Trh s Counter-Strike 2 skinmi skolaboval po malom update - z trhu sa stratili 3 miliardy dolárov |
Valve spravilo malé zmeny v spôsobe, ako sa získavajú niektoré skiny v CS 2.
Valve vydalo nenápadný update pre Counter-Strike 2, ktorý mal podľa poznámok priniesť len menšie optimalizácie a úpravy v spôsobe, ako hráči získavajú niektoré skiny. Výsledkom však bola najväčšia finančná kríza v histórii hernej ekonomiky:
Hodnota virtuálneho trhu s predmetmi klesla z vyše 6 miliárd dolárov na približne 3 miliardy v priebehu jediného dňa.
Zmena, ktorá rozbila systém priekupníkov
V rámci aktualizácie Valve zmenilo mechaniku tzv. Trade-Up Contractov - teda systému, v ktorom hráči môžu kombinovať viacero skinov nižšej úrovne, aby získali jeden vzácnejší. Po novom je možné vymeniť päť „Covert“ skinov (druhá najvyššia rarita) za nôž alebo rukavice z kategórie „Gold“.
Predtým bolo možné tieto luxusné predmety získať len z lootboxov, ktoré mali veľmi nízku šancu na úspech. Nová možnosť teda radikálne znížila ich vzácnosť - a tým aj trhovú hodnotu.
Obchody reagoval kolapsom
Hneď po vydaní updatu sa ceny skinov začali prepadávať. Portál Pricempire zaznamenal pokles z 6,08 miliardy USD na 3,08 miliardy, čo predstavuje stratu viac ako 3 miliárd dolárov v priebehu 38 hodín.
Najviac utrpeli zberatelia a investori, ktorí roky obchodovali s exkluzívnymi predmetmi v nádeji, že ich hodnota porastie. Niektoré nože či rukavice, ktoré sa predtým predávali za desiatky až stovky tisíc dolárov, stratili polovicu svojej ceny.
Zatiaľ čo bežní hráči si zmeny pochvaľujú, pretože trh sa stal dostupnejším, pre „veľkých hráčov“ ide o katastrofu porovnateľnú s burzovým krachom.
Špekulanti verzus realita
Trh s CS skinmi funguje podobne ako burza - ide o hráčmi riadenú ekonomiku, kde sa skiny predávajú za reálne peniaze cez Steam či externé platformy. Niektoré z nich dosahovali astronomické sumy, ako napríklad AK-47 skin predaný za viac než 1 milión dolárov.
Mnohí veteráni to brali ako investíciu - a teda ako stabilný majetok. No táto udalosť pripomenula, že virtuálne predmety nie sú skutočne vo vlastníctve hráča. Ako Valve jasne uvádza vo svojich podmienkach: všetok obsah je licencovaný, nie vlastnený.
Inými slovami - hodnota skinov závisí výhradne od rozhodnutí Valve. Je to ich hra, ak sa niekto na systéme priživuje, musí rátať, že hocikedy môže padnúť.
Komunita je teraz rozdelená. Niektorí tvrdia, že ide o „očistný“ krok, ktorý zníži špekulácie a vráti hru bežným hráčom. Iní hovoria o zničení dôvery v celý ekosystém a obávajú sa, že ďalšie podobné zásahy môžu nasledovať.
Nie je jasné, či sa trh dokáže z tohto kolapsu zotaviť. Na rozdiel od kryptomien majú skiny nulovú hodnotu mimo hry - sú viazané na ekosystém Counter-Strike a kontrolované výhradne Valve.
Bol to najväčší pád hernej ekonomiky v histórii
Jeden „malý update“ tak ukázal, aké krehké sú hranice medzi hrou a miliardovým biznisom. To, čo malo byť len úpravou systému odmien, sa zmenilo na najväčší pád hernej ekonomiky v histórii. Valve zatiaľ na situáciu oficiálne nereagovalo, no pre mnohých investorov to bol tvrdý návrat do reality - že aj v hernom svete môže „bublina“ prasknúť rovnako rýchlo ako na Wall Street.
| NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Nové Alza dni zľavy spustené 17
- RECENZIA: Ninja Gaiden 4 41
- RECENZIA: The Outer Worlds 2 33
- Samsung: Miniaturizácia procesorov už takmer skončila, ďalšie zmenšenia už ponúknu 63
- Shuhei Yoshida tvrdí, že grafický výkon v PlayStation konzolách dosiahol svoj limi 73
- RECENZIA: Darkenstein 3D 11
- Bližší pohľad na novú verziu PlayStation 5 Pro a aj nový Dualsense 25
- Sarah Bond: Nový Xbox bude veľmi hi-end a veľmi prémiový 110
- Vianočná ponuka Orangeu prináša konzoly, Rephone a kopec iných ponúk 18
- Battlefield 6 predstavuje prvú sezónu 79 zobraziť viac článkov >














