veci ,ktoré zozbierate pri misiách, môžete využiť na vylepšovania alebo ich v automatoch alebo pri obchodníkoch predať, prípadne nakúpiť.

Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077 Akcia je intenzívna, aj keď nečakajte, že budete neustále strieľať.
Akcia je intenzívna, aj keď nečakajte, že budete neustále strieľať.

Cyberpunk 2077 RPG prvky sú hlboké, postupne si budujete postavu, vybavujete a viete aj vyrábať veci.
RPG prvky sú hlboké, postupne si budujete postavu, vybavujete a viete aj vyrábať veci.

Cyberpunk 2077 Mesto je plné vedľajších misií.
Mesto je plné vedľajších misií.

Viac akcia alebo viac RPG?

Možnosti RPG hrania sú hlboké, ale hlavne nižšie obťažnosti to vôbec nevyžadujú. Nemusíte sa orientovať na upgrady, obchodníkov ani na vedľajšie misie. Aj keď ak chcete ísť hlbšie do hry, sú hlavne vedľajšie misie základom. Tie plníte pre rôznych ľudí, zarábate na nich peniaze (nakoniec ste nájomný lovec), tí sa vám priebežne ozývajú s novými ponukami, ozývajú sa aj ich priatelia a priatelia priateľov a získavate peknú ponuku možností. Osobne som prešiel najskôr príbeh a až potom som začal hrať vedľajšie misie, ale môžete to priebežne kombinovať podľa toho, aký typ zážitku chcete.

Samotný príbeh totiž ponúka veľmi atmosferický a ucelený zážitok.  Má okolo 17 hodín času v hre (s čistým časom mi to trvalo okolo 20 hodín), pričom autori hovorili, že to nechceli preháňať s dĺžkou hlavného príbehu a pre tých, ktorí budú chcieť viac, nechávajú vedľajšie misie. V nich sa môžete realizovať. Podľa toho koľko som ich zozbieral počas príbehu a koľko je ich ešte na mape, tak minimálne 20-30 hodín obsahu tam bude, ale zrejme sa budú objavovať stále ďalšie, keďže v hre má byť aj cez sto hodín obsahu. Vedľajšie misie pritom tvoria samostatné príbehy, kde jednu misiu nasleduje ďalší telefonát a ďalší rozvoj daného príbehu. Dopĺňajú to aj rýchle joby, ako prenos niečoho na určité miesto a samostatné misie majú aj získavanie vozidiel. Nechýbajú tu ani nelegálne preteky na autách.

Keď sme pri autách, s nimi to priamo v príbehu autori nepreháňajú, máte síce niekoľko misii, kde šoférujete, prenasledujete, ale často sa len vozíte na sedadle spolujazdca a rozprávate so šoférom prípadne strieľate na nepriateľov. Je to viac pre atmosféru a príbeh a ak ste už dorozprávali môžete ich preskočiť, zatiaľ čo GTA tým často len naťahuje čas hry. Samotné ovládanie je mix reálnejšej fyziky odpruženia auta a arkádového ovládania, je to taký mix pre zábavnú hrateľnosť. Nie je zlý, ale určite si naň budete musieť zvykať, má trochu citlivejšie zatáčanie, ale záleží od auta, ako sa bude správať.

Jazda na autách tak strieda misie, v ktorých si užijete akciu, stealth (niekedy sa dá vybrať typ prístupu k úlohe), dopĺňa to pátranie vo virtuálnych záznamoch, ktoré sú prakticky detektívnymi úlohami, kde získavate ďalšie dôkazy a prepojenia, aby ste sa mohli so svojím problémom pohnúť ďalej. Viete sa napájať na sieťové systémy, hackovať v jednoduchých logických úlohách, sú tu aj misie s dronmi alebo časti príbehu vo virtuálnom priestore. Nič sa tu neopakuje a všetko je samostatne naskriptované a napísané. Celé to predeľujú spomínané rozhovory a pohľady na pôsobivé scenérie mesta.

Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077 V hre nechýba detektívne pátranie v pamäťových scénach.
V hre nechýba detektívne pátranie v pamäťových scénach.

Cyberpunk 2077 Vozidlá dopĺňajú presun po meste a aj mimo neho.
Vozidlá dopĺňajú presun po meste a aj mimo neho.

Cyberpunk 2077 Dialógy sú výraznou časťou hry a ponúkajú rôzne možnosti vedenia rozhovorov a aj rozhodnutia, ktoré sa postupne v príbehu prejavia.
Dialógy sú výraznou časťou hry a ponúkajú rôzne možnosti vedenia rozhovorov a aj rozhodnutia, ktoré sa postupne v príbehu prejavia.

Vizuálne orgie

Mesto je to dotiahnuté na jednotku ako samotným návrhom, tak aj finálnym grafickým spracovaním. Parádne detaily, kvalitné textúry, jedinečné nasvietenie a odlesky, to keď ešte zmiešate s Ray tracingom, vyjde nová generácia vizuálu. Je to detailné, dokonale rozanimované a celé jedinečne atmosferické. Či už cez deň, kedy vyznieva mesto farebne a živo, alebo večer, kedy sa rozsvietia neóny a na mesto padne hmla, dážď a atmosféra sa dá priam krájať. Postavy vyzerajú jedinečne a s fyzikou poháňanými vlasmi priam realisticky. Ani by ste nepovedali, že je to engine zo Zaklínača.

Samozrejme, s kvalitou prichádza aj náročnosť. Špeciálne ak hráte s plným Ray tracingom. Ja som to hral na RTX 2080 Super, kde som nechával stredný Ray tracing na všetko a najvyššie nastavenie a pridal som aj DLSS ktoré je, samozrejme, nutnosťou, aby hra išla v 4K.  Framerate sa tam ide okolo 30-40 fps, ale miestami ako napríklad nezoptimalizovaný pohľad do zrkadla veľmi klesá. Možno aj preto tu zrkadlá fungujú len vyslovene na stlačenie tlačidla, kedy sa z digitálnej plochy stane reálne zrkadlo a na chvíľu sa do neho môžete pozrieť, aby ste sa videli. Zvláštny pokles, keďže je to tam aj bez Ray tracingu, ale uvidíme, či to Day1 patch zafixuje. Samotné nastavenia grafiky sú detailné a viete si pekne povypínať a pozapínať rôzne efekty, ale vybrať aj prvky HUDu, ktoré sa majú zobrazovať, vypnúť zobrazovanie čísiel po zásahoch a prakticky všetko, na čo si spomeniete.

Zatiaľ čo detaily sú parádne a celé to vyznieva nextgenovo, vidieť, že na niektorých miestach sa autori nepohli vpred a napríklad autá a ľudia sa generujú podobne ako v GTA alebo Watch Dogs, objavujú sa pred vami, niekedy aj len tak zmiznú. Nevyhli sa tomu ani rôzne malé chyby, ako keď NPC postava prejde cez objekty, cez vás alebo vaše auto, ak jej stojí v ceste, alebo občasné chyby v animáciách, kde sa nenatiahla animácia a postava levitovala namiesto pohybu. Uvidíme, či to už prvý patch odstráni. Mimochodom, SSD je tu veľmi odporúčané a ak to nainštalujete na HDD, je dobré zapnúť si v nastaveniach možnosť pomalý disk. Na ňom potom môžete vidieť neskoršie nahrávanie detailov objektov, hlavne áut alebo ľudí, alebo objavovania sa zbraní vo vašich rukách. Na túto kvalitu je to prekvapivo rýchle aj pri nahrávaní z HDD.

Ale pozor, toto je len zhodnotenie grafiky PC verzie, konzolové verzie, hlavne Xbox one a PS4 sú veľmi orezané a s veľmi nestabilným framerate najlepšie sa im vyhnúť. Ak hrať hru na konzolách, tak na Xbox Series X/S alebo PS5.

Vizuálnu stránku dopĺňa kvalitný soundtrack, ktorý jedinečne dotvára celú atmosféru hry spolu s novým zvukovým enginom. Ten je navrhnutý na to, aby dokázal čo najlepšie zachytiť množstvo zvukov v meste, a to plne v 3D. Zároveň sa o zvuk opiera aj AI systém nepriateľov. Veľmi kvalitné sú rozhovory a aj samotná hudba, kde kyberpunkový štýl v hlavných témach spoznáte, aj keď samotné rádia v autách, alebo v miestnostiach už môžu hrať rôznu, niekedy aj veľmi zvláštnu hudbu.

Pozrite si aj:

> Tipy k hraniu Cyberpunk 2077
> Interview s Nvidiou o Cyberpunku 2077 a RTX30 grafických kartách
> Cyberpunk spravil najväčší PC launch doteraz
> Ako sa cyberpunk zmenil oproti roku 2018?

Nová generácia otvoreného sveta

V Cyberpunk 2077 CD Projekt znovu odviedol parádnu prácu a ponúkol veľmi pôsobivý titul a prakticky prvú skutočne next-gen hru v otvorenom svete. Vizuálne jedinečnú, preplnenú obsahom, hĺbkou a celú vedenú pôsobivým príbehom, v ktorom zahviezdi Keanu Reeves. Skutočne je to niečo, čo sa oplatí zahrať a nebudete banovať.

Napriek množstvu RPG prvkov a rôznych hlbších možnosti sa ani akční hráči nemusia obávať. Autori nechávajú na hráčovi, ako hlboko v v tejto oblasti pôjde. Ale napriek tomu od toho nečakajte čistú akciu, je to primárne príbehom vedená hra s úlohami s rozmanitým zameraním, v čom aj exceluje. Aj keď vzhľadom na rozlohu a otvorený svet tu nechýbajú ani rôzne menšie chyby, ale nevidel som nič vážne, čo by ovplyvnilo samotnú hru, zrejme už day 1 patch niektoré veci odstráni.

Hru môžete kúpiť:

PS4 verzia Cyberpunk 2077 kúpite od: €  (alza má za 53 eur) (pôjde aj na PS5)
PC verzia Cyberpunk 2077 kúpite od: €  (alza má za 53 eur)