Recenzia knihy: Ready Player One - Hra sa začína

Podľa autora knihy Ready Player One - Hra sa začína, Ernesta Clinea, budúcnosť ľudstva vôbec nie je ružová. Už v roku 2044 sa podľa jeho románu žije viac v online svete ako v tom naozajstnom...

pridal Possol 31.5.2016 o 16:25 pod iné

INÉ > NOVINKY >

Podľa autora knihy Ready Player One - Hra sa začína, Ernesta Clinea, budúcnosť ľudstva vôbec nie je ružová. Už v roku 2044 sa podľa jeho románu žije viac v online svete ako v tom naozajstnom. Pričom samotná virtuálna realita v tom nehrá prsty. V skutočnom svete je nedostatok práce a financií pre ľudstvo. Je ekonomickejšie žiť v umelom svete, v ktorom je platí iná mena. Zároveň online realita stiera veľké rozdiely medzi populáciou a tak sa tam každý cíti oveľa lepšie.

Online svet OASIS stvoril James Halliday ako svoj najväčší projekt. Je v ňom všetko, čo existovalo v skutočnom svete. Dokonca aj všetky virtuálne svety z populárnych diel. Počas čítania celej knihy si čitateľ nalistuje snáď všetko, čo bolo vytvorené - od Star Wars, cez Harryho Pottera, až po videohry z osemdesiatych rokov. Kniha Ready Player One je obrovská databáza popkultúry ako takej. Úprimne povedané, už od začiatku ma to veľmi unavovalo a vôbec som nemal radosť, že som tisíc ráz čítal meno nejakej hry alebo fantasy figúrky. Autor knihy je určite fanúšikom videohier, seriálov, filmov, komiksov. Ale všetkého veľa škodí a určite nevedel, kde konči miera.

Zaujímavý svet OASISu je tak skrytý trochu v úzadí za názvami postáv a svetov z popkultúry. O svete sa toho dozvieme každopádne tiež dosť. Sú v ňom školy, treba dodržiavať pravidlá ako v normálnom svete a stáva sa dostatočne veľkou náhradou za svet skutočný, ktorý, ako sa dozvedáme, je stále vo väčšom úpadku. V bežnom svete väčšina ľudí žije v karavanoch, ktoré sú už postavené na sebe a vytvárajú neforemnú a nestabilnú stavbu. V normálnom svete sa dá sotva najesť. Doslova ma pri tejto predstave striaslo, keď bola v knihe opísaná.

Hlavným hrdinom je Wade Watts, ktorý je obrovským introvertom. Zároveň je dosť nesmelý a všetko dopodrobna rieši. Tak ako mnohí iní je posadnutý riešením hádaniek, ktoré po sebe zanechal tvorca OASISu. Kto ich vyrieši, zdedí obrovské dedičstvo. Hon za pokladom môže začať. Prvý kľúč nájde dokonca sám Wade Watts.

Wade Watts je zároveň rozprávačom románu. Vďaka tomu, že je kniha nešikovne napísaná z pohľadu hlavného protagonistu, tak sa aj ťažko vstrebávali všetky informácie. Príbeh bol po celý čas len akýmsi doplnkom, ktorý vo výsledku ani nedával ktovieaký zmysel. Jednoducho hon za pokladom, počas ktorého stretne hlavný hrdina aj svoju prvú lásku, naozajstných kamarátov, ale aj množstvo nepriateľov. Prílišné opisy knižnému dielu veľmi škodia a najmä spomínaný zoznam diel z popkultúry.

Niektorí označujú knihu Ready Player One - Hra sa začína ako povinnosť pre hráčov alebo dokonca akúsi hráčsku bibliu. Ja si to nemyslím. Kto chce o histórií popkultúry niečo vedieť, môže použiť napríklad Wikipédiu a nemusí k tomu čítať pomerne nezaujímavú knihu.

Aj keď má aj dobré nápady, ako je virtuálny svet OASIS alebo slúži ako zdvihnutý varovný prst, že sa máme o svoju planétu a ľudstvo starať.  Svoje negatíva ukazuje kniha hlavne po literárnej stránke. Je to veľmi jednoducho napísaná kniha, ale zároveň ťažko čitateľná. Preklad je síce takmer bez chyby, ale jeho úroveň je aj pre hráča dosť slabá. Najmä kvôli prekladu niektorých známych vecí, ktoré sú preložené inak, ako sú známe.

Na rozsahu približne štyristo strán by sa mal odohrávať zaujímavejší príbeh, ktorý tu, bohužiaľ, nie je. Preto je prekvapivá informácia, že podľa knihy pripravuje film Steven Spielberg. Filmové spracovanie bude možno zaujímavejšie, pretože sa môže vyhnúť katalógovému vymenovávaniu. Základ príbehu a sveta je každopádne nadpriemerný a len tak často sa nevidí. Kto má rád mierne sci-fi a najmä je zarytý nadšenec informačných technológií, určite môže dať knihe šancu. Ostatným nemá čo ponúknuť.

Názov: Ready Player One - Hra sa začína
Autor: Ernest Cline
Preklad: Michal Jedinák