WRC 4

WRC 4

8.9

Dokáže nové WRC4 rally, prekonať konkurenciu v podobe Richarda Burnsa alebo Colina McRae?

Recenzia na PS2 verziu

Blato, asfalt, kamene, hory, šotolina, dážď, spálená guma, sneh, vietor, nárazy, stres, teplo, diváci, piesok, rev motorov, časová tieseň, šampanské, únava... presne takýto je život rally závodníkov. Žiadne sterilné podmienky, žiadne kozmické technológie, počítače či armáda technikov. Je to len a len na vás, kde sa umiestnite. Tu nič nedostanete zadarmo. Vitajte vo svete najatraktívnejších automobilových závodov. Vitajte v krutom svete rally.

Na štartovacej pozícii sa pripravuje náš jediný závodník, nováčik s menom WRC 4, ktorý nesie rodinnú pochodeň bohato zdobenú vavrínmi svojich predchodcov. Držme mu teda palce, nech je lepší ako oni a konkurencia. Tá je totiž na poli rally závodov medzi konzolovýmu hrami naozaj nemilosrdná. Ja horšia ako Cosa Nostra a Mafia dokopy. Neustále pribúdajú nové a nové tituly a každý z nich sa snaží vytvoriť tú „najvernejšiu simuláciu“ zo všetkých. Hry prichádzajú potichu alebo s pompou, ale v podstate takmer vždy odchádzajú so stiahnutým chvostom. Zbožné prianie totálnej simulácie zostávalo iba zbožným na dlho a tak sa hry striedali a upadali do zabudnutia. Veď PS2 mala svojich večných rivalov, sériu WRC a Colin, ktorí sa doťahovali a tak sa nediala žiadna revolúcia.

Teda až do minulého mesiaca, kedy svetlo sveta uzrela prvá hardcore rally hra nazvaná Richard Burns Rally (RBR). Až dovtedy sme si všetci fanúšikovia tohto žánru mysleli, že sme drsní a dobrí šoféri s kľúčmi zavesenými prekliate nízko. Že poznáme záludnosti každej erzerty a že nás kľudne môžu posadiť za volant nadupaného WRCčka a vytreli by sme všetkým zrak. Ale chyba lávky! Vďaka RBR veľa z nás zistilo, že sme bačkory a že nemáme na to. NENÁVIDÍM Richarda Burnsa a jeho meno nosím vyrezané na hrudi, aby som každé ráno videl v zrkadle čomu sa mám venovať celý deň. Nenávideniu Burnsa!!! OK – preháňam, ale možno nezdravá miera ultrarealistickej šikany naozaj mohla niektorých z nás prinútiť až k takýmto zúfalým činom. Ja som sa našťastie dal len na alkohol a zatiaľ sa mi to páči. Ale poďme naspäť na zem a nalejme si čistého vína.

WRC 4
WRC 4
WRC 4

RBR je nesporne etalónom vo svojej kategórii už mesiac po vydaní, ale pochybujem, že si ho veľa ľudí kúpilo (bavíme sa o konzolovej verzii). A keď si ho aj po nadšených recenziách aj niekto kúpil, tak musel vo väčšine prípadov zostať v šoku, lebo prehnaný realizmus naozaj silne ubíja hrateľnosť. Recenzia je jedna vec a realita druhá. Poznám to aj ja. RBR hodnotím ako zatiaľ najvernejšiu rally hru, ale nie ako najhrateľnejšiu. Filozofia konzolových hier je postavená trošku inakšie, ako pri PC. Prídete naštvaný domov, lebo vás šéf naprdol, priateľka vás opustila a vy nenávidíte celý vesmír aj s priľahlými dimenziami. Zapnete teda v rámci terapie konzolu a o päť minút ste Vládca galaxie a nezaujate vykonávate genocídu na nejakej bezbrannej slnečnej sústave. Ak samozrejme nie ste supervojak, ktorý robí snajperkou depiláciu nôh muche vzdialenej 2 600 metrov. Ja som najčastejšie nenormálne namakaný závodník a všetky hostesky sa idú zblázniť, aby sa nechali postriekať mojim šampusom...ehm... keďže stále vyhrávam. A potom si príde nejaký Burns... Bože, už zase TO MENO!!!! Ja už nevládzem... Áno priatelia, presne takto to dopadlo. Nebavíte sa, lebo na to nemáte nervy. Ale nezúfajte. Náš telešoping má pre vás riešenie. Úžasný WRC krouhač z vás odstráni nánosy depresie a poníženia spôsobené s ErBéEr. Úžasný WRC 4 práve prichádza na scénu!

Séria WRC má jednu obrovskú výhodu pred ostatnými titulmi na všetkých platformách. Jediná má totálnu a bezvýhradnú podporu organizácie FIA zastrešujúcej závody World Rallye Championship – WRC. To v skratke znamená, že okrem všetkých reálnych áut a jazdcov máte k dispozícii všetky trate vrátane testovacích, ktoré sa nachádzajú v tomto podniku. Ak si teraz niekto povie, že OK, trate sú „akože“ ozajstné, tak treba pripomenúť, že SONY zjavne hnaný maniakalnym puntičkárstvom, zaplatili obrovský majland korporácii Inmarsat a dala oskenovať úplne všetky trate zo satelitov s presnosťou neuveriteľného jedného (1!) metra a previedla ich do digitálnej podoby. To je tromf, aký má len máloktorý konkurenčný titul. Počkajte... nemá ho žiadny. Takže ťažký kaliber sme vytiahli hneď na začiatku, ale všetky esá sme ešte stále nevytiahli z rukáva. Ako správny pokerový hráč si ich teda schovám a ideme sa vrhnúť na anatómiu hry.

Na výber máte 16 WRC pretekov so všetkými 100 etapami. To je číslo, ktoré vás musí posadiť na zadok. V tejto sume sú aj nové lokality ako Mexiko, Japonsko a Sardínia a nové testovacie okruhy. Z toho sa jeden človek môže aj zblázniť. Takže nudiť sa nebudete, verte mi. Z herných možnosti budete tiež nadšení, lebo ich je neúrekom. Okrem klasického arkádového Quick Race, ktorý vás bez debaty hodí na ľubovoľnú trať s ľubovoľným autom a nastavením, máte k dispozícii aj serióznejšie možnosti. Klasický je Time Trial určený pre 1 – 4 hráčov a s možnosťou Head to Head. Ostatne aj ďalšie spomenuté režimy sú pre viac hráčov, tak to nebudem omieľať dokola. Voľba Championship je pre hráčov, ktorí chcú prejsť celú sériu WRC závodov od začiatku po koniec. Ponúka viacero možností, ako kategória Super1600, WRC Professional a WRC Expert – odlišujú sa v obtiažnosti, a Extreme – tú si treba vybojovať, ale je to čerešnička na torte. Ja si však myslím, že po vyblbnutí sa v Time Trial by nebolo na škodu pozrieť sa na obdobu autoškoly z RBR, lebo len prax a zdokonaľovanie sa pomocou krutých limitov z vás spravia ozajstných majstrov. Platí to v RBR a platí to aj tu.

Stále opakujem, že WRC je v porovnaní s Burnsom arkádovejšia hra, ale ak nebudete pripravení, položí vás nekompromisne na lopatky. Pod položkou Events sa skrýva onen zvláštny hybrid školy a testov nazvaný Test Track. Okrem učenia sa základom jazdenia nazvanej Rally Tests si môžete vyskúšať rôzne povrchy a techniky v Gravel, Snow a Asphalt Test Tracks a Practice Track. Je toho veľa a ak chcete tak môžete tu blbnúť aj niekoľko dní. Okrem toho je tu ešte dôležitý Super Special Challenge, kde jazdíte proti oponentovi na Super Special tratiach, Single Race čo je klasika a hlavne Pro Driver Challenge režim, čo je vlastne najzaujímavejšia vec pre serióznych záujemcov. Tu sa môžete vypracovať na uznávanú autoritu. Toto je to správne miesto na kariéru jazdca, ktorá začína od najnižšej kategórie a končí, ako profesionál jazdiaci na autách naložených dynamitom.

Alfou a Omegou závodných hier sú samozrejme autá. Ako som už spomínal, na výber máte všetky oficiálne vozidlá sezóny 2004. Sú to Subaru Impreza WRC, Citroen Xsara, Ford Focus RS v dvoch variáciách, Škoda Fabia WRC, Mitsubishi Lancer a na záver... tramtadadá... prvé eso. Je ním  Peugeot 307 WRC, ako najnovší prírastok do tejto parádnej stajne. Mimochodom WRC 4 ponúka uvedenú Škodu, ako jediná hra svojho druhu. Všetky vozidlá sú vymodelované úplne verne, sú správne nadupané, správne onálepkované a čo je najlepšie, môžete si ich dopodrobna popozerať zo všetkých strán, pootvárať na 3D modely dvere a kapotu a pre totálnych fetišistov je pripravená možnosť „explode“, kedy sa auto pekne rozoberie na súčiastky (sú v priestore od seba vzdialené asi pol metra). Okrem toho môžete pri každom aute zobraziť informácie o histórii a jeho technickú špecifikáciu. Jazdné vlastnosti vozidiel WRC kategórie sú vyvážené, ale aj tak si nakoniec vyberiete svojho miláčika. Mojim je krásne Subaru, ktoré je ostré ako žiletka. Je proste úžasné.

WRC 4
WRC 4
WRC 4

Možnosti nastavenia vozidiel nie sú samozrejme na takej úrovni ako pri RBR, ale máte aj tak dosť veľa priestoru na zmeny parametrov. Ak ste začiatočník, alebo ak sa len tak chcete baviť (ešte sa k tomu dostaneme na konci tohto odstavca) vyberiete si prednastavené režimy systémov (brzdy... atď) a idete na vec. Ale máte rovnako k dispozícii servisné stredisko, kde sa môžete vyhrať a tento krát našťastie bez penalizácie. Ako som už naznačil vyššie, nachádzajú sa tu aj iné vozidlá ako WRC. Sú nimi vozidlá kategórií Super 1600 a Group N4. Je to príjemné osvieženie, ktoré silne predlžuje hrateľnosť a aj keď sú povedzme výkonovo slabšie, pri nich presne pocítite rozdiel v ovládaní a v odlišnom výkone vozidla. Je to určitý druh výzvy, lebo niekedy je naozaj ťažké prejsť na slabšie autá. Okrem nich sa po úspešnom zdolaní hry môžete odvážiť aj na skrotenie vozidiel Extreme Cars, ale musím vás upozorniť, že sú to trhače asfaltu a neskutočné monštrá – bez preháňania. Najviac ma prekvapila Škoda Extreme, ktorá vyzerá, ako keby ju vyrobili niekde v Japonsku. Keby takto vyzerali všetky Škodovky, tak sa mi o nich aj sníva. To treba proste vidieť. Pri vytváraní jazdných vlastností fyzikálneho modelu auta bol použitý aj nový nástroj na vernú simuláciu odstredivej sily, takže autá sa správajú tak, ako keby mali reálnu váhu a s ňou by v danom okamihu zaťažovali jednotlivé časti karosérie, ako sú pneumatiky, nápravy a tlmiče. Vyskúšajte sa rozpeckovať z nejakého kopca a pochopíte. Dá sa to ovládať, ale musíte sa chovať, ako keby to bolo ozajstné auto.

Jazdné vlastnosti áut v tejto sérii (WRC) sú všeobecne jemne arkádové, ale aj tak sú stále na takej úrovni, že to nie je žiadna hračka pre ľudí, čo nikdy virtuálne nejazdili. Pri vylaďovaní ovládania aktívne asistovali všetci jazdci WRC, takže to berte, ako ďalšie eso. Nezahadzovali by sa s nejakým šmejdom. Ani za prachy. Vyvážená hrateľnosť, ktorá je presne taká, ako ste si nastavili auto je trademarkom série WRC. Defaultne je nastavená ako decentná arkáda, ale môžete si z nej spraviť aj simulátor, pri ktorom budete mať ten správny heroický pocit. Všetko je v tejto hre podriadené hráčovi a po výčitkách po treťom diely vývojári z Evolution Studios siahli k zjednodušeniu obtiažnosti. Ľudia to proste chceli a hotovo. Koniec debaty.

Vozidlá riadia samozrejme oficiálni jazdci a vedľa nich sedia oficiálni navigátori. Ich podobizne sú stiahnuté pomocou prevratnej novinky od SONY nazvanej Digimask, ktorá ponúka obyčajným hráčom výkonný nástroj na digitalizáciu tvárí. Bola použitá aj v hre Eye Toy 2 a v This is Football 2005. V tomto prípade nemáte síce možnosť fotiť seba, ale snáď nabudúce to už nebude problém. Slabý mínus, ale počkáme ešte rok s nadávkami.

Ďalším obrovským esom tohto dielu je nesporne špičková grafika. Neverte tomu, čo píšu inde... ak teda píšu zle :o). Táto hra sa dá smelo porovnať s Gran Turismom 3. Niekde na českých stránkach som dokonca čítal, že odsledovali, ako sa grafika mení podľa typu televízora a prisahali, že to treba vyskúšať. Tak som vyskúšal a verte alebo nie, na plochom 100Hz TV to vyzeralo dokonca horšie, ako u mňa na 50Hz. Ale to som si všimol už dávnejšie, že ultraploché obrazovky škodia PS2 hrám. Vráťme sa však ku grafike. Modely áut sú bez debaty takmer dokonalé, ich deformácie sú pekne prepracované (ale žiadny hardcore v podobe utrhnutej prevodovky nečakajte) a aj taká hlúposť, ako ich postupné špinenie pôsobí realisticky. Táto hra ponúka podľa mňa napríklad najprepracovanejší efekt vírenia prachu za autom. Hlavne pri opakovaných záberoch máte dojem, že sa asi udusíte.

Grafika samozrejme nie sú len autá, ale hlavne trate. Tie sú až na niektoré výnimky takmer dokonalé (v rámci možností konzoly). Veľký pokrok zbadáte pri zobrazovaní lesného porastu, ktorý má tu správnu hustotu, ale treba povedať, že aj keď farebne je skvelý, tak v RBR pôsobí aj tak vernejšie. Ale to je asi tak všetko, v čom bol RBR po grafickej stránke lepší. Inakšie to bola bieda. Vo WRC sa stretnete napríklad s doslovne dychberúcimi panorámami a výhľadmi z veľkých výšok. Toto by som chcel vyzdvihnúť, lebo taký výhľad som nevidel doposiaľ nikde. Ani v inom type závodnej hry. Slnko vás osvetľuje a prípadne aj oslepuje, ako má a hlavne v prípade zlého počasia budete mať pocit "ozajstnosti". To je podľa mňa dosť dôležité, lebo tieto závody sa nekonajú za ideálnych podmienok, ale skôr naopak. Hmly, dážď, zamračená obloha. To všetko zvyčajne pôsobí v hrách fádne. Našťastie toto nie je ten prípad. Skúste povedzme napísať do diskusie, ako to na vás pôsobilo, ale myslím si, že je to moc dobre odvedená robota.

WRC 4
WRC 4
WRC 4

Asi najškaredšie pôsobia trate v Anglicku a na Novom Zélande, ale tam je často škaredé aj počasie a fádne okolie bez nejakých výhľadov. Inakšie nemám k tratiam takmer žiadne výhrady. K tomuto dojmu prispievajú aj skvelé drobnosti ako napríklad dokonalé spravené zapršané sklo a efekty stieračov alebo parádny replay. Jediný viditeľnejší a pre mňa nepochopiteľný grafický defekt tejto hry, je občasné doskakovanie objektov hlavne pri opakovaných záberoch. Našťastie hra nikdy ani na sekundu netrhá. Ešte sa pozrime na pohľady šoféra. Aj v tejto kategórii máte viac pohľadov na výber ako v RBR. Klasické dva spoza auta, potom jeden z nárazníka po vzore GT, jeden z kapoty a ten najhlavnejší je spoza volantu. Predpokladám teda, že nehráte rally hru s pohľadom spoza auta, ale pekne od volantu. Konečne nemáte pocit, že auto ubieha niekam bokom a pekne sa dajú vypočítať správne nájazdové uhly do zákrut. Táto hra je podľa mňa takmer nehrateľná pri pohľade spoza auta pri vysokej obtiažnosti. Neverím síce, že by to niekto pri tomto nastavení skúšal, ale považoval som za povinnosť upozorniť vás na to. Inak svedčí to o fakte, že spomínaná arkádovosť nie je až taká horúca ako sa zdalo. Za pozornosť stoja aj diváci, ktorí sú celkom pekne vymodelovaní a pri tej rýchlosti pôsobia dobre. Fotia si vás a niektorí aj lezú do cesty. Bohužiaľ šialená zelená páska sa ani tento krát nedá pretrhnúť takže žiadne jatky nečakajte. Je to hra od SONY prístupná všetkým vekovým kategóriám. Dajte preč zelenú pásku. Dajte preč zelenú pásku. Dajte preč zelenú pásku...

Ďalšou hodnotenou kategóriou sú zvuky. Hudba je klasicky prvotriedna a stretnete sa s ňou aj pri normálnych motoristických reláciách zo sveta WRC. Oficiálna licencia je proste všade. Zvuky motorov sú verne pôsobiace aj keď na živo som takého stroje snáď ani nepočul. Ale sú uveriteľné. Zaujímalo ma, ako to bude so zvukmi nárazov, lebo v RBR ma priam rozčuľovali cca tri použité sample. Takže tu je to všetko OK a dokonca budete vedieť identifikovať, či to bol podvozok alebo tlmiče, čo dostali zabrať pri nejakej jame. Mňa iritoval jedine nudný hlas navigátora, ktorý síce hovoril jasne a zrozumiteľne, ale akonáhle ste spravili chybu tak spustil rádoby vtipné kecy, ktoré sa bohužiaľ opakujú. Tvorcovia sľubovali, že to bude sranda, ale až taká to nie je.

Okrem týchto herných možností ešte môžete vzhliadnuť oficiálne Inmarsat WRC video, kde si môžete porovnať reálne zábery s tými z hry. Hra ponúka aj nepreberné množstvo rôznych štatistík, tabuliek a podobných nezáživností.

Úspešne sme dorazili do cieľa poslednej erzety a treba vyriecť nejaký zmysluplný ortieľ. WRC 4 je dôstojný titul hodný vašich peňazí. Neponúka maximálny realizmus typu RBR, ale nie je to ani žiadna brnkačka. Je to rozumná „simulácia“, ktorú si môžete jednoducho prispôsobiť svojim požiadavkám. AI súperov je dostatočne vysoká nato, aby ste jazdili na úplnej hrane, ale zbytočným riskovaním iba stratíte ťažko nadobudnuté body. Okrem realizmu snáď v každom aspekte prekonáva titul RBR a to aj v takých maličkostiach, ako sú prehľadnosť menu alebo herné možnosti. Licencia dovoľuje naozaj veľa a za touto hrou sú naozaj veľké prachy. Hra je inak plne v súlade s filozofiou názvu Playstation. Je to „play“ ako remeň. Ak chcete hardcore tak berte RBR, ak zábavu a pohodu tak jednoznačne WRC4. Veci ako Colin a jemu podobné sú až na treťom mieste.

napísal rišo 11.11.2004
8.9
WRC 4