PRIHLÁS

DYING BREED

DYING BREED

Zábavná paródia na Command & Conquer

Dojmy

Cnie sa vám po klasických vojnových stratégiách? Štúdiu Sarnayer určite tiež, preto vyvíja paródiu na Command & Conquer a podobné klenoty minulosti. Hra vyšla vo verzii s predbežným prístupom a ako sa vyjadril kolega -  vyzerá to strašne a dobre zároveň. Nedalo nám a vstúpili sme na bojisko, aby sme zažili prvé víťazstvá a porážky a takáto je naša bilancia.

Dávno som sa nenasmial tak, ako pri sledovaní intra, ale aj mnohých prestrihových scén a brífingov, aké ponúka Dying Breed. Kombinujú filmové zábery s animáciami a grafikou, ktorá nie je práve top, ale zjavne ide o úmyselný kontrast a podčiarknutie toho, že hra sa nesnaží byť dokonalá a stavia na niečom inom. Uletené postavy a scény, chvíľami pripomínajúce Monty Python a podobné výstrednosti, rozhodne stoja za pozretie. Už z nich je jasné, že autori seba ani hru neberú príliš vážne a celé je to jedna malá - veľká recesia. Príjemne nostalgická, nedokonalá a s rezervami, ale zábavná a s veľkým potenciálom.

Aktuálne si môžete zahrať kampaň za svetovú organizáciu West World Alliance (WWA) aj teroristickú frakciu Empire Ascendant Order (EAO).  Za každú stranu je momentálne dostupných niekoľko misií. Je to kompletná prvá polovica aj s možnosťou alternatívneho výberu na odomknutie nasledujúcej misie. Podľa číslovania je zrejmé, že misie zo stredu ťažení chýbajú, ale finálne v hre už sú, vrátane záverečných prestrihových scén, ktoré ukážu dve bizarné, prekvapivé a vtipné zakončenia.


Za WWA očakávajte viac taktickú kampaň, s rozmanitejšími úlohami, ako je oslobodzovanie civilistov, obrana základne, špionáž, zničenie klonov po infiltrácii nepriateľského centra, únik zo zajatia a podobne. Priestor pritom často dostanú hrdinské postavy, ktoré pri postupe nesmú zomrieť, ako je commando a vedci. EAO má väčšinou prosté agresívne ciele -  pozabíjať civilistov, zničiť mestá a eliminovať druhú frakciu. Okrem zvyšných misií kampane autori do hry dodatočne pridajú aj skirmish mód, editor máp a sandbox.

V teréne vám udrie do očí výrazná pixel-artová grafika a viete si ľubovoľne prepínať piesne z rockovo ladeného soundtracku. Je skvelé, že môžete využiť zoom, pretože si viete nastaviť optimálnu vzdialenosť, aby prostredie na pohľad vyzeralo dobre. Pri výraznom priblížení sa obraz rozpadne na obrovské neprehľadné kocky, pri veľkom vzdialení je všetko roztomilé, úhľadné, ale miniatúrne. V každom prípade, stále budete mať problém rozoznávať jednotlivé jednotky - vozidlá ani nie, ale modely pechoty vyzerajú ako neforemné zhluky pixelov a ich zameranie väčšinou rozlíšite len podľa malých farebných odlišností.  Hra vám pri ich označení ani neukáže nejakú sprievodnú ikonu, aby bolo jasnejšie, o koho ide, takže skutočne si treba všímať drobné rozdiely.

V praxi to vyzerá tak, že napríklad bežní vojaci Aliancie sú zafarbení do žltohnedej, výraznejšie žltí sú inžinieri, tí s červenými doplnkami sú medici, ak je to podlhovasté, je to pes, tyrkysovú nosia granátnici a zelená čiarka je bazuka ťažkej pechoty. Ten trošku väčší chlapík je hrdina - komando. Vojenské a ťažobné autá a tanky, či letecké jednotky už identifikujete oveľa lepšie. A dostanete sa aj k námorníctvu, lodiam aj ponorkám. Na vrchole budete používať ničivé supersily, vrátane atómovej bomby. Sortiment jednotiek a budov je pritom veľmi bohatý a líši sa pre každú stranu. EAO využije okrem tradičnej armády aj rôzne druhy mutantov a potvor, ktoré si zrejme obľúbite.

Hoci si v niektorých misiách musíte vystačiť len s pridelenými jednotkami a hrdinami, vo väčšine aj staviate základne v tradičnom Command & Conquer štýle. Máte teda centrálnu veliteľskú budovu a pristavíte elektrárne, aby ste mali dostatok energie a rafinériu s vozidlom na ťažbu modrobielej suroviny, ktorú nájdete v okolí.  Keďže nepriatelia sú dotieraví aj na najnižšej z troch obťažností, určite treba vybudovať dostatok obranných veží. A potom kasárne na pechotu, továreň na vozidlá, radar, aby ste na minimape videli okolie, letisko, prístav a tak ďalej. 

Menu výstavby je na záložke na pravej strane obrazovky a zadať na konštrukciu môžete vždy len jednu budovu, ktorú následne umiestnite v teréne. Až po dokončení predošlého procesu smiete zvoliť ďalší objekt. No aspoňže dostupné jednotky vidíte hneď vedľa ikon postavených budov, kde ich môžete priamo produkovať. Sú síce rozčlenené, ale len čiastočne - pechota je samostatne a vozidlá, lietadlá a lode v druhej záložke a keď ich máte v neskoršej fáze veľa, horšie sa v tom orientuje.

Za zmienku stojí aj to, že ložiská surovín zraňujú akúkoľvek pechotu a navyše sú niekedy strážené červami, ktoré napádajú všetkých ľudí bez ohľadu na frakciu. Je to hrozba najmä pre ťažobné vozidlá, ale aj vojská prechádzajúce okolo. Červy treba čo najskôr eliminovať. No a hlavne keď uvidíte toho väčšieho, ako sa zarýva,  náhle vylezie zo zeme a ukáže čeľuste, asi si aj vy spomeniete na Dune - či už prvú RTS svojho druhu, alebo filmy a univerzum z románu Franka Herberta. Niektoré misie obsahujú aj podzemie s prechodmi na povrch na rôznych miestach, čo je občas dobrým spestrením, inokedy trochu otrava pri hľadaní skrytej cestičky.


Všetko prebieha v reálnom čase, i keď dosť pomaly, ako už bolo spomínané, náplň misií je celkom slušná a pokročilé mapy dosť zaujímavé. Zatiaľ sú však zrejmé veľké problémy so správaním a ovládaním jednotiek. Úplne im chýba prepínanie útočného, obranného a statického postoja, takže si behajú, ako chcú, čo neraz spôsobuje problémy. Lebo napríklad  opustia tábor, aby prenasledovali nepriateľa a ten ich tam ľahko zlikviduje. Inokedy pre zmenu stoja a ignorujú, že do nich páli nepriateľ s väčším dostrelom. Nejdú oproti nemu ani sa nestiahnu - ak im nedáte manuálne pokyn, skrátka budú zničené. Na preplnenom bojisku tak neraz prídete aj o viacčlenné zoskupenia, ktoré napríklad pripravujete na úder, ale kým si odskočíte vyriešiť problém na inej strane bojiska, nechajú sa pozabíjať. To už ale hovoríme o vyslovene úbohej umelej inteligencii vašich jednotiek. A s tým súvisí aj to, že sa technika každú chvíľu o niečo zasekne.

Úplne absurdné je, keď pri hľadaní schodnej cesty idú dve vaše jednotky oproti sebe v otvorenom priestranstve a navzájom sa zablokujú. Najhoršie je, keď tak prestane fungovať ťažobné vozidlo a ak si to hneď nevšimnete a kolíziu nevyriešite, nebudú vám pribúdať suroviny. Počítačovému súperovi sa to stáva zriedkavejšie - aj keď niekedy si tiež hlúpo zablokuje cestu cez most a za ním sa mu hromadí armáda, ktorá nedokáže prejsť. Na druhej strane, inokedy vás protivník takticky prepadne z najmenej chránenej strany. Celkovo vzaté je však AI momentálne, s prepáčením za výraz, vyslovene debilná a urgentne potrebuje vylepšiť. Doslova kazí zážitok z hry, ktorý by inak mohol byť skvelý.

Okrem toho by u jednotiek mali fungovať zmeny formácií - nateraz aspoň použitím klávesových skratiek, ale v praxi som žiadne preskupenia nevidel. No aspoň sa dajú vybrať a číselne označiť viacčlenné zoskupenia jednotiek. Maximálne zjednodušenie ovládania je v tomto prípade rozhodne na škodu a vidíte to aj v špecifických situáciách. Napríklad v jednej misii som mal s komandom vyhadzovať do vzduchu mosty. Ten umiestnil nálož po jednoduchom kliknutí na objekt, aj keď som tak urobil omylom, keď som mu učil len smer pohybu. Celkové užívateľské rozhranie je na tom dosť zle. Panel s výrobou, produkciou a minimapou je relatívne OK, ale úplne absentujú ďalšie dôležité prvky a funkcie. Rám obrazovky sa k pixel-artovému obsahu uprostred vôbec nehodí, lebo je v úplne inom, modernejšom štýle. Sú na ňom síce rôzne prepínače (väčšinou momentálne prázdnych) okien a na zmenu farby lišty, ale nateraz nemajú žiadny rozumný účel. Na UI rozhodne treba tiež poriadne zapracovať.


Áno, je toho veľa, čo treba upraviť, opraviť, vylepšiť, ale napriek tomu máme z Dying Breed dobrý pocit. Ťaženia a základné herné mechaniky sú totiž solídne, sortiment budov a jednotiek parádny, prestrihové scény sú vlastne krásne nedokonalé a vtipné. Všetky nedostatky sa dajú odstrániť, obsah do plného vydania doplniť a videá sú naozaj super už teraz. Je to skutočne nádejná paródia s pripomienkou toho, čo najmä staršia generácia hráčov tak milovala. Rozhodne to chceme! Len všetko treba urobiť poriadne a dotiahnuť do zdarného konca.


napísal uni 16.10.2025
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
DYING BREED


Dying Breed
PC

Vývoj: MicroProse Software / Sarnayer
Štýl: Stratégia / Akcia
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Battlefield 6 - pomoc s (pre m... (0)
Caute, najde sa tu niekto, kto hrava novy Battlefi...
|Wow retail drakthul (5)
Čaute, rozhodol som sa skúsiť retail wow po veľmi ...
|Moj politicky odboj (8)
V novom roku, dam tomu este mesiac dva, ked sa zab...
|Lenovo legion 7 16achg6 2021 (5)
Ahoj, chcem v ntb rozšíriť SSD. Podľa špecifikácie...
|Playstation 3 (10)
Ahojte, nedávno som si kúpil z bazáru PS3 čisto kv...
|Sector hraje ... (127408)
:diskoška o HRACH, ktore prave hravate, ale aj o t...
|Screenshots (64326)
Vkladajte sem vaše zaujímavé screenshoty z hier. O...
|Zľavy/akcie/rozdávačky - pc (355)
Ahojte, všimol som si (alebo som aspoň nenašiel...
|Simulatory autobusov (14)
Moje poziadavky: - pre PC / Windows 10/11 - hrat...
|Herné slúchadlá - čo máte vy ?... (44)
Čaute, len tak zo zaujímavosti, aké herné slúchadl...
|Svet, ukrajina, vojny ... (44850)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk