WARLORDS BATTLECRY III

WARLORDS BATTLECRY III

6.5

Nové pokračovanie strategickej série Warlords Battlecry, je tu. Poďme sa pozrieť čo nám prináša.

Tak a máme ich tu opäť. Herná séria Warlords  v posledných rokoch chŕli jedno pokračovanie za druhým. Len nedávno sa objavil štvrtý prírastok v rodine  ťahových stratégií pod týmto názvom a už nás čakajú nové fantasy súboje v reálnom čase. Po tretí krát sa na hernej scéne objavuje Warlords: Battlecry.

Na počiatku je už klasická voľba hrdinu. Pomenujete ho a zvolíte rasu. V predošlej časti bolo v menu dvanásť možností. Tentoraz k širokej ponuke pribudli ďalšie štyri rasy. Popri barbaroch, orkoch, trpaslíkoch, nemŕtvych, démonoch a lesných, vznešených či temných elfoch tu nájdete niekoľko rozširujúcich doplnkov. V prvom rade ľudské impérium sa rozdelilo na dve samostatné zložky. V radoch rytierov (knight) nájdete predovšetkým chrabrých bojovníkov na koňoch a obliehacie zbrane. Impérium (empire) má množstvo peších jednotiek, medzi ktorými nechýbajú halapartníci a kopijníci. Môže najímať náhodne vybraných bojovníkov z iných rás. Má bielych, červených a čiernych mágov. Jazdnou jednotkou sú žoldnieri a najdeštruktívnejším doplnkom bojové slony (elephants).

Nováčikom v Battlecry sú jašterovo zameraní Ssarthovia. Hlavnú útočnú silu tvoria dinosaury. Nájdete tu (v skutočnosti údajne mierumilovného) triceratopsa alebo lietajúceho pterodaktyla. Určite vás poteší pekne animovaný Tyrannosaurus Rex. Čerstvým prírastkom medzi bojovými stranami je aj  roj (swarm). Pracovnou jednotkou sú prerastené mravce a vojsko tvoria útočné  hovnivály (skarab), škorpióny a zaujímaví mutanti scorpionmani. Napokon pribudol  Plaguelord. Jedná sa o oddelenú zložku nemŕtvych, ktorej základy tvoria hlavne zombíci, jednooké kreatúry a hydry. Hnus...

Warlords Battlecry III
Warlords Battlecry III
Warlords Battlecry III

Výber určite nebude jednoduchý, pretože každá strana má čo ponúknuť a sľubuje odlišný herný zážitok. Našťastie váš hrdina, či už v kampani alebo mimo nej, môže ovládať aj iné rasy a tak nemusíte sedieť s hlavou v smútku. Oveľa ťažšia je voľba povolania, alebo ak chcete zamerania vášho hrdinu. V ponuke je šialených 28 možností, z ktorých si môžete vybrať len jedinú. Tá vášmu borcovi prischne nastálo. A preto voľte rozvážne. Bude váš šampión alchymista, bard alebo druid? Možno by sa osvedčil ako mág, iluzionista alebo elementalista? Alebo z neho bude vynikajúci bojovník, či obchodník?

Okrem dostupných kúziel a rozličných primárnych vlastností váš výber ovplyvnia aj základné charakteristiky postavy.

Sila (Strenght) určuje hodnotu útoku a poškodenie, ktoré spôsobí hrdina v boji. Ovplyvňuje počet životov a regeneráciu života.

Zručnosť (Dexterity) ovplyvňuje rýchlosť pohybu, brnenie a odolnosť voči živlom. Urýchľuje konvertovanie ložísk.

Inteligencia (Intelligence) udáva počet many a jej regeneráciu, ďalej úspešnosť kúzlenia a počiatočné skúsenosti podriadených jednotiek.

Charizma určuje výšku morálky, ovplyvňuje ceny a počet surovín potrebných na výrobu jednotiek, zväčšuje hrdinovo pole pôsobnosti a vymedzuje počet jednotiek, ktoré môžete prenášať do ďalších bojov.

Keď ste sa popasovali s uvedenými ponukami, môžete ešte zmeniť portrét, postavičku, hlas a prihlasovacie heslo hrdinu. Ak si naozaj veríte, zmeňte herný mód Normal na Ironman. Rozdiel je v tom, že pri normálnom móde neprekáža, ak váš hrdina počas bojov padne. Pokojne dohráte scenár aj bez neho a aj v prípade prehry získava nejaké skúsenosti. Ironman vám prinesie podstatne väčšie množstvo skúseností, ale ak váš hrdina padne, je to jeho absolútny koniec.

Zvolený hrdina vás bude sprevádzať v kampani, v hre pre jedného a aj pre viacerých hráčov. Všade získava cenné skúsenosti a nadobúda nové úrovne. Na rozdiel od predošlého dielu, nový level  si bez problémov priradíte nielen po absolvovaní scenára, ale aj priamo počas boja. Aj  upravenie charakteristík pri postupe na vyššiu úroveň je praktickejšie. Dostanete jeden bod, ktorý priradíte jednému zo základných atribútov (sila, zručnosť, inteligencia, charizma). Na nasledujúcej obrazovke máte  možnosť vylepšovať ďalšie hrdinove danosti. Ponuka závisí od rasy a povolania. Nájdete tu napríklad možnosť naučiť hrdinu pokročilé kúzlo z niektorej magickej školy, zvýšite morálku pri ovládaní určenej rasy, získate bonus pre vybrané jednotky, zvýšite  útok postavy atď.

Warlords Battlecry III
Warlords Battlecry III
Warlords Battlecry III

Primárna úloha hrdinu v hre je podobná ako v Battlecry I a II. To znamená konvertovať (získavať na svoju stranu) ložiská zlata, kovu, kameňa a krištáľov. Potom za  získané suroviny postaviť  budovy na výrobu jednotiek a viesť svoje vojsko k víťaznému koncu. Prípadne s ním ešte splníte niektorý z vedľajších questov. Prístup k nim získate priamo na mape, keď navštívite určenú budovu. Hrdina môže používať špeciálne predmety. Meče, štíty, brnenie, obuv, prilbu a magické veci. Na začiatku každého scenára má navyše k dispozícii štyri liečivé odvary a práve toľko fľaštičiek many. Artefakty prinášajú  bonus v podobe vylepšených vlastností. Získavajú sa po absolvovaní niektorých scenárov. Častejšie ich však nadobudnete priamo na bojisku, keď zlikvidujete nepriateľského hrdinu.

Kampaň v nových Warlordoch je nelineárna a zaujímavo riešená. Hrdina sa presúva po mape sveta po čiarach a spojovacích uzloch. Na označených miestach  ho čaká tabuľka s ponukou. Sú tu uvedené boje, do ktorých sa môžete zapojiť. Či už pre zisk alebo kvôli zlepšeniu vzťahov s niektorou rasou. Ak podáte pomocnú ruku niektorému impériu, stanú sa z nich vaši priatelia a neskôr spojenci. Potom môžete viesť armády aj tejto rasy. V menu neraz nájdete aj zoznam jednotiek, ktoré za nejakú tú korunu ochotne bok po boku s vami absolvujú bitku podľa vášho uváženia. V markete kúpite nové a predáte nepotrebné predmety z hrdinovho inventára. Občas tu nájdete aj užitočné rady, ktoré vás nasmerujú k hlavnému cieľu kampane. Tým je objavenie démonickej brány a hľadanie troch kľúčov, s pomocou ktorých ju odomknete, aby ste vymietli zlo z krajiny.

V boji nadobúdajú skúsenosti všetky jednotky, ktoré ste získali alebo vyprodukovali. Vyššie úrovne sú označované striebornými a zlatými krížikmi. Borec na takom deviatom leveli je už naozaj poriadny nezmar a zabijak. Jeho stratu neraz ponesiete veľmi ťažko. Ak prežije bitku, určite uvítate možnosť preniesť ho do ďaľšieho scenára. Najlepšie padlé  jednotky môžete oplakať na cintoríne zaslúžilých bojovníkov. Na začiatku ďaľšieho boja obvykle začínate výberom základnej posádky, ktorá bude k dispozícii hneď v úvode. Za určené body si navolíte jednotky typické pre rasu, s ktorou vstupujete do boja a veteránov, ktorých ste si vybrali do družiny v podobe prenosnej tabuľky. Ak máte žoldnierov, určíte, či sa budú podieľať na výprave, alebo počkajú na inú príležitosť. Môžete  využiť až dve skupiny najatých bojovníkov súčasne. Všetkým jednotkám sa dá kedykoľvek prideliť niektorý z viac ako desiatich módov, podľa ktorých sa  správajú na bojisku. Okrem klasického obranného a útočného, môžete  priradiť funkciu magický obranca alebo útočník, skaut, vyhľadaj a znič atď. Po úvodnej voľbe sa  zobrazí mapa územia a vy sa pripravujete na  neľútostnú bitku.

Hra obsahuje aj editor a slušný multiplayer, kde môžete zvoliť  počítačom riadených súperov prípadne spojencov na rôznych stupňoch obtiažnosti.

Warlords Battlecry III
Warlords Battlecry III
Warlords Battlecry III

Pekná 2D grafika oproti predošlej časti nezaznamenala takmer nijaké zmeny. Nevyzerá zle, ale autori hry by predsa len mali ísť trochu s dobou. Na druhej strane to znamená, že Battlecry III si bez problémov zahrajú aj majitelia slabších kompov. V pohode postačí CPU 500 Mhz, 128 MB RAM a 32 MB grafická karta. Zvuky a hudba sa celkom vydarili, ale občas sa mi stávalo, že niektoré z nich počas herného scenára úplne vypadli.

Battlecry III je veľmi dobrá realtime stratégia. Bohužiaľ až priveľmi sa podobá na svojho predchodcu. Dá sa povedať, že Battlecry 2 a 3 sa podobajú ako vajce vajcu. Je pravda, že je tu nová a trochu inak riešená kampaň, 4 doplnkové rasy a lepší systém zvyšovania úrovne hrdinu. Na druhej strane grafika a herný systém sa prakticky vôbec nezmenili a nenájdete tu žiadne výrazné inovácie. Tento titul by som ochotne prijal ako vydarený datadisk, ale nepáči sa mi, že je vydaný ako nová samostatná hra. Preto je moje výsledné hodnotenie také, aké je.

napísal uni 31.5.2004
6.5
WARLORDS BATTLECRY III