THIEF: DEADLY SHADOWS

THIEF: DEADLY SHADOWS

Dojmy

Cítite sa previnilo, keď myslíte na veci, ktoré by ste nikdy nevykonali, ale stále vás svrbí myšlienka, ako by ste sa cítili, keby ste spáchali ten ohavný čin? Okradnúť niekoho? Nikdy sa vás nezmocnilo nutkanie niečo potiahnuť v obchode alebo vo veľkom nákupnom centre? Nikdy? Viete popísať pocit, keď ste sa niečoho zmocnili ilegálne, násilím? Cítili ste, ako sa vám rozbúchalo srdce, div nevyskočilo z tela? Začalo vám byť teplejšie, začali ste sa potiť, vzduch bol zrazu ťažší a pri pohľade na každú osobu naokolo ste si mysleli, že o vás vie a môže vás kedykoľvek odhaliť? Cítite to napätie, keď prechádzate okolo detektora alebo ochranky? Úspech? Tak prečo neskúsiť niečo väčšie? Ak máte naozaj čistú dušu, radšej nečítajte ďalej. Nebudeme vám dávať rady, ako prežiť v dnešnej dobe. Nedočítate sa o najnovších praktikách vreckárov ani vám neprezradíme nové triky. Tento článok je o jednom zlodejovi, ktorý má tu česť previesť nás potretí krát po uliciach Mesta. Volá sa Garrett a živí sa zlodejinou. 

 

Príbeh žánra stealth na PC sa začal písať s príchodom titulu Thief: the Dark Project. Nekonvenčná hra, kde sa po prvý krát objavil Garrett a v jeho koži sme podnikali samovražedné výpady na pokladnice, skrývajúce poklady bohatých ľudí Mesta. Tím Looking Glass Studios (Ultima Underworld, System Shock), renomované štúdio, zahájili práce na pokračovaní Thief 2: the Metal Age. Vďaka vyspelejšej technológii a opäť prepracovanému designu, sme sa mohli hlbšie ponoriť do temného prostredia a začať bieliť úspory spupných obyvateľov okolia. So zatvorením Looking Glass Studios v roku 2000, pohasol aj posledný plamienok nádeje, že sa ešte niekedy stretneme s Garettom. Warren Spector nezaháľal, najal si správnych ľudí a spolu s ION Storm Austin sa pustili do vývoja Thief 3 s temným podtitulom Deadly Shadows.

 

Garrett nie je žiaden samaritán ani Robin Hood. Kradne bohatým, ale nerozdáva chudobným. Pracuje pre seba, aby si doprial luxus a prežil v krutých podmienkach Mesta. Ešte stále sa tu nájde dostatok bohatých ľudí, ktorí si svoje cennosti dostatočne strážia. Vie sa pohybovať vo vyššej spoločnosti, ako by tam sám patril, pritom býva na okraji Mesta v chudobnej štvrti, aby na seba nestrhával pozornosť. Pre Garretta je však akákoľvek sofistikovaná ochrana alebo zabezpečenie výzva. Je ho ťažké zahliadnuť, ladne sa pohybuje po rímsach a strechách budov. Ukradne si, čo chce.

 

Thief: Deadly Shadows
Thief: Deadly Shadows
Thief: Deadly Shadows

 

Garrett je najatý tajnou spoločnosťou The Keepers, ktorá koexistovala v meste bez toho, aby o nej niekto nepovolaný vedel. Doba je krutá a okrem odhalenia tajného spolku prichádza aj temnota. V proroctvách sa spomína meno Garrett, ktorého Keepers vycvičili na dokonalého zlodeja ešte keď bol dieťaťom. Neochotne ho požiadajú o pomoc a Garrett sa vydáva plniť úlohy. Keď sa však dostane k informáciám a pokladom, ktoré nemali byť odhalené, napätie stúpa. Niekto z vnútra The Keepers chcel, aby zostali tajomstvá neodhalené. Napchávanie sa dobrotami netrvá večne a blížiace sa Temné časy diktujú odlišné plány pre malého zlodeja. Aby sa pripravil na ťažké časy, nechcene prebudí staré zlo. Garrett sa ocitá sám proti silám, ktoré jeho milované mesto rozdrvia.

 

Mesto, v ktorom sa budete pohybovať, je naplnené rôznymi obydliami, hradmi, katedrálami, múzeami a bohatými meštiackymi domami. The Keepers zostávajú v utajení, nie sú však jediným spolkom, ktorý prebýva na tomto mieste. Order of the Hammer je náboženská grupa. Sú zasvätení do technológie a disciplíny, uznávajú boha nazývaného Builder (Staviteľ). Predtým to boli zamestnávatelia Garretta. Diametrálne odlišnou skupinou sú the Pagans, uctievajú starého boha the Trickster a venujú sa používaniu chaosu a mágii, aby vrátili mesto ku prastarým koreňom. Akú úlohu zohrajú tieto spolky, môžeme len hádať. Je tu možná konšpirácia alebo taktika hrania na všetky strany a pritom profitovať. O príbehu sa mlčí, má sa však jednať o hru, ktorej príbeh sa nám bude odohrávať pred očami počas misie a nie prostredníctvom animácií.

 

Možno ste zaregistrovali absenciu čísla tri v názve. Nejedná sa o preklep, ale šikovný ťah, aby sa neznalí praktík Garretta nezľakli nového pokračovania. Ostrieľaným zlodejom má chýbajúca trojka dostatočne evokovať atraktívnosť. Warren Spector priznal, že aj napriek obľúbenosti tejto série, nebol predaj taký, aký očakával. Preto je Deadly Shadows zameraný na širokú hráčsku verejnosť a nielen na hardcore hráčov. Autori chcú, aby sa Thief: Deadly Shadows (TDS) veľmi dobre predával, preto je vyvíjaný zároveň na platformách PC a Xbox. Cesta kompromisov však nemusí byť tá správna voľba. TDS má však ponúknuť každému to, čo hľadá. Nováčikom obrovskú porciu zábavy a doposiaľ nevšedný herný zážitok, pre hardcore hráčov niekoľko ciest k cieľu a vysokú obtiažnosť. Zmenilo sa pritom toho veľa a málo zároveň.

 

Jednou s najväčších inovácií je integrovanie 3rd person pohľadu, ktorý fanúšikovia okamžite zavrhli. Obavy sú na mieste, funkčnosť tejto novinky si však budeme môcť overiť až v plnej hre. Autori sa však vyjadrujú o 3rd person v superlatívoch. Samotný Spector nebol za 3rd person pohľad, pri tomto pohľade nadávate na postavu, ktorú vidíte „prečo ten tupý *beep* nepreskočil cez ...?!“ Pri 1st person hrách môžete nadávať iba na seba. Väčšie ponorenie do atmosféry poskytuje pohľad z vlastných očí, nakoniec však Spector priznal, že postavy, ktoré vidíte z pohľadu tretej osoby, už nie sú len bábky. Obrovský prínos tohto pohľadu je hlavne v manipulácii s postavou. Vidíte, ako sa krčí v tieni, ako lezie po stenách, ako sa zakráda a tasí nôž. Hráč si môže kedykoľvek prepínať medzi oboma pohľadmi, hra si však necháva právo zmeniť pohľad v pravú chvíľu, napr. pri streľbe z luku, kde sa preferuje 1st person. Ani jeden pohľad nie je zvýhodnený oproti druhému, ale ako to už býva pri 3rd person hrách, môžeme používať trik, kde sa s kamerou pozrieme aj tam, kam by sme nemali. Použitie 3rd person pohľadu bolo pri konzolách nevyhnutnosťou, ako aj pre začínajúcich hráčov.

 

Thief: Deadly Shadows
Thief: Deadly Shadows
Thief: Deadly Shadows

 

Herný mechanizmus doznal takisto veľkých zmien, predovšetkým bol zjednodušený. Samotný lead designer Randy Smith nazval interface jednoduchým, jasným a mocným zároveň. Predošlé dva diely mali navrhnuté ovládanie na množstve kláves, v TDS ich má byť menej. Niektoré prvky interface sa objavujú iba vtedy, keď sú potrebné. Jedine merač svetla zostáva po celý čas na obrazovke, aby upozornil na dôležitosť zostať nevidený. A to bude priorita číslo jedna. Hra je zostavená z obrovského množstva skriptov, ale umožňuje dokončiť misiu viacerými cestami. Môžete riešiť situácie niekoľkými spôsobmi. Ukážete sa strážam a nalákate ich do pasce? Alebo ich pekne po tichu a v tme obídete? Alebo po jednom odstránite? Ciele jednotlivých misií budú vždy niekde za zatvorenými dverami, obkľúčenými množstvom nepriateľov. V každej lokácii si však okrem hlavného cieľa budete môcť ukradnúť aj množstvo iných cenností. Hra počíta v percentách, koľko ste toho nakradli. Verte tomu, že bude prepchatá tajnými a ťažko dostupnými miestnosťami.

 

Inteligencia nepriateľov má byť na veľmi vysokej úrovni, stráže majú vidieť a počuť, pritom sa hlasné zvuky šíria po prostredí. Ak ste zatvorený v izbe so silnými stenami a ťažkými dverami, nik vás počuť nebude. Ak však zabijete niekoho v obrovskej hale, ozvena spôsobí, že z druhej strany pribehne pomoc. Nepriatelia sa pohybujú koordinovane a pri akomkoľvek náznaku pohybu alebo svetla, okamžite preskúmajú inkriminovanú lokáciu. Ak nájde vojak svojho zraneného kolegu, spustí alarm a zavolá posily. Garrett dostane v treťom pokračovaní Thiefa možnosť liezť po akomkoľvek kamennom múre, niečo ako Spiderman. Takisto môže zoskakovať z veľkých výšok bez toho, aby sa zranil. Tu však musíte dávať veľký pozor, kam dopadnete, pretože každý jeden krok vydáva iný zvuk v závislosti od povrchu. Rýchlejšiu chôdzu stlmia mäkké materiály (koberce), ale na kamennej podlahe alebo kove sa budete musieť doslova plaziť. Protivníci zareagujú na každú podozrivú činnosť alebo čo i len pootvorené dvere, krvavé stopy, telá. Ich reakcie a momentálnu náladu bude možné vyčítať z realistického animovania tváre a tak budete mať prehľad, kto je unavený a kto je v strehu.

 

Garrett nie je vôbec dobrým šermiarom, preto akákoľvek priama konfrontácia s nepriateľom je samovraždou. Zakrádanie sa a zákerné bodanie zo zadu však ovláda bravúrne. Zbytočné vyvolanie alarmu vám bude len na obtiaž. Manipulácia s prostredím a so svetlom bude vašou vstupenkou do smrteľných tieňov. Privolanie stráží pomocou vystreleného šípu (noisemaker), zhasínanie a zapaľovanie faklí na diaľku, vystreľovanie šípu s lanom, ktorý sa však zapichne iba do dreva, hádzanie plynových alebo oslepujúcich bômb a mnoho iných činností má  Garrett pripravené v rukáve. Autori však o novinkách mlčia. Pri zabíjaní a odpratávaní nepriateľov isto použijete kudlu alebo obušok. TDS sa dá samozrejme dohrať bez toho, aby ste vyvolali konflikt a musel niekto zomrieť! Táto možnosť je výzvou, je obťažnejšia, než zabíjať každého nepriateľa a potom ho odpratávať na bezpečné miesto. Pri prenikaní do najstráženejších budov a miestností využijete aj nové otváranie zámku bez vlastnenia kľúča. Konkrétne na Xboxe bude páčenie zámku doprevádzané zvukom, otváranie sa bude diať pomocou analógovej páčky a force feedbak bude vytvárať vibrácie, keď sa dostanete k bodu, keď je zámok skoro otvorený. Jednotlivé zámky sa od seba odlišujú zložitosťou a časom stráveným nad ich otváraním.

 

Thief: Deadly Shadows
Thief: Deadly Shadows
Thief: Deadly Shadows

 

TDS je postavený na najnovšom Unreal engine, podobne ako posledný titul od ION Stormu, Deus Ex: Invisible War. Dokonalá práca svetla a tieňov, Dynamic Lighting&Shadows Technology prehlbujú realizmus a napätie v hernom prostredí. Postavy a predmety vrhajú reálne tiene, hráč sa bude musieť dokonale maskovať v tieňoch, aby sa mu podarilo dosiahnuť cieľ misie. Autori pre zvýraznenie detailnosti prostredia zvolili modrú farebnú paletu na vykreslenie tieňov, namiesto sivých odtieňov a čiernej farby. Hráč bude môcť manipulovať s fakľami, ale aj so svetlom prichádzajúcim z vonka napr. cez okenice. Zablokovať príchod svetla cez okno bude možné posúvaním nábytku. S použitím 3rd person pohľadu sa autori snažia, aby bolo na tele Garretta vidieť každú jednu činnosť (Body Awareness). Pri páčení zámku budete vidieť, ako hýbe rukami, dokonca vo 1st person pohľade budete vidieť časti tela.

 

Thief: Deadly Shadows je veľmi ambicióznym projektom. Fanúšikovia sú však zatiaľ viac skeptickí ako nadšení. No aj tak čakajú na tretie pokračovanie ako na spasenie. Deus 2 bol podľa mnohých skôr sklamaním, ako pravým pokračovaním. Čaká nás to aj v prípade Thief3? Podľa všetkých dostupných informácií a obrázkov nebude Thief: Deadly Shadows prepadákom. Dokonalé technické spracovanie, nové pohyby a možnosti, niekoľko ciest k úspešnému dokončeniu misie a inteligentní nepriatelia. Tiene sa predĺžia v priebehu leta 2004.

Načo sa najviac tešíme:

-design úrovní
-dokonalá hra svetla a tieňov
-manipulácia so svetlom
-niekoľko alternatívnych ciest
-možnosť dohrať bez jedinej obete
-temný príbeh


napísal spacejunker 1.4.2004
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Thief 3 trailer
| THIEF 3 TRAILER
[20.8.2003]
THIEF: DEADLY SHADOWS


PC

Vývoj: Eidos / Ion Storm
Dátum vydania: 26. máj 2004
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Vetráky: pripojenie 3-pin 5v a... (13)
čafte, mám staručký pc 2017/18 (Z270-i7-7700k) nak...
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (9)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (2)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Svet, ukrajina, vojny ... (20328)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk