SHADWEN

SHADWEN

6.0

Zvolíte cestu zabijaka či skrývanie v tieňoch?

Recenzia na PC verziu

Po megaúspešnej sérii Trine sa fínske štúdio Frozenbyte rozhodlo prebádať nové vody a ponúklo hráčom stealth akciu s možnosťou ovládať čas. Koncept je podobný ako v SUPERHOT, teda čas plynie iba vtedy, keď sa pohybujete vy. Hrdinka Shadwen sa vydáva splatiť svoje účty a jej bezchybný prechod pomedzi stráže až ku kráľovi jej zabezpečíte vy so schopnosťou vracať sa v čase. Má to však háčik a okrem Shadwen je potrebné dostať do bezpečia aj malé dievča menom Lily.

Príbeh nie je silnou stránkou hry a na začiatku vám niekoľko jednoduchých animácií vysvetlí, že Shadwen má v pláne zaútočiť na kráľa a svedkom je malé dievča. Okamžite sa však vraciate do minulosti, kedy Lily stretne Shadwen a odmieta sa od záhadnej ženy vzdialiť. Lily dostane pokyn byť potichu a robiť všetko, čo jej Shadwen prikáže. A tak začína trochu nezmyselná misia - zabiť kráľa s dieťaťom v pätách.

Shadwen nemá takmer žiadnu motiváciu brať so sebou na nebezpečnú misiu dievča, ktoré práve stretla. Nielenže tým ohrozuje seba a svoje poslanie, ale aj život nevinného dieťaťa. Malá slečna v hre slúži skôr ako morálny kompas. Kúsok nevinnosti v škaredom svete pripomína Shadwen, že ak bude robiť dobro, aj jej život bude dobrý. Nebezpečná žena na druhej strane dodáva svoju dávku skepticizmu a poukazuje na to, že dievča prišlo o rodičov práve kvôli tomu, že život je skrátka krutý. Lily nie je rukojemník, ale skôr akási guľa na nohe, s ktorou budete musieť hru prejsť. Ako sa ukáže po pár minútach, práve navigácia Lily je dôležitou súčasťou hry.

V úvode hry sa síce zoznámite s ovládaním pomocou Lily, no postavou, s ktorou budete po zvyšok hry hrať, je Shadwen. Obratná hrdinka sa vie okrem zakrádania vešať pomocou háku na drevené povrchy a rovnakým spôsobom hýbať a zhadzovať predmety. Je ozbrojená nožom a pomocou rôznych predmetov vie zostrojiť šikovné pasce, zbrane a hračky. Postup je preto možný hneď niekoľkými spôsobmi. No základnou otázkou je, či budete počas cesty zabíjať alebo nie.

Zabíjanie nepriateľov v podobe stráží vždy poskytuje rýchlejšiu a vzrušujúcejšiu cestu. No ak chcete hru prejsť s čistým štítom, budete musieť viac uvažovať nad presunmi pomedzi nepriateľov. Tí väčšinou stoja na svojich miestach, prípadne robia obchôdzky po zaužívaných trasách. Sledovať ich nie je nijako vzrušujúce, najmä preto, že sa pomaly šuchcú, akoby mali nepohodlné topánky. Ak ich pri jednej z týchto činností vyrušíte, začnú svoje okolie skúmať. Tento rozruch vám poslúži na prechod k ďalšiemu bodu, kde sa budete môcť skryť.

Shadwen
Shadwen Debna na nohe je veru smrteľné zranenie...
Debna na nohe je veru smrteľné zranenie...


Shadwen Rôzne hračky ponúkajú nové možnosti, ako preľstiť nepriateľov.
Rôzne hračky ponúkajú nové možnosti, ako preľstiť nepriateľov.


Shadwen V kríkoch je Shadwen neviditeľná a nedotknuteľná.
V kríkoch je Shadwen neviditeľná a nedotknuteľná.





Vašimi priateľmi budú tiene. Veľmi pohodlne sa usadíte vo výške niekoľkých metrov na stĺpoch a výklenkoch budov a útočisko nájdete aj v priam zázračných stohoch slamy a kríkoch. Ak sa v týchto rastlinných skrýšach ocitnete, automaticky sa stávate pre stráže neviditeľní a je jedno, aký rámus ste predtým urobili. V tomto ohľade má hra na skrýše dvojaký meter. Ak sa schováte medzi vetvičky, nikto vás nenájde. No ak upozorníte stráže a skúsite sa ukryť nad ich hlavami, je väčšia šanca, že vyhlásia poplach. Na druhej strane je im občas jedno, ak sa na lane pritiahnete rovno pred ich očami.

Hra preto stojí a padá na umelej inteligencii. Neustále strážam vsúva hlášky o tom, ako sa boja nadprirodzeného. Tento typ strachu bol naozaj súčasťou stredovekej spoločnosti a hra sa tak snaží odôvodniť, prečo stráže hľadajú za hýbajúcimi sa tieňmi a sudmi skôr ducha ako nebezpečnú vrahyňu. Stačí sa skryť do kopy slamy a po pár sekundách pátranie vzdajú a vrátia sa na svoje miesto. Jediné pozitívum na ich konaní je, že skupinky stráží nemajú tendenciu sledovať všetky naraz jeden podozrivý cieľ. Nedokážete ich nahnať ako ovce, namiesto toho sa rozptýlia po priestore a môžu vám naplánovanú trasu aj pokaziť. Je škoda, že vaše zásahy nespôsobujú postupne väčšiu paranoju a nevedú k rýchlemu odhaleniu. Pokiaľ sa strážam neukážete priamo v ich zornom poli, nemajú dôvod dávať si do súvislosti stupňujúce rozruchy s potenciálnym narušiteľom.

V nastaveniach obťažnosti si viete zvoliť, do akej miery budete mať prehľad o pohybe stráží. Hra vám vie ukázať ich pohyb aj cez steny, farebne označí rozrušené stráže, ktoré po vás pátrajú, prípadne vie zobraziť aj zorné pole, v ktorom vás vidia. Ak sa vám náhodou podarí  nejakému nepriateľovi ukázať, čaká vás šíp z kuše. No akýkoľvek prešľap viete napraviť vďaka manipulácii s časom. Tento aspekt je jednou z najsilnejších stránok hry a ponúka nielen osvieženie, ale tiež odstraňuje veľkú mieru frustrácie.

Hra nepotrebuje ukladať a načítavať, i keď checkpointy tu, samozrejme, sú. Pokiaľ sa Shadwen nehýbe, neplynie ani čas. Pomocou jedného klávesu ho viete rozpohybovať, ak to potrebujete a pomocou druhého vrátiť. Toto pretáčanie času sa postupne stane vašou záľubou a vďaka nemu viete opraviť každú chybu bez nutnosti nahrávania uložených pozícií. Vracanie sa v čase je plynulé a rýchle a pomáha vám plynule prechádzať hrou bez väčších ťažkostí.

So schopnosťou vracať sa v čase a zázračnými kríkmi, ktoré poskytujú lepšiu kamufláž ako škatule Solid Snakea, by bola hra hotovým prechodom ružovou záhradou. Preto tvorcovia pridali ďalší aspekt, ktorý vás bude slušne brzdiť. Je ním práve Lily, ktorá vás bude sledovať a občas dokonca naznačí správnu cestu. Lily nesmie byť v zornom poli nepriateľov, ale inak sú voči nej takmer slepí. Lily sa im pokojne môže šuchtať za chrbtom alebo pomedzi nich kľučkovať. Jej trasa je vždy daná tým, ako sa hýbu stráže a kde je najbližšia skrýša.

Lily si viete zavolať, no jej príchod nikdy nie je plynulý a závisí od toho, kam sa pozerajú stráže a občas aj od jej nešikovnosti. Nastávajú momenty, kedy neviete pochopiť, prečo nemôže skrátka prebehnúť tak, ako sa to podarilo vám alebo vám zastane rozum nad tým, ako môže tak drzo behať medzi strážami. Občas ju od bezpečnej slamy delí len pár metrov a ona aj tak vyhodnotí situáciu tak, že bude bezpečnejšie bežať celú cestu naspäť. Vyzerá to, akoby mala naozaj svoju hlavu a tam, kde vy vidíte perfektnú nenápadnú cestu, Lily vníma potenciálne nebezpečenstvo, pretože táto trasa nezapadá do jej skriptu.

Znovu sa pýtate, prečo musíte za sebou to dieťa ťahať? Lily je potrebná na to, aby ste mohli postupovať ďalej, čo tvorcovia vysvetľujú tak, že na otvorenie dôležitých dverí sú potrebné dve osoby. Bol tu istý náznak, že Lily je potrebná na prelezenie úzkych dverí, aby otvorila cestu Shadwen, no aj tento koncept ostal takmer nevyužitý.

Aj napriek tomu, že umelá inteligencia v tejto hre neexceluje, plynulosť a rôzne možnosti prechodu vás udržia v napätí a motivujú hrať ďalej. Vaším najlepším pomocníkom bude hák, s ktorým buď preskáčete ponad hlavy nič netušiacich stráží, alebo ním pritiahnete sudy, ktoré spôsobia rozruch a vytvoria priestor pre presun vás alebo Lily. Pri pacifistickom štýle hrania sa nad všetkými možnosťami potrápite, no šikovný nôž vie ľahko problém vyriešiť. Stačí sa priblížiť odzadu k nepriateľovi, podrezať ho a prípade aj ukryť do dobre známych kríkov.

Ukrývanie mŕtvol je nielenže vhodné, aby ste nevyvolávali zbytočnú pozornosť, ale je tiež žiaduce, ak chcete pred Lily utajiť, že ste vrah. Jej názor na Shadwen sa pretaví do možného konca hry. Môžete sa inšpirovať jej detskou nevinnosťou a pokúsiť sa nikoho nezabiť alebo si pôjdete svojou cestou a nepriateľov budete podrezávať, hádzať na ťažké predmety a nechávať vybuchovať. S poslednou možnosťou vám pomôžu skonštruované míny alebo sudy označené červeným X, ktoré pri správnom nasmerovaní na rozložený ohník spôsobia slušný výbuch.

Na výrobu šikovných pascí a hračiek budete potrebovať predmety, ktoré sa skrývajú v truhliciach. Tie väčšinou strážia práve vaši nepriatelia, a preto sa budete občas rozhodovať, či si neurobíte zastávku a neskúsite trochu potrápiť mužov, ktorí vám stoja v ceste k truhlici. Každú pomôcku si po použití budete musieť vždy znovu zostrojiť, preto sa každá truhlica s predmetmi hodí.

Hra má celkovo 15 kapitol, ktorými vás prevedie cez pomerne nezaujímavé lokality. Je fakt, že rozloženie budov a všetkých kľúčových prvkov je vždy iné, no prostredie sa obmedzuje čisto len na uličky a hradby a takmer holé miestnosti bez akýchkoľvek rušivých prvkov. V tmavých uliciach niet žiadnej živej duše okrem strážcov a ani ker tu nie je zasadený náhodne. Pritom v úvode hry sa objavilo aj krajšie nádvorie a aj kúsok prírody pod hradbami. No okrem jednej pasáže v prístave to pôsobí tak, že tvorcovia jednoducho rezignovali a postavili stredovekú prekážkovú dráhu. Otvorenejšie mesto s možnosťou prieskumu by zmiernilo stereotypnosť hry.

Shadwen
Shadwen Takúto spúšť za sebou neradno zanechať.
Takúto spúšť za sebou neradno zanechať.


Shadwen Vďaka vyvýšeným plošinám si viete naplánovať trasu.
Vďaka vyvýšeným plošinám si viete naplánovať trasu.


Shadwen S hákom a lanom je jednoduché rýchlo sa skryť.
S hákom a lanom je jednoduché rýchlo sa skryť.





Prostrediu chýba akýkoľvek život a to isté platí aj pre našich známych nepriateľov. Tí sa delia len na obrnených a menej obrnených, pričom obom skupinám chýbajú poriadne helmy, lebo je veľmi jednoduché zabiť ich škatuľou. V leveli situovanom v prístave dokonca došlo k incidentu, kedy jeden muž chcel skoncovať so svojím životom a skočil do vody. Po niekoľkých pretočeniach času si to nakoniec rozmyslel a pozmenil svoju trasu.

Ani po grafickej stránke vás Shadwen neohúri a tmavé monotónne prostredie vás bude po čase nudiť. Keď sa Shadwen nehýbe a čas stojí, obraz ostáva po okrajoch rozmazaný, čo mu znova uberá na kvalite. Animácie tiež občas vyzerajú kŕčovito, no silnou stránkou je aspoň zvuková stránka hry, ktorá dokonale dotvára temnú atmosféru. Dabing postáv je na slušnej úrovni, aj keď Lily je omnoho viac uveriteľná ako Shadwen.

Po všetkých vymenovaných negatívach je naozaj ťažké Shadwen vnímať ako dobrú hru, no pod spomínanými chybami sa stále nachádza vcelku zábavný základ. S vyššími číslami kapitol sa postupne zvyšuje aj výzva a hra vás donúti rozmýšľať, ako budete ďalej postupovať, keď na každom rohu stojí nepriateľ. Je tu aj istá miera znovuhratelnosti v prípade, že si chcete vyskúšať byť zabijakom aj čestným človekom. No aj keď všetky nápady v hre fungujú tak, ako majú, hra jednoducho pôsobí ako nedotiahnutá.

Od absentujúceho príbehu, cez mizernú umelú inteligenciu až po nezaujímavé prostredie - to všetko kazí dojem z inak zaujímavej stealth hry. Chyby zatienili aj pokus o morálne posolstvo a zaujímavú možnosť manipulácie s časom. Budeme dúfať, že štúdio Frozenbyte sa zo Shadwen poučí a s trochou snahy nám nabudúce ponúkne rovnako zaujímavý koncept v dotiahnutej podobe.


napísal Tanya 24.6.2016
Páči sa mi!
6.0
Vo svete
5.2
Ohodnotiť
SHADWEN
+ možnosť ovládania času
+ veľa spôsobov ako postupovať v hre
+ hudba
- málo rozmanité prostredia a nepriatelia
- absencia plnohodnotného príbehu
- slabá umelá inteligencia
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Intel Core i3/i5/i7 1.8 GHz, 4 GB RAM, GeForce 260, OS Win Vista


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS4
PC
PS4

Vývoj: Frozenbyte / Frozenbyte
Štýl: Akčná Adventúra / Stealth
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  máj 2016
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Vetráky: pripojenie 3-pin 5v a... (12)
čafte, mám staručký pc 2017/18 (Z270-i7-7700k) nak...
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (2)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19952)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk