RAILS ACROSS AMERICA

RAILS ACROSS AMERICA

7.0

Hneď, ako si otvoríte manuál hry Rails across america a pričítate si predslov, zistíte, že programátori tejto hry vyrastali na hre Railroad tycoon. Autori sa rozhodli zobrať strategickú hru, ktorú majú radi a urobiť ju pre viacerých hráčov. Podarilo sa im spraviť dobrú ekonomicko-strategickú hru, ktorú odporúčam zahrať si každému fanúšikovi legendárneho Railroad tycoonu. (R.T.)

Rails across america je hra o prestíži a nie o peniazoch, aj keď tie sú samozrejme dôležité na to, aby ste ju získali. Je to hra pre súťaživé typy, pretože zatiaľ, čo sa snažíte vybudovať si svoju vlastnú železničnú sieť, vaši protivníci sa snažia vybudovať si tú svoju a postupne nastávajú konflikty v dôležitých mestách a na dôležitých trasách. Vašim  hlavným cieľom je postaviť kanadskú a americkú transkontinentálnu trať, ďalej trať smerujúcu z kanadského mesta do južného amerického prístavu alebo spojiť železnicou všetky mexické mestá. Okrem toho sú tu aj vedľajšie ciele, za ktoré získavate prestíž ako napríklad dominancia v určitom regióne, postavenie najväčšieho počtu železníc za rok atď.

Hra sa začína klasicky, spojením mesta ktoré si vyberiete na začiatku hry (resp. vám ho náhodne vyberie počítač) s mestom, s ktorým je spojenie najvýhodnejšie. Avšak už na začiatku hry si musíte dobre zvážiť aký hlavný cieľ začnete stavať. Ja osobne som skúšal hru a zbankrotoval asi päť krát, až kým som pochopil hlavný rozdiel medzi R.T. a R.A.A. a to, že v tejto hre nejde o to vytvoriť čím najväčšiu pavučinu tratí, ale postaviť jednu transkontinentálnu a na ňu pripájať ostatné regionálne trate. Je to veľmi zaujímavé, najmä keď sa o to snažia všetci vaši protivníci! Okrem rozvíjania kvalitnej budovateľskej stratégie, môžete tiež ovplyvňovať plány súpera tak, že mu budete hádzať polená pod nohy! Ovplyvňovať ho môžete niekoľkými spôsobmi (napr. cez redaktorov novín, šéfov odborov, ale aj cez parlamentné výbory), ktoré spôsobia na tratiach protivníkov stávky. Môžete tiež dať podnet k finančnému prevereniu ich aktivít, alebo odhaliť ich špinavé chovanie verejnosti (ako to niekoľko krát spravili mne) a tým poškodiť ich prestíž. Netreba to však preháňať, lebo vám stúpa riziko škandálu, že odhalia vašu nečistú hru.

Okrem toho, že môžete hrať normálnu hru a to od roku 1830 až po rok 2020, je v hre plno scenárov, v ktorých hráte len určitú etapu z dejín Ameriky. Sú to scenáre ako napr. Zrodenie amerických železníc, Trať naprieč Kanadou, Občianska vojna, ale mňa zaujal najmä scenár Veľká kríza, kde máte za hlavnú úlohu prežiť. Pretože klesala priemyselná výroba a železničné spoločnosti bojovali o každú zákazku v doprave, vaše kedysi efektívne trate sa stávajú neefektívne, a často je jediným riešením predaj trate. Pokiaľ hráte normálnu hru, môžete si okrem obtiažnosti, štartovacieho a konečného roku, hotovosti atď. zaškrtnúť aj smrtiaci bankrot. To znamená, že hra končí, akonáhle nedokážete splatiť dlhy, a banky vám už neveria a nechcú vám požičať ani cent. A práve preto je to vysoko riziková investičná hra. Ak si však smrtiaci bankrot nezaškrtnete, je tu počas hrania možnosť vyhlásenia bankrotu. Vtedy vám vláda odpustí všetky dlhy a vy sa po určitom čase (6.mes), môžete znovu pokúsiť pokračovať v tom, čo ste začali, avšak vás už neťažia úroky z pôžičiek a môžete vyraziť za víťazstvom v hre. Za bankrot však strácate dosť prestíže.  Programátori sa pohrali aj s encyklopédiou, v ktorej nájdete podrobný popis všetkých lokomotív, dokonca ktorú staršiu nahradila, výkon, a kde sa ju oplatí používať.

Na jednotlivé trate sa dá detailne pozrieť a upravovať všetko podľa potreby. Lokomotívy si určujete zvlášť pre nákladnú prepravu a zvlášť pre prepravu cestujúcich. To je dobré, lebo najsilnejšiu lokomotívu, ktorá má vysoké náklady na údržbu a je stvorená na prepravu ťažkého nákladu cez hory, nieje výhodné používať na prepravu cestujúcich medzi New Yorkom a Philadelphiou, kde postačí aj slabšia, ale o to rýchlejšia lokomotíva. Každá vysoko využívaná trať sa po určitom čase a stúpajúcom dopite stáva viac a viac preťaženou. To odstránite tým, že ju zdvojíte. Avšak postupne už nebude stačiť dvojitá ba ani štvoritá trať a musíte inštalovať signalizačné zariadenia, ktoré sú síce drahé, ale nie až tak, ako napr. štvoritá trať. Ja osobne som trate zdvojoval a potom som už inštaloval signalizačné zariadenia. Tu som si všimol, ako je hra v týchto veciach prepracovaná. Ak máte iba čisto transkontinentálnu trať, stačí, ak je dvojitá. Ale ako na ňu budete postupne pripájať vedľajšie trate, zistíte, že je stále viac a viac preťažená a už bude treba aj signalizačné zariadenie! Všetky trate na seba nadväzujú. Trate môžete po vynájdení elektrických lokomotív postupne elektrifikovať. Tie sú menej nákladné na údržbu, avšak údržba elektrifikácie je drahá a teda je iba na vás, pre čo sa rozhodnete. Ja som používal elektrinu hlavne na krátkych rovinkách medzi mestami blízko seba a do hôr som používal dieselové lokomotívy. Vlaky sa po vynájdení lepšieho vlaku dajú vylepšiť všetky naraz, alebo na každej trati zvlášť. Ako pribúda tratí, pribúda aj roboty a tak je veľmi výhodné najať si manažéra. Ten však niečo stojí, ale ja si myslím, že si na seba určite zarobí.

Hra má prepracovaný aj finančný systém. Sú tam tri hlavné ukazovatele. Kreditný a počiatočný index. Od týchto dvoch závisí dôvera bánk k vašej spoločnosti a výška úrokov prípadnej pôžičky. Tretí  a najdôležitejší ukazovateľ je hospodárstvo. Ste vysoko závislí od momentálnej ekonomickej situácii v krajne. Teda ak je hospodárstvo v rozmachu, samozrejme to pocítite vo výške vašich mesačných ziskov. Ale na druhej strane, keď príde recesia a hospodárstvo upadne do krízy na pár rokov, budete mať čo robiť, aby ste sa z toho nejako dostali. Naozaj to nieje nič jednoduché! Nájdete tu aj výročné správy, kde sa dozviete podrobne o všetkých ročných nákladoch vás, aj vašich protivníkov. Môžete platiť aj určité percento zo svojho zisku investorom v podobe dividend a vaša prestíž bude stúpať, čím viac percent budete platiť.

Čo sa týka grafiky, je hra asi tak o 10 rokov pozadu, ale to pri takomto type hier nieje až také dôležité. Preto sú požiadavky na počítač naozaj veľmi nízke. Stačí ak máte 64MB RAM, nejakú 2MB-tovú grafickú kartu a Windows 95. Hudba je zo začiatku celkom pekná, ale po pár dňoch (hodinách) hrania ju asi vypnete, lebo sa opakuje stále dookola. So zvukovými efektmi tiež asi veľa roboty nebolo. Nepáči sa mi tiež, že autori sa sústredili len na Ameriku a časť Kanady a Mexika. Vedel by som si predstaviť hrať hru na mape Anglicka, na starom kontinente, či dokonca v Rusku, alebo Austrálii. Chyba je aj, že vždy keď som hral proti počítačom, a zapol smrtiaci bankrot, vydržali len pár rokov a to dokonca aj na najťažšej obtiažnosti. Takže je treba si zohnať dobrých protihráčov, čo však cez GAMESPY v hre nieje až taký problém. Veľké plus je, že hra je kompletne v Češtine, takže jej budete lepšie rozumieť a rýchlejšie sa do nej vžijete.

Milovníci hry Railroad Tycoon by si však nemali túto hru nechať újsť, určite si dobre zahráte. A vy ostatní skúste (aspoň demo) a uvidíte.  A nefanúšikovia železníc si od hodnotenie môžu odrátať tak 20%.

Plusy:

+ kompletne v Češtine

+ prepracovanosť dopravných ciest