DIVINE DIVINITY

DIVINE DIVINITY

8.5

V poslednej dobe sa objavuje nezvyčajne mnoho RPG hier.  Niektoré horšie  iné lepšie,  ale často majú jedno spoločné - priveľmi sa podobajú  na legendárneho DIABLA  II.

Keď som nainštaloval 3-CD-čkovú "erpégéčku“ DIVINE  DIVINITY a začínal som ju hrať,  mal som neblahý pocit,  že je to len ďalšia mutácia Blizzardovského hitu.

Hneď na začiatku si v nápadne známom menu a prevedení vyberáte jednu zo šiestich postáv.  Je tu čarodejník,  barbar,  lúpežník plus ďalšie tri totožné charaktery v ženskom prevedení.  Príbeh sa začína odvíjať v liečiteľskej osade.  Prebúdzate sa v dome jedného z ľudských medikov,  ktorý vás dal do poriadku po nedávnom úraze.  Navyše vám dal k dispozícii vlastný dom,  aby ste mali kde prespať a zregenerovať zdravie a manu.  Keď trochu poblúdite po okolí,  spoznáte ďalších liečiteľov z radov ľudí,  elfov,  trpaslíkov a jašterov.  Na základe rozhovorov a konaní obyvateľov osady čoskoro pochopíte, čo vás čaká a pravdepodobne neminie.

Divine Divinity
Divine Divinity
Divine Divinity

Tento úvod opäť pripomína Diabla-dedinka v nebezpečenstve,  pod ňou strastiplné bludisko,  podobná hudba a herný pohľad.  A keď nazriete do menu kúziel a zručností,  nadobudnete dojem,  že ste autorov prekukli.  Diablo I, II sú moje obľúbené hry, ale podobne ako  iní gamesníci, nemám rád ich bezduché klony. Preto som to v tejto chvíli dočasne vzdal. Našťastie som sa k hre vrátil a určite neľutujem. Prišiel by som o skvelú RPG so všetkým, čo k nej patrí – s hrdinskými bojmi, vývojom postavy, pestrými rozhovormi a množstvom malých a veľkých questov, pri ktorých treba používať silu, ale často aj rozum.  Po prvom akčnom queste, kde v podzemí odhalíte a zažehnáte príčinu šialenstva hlavného liečiteľa, nasleduje strastiplná cesta. Pravdaže, ak sa nezdržíte riešením nepovinných úloh. Odmenou  sú cenné skúsenosti ,  rastúca vážnosť a reputácia.

Úlohy sú niekedy naozaj zaujímavé a originálne. Napríklad v osade ležia dvaja ranení muži. Aby ste ich mohli obidvoch zachrániť, potrebujete 2 liečivé kamene. Ale na okolí nájdete len jeden. Môžete vyliečiť iba jedného  raneného , alebo pozorne prekutáte miestne domčeky a objavíte čarovné zrkadlo. V sprievodnom liste sa dočítate, že keď hodíte zrkadlo do prírodného jazierka spolu s vybraným predmetom, získate jeho duplikát. . .

Divine Divinity
Divine Divinity
Divine Divinity

Potom už naozaj môžete vyraziť do sveta, aby sa z vás stal vychýrený hrdina, alebo darebák.  Zastavíte sa na sedliackych farmách a prejdete osadu trpaslíkov. Vaše kroky povedú  za lesnými elfmi. Čakajú vás krvilační orkovia. Budete slúžiť kráľovskému generálovi a neskôr samotnému vládcovi krajiny, aby ste sa vzápätí stali vyvrheľom a bojovali o svoju česť.  Pri tom máte možnosť obchodovať, hlásiť sa do rôznych cechov, udávať a podvádzať, obhajovať a brániť. Jednoducho všetko pre to, aby ste dospeli k úspešnému koncu.  Aby ste sa  v hre zbytočne nenabehali, sú po krajine rozmiestnené početné teleporty. Háčik je  v tom, že  na ich aktiváciu potrebujete špeciálne zvitky. Prvý z nich –zvitok mágov vám venuje tajuplný čarodejník. Ďalšie si musíte pracne vybojovať. Na prenos v bludiskách a blízkych lokáciách sú ideálne miniatúrne pyramídy. Položíte ich na zem v dvoch ľubovoľných priestoroch a kliknutím na jednu z nich sa okamžite prenesiete k druhej. Takže napríklad prvú položíte k stánkom s obchodníkmi. Druhú použijete, keď sa vám uprostred bludiska zaplní inventár. Prenesiete sa ku kupcom, predáte nadbytočné predmety a vrátite sa do akcie.

Váš charakter má niekoľko typických atribútov-silu, šikovnosť, odolnosť, húževnatosť a inteligenciu. Podľa toho, ako rozhodíte bodíky za level sa formuje vaša postava. Poznáte to, klasika. Každá úroveň prináša aj bod (niekedy 2) určený na vylepšenie špeciálnych zručností. Tie sú rozdelené na  tri hlavné časti - čarodejnícke, lúpežnícke, barbarské. V nich sú obsiahnuté ďalšie podskupiny. Napríklad u čarodejníckych sú to vyvolávacie kúzla, elementárne kúzla, alchýmia a obranné kúzla. Ale pozor! Postava sa nemusí učiť len zručnosti, ktoré zodpovedajú jej predvolenému charakteru! Dokáže sa učiť skilly všetkých oblastí! To znamená, že vhodným investovaním atribučných a zručnostných bodov získate jedinečného borca, absolútny unikát! Váš charakter  bude napríklad výborný mág  a lukostrelec, ktorý vie miešať podporné nápoje, odomkýnať zámky, plížiť sa  a opravovať poškodené náradie.

Divine Divinity
Divine Divinity
Divine Divinity

V hre sa občas vyskytujú chyby. Našťastie to nie je nič strašné, hoci pôsobí podivne, keď vám zahynie postava a vy môžete skúmať inventár a vyliečiť ju-  ale postava sa už nepreberie a nutne nasleduje LOAD.

Príbeh , grafické spracovanie a dialógy sa približujú štýlu Baldurs gate. Hral som DIVINE DIVINITY v rozlíšení 1024x768, ale hra podporuje aj vyššie rozlíšenie. Napriek tomu vám postačí  500Mhz PENTIUM a trpkých 1700Mb  miesta na disku (minimálna inštalácia).

Aj keď sa to na prvý pohľad zrejme nezdá, DIVINE DIVINITY je výborná hra. Povedal by som, že je mixom Diabla II, Baldurs Gate a Might and magic a rozhodne nesklame žiadneho priaznivca kvalitných RPG!

Plusy:
+