NANCY DREW : THE FINAL SCENE

NANCY DREW : THE FINAL SCENE

4.0

Máme tu hry pre deti, hry výhradne pre určitú vekovú kategóriu, zábavný softvér v podobe encyklopédií, náučných adventúr, v neposlednom rade aj hry výhradne pre dievčatá a ženy od 10 rokov.
Hra výhradne pre ženy ? "To čo je ?" bola moja prvá reakcia a slogan, ktorý má Her Interactive na domovkej stránke ma len utvrdil, že je to naozaj pre naše milé :) polovičky (milenky, ženy, dcéry ...). "Pre dievčatá, ktoré sa myši neboja" tak znie veta, ktorá mi pripomenula jednu staršiu pani, ktorá pracuje s myškou oboma rukami :), jedna ruka sa stará o pohyb kurzoru a druhá kliká, aké chytré :) (niežeby som sa vysmieval, ale všetko je po prvý krát, no nie ?) Ale vráťme sa k našej hre. Odsúdiť hru hneď po prvom pohladení myšky sa nevypláca a tak som sa snažil vteliť do ženského tela, nahodil som make-up, obliekol zvodné prádlo, ups to sem asi nepatrí.
Jednoducho som si hru spustil a začal hrať :)
Meno Nancy Drew Vám asi nič nehovorí tak ako mne, keď som narazil na tento titul. Dovoľte aby som Vám túto milú teeneagerku predstavil. Zrodila sa v hlave Edward-a Stratemeyer-a, ako neohrozená, mladá, pekná, sebavedomá a hlavne neustále prahnúca po záhadách a mystériách. Tento pán vydáva knižky publikované pod pseudonymom Carolyn Keen, prvý titul The Secret of the Old Clock vychádza v roku 1930, posledný The Case of the Captured Queen v 1999-tom. Celkovo bolo vydaných 147 knižných publikácií, na ktorých spolupracovali niekoľký autori, vrátane Edwarda. Tieto knihy sú určené pre mládež, ale hlavne pre dievčatá, stávajú sa mimoriadne obľúbené. To si nemohli dovoliť ujsť páni z Her Interactive a v novembri roku 1998 vychádza prvá hra s hlavnou postavou Nancy Drew, Secret can kill. V poradí už šieste pokračovanie nazvané Final Scene prichádza práve teraz.

Nancy Drew : The Final Scene
Nancy Drew : The Final Scene
Nancy Drew : The Final Scene

Story alebo príbeh, ako chcete

Nancy Drew sa za ďalším dobrodružstvom vydáva do St. Louis za svojou kamarátkou, reportérkou Maya-ov Nguyen. Spolu sa vyberú do divadla Royal Paladium, v ktorom sa má premietať film Vanishing Destiny s Bradym Armstrongom, populárnym hercom, ktorého chce Maya vyspovedať pre svoje interview.
Royal Palladium je divadlo s bohatou históriou, na jeho doskách sa objavilo veľa známych hercov, spevákov, kúzelníkov medzi ktorých patril aj famózny Harry Houdini, ktorý sa neskôr stáva spolumajiteľom divadla. V 20-tych rokov je divadlo prestavané na kino.
Dvere, do ktorých pred chvíľou vošla Maya sú dvere šatne samotného Bradyho. Z vnútra sa ozýva prenikavý výkrik. Nancy otvára dvere, ale nik nie je vo vnútri. Niekto uniesol Mayu ! Práve v tomto momente sa ujímate Nancy Vy. Čo jeden únos, to nič nie je. Vy, ale čas nazvyš nemáte, pretože Vanishing Destiny je posledným filmom premietaným v Royal Palladium. O tri dni majú strhnúť jeho múry a v ruinách predsa nechceme vidieť zohavené telo. Treba uzatvoriť všetky východy aby únosca zostal v budove, každá osoba začína byť podozrivá a každá ďalšia sekunda cennejšia. Polícia odmieta spoluprácu, tak sa prípadu ujímate Vy.

Nancy Drew : The Final Scene
Nancy Drew : The Final Scene
Nancy Drew : The Final Scene

Prvý pohľad je niekedy krutejší než druhý alebo technické spracovanie

Po spustení na mňa vybehlo tradičné menu, vyberám new game, mám na výber z dvoch obtiažností a tutorialu.
Tutorial Vás naučí narábať s interfacom, skúmať, použiť predmety, viesť dialóg... dve obtiažnosti senior a junior detective, dve úrovne tuhosti puzzlov, nič moc, nevadí ideme ďalej. Objavilo sa herné okno, rozdelené na tri časti, hlavnú zaberá pohľad z Nancyných očí, v dolnej časti obrazovky je zastúpené okno na dialógy a neodmysliteľný inventár každej adventúry. Pohľad na kalendár, ma uisťuje, že som naozaj v roku 2002, nie, nepreniesol som sa v čase o niekoľko rokov späť. Grafickú stránku môžete posúdiť z okolných obrázkov. Proste šedý priemer je pastvou pre oči, ale toto je úbohosť. Na grafickom engine sa od roku 1998 nič nezmenilo.
Grafika nič nie je hovorím si. Začínam sa otáčať, ale čo to, statické obrazovky žiadne plynulé otáčanie a pohľad hore alebo dolu ? Celá panoráma je rozsekaná na obrázky asi po 15 stupňoch. Pripomína mi to Zork : The Nemesis, ale aj v tomto titule bolo aspoň otáčanie v horizontálnom smere plynulé. Autori si mohli od svojho publishera Dreamchatcher Games požičať síce tiež obstarožný engine, ktorý rozhýbal Draculu, Lochness, ale dá sa nato aspoň pozerať a máte slobodu pohľadu na danú lokáciu.
K zvukovej kulise len toľko, šedý priemer, zvukov je ako šafránu, muziku si ani nevšimnete (to niektorým môže vyhovovať), dabing je takisto priemer.
Dialógy sa odohrávajú v spomínanom okne na zpodu obrazovky, vždy máte možnosť z niekoľkých odpovedí, ktoré vedú iba k jednému, čo najskôr ukončiť rozhovor, čo sa bez vyčerpania všetkých otázok nepodarí.
Inými slovami povedané sú nezáživné a naivné. Väčšinu hry strávite práve rozhovormi čo môže vyvolať nepozornosť a prehliadnutie niektorej z dôležitých informácií. Ešteže sú tu Vaši kamoši na dráte. Linka dôvery to síce nie je, ale budete môcť zavolať svojim kamarátom a poradiť sa v ďalšom postupe, pokiaľ sa neviete pohnúť ďalej, čo by nemal byť problém, pretože hra je určená hlavne dospievajúcej mládeži, na vážny logický problém som nenarazil. Pokecať s kamošmi môže byť niekedy sranda :)
Počas hry môže Nancy zomrieť v takomto prípade prichádza autormi "revolučná" second chance, ktorá Vás postaví pred váš chybný krok. Sejvovať môžete kedykoľvek.

Nancy Drew : The Final Scene
Nancy Drew : The Final Scene
Nancy Drew : The Final Scene

Zhrnutie alebo informatívny záver

Hra je určená skôr pre nižšie vekové kategórie, ale vzhľadom na potrebnú znalosť angličtiny (aj keď sa vám titulky objavujú) a tomu, že sa tieto tiluly na slovenskom trhu asi ťažko objavia v plnej lokalizácii, nemožno doporučiť mladým hráčom. Skúsenejší by sa mohli baviť, ale len chvíľu, pretože riešenie sa chýli veľmi rýchlo ku koncu. Tie tri kapitoly je naozaj máličko. Možno mi uniká atmosféra kníh s Nancy Drew, ktoré som nečítal,
anii nie som žena. Po prečítaní množstva článkov na nete o tomto fenoméne, určite existuje naozaj veľmi veľa fanúšikov na svete hlavne opačného pohlavia, ktorý žerú každú novú knihu, hru, ale ja medzi nich naozaj nepatrím. Pokiaľ sa vám to predsa len trochu zapáči a pustíte sa do riešenia záhadného zmiznutia, len na vaše riziko, môže to znamenať veľké sklamanie. Potom ma neviňte že som vás nevaroval.
Fanúšikovia Nancy si prihodia k hodnoteniu koľko uznajú za vhodné.

Plusy :
- Nancy Drew