POST MORTEM

POST MORTEM

8.5

Je noc. Zatiahnutá obloha a prichádzajúca búrka čerí chladné opustené ulice dažďom. Izba č.507 je naplnená k prasknutiu, iskriacou vášňou. Milujúci sa pár oddáva svoje telo jeden druhému. Na chodbe je počuť tlmené kroky. Milenci sú v zlomku sekundy vyrušený otvorením dverí a siluetou, pravdepodobne muža, stojaceho na prahu izby. Všetky sladké slová, myšlienky nad krásou a prežívané pocity vzrušenia sú vystriedané prekvapením a strachom, pri pohľade na lesknúci sa predmet v návštevníkových rukách. Bol to kratučký okamih, neznámy priskočil k posteli a kovový predmet sa zabáral do krčného väziva mladého páru. Bleskurýchle pohyby, sila úderov a presne vedené rezy nedali šancu na prežitie. Striekajúca krv zanechala stopy prakticky všade. Luxusná izba sa premenila na miesto činu. V izbe č.507 bola spáchaná vražda ! Rituálna vražda !

Post Mortem
Post Mortem
Post Mortem

Microids, francúzsky team sa dostal do povedomia hráčov adventúr, priamo famóznym kúskom Syberia, romantickým, výpravným eposom s bombastickou grafikou. Ďalšou hrou ktorú majú Microids na triku je Road To India, kratučká, jednoduchá hra určená skôr pre začiatočníkov. Post Mortem, nie je ani romantická ani jednoduchá. Razí si cestu svojím smerom, vyberajúc si z predošlých projektov to najlepšie. Post Mortem je temný triler/horor alebo Noir.

Paríž, píše sa rok 1920, svoje bývalé živobitie som zavesil na klinec. Bol som súkromným detektívom, som ale unavený z neustáleho pobehovania a tak som s tým skončil. Teraz som maliarom. Presťahoval som sa z New Yorku do malého ateliéru tu v Paríži. Konečne si môžem oddýchnuť a možno budem mať šťastie a predám niektoré z mojich obrazov. Volám sa Gus MacPherson.

Moja reputácia si našla cestu aj k môjmu ateliéru a priviedla so sebou ďalšieho klienta. Sophia Blake bola vysoká, ladné krivky jej tela zvýrazňovali čierne šaty, napudrovaná smrteľne bledá tvár a plné červené pery pôsobili na mňa mrazivo, ale zároveň ma priťahovali. Ako som mohol odmietnuť jej prípad ? Stala sa tragédia. Jej sestra a švagor boli brutálne zavraždený v hotelovej izbe. Polícia je bezmocná, neverí jej a preto prišla za vami.

Post Mortem (PM) je hra temná, väčšina času sa odohráva počas noci, svetlé priestory ste hľadali márne. Biela je nádej a jas, tu rozhodne pre bielu nie je miesto. Čierna je správna voľba pre tento triler, svetlo svieti len, aby dalo vyniknúť tieňom. Svetelných zdrojov je naozaj minimum.

Post Mortem
Post Mortem
Post Mortem

Na svet PM sa dívate z vlastných očí s možnosťou  otáčať sa o plných 360stupňov. Engine, na ktorom je hra postavená bol už raz použitý v Road To India a to je hlavné mínus celej hry. Bol síce modifikovaný, podporuje dokonca rozlíšenie 800x600 a 3D akcelerátory, ale výsledok je stále rozmazaný a na scénach je vidieť stopy po kompresii. Počas rozhovorov  a cut scén sa kamera prepína do 3rd person, čo je už iná káva. V tomto smere sa PM podobá Syberii, renderované pozadia, hýriace detailmi a polygónové postavy rozhýbané motion capture technológiou. Zo Syberie bol požičaný aj dialógový engine, kde sa počas rozhovoru v spodnej časti obrazovky otvára zápisník s množstvom reakcií a odpovedí. Čo si však treba uvedomiť je, že dialógy sú nelineárne ! Ako budete počas vyšetrovania pristupovať k jednotlivým postavám, tak budú oni reagovať na vaše otázky. Zaklamete alebo priznáte farbu a predstavíte sa ako súkromný detektív ? Dialógy tvoria väčšinu času v hre hlavne na začiatku, keď naháňate dôkazy a podozrivý je skoro každý. Inventár sa veľmi rýchlo zaplní a jednu velikánsku chybu. Po stlačení pravého myšítka sa objaví inventár, ktorý dokáže naraz zobraziť iba päť predmetov, čo pri veľkom množstve nazbieraných dokumentov, listov a iných dôkazov nie je sláva. Trochu potrvá kým sa preklikáte k žiadanému predmetu. Súčasťou inventáru je mapa a Gusov zápisník, kam sa ukladajú všetky jeho poznatky počas vyšetrovania, obsahy listov a kníh, ale aj záznamy rozhovorov, ktorým však chýba katalogizácia. Znovu je potrebné preklikať sa k žiadanému záznamu.

Vyšetrovanie napreduje, označený sú podozrivý, dokonca poznáme aj tvár vraha ! No, potom sa niečo stalo a vy ste sa ocitli v koži podozrivého ! Áno v PM sú dva herné charaktery ! Keď sa dostanete až k tomuto bodu v hre, všetko bude jasné, všetky cesty budú smerovať jedným smerom, ale hops je tu druhá postava a všetky dôkazy a hypotézy sa zatrasú v základoch a ide sa od znovu !

Podobne ako dialógy aj riešenie problémov má niekoľko ciest, máte slobodu výberu kam sa skôr vyberiete, koho vypočujete ako prvého. Všetky vaše kroky sú zohľadňované a hra končí niektorým z troch koncov ! Nelinearita zvyšuje znovu-hrateľnosť a ženie hráča k riešeniu prípadu iným spôsobom ako po prvý krát.

Ďalším originálnym prvkom v PM sú puzzle. Keby nebolo týchto orieškov hra by sa dala prejsť s prstom v nose. Lenže týchto puzzle je tu niekoľko a sú ťažké ! Hľadanie chýb na falzifikáte obrazu, otváranie dverí sadov pakľúčov alebo skladanie tváre podozrivého podľa popisu. Každý z nich je ťažký ale jednoduchý zároveň.

Post Mortem
Post Mortem
Post Mortem

A ako PM vyzerá ? Spomínal som použitý engine z Road To India, aj napriek neostrosti scén sú bohaté na detaily a vynikajúcu hru svetla a tieňov. Počas rozhovorov je grafika o niečo lepšia, dokonalé animácie postáv, synchronizácia pohybov úst a rozhovorov. Počas hry vyhráva výborný mix hudobných žánrov  klasiky a jazzu. Dabing je štandartne na vysokej úrovni, len občas sa mi zdalo, že herci len čítajú text namiesto aby dali najavo emócie. Hra je pretkaná FMV sekvenciami, ktoré vďaka vysokej kvalite, dynamickosti a kamere pripomínajú skôr film ako hru.

Post Mortem (Pitva, Obdukcia, Analýza po Smrti) je kvalitnou adventúrou stojacou po boku Syberie. Vynikajúci temný triler, ktorý si môžete zahrať niekoľko krát po sebe s množstvom dialógov a ťažkých puzzlov. Na dlhé zimné večery je Post Mortem vhodným liekom.

Pre mladších hráčov : Hra obsahuje brutálne scény, takže pozor aby nebolo blato na ihrisku !

Plusy:

+príbeh