GROUND CONTROL 2: OPERATION EXODUS

GROUND CONTROL 2: OPERATION EXODUS

8.9

Pokračovanie taktickej stratégie Ground Control sa nedalo zahanbiť.

Ground Control pred štyrmi rokmi veľmi prekvapil a firmu Massive Entertaniment vystrelil medzi top strategické firmy. Nielenže hra mala veľmi kvalitnú grafiku, ale zaujala aj takticko-strategickou stránkou. Teraz je tu pokračovanie a hoci som ani trochu neveril, že ma hra zaujme, práve opak sa stal pravdou. Autori totiž do hry pridali niečo, ako element závislosti, ktorý sa do vás zahryzne a nepustí pokým hru neprejdete. Nejde ani o to, že hra má mimoriadne kvalitnú grafiku a zaujímavý príbeh, ale závislosť začína už samotnou hrateľnosťou.

Štýlom je Ground Control 2 stále 3D realtime stratégia bez managementovej stránky. Teda na rozdiel od klasických stratégií na štýl AOE a C&C vám odpadnú starosti s výstavbou základne a budete sa plne venovať taktickým útokom. Nebudete však musieť dobiť nepriateľa s vopred danými jednotkami. Na mape sa totiž nachádzajú takticky rozmiestnené Victory pointy a Landing Zones. Pričom, ak dobijete alebo už vlastníte Landing Zone, môžete si objednať DropShip, ktorý vám za AP body (prakticky peniaze) prinesie vybrané jednotky. AP body získavate za zabitých nepriateľov a pravidelný príjem vám zaistia obsadené Victory pointy. Čím viac máte obsadeného, tým viac AP pravidelne získavate a tým viac jednotiek si môžete objednávať. Jednoduchý a veľmi zaujímavý systém, ktorý má šancu zaujať aj menej strategicky zameraných hráčov.

V príbehu proti sebe bojujú tri frakcie, dve ľudské NSA a Terrani, medzi ktorých sa votrie mimozemská rasa Vironov. Základy tohto vesmíru už autori postavili v prvej časti a tu ho len ďalej rozvíjajú o nové planéty a technológie. Vy v príbehu, rozdelenom na dve časti a to ľudskú a mimozemskú, zaujmete postavu Jacoba Angelusa mladého veliteľa jednotiek NSA armády. Prejdete si cvičné misie v tréningu, kde sa zoznámite s možnosťami hry a následne sa presúvate na ozajstné bojiská. Zapájate sa do hlavných bojov v obrane planéty proti silným Terranskym vojskám, ku ktorým sa neskôr pridajú ešte strašnejší Vironi. Štýlom sa príbeh podobá na C&C, teda výrazné hlavné postavy s rôznymi charaktermi a vzťahmi, ich zapojenie do boja, zrady, diverzie. Pridajú sa aj nečakané odhalenia, tajomné artefakty starej rasy a hlavne gigantická stroskotaná loď so singulárnym pohonom, ktorá jediná môže zachrániť váš národ.

Ground Control 2: Operation Exodus
Ground Control 2: Operation Exodus
Ground Control 2: Operation Exodus

Misie sú dostatočne rozmanité a prejdete v nich niekoľko rôznych planét, od vašej domovskej až po vzdialené planéty ovládané Vironmi a opustené svety tajomných Edlerov.  Budete dobíjať územia obsadené nepriateľmi, obraňovať svoje základne, transportovať dôležité osoby krížom cez bojové polia, užijete si aj stealth sabotážne misie, kde sa s pár vojakmi musíte dostať do nepriateľskej základne. Pripomína to štýl C&C, kde ste napríklad s Tanyou museli prevádzať sabotážne misie. Tu Tanyu nahradí seržant Rho, demoličný expert a hacker, pre ktorého získať dáta z nepriateľských základní je otázkou pár minút. Počas misií dostávate správy z velenia, vaša postava komunikuje s vojakmi, dáva im pokyny a vyskytnú sa aj prestrihové scény ukazujúce blížiace sa kolóny nepriateľov alebo iné dôležité udalosti. Medzi misiami si zase užijete dlhšie rozhovory postáv a popis vývoja situácie. Všetko to nakoniec obohacuje niekoľko kvalitných CGI animácií.

Čo sa týka armády máte k dispozícii okolo 20 typov jednotiek. Jednotky sa delia na pechotu, vozidlá, vznášadlá, vzdušné jednotky z každého typu postupne dostane 4 typy. K tomu si ešte pripočítajte automatické stacionárne obranné delá a miniradary, ktoré vám budú zaisťovať prehľad nad okolím základne. Totiž v hre je viditeľnosť obmedzená a nepriateľov vidíte len, ak ich má v dohľade niektorá vaša jednotka. Taktike v hre prispieva  aj sekundárny mód jednotiek, ktorý po zapnutí prepne jednotku na iný typ zbraní, zakempujú a triafajú presnejšie alebo vzdušné jednotky zapnú turbo motory. Najviac si v bojoch užijete vojakov, budete mať k dispozícií klasických pešiakov, obrnencov, sniperov a granétometčíkov.  Z pozemných tu budú ľahké vozidlá, ako buginy s malým pancierom ale vysokou rýchlosťou, pomalé pancierované transporty, ťažké obrnené tanky, potom vznášadlá s rôznymi typmi výzbroje a nakoniec lietajúce bojové stroje, ktoré na rozdiel od ostatných môžu jednoducho prekonávať vysoké kopce alebo rozľahlé jazerá.  V hre bude k dispozícii aj inžinierska jednotka, ktorou si budete môcť opravovať vašu armádu na bojisku. Odporúčam ju používať, môže vás neraz zachrániť od prehry. Neskôr si v kampani zahráte aj za stranu Vironov, podivnú mimozemskú rasu, ktorá má síce len polovičný počet jednotiek oproti NSA, ale na druhú stranu dokáže Meldovať. To znamená, že ak zoberiete dve jednotky z rovnakého typu a zmeldujete ich vznikne vám z nich jedna silnejšia. Síce to zníži počet vašej armády, ale zvýši jej silu. Vcelku sú však rasy takmer rovnaké a jedine melding trochu môže ovplyvniť stratégiu.  Okrem jednotiek si za AP body môžete upgradnúť aj váš DropShip a to napríklad o lepšie zbrane, silnejší pancier, rýchlosť, väčšie palivové nádrže atď. Dosť podstatné veci hlavne, ak ste v ťažkých bojoch a nutne potrebujete posily.

Ground Control 2: Operation Exodus
Ground Control 2: Operation Exodus
Ground Control 2: Operation Exodus

Hra má však aj pár chýb, nie veľmi výrazných. Napríklad slabý AI pathfinding v náročných bojoch a rýchlych presunoch nepoteší. Jednotky sa často snažia prebúrať aj cez svojich spojencov a odtláčajú ich z cesty, pričom keby ich obišli bolo by to určite rýchlejšie. Bojová AI nie je zlá, ale nemá naprogramované nejaké zázračné taktiky, ktorými by vás dostala, väčšinou v single playeri máte len nevýhodu značnej sily nepriateľa a je na vás prekonať to. Mimochodom, zatiaľ čo zo začiatku sú misie zacvičujúce a ľahké, v polovici hry to už začína byť dosť kritické a niektoré misie sú až prehnane obtiažne.

Multiplayer je v hre samozrejmosťou a zatiaľ čo v single si užijete maximálne tri útočiace vojská na bojisku, v multi si zahráte aj s ôsmimi, čo už predstavuje naozajstný chaos. Ak však hráte viac ako štyria, musíte sa už pospájať po skupín. Môžete hrať cez internet alebo Lan deatchmatch, ak nemáte sieť poteší aj  skirmish hra proti AI počítačovým nepriateľom a nakoniec je tu možnosť hry troch hráčov kooperatívne. V koop móde si užijete všetky mapy zo singlu a do deathmatchu hra ponúka 10 ďalších máp.

Grafika je podobne ako v jednotke  vysoko kvalitná a značne prevyšuje všetko, čo sme doteraz v stratégiách videli. Engine dokonca aj na najvyšších detailoch v 1024x768 s antialiasingom a filteringom stíhal v pohode na ATI9600 bez jediného trhnutia. Trochu mínusom je, že na prostredí autori nastavili hmlu, ktorá sa nedá znížiť a teda do veľkej diaľky nikdy nedovidíte. Nie je to však ani nutné. Ďalej sú pekné efekty počasia, kde si užijete rôzne počasia dážď, snehovú metelicu, nebude chýbať ani striedanie dňa a noci. Kameru máte prakticky voľnú a môžete si ju priblížiť až úplne k povrchu planéty a sledovať ako vaše vojská pochodujú alebo bojujú priamo pred vami. Tam zbadáte značne vysokú kvalitu textúr a aj vysoké detaily objektov nezvyklé na realtimeovky. Ak si pamätáte na C&C: Generals, tam bola kvalita textúr veľmi slabá a rovnako objekty pri priblížení neboli veľmi detailné. Hra začala s novým štandardom a v podobnom duchu však už budú postupne prichádzať aj Codename: Panzers, podobnú kvalitu čakajte aj v LOTR: Battle For Middle-Earth a aj Soldiers: Heroes Of WWII.

Ground Control 2: Operation Exodus
Ground Control 2: Operation Exodus
Ground Control 2: Operation Exodus

Celkovo veľmi kvalitne spracovaná hra od začiatku až do konca. Trochu som sa na začiatku bál, že postupne začne nudiť a misie budú stále rovnaké. No nestalo sa tak a jediné čo mi vadilo, bola séria niektorých dosť obtiažnych misií, ktoré budú v porovnaní s jednoduchým začiatkom hry strelou do chrbta víkendovým stratégom. V každom prípade hra je príjemným spestrením leta. Odporučujem krátko po zdolaní singleplayeru zahrať si multiplayer s priateľmi alebo aspoň proti 7 AI armádam, nech vidíte čo je to naozajstná vojna.

napísal saver 30.6.2004
8.9
GROUND CONTROL 2: OPERATION EXODUS