Problémy vo vývoji Dragon Age: The Veilguard spôsobilo svojimi rozhodnutiami EA |
Vedenie EA si myslelo, že o RPG vie viac ako Bioware, čo nakoniec môže viesť ku koncu štúdia. Ale má ešte možnú záchranu, a to Mass Effect 4.
Podľa rozsiahlej investigatívnej správy Bloomberg sa vývoj Dragon Age: The Veilguard niesol v znamení neustálych zmien, tlakov zo strany vedenia Electronic Arts a nakoniec aj vyhorenia jedného z najrenomovanejších RPG štúdií – BioWare.
Od ambícií k dezilúzii
Hra vyšla v októbri 2024 a spočiatku zaznamenala pozitívne reakcie. Kritici ocenili kvalitný súbojový systém a fanúšikovia dúfali v návrat k starým časom BioWare. No už počas sviatočnej sezóny nadšenie opadlo. EA následne v januári 2025 oznámilo, že sa The Veilguard dostal len k 1,5 milióna hráčov, čo je o polovicu menej, než očakávali. Akcie firmy sa po tejto správe prepadli o 18 % a začali sa prepúšťať zamestnanci v BioWare Edmonton.
Chaotický vývoj a nezdravé rozhodnutia
Vývoj trval približne desať rokov a bol výrazne poznačený zmenami v stratégii. Projekt, pôvodne známy pod kódovým menom Joplin, mal byť menšou, sústredenou RPG. No EA rozhodlo o prerobení na live-service multiplayer, čo vyústilo do odchodu Mikea Laidlawa. Nasledovala fáza „Anthem s drakmi“ – verzia, ktorá opustila klasické RPG piliere série a skôr pripomínala kooperačné misie s opakovateľnými úlohami.
Po neúspechu Anthemu v roku 2019 a opakovanej kritike fanúšikov sa vývoj znovu vrátil k singleplayeru. No EA tímu ponechalo len približne 18 mesiacov na kompletné prekopanie konceptu. Hra tak vznikala nielen pod tlakom, ale aj z recyklovaných systémov určených pôvodne pre multiplayer.
Vývojári z Mass Effectu a interný konflikt
Do vývoja bol v roku 2023 zapojený aj tím pripravujúci nový Mass Effect, čo ešte zhoršilo atmosféru vo vnútri štúdia. Títo vývojári prebrali kontrolu nad viacerými oblasťami a hoci do hry pridali emocionálne silný záver, napätie medzi dvoma tímami eskalovalo. Vedenie EA navyše podľa bývalých zamestnancov dávalo prednosť Mass Effect tímu v oblasti rozpočtu a rozhodovaní.
Nejasná vízia a marketingové zlyhania
Medzi vývojármi sa šírili pochybnosti – naratívne rozhodnutia boli obmedzené predchádzajúcim live-service dizajnom a ich dopad pôsobil plytko. Tón dialógov sa menil doslova na poslednú chvíľu, keď vedenie zneistelo po kritike na štýl hry Forspoken. Trápeniu nepomohli ani štrajk dabérov, ani únavné nadčasy.
Prvý trailer evokoval skôr Fortnite než temnú fantasy, čo vyvolalo posmešky medzi fanúšikmi. EA očividne netušilo, ako hru prezentovať.
Dopad na BioWare
Po vydaní nasledovalo zmenšenie tímu, presuny zamestnancov a degradácia štúdia v Edmontone z hlavnej centrály BioWare na všeobecný EA hub. Momentálne na ďalšom Mass Effecte pracuje už len niekoľko desiatok vývojárov.
Aj keď RPG hry môžu byť výnosné (ako ukázali úspechy Elden Ring či Baldur’s Gate 3), analytici tvrdia, že EA možno nebude mať trpezlivosť BioWare zachrániť.
„Ak by BioWare zajtra zavreli, vôbec by ma to neprekvapilo,“ povedal analytik Doug Creutz. „Už viac ako desaťročie nemali skutočný hit.“
The Veilguard tak slúži ako varovanie pred snahou ohýbať klasický RPG dizajn podľa trendov live-service modelov. Mnohé rozhodnutia nepochádzali z vízie tvorcov, ale z panických zásahov zhora. Výsledkom je nielen hra, ktorá nenaplnila očakávania, ale aj existenčná kríza jedného z najslávnejších RPG štúdií uplynulých dekád.
Možno posledná záchrana štúdia bude Mass Effect 4.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Sam Altman z OpenAI hovorí, že jeden príkaz v ChatGPT spotrebuje pätnástinu čajove 38
- The Witcher 3 by mal dostať nové DLC 65
- RECENZIA: Mario Kart World 106
- Harry Potter seriál už obsadil Malfoyovcov 38
- Článok: Nintendo Switch 2 53
- Nové mega zľavy spustené 29
- Článok: Dnes by Dead Space nedostal zelenú - vydavatelia sa boja riskovať 16
- PlayStation Plus Premium a Extra predstavilo júnové hry 17
- MindsEye podľa očakávaní kvalitou neohúrilo 72
- Xbox Games Showcase začne o 19:00 117 zobraziť viac článkov >