BESIEGER

BESIEGER

6.5

Vstúpte do doby dávnych Vikingov a sprevádzajte ich na dobrodružnej ceste.

Nedávno skončila prestížna výstava E3, kde boli prezentované nové  tituly pre PC a herné konzoly. Len približne 6 percent z produktov určených pre počítače tvoril sortiment strategických hier. To je zúfalo málo. Preto každý prírastok v tejto oblasti stojí  za povšimnutie a zostáva nám dúfať, že v skromnej ponuke nájdeme čo najviac zábavných  a pozoruhodných hier. Patrí k spomínaným nevšedným titulom aj real-time stratégia Besieger?

Pozrieme sa čerstvej vecičke na zúbky a uvidíme.

Besieger  sa odohráva v historickom období, keď žili obávaní vikingovia. Napriek tomu, príbeh kampane nesleduje reálne dejiny, aj zúčastnené  jednotky sú trochu svojské. Celkovo hra výrazne inklinuje k fantasy žánru.

Jadro hry je založené na stavaní budov a opevnení. V nich produkujete bojové a nebojové jednotky a vyvíjate nové technológie a vylepšenia. K tomu potrebujete dostatok dreva, kameňa a rudy. Preto dedinčania rúbu stromy, venujú sa povrchovej ťažbe a baníctvu. V podobne stavaných hrách sa robotníci kupujú v mestskom centre. V novej stratégii sa rodia v domoch. Stačí postaviť základné obydlie a čoskoro máte po ruke piatich osadníkov. Viac týchto budov samozrejme znamená viac pracovných síl. Obydlia sa dajú aj vylepšovať, čím sa ešte viac znásobí počet robotníkov. Okrem toho, že ryšaví osadníci zabezpečujú suroviny a stavajú budovy, majú aj ďalšie uplatnenie. Po vybudovaní vojenských stavieb  sa z nich stávajú bojovníci. Jednoducho pošlete muža do kasární a z dverí čoskoro vylezie napr. berserker. Pravdaže, ak nechýbajú požadované zdroje. Jednotlivé vojenské jednotky a príslušné vylepšenia sa produkujú v samostatných budovách. Pri boji získavajú  muži skúsenosti a zvyšuje sa im úroveň.

Besieger
Besieger
Besieger

V prípade nedostatku pracovných síl môžete bojovníka spätne premeniť na robotníka. Stačí ak ho pošlete do budovy, kde bol trénovaný a stane sa z neho bežný osadník. Získané skúsenosti zostávajú a tak z dotyčného workera, môžete neskôr vytrénovať už skúseného borca. Postavy môžete usporiadať do skupín, ktoré sa vyvolajú jednoduchým kliknutím na ikonu, alebo príslušným číslom.  Vojenské jednotky sa dajú zoskupovať do bojových formácií, ak spojíte rôzne bojové jednotky, v zoskupení zaujmú najvhodnejšie postavenie. Takže napr. lukostrelci budú stáť za kopijníkmi a pod. Bojovníci môžu zaujať  aktívny postoj a prenasledujú nepriateľov alebo  pasívne stoja a držia pozíciu. Druhý spôsob je praktický hlavne pre obliehacie stroje. Tieto stroje obsluhujú bežní robotníci a kedykoľvek ich môžete povolať späť do práce. Okrem toho aj opravujú poškodenú techniku.

Ak máte dostatok surovín a dobre zabezpečenú osadu, môžete bez váhania atakovať nepriateľa. Za každého padlého človiečika sa vám v obydliach zrodí nový. Inak povedané, automaticky sa vám počet obyvateľov doplní na maximum. Nové prírastky znovu pošlete  do práce alebo vytrénujete na bojovníkov.

Keď som hovoril o dobre zabezpečenej osade, mal som na mysli výstavbu opevnení.  V Besiegeri môžete stavať základné drevené múry alebo kvalitnejšie kamenné. Na kamenné hradby môžete rozostaviť vojenské jednotky. Keď postavíte vstupnú bránu a obranné veže, zabezpečíte vášmu sídlu slušnú ochranu. Ale celá snaha je v podstate na dve veci, ak nepriateľ použije vzducholode, pardon lietajúce lode alebo balóny. Je to zaujímavé aj čudné, ale vo vikingskej stratégii nájdete plachetnice, ktoré sa pohybujú vo vzduchu. Na jednej strane to nie je zlý nápad. Ale keď vezmeme do úvahy historické ponímanie hry, pôsobí to trochu absurdne. No možno vám to bude prekážať menej ako mne.

Besieger
Besieger
Besieger

Bežná hra pre jedného hráča poskytuje celkom zaujímavú ponuku. Nájdete tu štyri herné módy. V Deathmatch súboji musíte vybudovať armádu a zlikvidovať súpera. Battle je podobný mód, ale bojujete  len s vopred zostaveným vojskom, bez možnosti výstavby. Označenie Siege - obliehanie, hovorí samo za seba. V tomto prípade sa bránite v určenom opevnení alebo naopak dobíjate nepriateľské hradby. Poslednou možnosťou je boj o artefakt. Okrem toho, že sa pokúšate ukradnúť súperov poklad, musíte si chrániť svoj vlastný. Môžete zvoliť obtiažnosť hry, prípadne podmienky víťazstva (likvidácia bežných obydlí, všetkých budov, všetkých jednotiek). Škoda, že menu obsahuje málo máp a aj  výber módov je výrazne obmedzený.

V podstate tú istú ponuku a možnosti obsahuje aj multiplayer. Okrem živých hráčov môžete využiť aj prítomnosť počítačom riadeného súpera. A práve umelá inteligencia je kameňom úrazu spomínanej hry. Jednotky sa dokážu vhodne sformovať do zoskupení, ale inak sú neuveriteľne tupé a neohrabané. Napríklad pri obliehaní sa mi stalo, že po likvidácii obliehacích katapultov, nepriateľ stál ako pako pred hradbami a nič nerobil. Navyše postavičky sa často zasekávajú. Ani pri obtiažnosti "very hard“ nečakajte zázraky. Odporúčam hru so živým hráčom, kde sa celkom zabavíte. Inak sa musíte zmieriť s tým, že počítačový nepriateľ má IQ húpacieho koníka.

Besieger je spracovaný v prijateľnej 3D grafike. Ale videl som už aj lepšiu. Krajinku aj s obyvateľmi môžete sledovať pomocou troch módov kamery. Jednoduchý mód umožní základný náhľad na  lokalitu, pokročilý poskytne pohodové otáčanie mapy, zobrazenie a približovanie územia a jednotiek podľa chuti. V móde "follow“ (nasleduj) kamera  sleduje pohyby vybranej jednotky. Napriek tomu, že som aktualizoval grafické ovládače, mal som problém pri zobrazovaní objektov. Niektoré budovy blikali a chvíľami úplne mizli z krajiny. Keď som vstúpil do herného menu a vrátil sa do hry, problém sa dočasne vyriešil. Napriek tomu táto skutočnosť na mňa pôsobila rušivo.

Besieger
Besieger
Besieger

Celkovo hardwarové nároky sú pomerne vysoké. Autori produktu udávajú ako minimum 1Ghz procesor, 256 MB ram a 32 MB kartu aspoň Geforce 2. Besieger je v tomto období  vítaný produkt na poli počítačových hier. Ale nie je to ani tak pre jeho kvality. Skôr kvôli tomu, že momentálne nevychádzajú takmer žiadne hry a už vôbec nie stratégie. Hra má síce pomerne značný potenciál, ale vďaka totálne stupídnej  počítačovej inteligencii, zasekávaniu postáv a niektorým ďalším chybám, rýchlo omrzí. Inak povedané, snaha bola, ale mohlo to dopadnúť aj podstatne lepšie.

napísal uni 9.7.2004
6.5
BESIEGER