AGE OF MYTHOLOGY

AGE OF MYTHOLOGY

9.0

Milovníci kvalitných real-time stratégií hlavy hore! Po dlhom hladomore mierne spestrenom tretím Warcraftom a historickým Shogunom sa konečne objavuje stratégia s veľkým S. Jasná hviezda  na čiernom nebi sa volá AGE of MYTHOLOGY.

Niečo vám ten názov pripomína? Ak si ho dávate do súvislosti s Age of Wonders, uvažujete zlým smerom. Ale ak ste  ho podvedome priradili k hre Age of empires, v podstate ste trafili do čierneho, pretože „Vek mytológie“ môžeme označiť ako voľné pokračovanie „ Veku impérií “. Ibaže tentokrát autori nepokračovali v historickom vývoji spoločnosti, ale – ako už názov napovedá - vrhli sa na mytológiu a hru okorenili starovekými božstvami. Pridali neošúchané nápady, skvelú 3D grafiku a jedinečná hra je na svete!

Age of Mythology
Age of Mythology
Age of Mythology

Keď doslintáte nad vymakaným introm a upravíte si potrebné parametre, môžete sa pustiť do hry. Napriek početným inováciám sa v Age of mythology zorientujete veľmi rýchlo, pretože základy sa veľmi nelíšia od hier typu Age of empires a novinky sa vám ľahko dostanú  do krvi. Ale pre istotu je tu základný tutoriál za GRÉKOV a dva náučné vstupy o ostatných dvoch národoch - EGYPŤANOCH a SEVERANOCH. Tie poukazujú na hlavné rozdiely a odlišnosti v ich spravovaní.  Aby som bol konkrétny:

ČO ZOSTALO PO STAROM ?

Jadro hry je založené na stavaní budov a opevnení. V nich najímate bojové a nebojové jednotky a vyvíjate nové technológie a vylepšenia. Na to potrebujete drevo - získavané výrubom stromov, zlato-  z baní a ložísk, jedlo-  z fariem, lovu a rybolovu a ešte čosi - ale o tom viac  medzi novinkami. Pričom keď dosiahnete istý rozvoj a máte dostatok surovín, môžete postúpiť do ďalšej doby (v AOM sú 4). A nakoniec na najvyššej úrovni môžete postaviť div sveta - wonder. Ak ho istý čas dokážete obrániť  pred nepriateľmi, zvíťazíte.  Podobne ako v Age of Empires aj tu sa nachádzajú vzácne relikvie, ktoré po uložení v chráme (pomocou hrdinu) poskytnú bonus. Toľko známe starinky.

ČO JE NOVÉ ?

Predovšetkým BOHOVIA ! Svojho prvoboha si vyberáte hneď na začiatku. (s výnimkou kampane) K dispozícii je 9 základných bohov-  po traja pre každý národ.  Vybraný Boh vám venuje jedno unikátne jednorázové kúzlo, ktoré použijete podľa vlastného uváženia a jedno až dve vylepšenia. (Grécki bohovia poskytnú PEGASA, ktorý slúži ako skaut) Prvé úvodné obdobie sa nazýva  ARCHAICKÉ. Nasleduje KLASICKÉ,  HRDINSKÉ a nakoniec MÝTICKÉ obdobie. Pri každom postupe do nového obdobia si vyberáte ďalšieho patróna z dvoch božstiev.  S priazňou vybraného velikána opäť získate jednorázové unikátne kúzlo , ďalej mýtickú bytosť (prípadne dve) , ktorú môžete produkovať v nespočetných množstvách a do tretice niekoľko vylepšení pre budovy, mýtické a humanoidné jednotky. Tie zodpovedajú schopnostiam a zameraniu boha.  Takže napríklad váš Prvoboh je Zeus. Dá vám do daru blesk, poskytne pegasov a umožní zvýšenie zdravia pre vašich hrdinov. Pri postupe do klasického obdobia si potom vyberiete ATHENU, alebo HERMESA. Ak zvolíte ATHENU, získate kúzlo RESTORATION, ktoré vylieči a opraví vybrané jednotky a budovy. Vašu armádu doplnia minotauri a získate špeciálne vylepšenie pre minotaurov, väčšiu odolnosť proti šípom pre pešie jednotky a bonus pre hoplitov. Ak si vyberiete HERMESA, dá vám kúzlo CEASEFIRE. To na krátku dobu vyvolá všeobecný mier, ktorý platí pre všetkých hráčov na mape. Nijaké jednotky nemôžu bojovať.  K tomu vám pribalí kentaurov a vylepšenie pre nich, umožní zvýšiť rýchlosť a útočnú silu jazdných jednotiek a pridá zvýhodnenia pre pegasov.  Na to aby ste  mohli využívať mytologické jednotky, potrebujete okrem chrámu a klasických surovín ešte jednu zložku - tou je Priazeň , alebo ak chcete požehnanie. Získate ju prejavmi úcty voči bohom. Spôsob nadobúdania priazne je rôzny, podľa toho za ktorý národ hráte. O chvíľu to upresním.

Age of Mythology
Age of Mythology
Age of Mythology

Aký by to bol vek bájí a mýtov bez hrdinov? Každá strana má svojich HEROV. Dajú sa najímať v niekoľkých budovách vášho osídlenia. Majú veľmi výrazný útočný bonus pri boji s mytologickými bytosťami , takže je dobré vždy mať  zopár z nich k po ruke. Okrem toho podporujú ostatných bojovníkov bojovými pokrikmi, ktoré zvyšujú útočnú silu. Používajú ich podľa vlastného uváženia . Ich smrť nie je žiadnou tragédiou. V kampani ožijú po tom, čo získate pod kontrolu územie, kde skonali, v single a multi-playeri si jednoducho kúpite nových.

Teraz popíšem výrazné rozdiely medzi jednotlivými národmi:

GRÉCI

-Priazeň získavajú modlitbami, keď k chrámu pošlú skupinu osadníkov.

-Majú silné jednotky s dobrou obranou, predovšetkým lukostrelcov, ale žiadnych liečiteľov.

-Hrdinovia sú postavy z gréckych bájí - Herakles, Odyseus. . .

EGYPŤANIA

-Priazeň im zabezpečujú monumenty. Robotníci budujú najprv Monument  osadníkov, potom Monument bojovníkov a tak ďalej až po najvýkonnejší Monument bohov.

-Vojenské jednotky sú dosť slabé, ale lacné a rýchlo sa vyrábajú.

-Ak potrebujú rýchle posily, najímajú si žoldnierov. Sú drahí a majú krátku životnosť

-Hlavným hrdinom je FARAÓN. Môže bojovať, liečiť, ale hlavne podporovať a urýchľovať výstavbu budov a produkciu surovín. Napr. ak faróna priradíte k sýpke,  farmári a lovci, ktorí ju využívajú, budú rýchlejšie pracovať a prinášať viac jedla. Ďalšími vyvolenými sú kňazi. Aj oni bojujú a liečia. Sú slabí pri strete s ľuďmi , ale  postrachom pre  mytologické bytosti. Vytvárajú obelisky, ktoré slúžia ako rozhľadňa.

SEVERANIA

-Priazeň získavajú v boji, ale rastie aj vtedy, keď  máte veľa hrdinov – bojovníkov HERSIR-ov

-O suroviny sa starajú osadníci, ale budovy stavajú a opravujú bojovníci. Špeciálni osadníci- trpaslíci rýchlejšie ťažia zlato, ale zaostávajú v iných prácach.

-V prípade potreby sa dá osadník okamžite zmeniť na bojovníka (za suroviny)

-Namiesto sýpok a drevární majú zásobovacie vozy, ktoré sa rýchlo presúvajú k zdroju surovín

-Bojovníci sú veľmi silní, ale so slabou obranou

Age of Mythology
Age of Mythology
Age of Mythology

Kampaň je rozsiahla, dobre hrateľná, s voľbou obtiažnosti po každej misii. Tiahne sa

od Grécka, cez Egypt po severské krajiny. Osobne by som však uvítal tri menšie kampane

za každý národ s možnosťou výberu.

Priam lahôdkou je MULTIPLAYER. Oceníte najmä možnosť vzájomnej podpory spojencov v podobe surovín, ale predovšetkým kúziel.  Súčasťou hry je aj kvalitný editor , dokonca s možnosťou vytvoriť  vlastné sprievodné videosekvencie. Pekná 3D grafika vyžaduje slušnú grafickú kartu a výkonnejší počítač. Aby ste si hru vychutnali  je dobré mať aspoň P 700 a Geforce, ale pri hre viacerých hráčov  s mnohými jednotkami  ani takýto stroj veľmi neobstojí.

Aj vo veľmi dobrých hrách sa väčšinou nájde niečo negatívne, nejaké ale... Hľadal som aj v Age of Mythology, ale - nič výrazné som nenašiel. Hru vám vrelo odporúčam. Nič lepšie na poli real-time stratégií tu už dlho nebolo a pravdepodobne tak skoro ani nebude!

+ Bohovia

+ neošúchané nápady
+ skvelá hrateľnosť a grafika